Kirjoittaja Aihe: Entä jos tulee lähtö?  (Luettu 18855 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16860
    • http://www.samila.1g.fi
Entä jos tulee lähtö?
« : 14.04.15 - klo:22:37 »
Vaimo oli tehnyt jo aiemmin lapun lapsille, mitä toivomme hautajaisilta ja muistotilaisuudelta, mutta se oli hukassa. Siksi teimme uuden. Hautapaikka on jo valmiina ja kaikkien tiedossa Helsingin Hietaniemessä, joten sitä ei tarvinnut ohjeistaa. Muuten kerroimme kenen haluamme siunaavan meidät ja mitkä virret veisataan julkisissa hautajaisissa ja vain yksi ruusu per henki arkulle. Ei tarvitse jälkeen jääneiden sitten pohtia mitä olisimme halunneet.

Tuntuu hassulta, sillä emme ole lähdössä minnekkään tästä maailmasta, emme ainakaan osaa aavistaa sellaista, mutta ehkä juuri siksi meillä oli kanttia tehdä tällainen paperi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Entä jos tulee lähtö?
« Vastaus #1 : 15.04.15 - klo:07:33 »



  Ei vara venettä kaada.Sopii tuo kaikki seppos-herran loogiseen ja selkeään ajatteluun, jossa päivittäisasioiden lisäksi mietitään mahdollisimman tarkoin myös tulevaa. Onko kahvimerkistä :kahvi: annettu ohjeet. Kysyn siksi kun kahvissa ja kahvissa on eroa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Entä jos tulee lähtö?
« Vastaus #2 : 15.04.15 - klo:07:33 »
Lähtö pyörii ajatuksissa aina silloin kun on oikein huono vointijakso.  Onkin hyvä, että pyörii.
Sen vuoksi olen tehnyt töitä syntieni tunnustamiseksi Herralle ja Vapahtajalle.

Olen laittanut lapun, Hän on poissa  kirjan väliin. Sen sain kirkkoherran virastosta kun äitini hautajaisia järjestelin.
Olen kertonut vanhemmalle tyttärelle, että sieltä löytyy jos haluatte sitä käyttää.

Minulla on useampi rakas pappi joiden toivoisin olevan saattamassa. Siunaussanat ovat tärkeimmät, ei minusta puhuminen. Läheiset ihmiset tuntevat ja tietävät, jotkun ehkä kaipaavatkin. Toivon, etteivät pitkään

Päiväni ovat Herran Jumalan käsissä, niin minäkin.
Tule Herra Jeesus.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Entä jos tulee lähtö?
« Vastaus #3 : 15.04.15 - klo:07:44 »
Äidin ja tädin hautajaiset pidimme heidän omien ohjeittensa mukaan. Äiti esitti jopa papille varamiehen, jos vanha rovasti olisi liikuttunut liiaksi ystäväänsä siunatessaan (Ei tarvittu). Omiani en taida ohjeistaa. Sen alan ammattitaitoa on jälkipolvissa riittävästi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Entä jos tulee lähtö?
« Vastaus #4 : 15.04.15 - klo:07:53 »
Nyt se kirja on kadoksissa. Liekö hyvä näin. :icon_rolleyes:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16860
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Entä jos tulee lähtö?
« Vastaus #5 : 15.04.15 - klo:09:20 »


  Ei vara venettä kaada.Sopii tuo kaikki seppos-herran loogiseen ja selkeään ajatteluun, jossa päivittäisasioiden lisäksi mietitään mahdollisimman tarkoin myös tulevaa. Onko kahvimerkistä :kahvi: annettu ohjeet. Kysyn siksi kun kahvissa ja kahvissa on eroa.

Näissä perimmäisissä kysymyksissä kuten kahvimerkki ja parannuksen teko en ole opastanut heitä itse. Olen pyrkinyt saattamaan heidät sinne missä on osaamista, tietoa ja taitoa kuten Aholansaareen, seuroihin jne.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Entä jos tulee lähtö?
« Vastaus #6 : 15.04.15 - klo:11:18 »
Nyt se kirja on kadoksissa. Liekö hyvä näin. :icon_rolleyes:

Taisinkin antaa sen tyttärelle.  Onhan siitä apua kaikenlaisiin käytännön asioihin kuolemantapauksen jälkeen, aina juridisiin juttuihin, muistaakseni.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Entä jos tulee lähtö?
« Vastaus #7 : 15.04.15 - klo:17:39 »
Tätieni kanssa olemme keskustelleet heidän jälkeensä jäävien asioiden hoidosta, ja omaisuuden jaosta. Toisella tiedän olevan jossain toiveet hautajaisista. Tädit ovat neiti-ihmisiä, joten meille sisarusten tyttärille toiveiden toteuttaminen aikanaan lankeaa. Serkkulikka oli ihan kauhuissaan, kun "tuommoisesta" asiasta tyynen rauhallisesti puhelimme tätien kanssa, vaikka silläkin vierailulla puhuttiin paljosta muustakin.

Minun mielestäni hautajaisiin ovat tervetulleita kaikki, jotka haluavat vainajalle hyvästit jättää. Kerran yhdellä keskustelupalstalla yksi nainen, vaimo no 1 kyseli, miten saisi estettyä ja kiellettyä vaimo no 2:n osallistumisen hautajaisiin. Olisi halunnut omia vainajan itselleen ja aikuisille lapsilleen ikään kuin vain miehen elämällä ennen eroa olisi ollut merkitystä. Toivottavasti en koskan ole näin pikkusieluinen.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6328
Vs: Entä jos tulee lähtö?
« Vastaus #8 : 15.04.15 - klo:19:16 »
^Tuo kauhistuminen on jotain mitä en käsitä. Isäni äiti aikoinaan lähetti lapsilleen kirjeen, jossa oli toiveita hautajaisjärjestelyistä. Isäni oli jotenkin järkyttynyt ja huokaili syvään, minusta se kirje oli ihan okei. Ja itsensä näköiset hautajaiset sai mummo: niissä naurettiinkin.

Minua lähinnä mietityttää, kun tuttavapiiri on kovin hajallaan siellä täällä toisiaan tuntematta, miten kaikki saisivat tiedon kuolemastani. Voisiko olla jokin palvelu, johon voi ilmoittaa informoitavat tahot?

Muuten ihan sama, miten ja minne haudataan. Olen tehnyt testamentin, kaikki menee yhdelle henkilölle. Onneksi hänellä on kokemusta kirpputorimyyjän ammatista ja jätehuollonkin saralta; niistä varmasti on irtaimistoni setvimisessä hyötyä  :003:.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Entä jos tulee lähtö?
« Vastaus #9 : 15.04.15 - klo:21:54 »
^ en minäkään sitä serkkulikan kauhistelua ymmärtänyt. Kun kerran iäkäs täti puheeksi ottaa, niin hyvähän se on, että hänen tahtonsa tulee ilmi.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Entä jos tulee lähtö?
« Vastaus #10 : 20.04.15 - klo:04:16 »
Eikö ole  juttu että ajattelemme että jos... Tuleehan se.  Itse tilasin jo kertaalleen virret mutta kyllä be olisi aiheellista todella kirjoittaa paperille.
Minusta on somaa että kuoppaavat samaan maisemaan mihinä on jo kaikki kaverit. Jotenkin kumma kyllä en ajattele että perhe tässä nyt.

Kaverien kanssahan tehtiin lähtö lapsuudestakin ja kotoa. Se täytyy myös kirjoittaa että puhuvat muusta kuin minusta. Tämä on totuus. Minusta on niin karmivaa kuulla muistopuheita joissa kerrotaan juttuja jotka ei taida olla tosiakaan enää. 

Saavat puhua sitten jatkoilla kotona jos ketä haluttaa.
Osa luullakseni tahtoo jatkot seuratyyppisesti mikä on aivan jees. Osa menee juomaan Quinnessia ja laulamaan irkkubiisejä ja Bellmannia. Niin toivon tai se olisi aika huvittavaa monin tavoin.
Kyllä ne saisivat olla huvittavat hautajaiset  :-\. Niin ajattelen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Vs: Entä jos tulee lähtö?
« Vastaus #11 : 22.04.15 - klo:18:20 »
 :-\

Mut saa polttaa ja tuhkat ripotella, vaikka jonnekkin mereen.
Mieluiten syksyn myrsky säässä.
Ei musaa kiitos.

Jos sit muistella joku haluaa, niin meren äärelle.

Luulen kyllä, että Jeesus tulee ennen kun viikatemies ehtii heilauttaa sirppiänsä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Entä jos tulee lähtö?
« Vastaus #12 : 22.04.15 - klo:18:57 »
Mut saa polttaa ja tuhkat ripotella, vaikka jonnekkin mereen.

Monelle on jonkinlainen järkytys, että ihmisen tuhka on raskasta eikä lehahda somasti tuulosen mukana niinkuin elokuvissa, vaan ropsahtaa suoraan ripottelijan kengänkärjille. Niin se vain on.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Entä jos tulee lähtö?
« Vastaus #13 : 22.04.15 - klo:20:04 »
Koska ko. asia tuntuu minusta nyt hyvin luonnolliselta puhua ja myös toimia kävin maanantaina kirkkokansliassa kysymässä koska saa vanhempieni hautaan tehdä seuraavan hautauksen.
Arkkuhautaamiseen on odotettava vielä n. 15 vuotta, mutta tuhkauurnan voi laske koska vain.
Kirjoitan tämän ylös myös siihen kirjaan jonka seurakunnasta antoivat vuonna 1993. Heillä on nyt myös vihkonen jossa asioissa ohjataan.
Mitään suurempia tuntemuksia ei nyt ole, vointini on parempi kuin moniin aikoihin. 

Veljeäni juhania olen ajatellut pyytää siunaamaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6328
Vs: Entä jos tulee lähtö?
« Vastaus #14 : 23.04.15 - klo:11:09 »
Monelle on jonkinlainen järkytys, että ihmisen tuhka on raskasta eikä lehahda somasti tuulosen mukana niinkuin elokuvissa, vaan ropsahtaa suoraan ripottelijan kengänkärjille.

Kissan tuhkasta on kokemusta, ihmisestä ei. Luulisin, että ihmisen ns. tuhka on samanlaista laadultaan, mutta määrä on tietysti isompi.

Tuhka on kovin harhaanjohtava sana kuvaamaan sitä luurouhetta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.