Kirjoittaja Aihe: Haluan tehdä Raamattuun liittyvän tutkimuksen  (Luettu 9158 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Nykyään on tarjolla valtava määrä erilaisia hyviä ja hyödyllisiä harrastuksia.
Harrastus voi olla urheiluun liittyvä, taiteeseen liittyvä jne....
Listasta saisi hyvin pitkän, oikeastaan pidemmänkin.

Kun ajatellaan kristillistä saraa, niin sen piirissä on myös valtava määrä hyvä harrastuksia. Yksi harrastaa yhtä, toinen toista, riippuen kunkin mieltymyksistä ja joskus jopa kutsumuskesta. Joku laulaa toinen soittaa, kolmas tutkii jotain ristillisuuteen liittyvää osa-aluetta innokkaasti. Kuka mitäkin.

Jonkin verran ihminen voi vaikuttaa omiin kiinnostuksensa kohteisiin, joskin luultavasti tällainen vaikuttamismahdollisuus ei liene kovin suuri.
Minä esim. en luultavasti pystyisi motivoitumaan kristillisessä kuorossa laulamiseen tai vaikka viulun soittamiseen, vaikka olen molempia nuorempana harrastanutkin. Joku toinen taasen motivoituu juuri noista. Pystyn luettelemaan erilaisia syitä, miksi juuri minä en ole noista kiinnostunut, samalla tiedostan, että ne ovat tärkeitä harrastuksia.
Erilaisuus on siinä mielessä hyvä, koska ei olisi suotavaa, että kaikki motitoivuvat vain yhdesta ja samasta asiasta. (Raamatun) Opettaminen tosin on eräs ala, jolle on tunkua, ja kyllä opettajiakin tarvitaan.

Minun harrastukseni on raamatuntekstien tuominen julkisille paikoille:  www.raamattu.info
Sinun juttusi on jokin muu.
Tarkoitukseni on ryhtyä tekemään jonkinlaista "haastattelututkimusta" syistä, että miksi täma harrastus ei kiinnosta juuri sinua.

Minä luultavasti pystyisin kirjoittelemaan paljon erilaisia syitä, miksi en ole kiinnsotunut traktaatien jakamisesta kadulla, kirkkokuorossa laulamisesta, teologisessa opiskelusta jne., vaikka pidänkin kaikkia noita harrastuksia hyvin tärkeinä ja hyvinä ja pitäisin vahingollisena sitä, jos noita ei harrastettaisi.

Olisin otettu, jos vaikkapa tässä ketjussa kirjoittaisit mahdollisimman paljon erilaisia syitä, miksi et ole kiinnostunut raamatuntekstien tuomisesta julkisille paikoille. Samalla kuulisin myös arvoita siitä, mitä syitä arvelet muilla olevan.
Kyselytutkimuksen tarkoitus on pyrkiä kehittämään harrastamaani toimintaa ja ottamaan opiksi muiden palautteesta ja neuvoista ja opetuksesta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Haluan tehdä Raamattuun liittyvän tutkimuksen
« Vastaus #1 : 10.03.14 - klo:14:44 »
Heititpä mielenkiintoisen haasteen ja kysymyksen.
Miten tähän voin omalta kohdaltani vastata muuta kuin kysymällä itseltäni:
Häpeänkö Jeesusta kun en sitä tee?
Kaikki muut mitä tähän keksin, ovat tekosyitä.


Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Haluan tehdä Raamattuun liittyvän tutkimuksen
« Vastaus #2 : 10.03.14 - klo:19:00 »
 :)
Aina joskus muinoin tapasi sellaisia julisteita, tee parannus Jeesus tulee pian ja jotain Oletko kolmas.

Mua pikkasen ne ihmetytti ja joskus nauratti, mutta useammin nosti jonkunlaista sääliä niitä laittaneita kohtaan, että miten noi on aivopestyjä. Ollaanko nyt menossa Helvettiin koko työporukka tässä autossa, ihan vaan noin, kun ei olla kait valmiita?

No myöhemmin ne ahdisti kun jonkun uskonnollisen murroksen olin kokenut.

Raamatunlauseilla lyöminenkö se oli kk ;oon aihe?

Sen kun jaat. Ota vaikka Ilmestyskirja 21:8 jae ja jaa sitä.

Harrastustoimia kyllä tuen mielelläni voimieni mukaan. :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Haluan tehdä Raamattuun liittyvän tutkimuksen
« Vastaus #3 : 10.03.14 - klo:22:23 »
Henkilökohtaisesti suhtaudun usein epäileväisesti sellaisiin nettikirjoituksiin, joissa ahkerasti siteerataan Raamattua. Voipi johtua siitä, että silloin kirjoittajan maailmankuva on muutenkin kovin toisenlainen kuin omani.
Näitä kirjoituksia löytyy mm. Kotimaa24:stä ja innokkaimmat kirjoittelevat ei-uskonnollisille foorumeille kuten vaikka UusiSuomi nettilehden Puheenvuoroon.

Innokkaimpien nettievankelistojen kirjoitukset eivät ainakaan lisää positiivista suhtautumista kirkkoon vaan tartuttavat hihhulileiman kaikkeen kirkkoon ja uskoon liittyvään. Kai heillä on kuitenkin omasta mielestään hyvä tarkoitus, vaikka todellisuudessa varmaan pönkittävät heikolla pohjalla olevaa teologista himmeliään.

Oikeastaan on aika mielenkiintoista, että Herättäjäjuhlien teemat tulevat Siionin Virsistä, eikä Raamatusta. Näin on varmaan parempi kuin se, että puhujat tekisivät harrastelijaeksetiikkaa teemaksi valitusta Raamatun kohdasta.
Omaan "eksegetiikkaanhan" ja sen avulla tehtävään manipulaatioon ilmeisesti moni lahko perustuu.

Jos Raamatunlauseita haluaa laittaa ikkunaan, niin varmaan kohtuullista olisi valita päivän teksti satunnaisotoksella. Silloin kaikki Raamatun kohdat olisivat samanarvoisia, kuten esimerkiksi se, että "tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin Jeesus palaa".

Mitähän pitäisi päätellä siitä, että näitä "Jeesus tulee, oletko valmis"-julisteita on nykyään niin vähän?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Haluan tehdä Raamattuun liittyvän tutkimuksen
« Vastaus #4 : 11.03.14 - klo:02:02 »
Häpeänkö Jeesusta kun en sitä tee?

Tuo on hyvä kysymys niin minulle kuin muillekin täällä kirjoitteleville. Kukapa tietää, voihan olla, että tällä foorumillakin on joku, joka ei tuota kysymystä ymmärrä edes kysellä, joten tuo kysymys on paikallaan esittää.
Niin se taitaa olla, että niin kauan, kuin tuota kysymystä Jumalalta kyselee, niin on armo tarjolla ja saa siinä levätä.



Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Haluan tehdä Raamattuun liittyvän tutkimuksen
« Vastaus #5 : 11.03.14 - klo:02:17 »
Net Missionin keskustelufoorumilla kyselin samaa asiaa:

http://forum.netmission.fi/showthread.php?10068-Haluan-tehdä-Raamattuun-liittyvän-tutkimuksen&p=393234#post393234
Onkohan se niin, että on vaikeaa tai rasittavaa pohtia syitä siihen, että miksei harrasta jotain tiettyä asiaa?
Jos joku asia ei kiinnosta, niin ei varmaan jaksa pohtia syitä, miksi se ei kiinnosta.
En minäkään jaksa vastailla kaikkiin niihin kyselylomakkeisiin, joita minulle eri puolilla tarjotaan.
Mutta, ehkäpä joku/jotkut kuitenkin motivoituisivat tähän kantaa ottamaan, niin jotain aineistoa saisin kokoon.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33744
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Haluan tehdä Raamattuun liittyvän tutkimuksen
« Vastaus #7 : 11.03.14 - klo:09:50 »
Minä en laittele näkyviin Raamatun tekstejä, mutta:

- Mielelläni tongin jotakin tekstiä Raamatusta seurakuntalaisten tai työkavereitten kanssa ja yritän löytää siitä kohdasta Jumalan, Luojan työn, Kristuksen, Vapahtajan ystävyyden. Yllätävän monenlaisista ja erilaisista paikoista niitä Jumalan tekoja löytyy!

- Mielelläni ateistiksi itseään esittelevän kaverini kanssa tarinoin ja heitän haasteeksi kirkollisia sanontoja ja Raamatun lauseita. Hän on minua enemmän lukenut Raamattua ja ymmärtää kyllä huumorini ja tosissaan olemiseni.

- Kuuntelen Raamattuun liittyviä kertomuksia ja puheita, esim. tänään radion aamuhartaudessa Samuli Korkaláinen kertoi Paavo Ruotsalaisesta, ahneesta Raamatun lukijasta.

- Seuraan kirkkovuoden kulkua ja siihen rytmiiin liittyviä Raamatun tekstejä.

- Löydän Siionin Virsistä hyvin paljon linkkejä Raamatun tapahtumiin ja kertomuksiin.

- Arvostan seurapuheita, joissa elämää peilataan Raamatun kerrontaan.


Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Haluan tehdä Raamattuun liittyvän tutkimuksen
« Vastaus #8 : 11.03.14 - klo:11:36 »
Olen laiska systemaatikko ja vieläpä körttiläinen. Toisten herätysliikkeiden syytökset epäraamatullisuudesta tulevat kahdelta suunnalta. Toisaalta minä olen lyönyt löylyä tahallisesti esimerkiksi... "paljon parempi kirja on tuo Aristoteleen Nikomakhoksen etiikka verrattuna kirjakokoelmaan, jota saa taskupokkarina". Olen syyllinen... en epäraamatullinen. Joka päivä luen raamattua, mutta en lue sitä kirjaa mm. naispappeuden kannattajana/vastustajana, homoavioliittojen ongelmana, yhteiskunnallisten ongelmakohtien selvittämiseksi, perhepoliittisiin vaikeuksiin, kuolemanrangaistuksiin etc.

Minä luen sitä kirjaa etsiessäni Kristusta sekä hänen armoaan ja rakkauttaan. Lutteerus matki minua. Hyvä Mauno.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Haluan tehdä Raamattuun liittyvän tutkimuksen
« Vastaus #9 : 11.03.14 - klo:14:01 »
Hyvä Te Molemmat  :039:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Haluan tehdä Raamattuun liittyvän tutkimuksen
« Vastaus #10 : 11.03.14 - klo:19:46 »
Olisin otettu, jos vaikkapa tässä ketjussa kirjoittaisit mahdollisimman paljon erilaisia syitä, miksi et ole kiinnostunut raamatuntekstien tuomisesta julkisille paikoille. Samalla kuulisin myös arvoita siitä, mitä syitä arvelet muilla olevan.

Lähinnä oikeaa oleva syy on se, ettei ole tullut mieleenkään, että tekisin niin. Luulisin, että tämä pätee useimpien muidenkin osalta. Plus tietysti se, etteihän Raamattu suurelle osalle ihmisistä ole kovinkaan tärkeä kirja.

Mites onko sinulla sellaista harrastusta, että poimisit kirjahyllysi kirjoista satunnaisia lauseita ja toisit niitä esiin julkisilla paikoilla? Vaikka niin, että joka päivä arvot kirjan, kirjasta sivun, ja sivulta niin ja niin monennen lauseen julkistettavaksi?

Koska arvaan vastauksen, voin heti kysyä jatkokysymyksen: Miksi ei ole? Veikkaan, että samasta syystä kuin minäkään en ole raamatunlauseita julkistellut.

Mutta nyt kun toit esille ajatuksen, että voisin niin tehdä, en voi enää väittää että ei ole tullut mieleenikään, koska se kysymyksesi myötä sinne tuli. En nyt kumminkaan aio ryhtyä ko. toimintaan. Jos teen jotakin, siitä on oltava joko yleisempää hyötyä tai sitten iloa itselleni, enkä näe että raamatunlauseiden julkaisusta olisi suuremmalti kumpaakaan.

Tuli kyllä mieleen, miltä näyttäisi, jos Raamattua kohtelisi aivan tasapuolisesti, kelpuuttaisi yhtä lailla minkä tahansa lauseen. Jos nyt otan tuosta ihan tuon paperisen Raamatun, arvon kymmenen sivua ja valitsen joka sivulta vaikka yhdeksännen lauseen. Ei tulisi liikaa mitään omaa vääristävää tulkintaa mukaan  :icon_biggrin:.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Haluan tehdä Raamattuun liittyvän tutkimuksen
« Vastaus #11 : 11.03.14 - klo:20:51 »
Tuli kyllä mieleen, miltä näyttäisi, jos Raamattua kohtelisi aivan tasapuolisesti, kelpuuttaisi yhtä lailla minkä tahansa lauseen. Jos nyt otan tuosta ihan tuon paperisen Raamatun, arvon kymmenen sivua ja valitsen joka sivulta vaikka yhdeksännen lauseen. Ei tulisi liikaa mitään omaa vääristävää tulkintaa mukaan  :icon_biggrin:.

Olet arvoisessasi seurassa, sillä algoritmien kunkku, professori Donald E. Knuth on tehnyt juuri noin. Hän on kirjoittanut teoksen 3:16 Bible Texts Illuminated, jossa hän ottaa selville, mitä eri tutkijat ovat kirjoittaneet eri Raamatun kirjojen luvun 3 jakeesta 16. Tietoa kirjasta osoitteessa:

http://www-cs-faculty.stanford.edu/~uno/316.html

ja kirjoittajasta suomeksi

https://fi.wikipedia.org/wiki/Donald_Knuth

ja englanniksi

https://en.wikipedia.org/wiki/Donald_E._Knuth#cite_note-16

En ole tutustunut kirjaan, mutta Jukka Kemppinen mainitsi sen eräässä aamu- tai iltahartaudessaan varsin arvostavaan sävyyn.

Mt

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Haluan tehdä Raamattuun liittyvän tutkimuksen
« Vastaus #12 : 11.03.14 - klo:21:09 »
^Kappas... Knuth on kyllä opinnoista tuttu heppu. Tietojenkäsittelytieteen, siis.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Haluan tehdä Raamattuun liittyvän tutkimuksen
« Vastaus #13 : 13.03.14 - klo:20:26 »
Vaikka kirjoitan tänne paljon, en ole esilläpitävää sorttia.

Nuoruuteni viidesläisessä Kymenlaaksossa ja silloinen jatkuva esilläolo ja esilläpidon pakko kääntyi päälaelleen.  Huomasin, että se "todistaminen"  oli jotakin, joka ei minulta vain uskottavasti lähde. Tärkein syy on se, että jossakin vaiheessa joku väistämättä kiinnostuisi esillepanijasta.  

Muutun niin todella oudoksi kohtauksen aikana, että ymmärrän ettei minun tehtäväni voi olla ihmisten vakuuttelu millään tavalla. He hämmästuvät ja pelästyvät, ja tämä on totta. Kärsin siitä ristiriidasta niin hirvittävästi, etten puhukaan ihmisille Jumalasta, joskus kylläkin  puhun Jumalalle ihmisistä,  ja palvelen heitä muuten. Työpöydälläni on ollut viime ajat Franciscus Assisilaisen "Rauhan rukous" joka siis ei Assisilaisen ole, mutta hyvä :  Tee minusta rauhasdi välikappale... sopivasti piilossa, vain minun näkyvilläni, sillä se atk-pöytä on semmoinen johon kuuluu kolo taakse.  Siellä.    Ajattelin, että jokaisen potilaan tuli saada kokea olevansa ainutlaatuinen. Se muuten teki heistä minulle sitä, ja oleellisin oli levon ilmapiiri, jonka tahdoin luoda. Halusin jo oman jaksamiseni tähden tuoda sinne jotakin ristin hiljaisuudesta.  En ikinä istunut sen lääkäripöydän ääressä, vaan jos vain sain huoneeseen irtopöydän, niin oltiin sen ympärillä.  
« Viimeksi muokattu: 13.03.14 - klo:20:37 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Haluan tehdä Raamattuun liittyvän tutkimuksen
« Vastaus #14 : 13.03.14 - klo:21:40 »
Oikeastaan nyt tulee mieleen, että kun kerran tännekin raamatunlauseita heittelen, miksei saman tien julkisemminkin? Taitaa olla kaksi estettä:

1. En ainakaan heti keksi, mitkä olisivat sopivia julkisia paikkoja. Kuulostaa työläältä harrastukselta!

2. Ne olisivat kuitenkin jotain itse valitsemiani suosikkikohtiani. Mikä minä olisin päättämään, että juuri ne lauseet olisivat tärkeitä irrallaan levitettäväksi asti? Paremmin ymmärrän lauseiden heittelyn jossain keskusteluyhteydessä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.