Kirjoittaja Aihe: Hallituksen hyväksymiä ehdotuksia Siionin virsiksi  (Luettu 13676 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Hallituksen hyväksymiä ehdotuksia Siionin virsiksi
« Vastaus #15 : 23.05.14 - klo:09:37 »

Maailman hylkäämisen ajatus ei tässä kohdassa välttämättä avaudu kielipeliä tuntemattomalle veisaajalle nykyisellä sanamuodolla ja lisäksi ne saattavat äärimmillään väärin tulkittuina altistaa veisaajan jopa manikealaiselle heresialle, jonka mukaan tämä näkyvä maailma ei olisi hyvän Jumalan luomistyötä.

pdf liite  Siionin virsi 6 ehdotus

Tykkää  Sinä tykkäät tästä.


http://www.h-y.fi/1564-sv-6


Manikealainen heresia on mm. pietismin aiheuttamaa seurausta.



« Viimeksi muokattu: 23.05.14 - klo:09:45 kirjoittanut seppos »
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Hallituksen hyväksymiä ehdotuksia Siionin virsiksi
« Vastaus #16 : 23.05.14 - klo:09:57 »
Armon tikapuut ovat niin ihmisestä. Jumppu ei tarvitse armon tikapuita.

Varjelkoon tikapuista. Minulla on korkean paikan kammo. Pysyn tässä Malmivaaran ensimmäisessä, missä mainitaan syntinen ja mieletön. Tunnen itseni heti. Jos hän olisi aloittanut numerosta 93, armon lapset veisatkaa, en olisi lukenut eteenpäin ollenkaan. Olisin heti tajunnut, ettei ole minusta kyse.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33647
Vs: Hallituksen hyväksymiä ehdotuksia Siionin virsiksi
« Vastaus #17 : 23.05.14 - klo:11:39 »
Mielenkiinntoista! Pyhä Henki on läsnä teidän suihkussanne! En oikeastaan ihmettele, vaikka joku läheinen saattaisi epäillä. Fil. 2:13  sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.
 
Veli-Tuomas, älä epäile, Pyhä Henki asuu missä hän tahtoo, mutta yleensä  minulle puhutaan vain siellä missä olen yksin. Kuitenkaan hän ei kaihda saunaa eikä
vessaakaan. :icon_biggrin:


Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Hallituksen hyväksymiä ehdotuksia Siionin virsiksi
« Vastaus #18 : 23.05.14 - klo:11:47 »
Veli-Tuomas, älä epäile, Pyhä Henki asuu missä hän tahtoo, mutta yleensä  minulle puhutaan vain siellä missä olen yksin. Kuitenkaan hän ei kaihda saunaa eikä
vessaakaan. :icon_biggrin:




Onko se ummehtunutta Lutteerusta kun minulla on kaikki parhaimmat kirjat vessassa.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Hallituksen hyväksymiä ehdotuksia Siionin virsiksi
« Vastaus #19 : 24.05.14 - klo:05:39 »

   Hallituksen hyväksymiä ehdotuksia

Herättäjä-Yhdistyksen hallituksen hyväksymiä ehdotuksia Siionin virsien uudistetuiksi teksti- ja sävelmämuodoiksi. Sivuja päivitetään sitä mukaan kuin uusia tekstiä ja sävelmiä hyväksytään. Ehdotuksista voi antaa palautetta palautelomakkeella.

Siirry tarkastelemaan ehdotuksia numerohakemistoon: http://www.h-y.fi/1543-numerohakemisto

Virsien teksteihin tehdyt muutokset ovat helposti nähtävissä, sillä kaikki kohdat, joissa tekstiä on muokattu nykyiseen laitokseen verrattuna osoitetaan lihavoinnilla.

Virret noudattavat toistaiseksi nykyisen laitoksen numerointia, jotta vertailu on helpompaa.

Virsissä on ilmoitettu myös niiden numerot muissa kokoelmissa, jolloin on mahdollisuus verrata uudistettua tekstiä myös niihin. Kyseiset kokoelmat ovat:

    Sionin Wirret, Elias Lagus 1790 (LSV)
    Halullisten Sieluin Hengellisiä Lauluja 1790 (HSHL)
    Siionin virret, Wilhelmi Malmivaara 1893 (MSV)
    Virsikirja 1986 (VK)
    Armon lapset veisatkaa, Rukoilevaisvirsiä 2006 (ALV)

Jokaisen virren yhteydessä on myös perustelu tehtyihin muutoksiin. Teksti ja nuottikuvat ovat ladattavissa pdf-tiedostoina, joita saa printata ja monistaa kokeilukäyttöön.

Virret ovat edelleen ehdotuksia eli niihin voidaan tehdä vielä muutoksia uudistustyöskentelyn loppuvaiheessa. Palautetta pyydetään antamaan palautelomakkeella: http://www.h-y.fi/89-palautelomake

Numerohakemisto: http://www.h-y.fi/1543-numerohakemisto

1 Airuet, nyt maitten ääriin 4 Olet saapunut Herramme armollinen 6 Herää jo, Siionin vaivattu kansa 7+8 Armon lapset, kokoontukaa 9+13 Nyt kokoon, vanhat, nuoret, joutukaamme 13+14 Nyt kapaloidaan kaikkein ... Lue lisää

http://www.h-y.fi/1542-ehdotuksia



Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Hallituksen hyväksymiä ehdotuksia Siionin virsiksi
« Vastaus #20 : 24.05.14 - klo:05:42 »

   Anna palautetta Siionin virsien uudistuksesta: http://www.h-y.fi/89-palautelomake




Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33647
Vs: Hallituksen hyväksymiä ehdotuksia Siionin virsiksi
« Vastaus #21 : 24.05.14 - klo:07:19 »
Onko se ummehtunutta Lutteerusta kun minulla on kaikki parhaimmat kirjat vessassa.

Onhan olemassa ilmanraikastaja. Eriö on paikka missä kuningaskin saa olla yksin. Yksinolo on edellytys tiettyihin asioihin.

Viidesläisissä opettivat: Älä anna pyhän henkesi asua kellarissa. Ajatuksena oli että sielä käydään harvoin. Piti ottaa pyhä henki käyttöön. :017:

Uskon nyt sidottuun ratkaisuvaltaan. P H:n toimiin ei ihminen voi vaikuttaa. Ei myöskään paikkaan johon hän tulee.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Hallituksen hyväksymiä ehdotuksia Siionin virsiksi
« Vastaus #22 : 24.05.14 - klo:09:17 »
Onhan olemassa ilmanraikastaja. Eriö on paikka missä kuningaskin saa olla yksin. Yksinolo on edellytys tiettyihin asioihin.

Viidesläisissä opettivat: Älä anna pyhän henkesi asua kellarissa. Ajatuksena oli että sielä käydään harvoin. Piti ottaa pyhä henki käyttöön. :017:

Uskon nyt sidottuun ratkaisuvaltaan. P H:n toimiin ei ihminen voi vaikuttaa. Ei myöskään paikkaan johon hän tulee.

Minulla oli eri käsitys eriö sanan merkityksestä ja piti tarkistaa asia ja olimme molemmat oikeassa. Jossain oli aikoinaan teatterin aitiosta käytetty sanaa eriö, mutta sellaisia ei juuri nykyisin ole.

eriö
harv. käymälä, vessa.
sivuhuone, kabinetti.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Hallituksen hyväksymiä ehdotuksia Siionin virsiksi
« Vastaus #23 : 24.05.14 - klo:20:07 »
Nämä ovat mm. Löytyn, Samulin, Hautalan etc. 24/7 vaivalla työstettyjä siikkareita. Loistava siikkari numero yksi. Mutta minä en pystynyt veisaamaan sitä viimeistä ajatusta tästä 1971 Haavion kirjasta. Kyllä Lutteerus oli tahto-ihminen, mutta etiikassa. Armo kuuluu kaikille, mutta Jumppu antaa armon. Ei sitä armoa sovi tryykämällä ottamaan. Armo><ihmisen OMA tahto on poissulkeva. Mielestäni se Löytyn versio kuuluu arkaaiseen Paavon ja Niskasen aikaiseen ajatukseen. Se on jännä... malmivaaralaisuuden jälkeen mennään vieläkin aikaisempaan. Minun mielestäni se ei ole viidesläistä tekstiä. Viidesläisyydeltä puuttuu teologia vaikka viidesläiset ovat hyviä ihmisiä.

Mieleinen ja raamatullinen näkemys: armo><ihmisen OMA tahto on poissulkeva. Niin kauan kuin se näkemys säilyy, olen mukana. Luulen kuitenkin (ainakin toivon), että niin myös Haavio tarkoitti. Fil. 2:13  sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

Olen monta ehdotosta katsonut, enkä voi olla ihmettelemättä työn korkeaa laatua.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33647
Vs: Hallituksen hyväksymiä ehdotuksia Siionin virsiksi
« Vastaus #24 : 24.05.14 - klo:20:15 »
Minulla oli eri käsitys eriö sanan merkityksestä ja piti tarkistaa asia ja olimme molemmat oikeassa. Jossain oli aikoinaan teatterin aitiosta käytetty sanaa eriö, mutta sellaisia ei juuri nykyisin ole.

eriö
harv. käymälä, vessa.
sivuhuone, kabinetti.

Sanaa näkee joskus käytettävän kun hienosti sanotaan. Kuvanneeko se hyvin pientä yksiötä ? Ilm. niitä vanhentuneita uudissanoja, joista moni on jo unohtunut kokonaan.
Olet seppos muutaman vuoden nuorempaa ikäryhmää. :icon_wink:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Hallituksen hyväksymiä ehdotuksia Siionin virsiksi
« Vastaus #25 : 29.05.14 - klo:16:25 »
Mulle ihan sama mitä virsiä uudistuu tai ei kunhan virsi 100 säilyy.

ja 314  :icon_lol: :eusa_pray:
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Hallituksen hyväksymiä ehdotuksia Siionin virsiksi
« Vastaus #26 : 08.06.14 - klo:09:41 »
ja 314  :icon_lol: :eusa_pray:

Jännä juttu tämä virsi 314; Jaakko Löytty ei suostunut sitä laittamaan siikkareihin... voi olla, että sakinhivutusta tuli. Virsi 314 on kaikista yleisin virsi, jolla päätetään seuratilaisuus. Virsi 100 on täydellisin virsi.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Hallituksen hyväksymiä ehdotuksia Siionin virsiksi
« Vastaus #27 : 10.06.14 - klo:21:49 »
Jännä juttu tämä virsi 314; Jaakko Löytty ei suostunut sitä laittamaan siikkareihin... voi olla, että sakinhivutusta tuli. Virsi 314 on kaikista yleisin virsi, jolla päätetään seuratilaisuus. Virsi 100 on täydellisin virsi.

No nyt ollaan Juhanin kanssa jostain ees samaa mieltä, eli viisusta 100.

Jaakko on niin iso, että tuskin siihen sakinhivutukset paljoa vaikuttaa.
Jokusen kerran, kun puheensa tai saarnansa jälkeen on veisaa täräyttänyt kirkossa, niin on tehnyt vaikutuksen. :)
Tik toc.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Hallituksen hyväksymiä ehdotuksia Siionin virsiksi
« Vastaus #28 : 11.06.14 - klo:16:54 »
Jännä juttu tämä virsi 314; Jaakko Löytty ei suostunut sitä laittamaan siikkareihin... voi olla, että sakinhivutusta tuli. Virsi 314 on kaikista yleisin virsi, jolla päätetään seuratilaisuus. Virsi 100 on täydellisin virsi.

Kun luen SV 100 uudestaan, täytyy myöntää, että se on täydellinen. Ajattelin ensin, että täydellinen on liioiteltu sana. Mutta täydellinen se on.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Hallituksen hyväksymiä ehdotuksia Siionin virsiksi
« Vastaus #29 : 11.06.14 - klo:21:32 »

   Miksi se on poistettu YouTubesta?


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024