Kirjoittaja Aihe: EVL.FI  (Luettu 16696 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16860
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: EVL.FI
« Vastaus #30 : 02.09.13 - klo:08:31 »
Kiitos taas Pekka mielenkiitoisesta artikkelista jonka olit huomannut laittaa isotekstillä meitä näkövammaisia varten.

Tämä sika sotki pottuhalmeen niiltä jotka etsivät tai epäilevät. Usko on lahja joka saadaan jos otetaan vastaan. Heränneessä kodissakin kasvanut voi heittää kalliin lahjansa pois, tai rikkoa sen.

Jeesukse puheet vertauksin aukeavat paremmin minulle kuin Cantellin sanankäyttö.
...

Seppo, voiko lukiessaan jollakin "nappulalla" suurentaa tekstiä. Näen kyllä auttavasti, mutta vaivalloisempaa kuin ennen . Ehkä tilanne korjautuu uusilla silmälaseilla sitten kun tutkimusten jälkeen ne saan.

Älkää silti alkako takiani vaivaa näkemään. Ehkä onkin tarkoitettu että luen vähemmän.

Kyllä voi. Selaimen asetuksissa se löytyy. En tiedä mitä selainta käytät, mutta Chromen asetuksissa (kolme viivaa oikeassa yläkulmassa) on kuudes rivi ylhäältä lähennä, josta voita säätää sitä
« Viimeksi muokattu: 02.09.13 - klo:08:34 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: EVL.FI
« Vastaus #31 : 02.09.13 - klo:09:35 »
Kiitos Seppo !  Ihan noin suurta ei ainakaan vielä tarvita, mutta kiva tietää. En mene asetuksia söhräämään, mutta Lotan ja Martan isi on expertti.
Apuja siis löytyy.

Nyt selvi myös toistuvat lyöntivirheeni. En ole kai nähnyt kunnolla pitkään aikaan, vaan olen sitkeillyt jotenkuten. Myös valaistus, liian kirkas tai hämärä ovat olleet ongelmia jo kauan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: EVL.FI
« Vastaus #32 : 26.09.13 - klo:19:20 »
PekkaV, kiinnostaa onko kokemuksia kerrottavana alfa-kurssilta.
Itse kävin sellaisen Hml:ssa, varmaan liki 10 vuotta sitten.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10382
Vs: EVL.FI
« Vastaus #33 : 26.09.13 - klo:20:16 »
   Kiitos kysymästä! Kaksi käyntiä on takana. Uudet laulut ovat olleet opissa. Olen asennoitunut, että täysillä mennään. Alue on jollakin tapaa aivan uusi. Lähestymistapa tulee siis 70-luvulta Englannista. En tiedä, mitä erilaista siinä on aikaisempaan kokemukseeni yleensä.

Kuten uskonnonharjoituksessa aina on keskeistä ihmisten kohtaaminen, tapaaminen, ystävystyminen.

Omat juureni tähän Alfaan juontuvat kahden ja puolen vuoden takaa kun jäin eläkeelle. Vasta perustettu Katupappila antoi oivan ja kiinnostavan syyn pungertaa ylös ja ulos aamupäivällä joka arkipäivä. Vastuunkantaja-vapaaehtoisina oli Alfakurssin käyneitä. He tietysti puhuivat kurssista ja ehdottivat osallistumista, myöhempää ikäluokkaa vaikka olivat, en voinut enää vastustaa painetta. Keravalla lienee Suomen mittapuussa vilkas kansanraamattuseuralainen toiminta, mikä samaistuu Alfa-aktiivisuuteen. Eilen kuulin, että todistettavasti Keravan messukävijät muodostavat keskimääräistä suuremman aktiviteettiryhmän Suomessa.

Miten tämä kaikki sitten suhtautuu herännäis-körttitaustaani? Kuulin aikoinaan, että läheinen, vanhempi serkkuni oli "siirtynyt" Kansanraamattuseuraan. Se on ollut jonkinlaisena ajatuksellisena tukena hairahdukselleni, eksymiselleni väärään porukkaan.

Mutta kun he ovat tässä olleet lähinnä. Körtit Keravalla ovat vanhoja, eivät tosin sen vanhempia kuin alfat minua nuorempia. Olen tässäkin väliinputoaja, vai liekö harhaa?

Alfan kohderyhmä painottunee nuoriin, joilla ei ole aikaisempaa seurakuntaelämäkokemusta. Noin kymmenen hengen ryhmässämme on tosin yksi ikäiseni ja kaksi melkein ikäistäni.

En tiedä, tiedänkö mihin alfa ihmisessä nappaa, vai nappaako mihinkään sen kummemmin kuin mikä tahansa muu? Se vain on paikallinen ja ajallinen tuote ja pysyy hengissä siinä missä körttiläisyyskin mikäli pystyy vastaamaan kunkin ajan kysymyksiin ja ihmisen tarpeeseen, so. ikävään ja kaipaukseen. Viittaan virsikirjan virteen 415, josta, vn, kerroit äsken, eritoten sen loppuun lähdemme liikkeelle kaipauksesta.

Olen liikkuva äänestäjä, juureton, vapaa, sanoisin intellektuelli jos olisin lukenut enemmän ja älykkäämpi. Tämä on kuitenkin tilanteeni ja elämäntieni vaihe. Huomenna voi olla toisinkin. Uusi aamu kaiken muuttaa voi.

Ensi kuun 19. ja 20. päivä on seurakunnan leirikeskuksessa viikonloppukokoontuminen. Siellä körttiveri punnitaan, mikä on pysyvää. Yhdessäolon kiinnostavuus...

Ajallisesti edellä mainitut tapahtumat osuvat eroamiseeni Herättäjä-Yhdistyksen paikallisosaston puheenjohtajuudesta. Takkini oli tyhjä, koska olin ollut kymmenen vuotta. Halusin antaa tilaa nuoremmille, joita ainakaan minun tietojeni mukaan ei ole ilmaantunut – vielä. Olen optimistinen. Virallisesti osastossamme ei nyt ole puheenjohtajaa. Mutta mikä ilahduttavaa: seurakalenteriin oli ilmestynyt merkintä seuroista ensi kuussa. Takuuhenkilöni ovat olleet aktiivisia - ne kolme, neljä eläkerovastia?

Näillä mennään.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10382
Vs: EVL.FI
« Vastaus #34 : 27.09.13 - klo:07:13 »


   Körtit Keravalla ovat vanhoja



   Kansanraamattuseuralais-vivamolainen kysyy "Oletko uskossa?", körtti "Tulitko traktorilla vai autolla?"
Hengellisestä nuoruudestaan johtuen kansanraamattuseuralais-vivamolainen kulkee äitikirkon helmassa, körtti isäkirkon askelissa. Siksi nuori körtti ei näy nuorisojengiläisessä hartaudenharjoituksessa. Hän julistaa evankeliumia kutsumustyössään. Siksi kirkon tunnusten alla kokoontuvat körtit ovat vanhoja. He ovat nuortuneet lapsuuden kynnykselle kuten vanhuudessa käy. He ovat todellisia seurakunnan isiä ja äitejä todistaessaan historiallaan ja henkilöhistoriallaan uskovaisuuden, Kristuksen seuraamisen pitkää kaarta.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: EVL.FI
« Vastaus #35 : 27.09.13 - klo:16:32 »
Kiitos PekkaV, olipas mielenkiintoista lukea juttuasi alfa-kurssista, joka vasta alussa, eiköhän niitä kokoontumisia ole 10 ellen nyt ihan väärin muista.
Mielenkiintoista pohdiskelusi myös herätysliikkeiden "näkymisestä" Keravalla.
Hämeenlinna on vähän jännä paikka, kun katsoo vaikka paikallisten kaupunkiuutisten ilmoitussivua...
jopas on kristillistä järjestöä ja yhdistystä pilvin pimein järjestämässä kokoontumisia...varmaan yli 10 ?

Omalta osaltani...mihin herätysliikkeeseen kuulun...jotenkin...en sitä hirveästi pohdi enkä pidä "pääasiana"...
Sen tiedän että viime vuosina olen kovasti körtteihin kallistunut...
En tiedä sitten olenko "varttikörtti", kuten yksi ystävä sanoo...olenko sitten kaksi varttia kooärässää...
ja yksi vartti kooällää...vai miten...jotenkin..."veisaava laulunlyömä messuissa käyvä bluesdikkari"  :023:

Pääasia että olen taivastiellä armahdettuna syntisenä taivaltajana...Jeesukseen turvaten...toivossa eläen...

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10382
Vs: EVL.FI
« Vastaus #36 : 27.09.13 - klo:18:52 »

   Olen kutsunut herätysliikeisiin kuulumattomia "yleiskristillisiksi". Heitä lienee enemmistö. Monet ovat "liepeillä" tai "lähinnä". Vaikutteita tietysti saavat kaikki lähimmäisistään ja seuraavaksi lähemmistä...


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16860
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: EVL.FI
« Vastaus #37 : 27.09.13 - klo:19:12 »
   Olen kutsunut herätysliikeisiin kuulumattomia "yleiskristillisiksi". Heitä lienee enemmistö. Monet ovat "liepeillä" tai "lähinnä". Vaikutteita tietysti saavat kaikki lähimmäisistään ja seuraavaksi lähemmistä...

Minun nimikkeeni on selvä, mutta mikä pakko meidän on kutsua joksin, kun eivät itsekään tiedä oikein mitä olevat. Pelkkä kristitty riittää ja on useinmiten riittävän tarkka.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10382
Vs: EVL.FI
« Vastaus #38 : 06.10.13 - klo:05:39 »

   Keravan seurakunnassa alkaa Vanhusten viikko. Koko syksyn juhlimme myös 50-vuotiasta kirkkorakennustamme, eilen virsimaratonilla, johon oli valittu 50 seurakuntalaisten valitsemaa virttä. Virret veisattiin kokonaan, ainakin ne 20 viimeistä, joihin ehdin mukaan.
En huomannut yhtään körttivirttä.*)
Viimeisenä veisattiin kymmenen suosituinta. Suosituin oli 31 äänellä Oscar Ahnfeltin säveltämä vuodelta 1872 (sanat Lina Sandell 1865. Suom. Rauhansäveliä 1894. Uud. Julius Engström 1900, Anna-Maija Raittila 1977, Niilo Rauhala virsikirjaan 1986.) virsi 338:


1.
Päivä vain ja hetki kerrallansa,
siitä lohdutuksen aina saan.
Mitä päivä tuokin tullessansa,
Isä hoitaa lasta armollaan.
Kädessään hän joka päivä kantaa,
tietää kaiken, mitä tarvitsen,
päivän kuormat, levon hetket antaa,
murheen niin kuin ilon seesteisen.

2.
Joka hetki hän on lähelläni,
joka aamu antaa armonsa.
Herran huomaan uskon elämäni,
hän suo voimansa ja neuvonsa.
Surut, huolet eivät liikaa paina,
ne hän ottaa itse kantaakseen.
"Niin kuin päiväs, niin on voimas aina."
Tähän turvaan yhä uudelleen.

3.
Kiitos, Herra, lupauksestasi,
siinä annat minun levätä!
Kiitos olkoon lohdutuksestasi,
annat voimaa sanan lähteestä!
Suo mun ottaa isänkädestäsi
päivä vain ja hetki kerrallaan,
kunnes johdat minut kädelläsi
riemun maahan, päivään kirkkaimpaan.



Toiseksi eniten 26 äänellä tuli virsi 517:

1.
Herra, kädelläsi
asua mä saan,
turvallisin käsi päällä maan.
Siellä kaikki saavat
uuden sydämen,
rauhan annat haavat sitoen.
Onneni on olla
Herraa lähellä,
turvata voin yksin Jumalaan.
Onneni on olla
Herraa lähellä,
tahdon laulaa hänen teoistaan.


...

Kolmanneksi jne. oli äänestetty: 600, 571, 341, 462, 472, 125, 509, ja kymmenentenä virsi numero 301.

Sivulle http://www.keravanseurakunta.fi/news.asp?id=7892 tullee tarkempi selvitys äänestyksen tuloksista.


*) "Seuraavat virsikirjan virret ovat myös Siionin virsiä:

28a, 75, 103, 121, 150, 151, 170, 173, 174, 202, 203, 205, 212, 225, 244, 250, 285, 286, 288, 299b, 307, 308, 310, 311b, 312, 332b, 334, 358, 359, 360, 361b, 362 (veisataan virren 349 sävelmällä), 364 (veisataan virren 287 sävelmällä), 365, 371, 382, 386, 406, 407, 409, 465, 496, 504, 539, 552, 557, 560, 561, 622, 628, 631b, 632 = 52 kpl

Seuraavat virret ovat muuten herännäishenkisiä **) (esim. körttiläinen tekijä tai tuttu Vanhasta [1701] virsikirjasta):

21, 24, 43, 55, 69, 74, 76, 113, 153, 175, 179, 192, 256, 277, 296, 349, 352, 374, 381, 440, 456, 467, 477, 501, 518, 524, 566, 592, 617, 618 = 30 kpl"
(lähde: Herättäjä-Yhdistyksen musiikkisihteeri samuli Korkalainen, samuli.korkalainen@h-y.fi.)

**) "herännäis-körttihenkisyydestä" kts. http://www.h-y.fi/herannaisyys


 
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10382
Vs: EVL.FI
« Vastaus #39 : 12.10.13 - klo:06:09 »
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: EVL.FI
« Vastaus #40 : 12.10.13 - klo:13:53 »
No, Jeesuksen olemassaoloa on koettanut enää 1800-luvulla kiistää jokin kielitieteilijä, hänet puhallettiin kevyesti kumoon, sillä mielipide on muuta kuin tiede. Samaa kirjoittaa Jorma Palo, sillä hän ihan pursui kirjoja melanoomaan sairastuttuaan. Hän totesi, ettei vain "voi uskoa". Hän oli niin etäinen - vain neuron proffa - ei sitä ilennyt kyselemään mennä, kun mies vielä poti melanoomaa.

Jäin miettimään mitä hän siis ei voi. Kokea?  Pitää totena?  Puhua Jumalalle?  Vieläköhän Karia kehtaisi tavoittaa, ilman, että hän kokee joutuneensa käännytyshyökkäyksen kohteeksi.  Hän oli enoni parhaita ystäviä, mutta kun Tapani kuoli jo 1965.

Luin itse mielenkiintoisen tekstin uskonnollisuuden/hengellisyyden periytymisestä. Varsin kristitty äitini sen taisi antaa. Tästä keskustelu osoittautui useimmilla tahoilla mahdottomaksi - se nähtiin Lamarckismin uudelleenlämmityksenä - enhän minä osaa soittaa pianoakaan vaikka äiti osaa, ja vielä soitti raskausaikana hyvin paljon. Eli tieto, opittu kyky tai taito ei voi siirtyä. Viime aikoina on vain alettu enenevässä määrin miettiä persoonallisuuden rakennepohjan periytymisen mahdollisuutta. Onko enties ihminen persoonallisuuden rakenteeltaan vaikka eri tavoin sensitiivinen, mielikuvituksekas, kokeva, pophdiskeleva - mitä ihmiset uskomisena mahtavat pitää. Sen kaiken tahtoisin tietää, itselleni tämä kaikki entistä voimakkaammin puhuu sen puolesta, että ihminen ei uskomisillaan lopulta voita omakseen tuumaakaan taivasta ---

Joskus kuulin niinkuin sanottavan, että Jumala ei vastaa tieteelliseen uteliaisuuteemme, mutta perimmäiseen syvään yksinäisyyteemme.  Se on sitten tulkittu joko siten, että niin, juuri niin, luotui kaipaa yhteyttä luojaansa - Tai:  Ajatyelkaa millainen narsistinen tyhjiö,  kun "jumalaa" vähempi ei riitä sitä täyttämään.  

Voin vain todeta, että yritin elää ateistina, eikä se onnistunut minulta.


TERV RIITTA-MUMMI.

« Viimeksi muokattu: 12.10.13 - klo:13:57 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16860
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: EVL.FI
« Vastaus #41 : 12.10.13 - klo:14:41 »
enhän minä osaa soittaa pianoakaan vaikka äiti osaa, ja vielä soitti raskausaikana hyvin paljon. Eli tieto, opittu kyky tai taito ei voi siirtyä.


No niin. Sinulta jäi yksi asia huomaamatta. Mekaaninen pianonsoiton taito ei tullut kohtuun, mutta musikaallisuus tuli. Näin on äitien ja isien veisuu myöskin periytynyt jälkipolville kuten kaikki musiikinharrastus ja vaikka äänilevyjen kuuntelu. Tämä sama jatkui vielä kohdun jälkeen, jos kotona harrastettiin musiikkia missä muodossa tahansa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: EVL.FI
« Vastaus #42 : 12.10.13 - klo:14:57 »
Leena erikois-huomioi minun silmäni, kun hän tietää missä mennään. Mutta ei tarvitse, hyvässä valossa kyllä näen riittävästi tav.kokoistakin.

Muuten ammatti-ihmisen pohdiskelu esim. periytyvistä ominaisuuksista kiinnostaa kovati. Näen selvästi muutamia suvun ihmisiä jotka ovat samaa iloista, melankoolis-hysteeris-hermoherkkää tyyppiä kuin itsekin luulen olevani. Miksi siis toiset, siis kaikki, eivät ole, vaan ovat ihan jalat-maassa tallaajia. Kasvatus ?
Oikein pelottaa miten Lottaa pitää hoitaa, kasvattaa ja helliä, että loistava luonne pienine pintavikoineen (änkyttää hiukan, nyt) ei turmeltuisi.

Änkytys alkoi puheterapian jälkeen.
...

Eilen kävi taas Jalovaaran mainostus omista rukousilloistaan hermoihini. Kuinka  h ä n e n  kokouksissaan kuurot saavat kuulonsa, sokeat näkönsä !

Jeesus kyllä parantaa, kenet parantaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: EVL.FI
« Vastaus #43 : 12.10.13 - klo:14:59 »
Onpas seuratuvalle tullut Leenalta nyt paljon pitkiä kirjoituksia...
Täytyy koittaa oikein hiljentyä ja keskittyä niitä lukemaan, syventyä kaikessa rauhassa :eusa_angel:

Mutta tähän mitä Seppos sanoo musikaalisuuden siirtymisestä kohtuun...just joo...tässä varmastikin
syy siihen miksi "meidän Martta" vaikuttaa niin musikaaliselta.
Lähtee innolla mukaan taputtamaan käsiään...hytkyy tahdissa jos vähänkin musiikkia jostain kuuluu.

Pappahan tässä ylpeänä ajattelee että "suvun perintöähän" tämä...
Kati-äiti oli tiiviisti musiikin ja laulun kanssa tekemisissä odotusaikanaan, lauloi kuorossa,
oli musikaaliesityksissä mukana ym. ym....ja vielä ihan odotuksen loppuvaiheessa kovasti veisuutuntumaa
Isooskyröös...
Nyt sitten äiti lauleskelee iltarukouksen jälkeen jonkun "tuutulaulun" (enimmäkseen Simojokea) Martan
sängyn vierellä :023:

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: EVL.FI
« Vastaus #44 : 12.10.13 - klo:18:26 »
   Keravan seurakunnassa alkaa Vanhusten viikko. Koko syksyn juhlimme myös 50-vuotiasta kirkkorakennustamme, eilen virsimaratonilla, johon oli valittu 50 seurakuntalaisten valitsemaa virttä. Virret veisattiin kokonaan, ainakin ne 20 viimeistä, joihin ehdin mukaan.
En huomannut yhtään körttivirttä.*)
Viimeisenä veisattiin kymmenen suosituinta. Suosituin oli 31 äänellä Oscar Ahnfeltin säveltämä vuodelta 1872 (sanat Lina Sandell 1865. Suom. Rauhansäveliä 1894. Uud. Julius Engström 1900, Anna-Maija Raittila 1977, Niilo Rauhala virsikirjaan 1986.) virsi 338:


Keravan kirkkoa juhlitaan myös 27.10. messulla, joka on myös entisten nuorten juhla. Sinne olen kovasti tulossa. Toivottavasti näen siellä paljon vanhoja tuttuja.
Huomenna Keravalla on lähetyspyhä. Sinnekin olen tulossa. Se on aikainen herätys ja pitkä kirkkomatka, mutta ei auta.  :icon_wink:
Pyryharakka