Kirjoittaja Aihe: tietulliselvitys  (Luettu 6626 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
tietulliselvitys
« : 05.02.12 - klo:19:21 »
mt:llä oli loistava kirjoitus vähän väärän otsikon alla, joten aloitin uuden ketjun vaikeasta mutta kiinnostavasta aiheesta:

Vasemmistolainen liikenneministeri antaa tietullihankkeen vetovastuun miehelle (=Jorma Ollila), joka a) johtaa alaan liittyvää elektroniikkayritystä b) johtaa kansainvälistä polttoainekonsernia. Jo on aikoihin eletty! Tavoitteena on kuulemma, että se joka ajaa, maksaa. Tätä varten on tarkoitus rakentaa koko maan kattava kansalaisten elektroninen seurantajärjestelmä ja maksattaa jokaisella auton omistajalla autoihin vastaava päätelaitteisto. Tällaisten järjestelmien asiantuntemusta on mm. Nokialla, joka omistaa paikannusteknologiaa.

Nykyinen järjestelmä hoitaa homman polttoaineverolla: mitä enemmän ajat, sitä enemmän maksat. Lisäksi se kannustaa päästöjen vähentämiseen, koska mitä säästäväisemmin ajat, sitä vähemmän maksat kilometriltä. Seurantajärjestelmässä polttoaineenkulutuksen vaikutus on vähäisempi, koska tietty maksu rapsahtaa riippumatta ajotavasta.

Mitä tällä saavutetaan? Ensin rahastavat konsultit, jotka tekevät selvityksiä. Sitten perustetaan nippu virkoja, ja virkamiehet alkavat valmistella järjestelmän arkkitehtuuria konsulttien avulla. Sitten kehitetään järjestelmä, jollaista ei ole missään muualla. Järjestetään tarjouskilpailu - konsulttien avulla. Odotetaan optimistisesti, että markkinakilpailu pitää autoilijoiden päätelaitteet halpoina. Ei pidä, koska kilpailua ei ole. Laitteet eivät toimi luotettavasti. Järjestelmä takkuaa ja laskuttaa ylimääräisiä. Kansalaiset valittavat, valituksia käsittelemään perustetaan virkoja. Konsultilta tilataan selvitys siitä, mikä mättää. Tulee pakkastalvi, huomataan, että päätelaitteet eivät toimi pakkasessa. Kiinassa kehitetään miniatyyrikokoinen autopakastin. Autoilijat ostavat niitä hullun lailla, kunnes ne kielletään liikenneministeriön päätöksellä. Järjestelmän aiheettomasti perimät maksut todetaan ulosottokelpoisiksi valituksista huolimatta. Soini ja Väyrynen kiertävät maakunnissa haukkumassa valtiovaltaa. Matti Putkonen hieroo käsiään: tällä tehdään kakkosjytky. Autojen päätelaitteet vanhenevat, valmistajia on vain yksi ja se hinnoittelee tuotteet vastaavasti. Hakkeriryhmä murtautuu järjestelmän tietoihin ja julkaisee tunnettujen kansalaisten ajoneuvotietoja. Nettiyhteisö laskee, että Heinäluoman autolla on ajettu tietty matka nopeusrajoituksen ylittävällä keskinopeudella. Sosiaalidemokraatit kääntävät kelkkansa ja alkavat vaatia kohtuuttoman järjestelmän poistamista ja palaamista vanhaan päästöpohjaiseen verotukseen.

Mt

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Vs: tietulliselvitys
« Vastaus #1 : 05.02.12 - klo:21:37 »
Milloinkahan tähän maahan saataisiin oikeasti semmonen liikenneministeri joka ymmärtäisi YHTÄÄN mitä tuolla liikenteessä tapahtuu. Minä en ole Suomessa törmännyt yhteenkään ruuhkaan, paitsi viime keväällä Kuopiossa Kallan silloilla - silloin oli se ketjukolari ja sen takia oltiin porukan kanssa 1½ tuntia jumissa. Mutta ilman suurempaa onnettomuutta, ei kyllä ruuhkia ole täällä syntynyt. Sen verran on perspektiiviä, että viimeset viis vuotta tien päällä työkseni, ja taitaa kohta mennä ensimmäinen miljoona rikki ratin takana. Enemmän on ongelmia asenteissa, ja lisäksi osa liikennesäännöistä (mm. talvinopeusrajoitukset) eivät millään mahdu autolevien kansalaisten oikeustajuun. Pääkaupunkiseudulla on kyllä asenteissa minusta viimeisen parin vuoden aikana tapahtunut huomattavasti kehitystä parempaan - paljon on vähentynyt "minä ensin" -mentaliteetti, ja huomattavasti entistä joustavammin siellä sujuu liikenne. Esimerkiksi Oulu on sellainen paikka, että en kyllä aja yhtään enempää kuin on pakko - aivan käsittämätöntä miten huonosti kunnioitetaan esim. liikennevaloja ja taajaman nopeusrajoituksia. Mutta ei kyllä tosiaan ole meissä suomalaisissa kehumista tuolla liikenteessä - muistan kerran kun joku kysyi, minkälaista siellä Euroopassa on autoa ajaa. Helppo oli vastata, että mukavaahan se kun ei juurikaan ole muita suomalaisia liikenteessä.

Tietullit ei kyllä näillä liikennemäärillä taida tosissaankaan tuottaa juuri mitään, mitä meillä liikutaan autoilla - ainut minkä saa aikaiseksi on se että yksityisautoilun kustannukset kasvaa taas, ja ei taitaisi mennä niistä rahoista pennin jeniä tienpitoon. Se on pikkusen eri juttu Ranskassa Pariisin johtavilla moottoriteillä kerätä noita tietulleja kuin Mäntsälän ja Helsingin välillä... Ranskassa kyllä huomaakin mm. teiden kunnossa sen, että ainakin osa noista tietulleilla kerätyistä varoista (vai peräti kaikki?) menee tienpitoon - ei tule Euroopassa toista maata mieleen jossa laaja moottoritieverkko olisi yhtä hyvässä kunnossa. Nyt kun vielä poliisi on Ranskassakin ruvennut puuttumaan älyttömimpiin ylinopeuksiin ja rattijuopumuksiin, niin onhan eri kiva liikkua...

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: tietulliselvitys
« Vastaus #2 : 05.02.12 - klo:22:37 »
Kuten siinä väärässä ketjussa totesin, niin meillä taitaa olla ihan hyvä liikenneministeri.

Talvinopeusrajoitukset ovat alkeellinen sovellus kelin mukaan muuttuvista nopeusrajoituksista. Olisihan se mukavaa, että olisi varaa laittaa ainakin päätieverkolle oikeat muuttuvat nopeusrajoitukset, niin voitaisiin paremmin ottaa keli huomioon.

Liikkumista voi aivan hyvin ohjata enemmän julkisen liikenteen suuntaan siellä, missä se toimii hyvin, kuten mm. pääkaupunkiseudulla. Tässä tietullit tai ajokilometreihin perustuvat maksut sopivat hyvin.

Jatkossa öljyn hinta tulee nousemaan, jolloin tasaveron luonteinen liikennepolttoaineiden valmistevero on epäoikeudenmukainen pientuloisille ja vain hyvin toimeentulevat voivat ajella niin kuin huvittaa.
Tässäkin voidaan alueellisilla tiemaksuilla helpottaa mm. haja-asutusalueiden asukkaiden liikkumisen kustannuksia.

Odotellaan nyt vaan ihan rauhassa mitä Ollilan työryhmä saa aikaan.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: tietulliselvitys
« Vastaus #3 : 05.02.12 - klo:23:27 »
Tukholmassahan oli jonain kesänä tietullikokeilu, ja muistaakseni oli sekä positiivisia, että negatiivisia kokemuksia. ja riippuu toki keneltä kysytään, bensafirmojen kannaltahan autoilua pitäisi vain lisätä. Ja saahan valtiokin kovat tulot bensan veroista.

Rakkaassa Kreikassakin on kokeiltu saasteiden rajoittamista siten, että rekisterinumero määräsi milloin sai ajaa, parillisena vai parittomana päivänä. Aina kekseliäät ateenalaiset sitten käyttivät autoissaan kaksia kilpiä päivän mukaan. Ja jos ajaisi ylinopeutta, niin Bond-tyyppinen rekisterinumeron vaihtaja olisi tarpeen  :003:

Norjassahan on ymmärtääkseni tapana kerätä tulleja kunnes joku tunneli tai silta on maksettu. Fiksu tapa, käyttäjät maksavat, varmaan jotain paljousalennuksia on. Joskus Trondheimissa kruunut olivat vähissä, joten piti kiertää pienempää tietä. USAssa on joskus näkynyt moottoriteillä tietulleja, joko etämaksu tai kolikkoja saaviin. Tai jälkikäteen tietynvärisessä kirjekuoressa :)

erinäisillä tullimaksuilla voidaan ohjata tai vähentää tai lisätä (esim pidemmät ilmaiset kiertotiet) autoilua. Tullimaksu systeemin pitäisi olla tehokas (vrt hyväntekeväisyysjärjestojen eroavaisuudet tällä saralla) ja nopea käyttää. ja kuten mt, niin bensan hinnassa oleva iso vero on tasapuolinen.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: tietulliselvitys
« Vastaus #4 : 06.02.12 - klo:10:20 »
Tukholmassahan oli jonain kesänä tietullikokeilu, ja muistaakseni oli sekä positiivisia, että negatiivisia kokemuksia. ja riippuu toki keneltä kysytään, bensafirmojen kannaltahan autoilua pitäisi vain lisätä. Ja saahan valtiokin kovat tulot bensan veroista.

Rakkaassa Kreikassakin on kokeiltu saasteiden rajoittamista siten, että rekisterinumero määräsi milloin sai ajaa, parillisena vai parittomana päivänä. Aina kekseliäät ateenalaiset sitten käyttivät autoissaan kaksia kilpiä päivän mukaan. Ja jos ajaisi ylinopeutta, niin Bond-tyyppinen rekisterinumeron vaihtaja olisi tarpeen  :003:

Norjassahan on ymmärtääkseni tapana kerätä tulleja kunnes joku tunneli tai silta on maksettu. Fiksu tapa, käyttäjät maksavat, varmaan jotain paljousalennuksia on. Joskus Trondheimissa kruunut olivat vähissä, joten piti kiertää pienempää tietä. USAssa on joskus näkynyt moottoriteillä tietulleja, joko etämaksu tai kolikkoja saaviin. Tai jälkikäteen tietynvärisessä kirjekuoressa :)

erinäisillä tullimaksuilla voidaan ohjata tai vähentää tai lisätä (esim pidemmät ilmaiset kiertotiet) autoilua. Tullimaksu systeemin pitäisi olla tehokas (vrt hyväntekeväisyysjärjestöjen eroavaisuudet tällä saralla) ja nopea käyttää. ja kuten mt, niin bensan hinnassa oleva iso vero on tasapuolinen.

Tukholman keskustan tietulli, joka on voimassa arkisin ruuhka-aikoina, on käytössä. Kamerat lukevat rekisterilaatat ja hahmontunnistusohjelma kertoo laatan tarkan informaation. Tästä syystä Ruotsin ja Suomen rekisterinumerot on niin allokoitu, että ei ole rekisterinumeroa, joka olisi käytössä molemmissa maissa. Maksu ei nimittäin koske ulkomaalaisia. Samanlainen ohjelma oli käytössä Helsingissä Foorumin parkkihallissa ja se kirjoitti kuittiin auton rekisterinumeron. Palvelu loppui jostain syystä en tiedä mistä.

Norjassa on Oslossa keskustan tietulli ja useimmat isommat sillat, tunnelit ja lautat ovat kaikki maksullisia. Nordkapin tunneli on maksullinen molempiin suuntiin, vaikka ei sieltä ole muuta tietä pois. Ilmeisesti hirveä hinta pelottaisi turistit pois, jos se lukisi heti ensimmäisellä rahastuspisteellä.

Saksassa ei ole maksuja, mutta useimmissa muissa maissa on moottoritievero, josta kiinnitetään tarra tuulilasiin. Sveitsiläiset kun ovat rahasta tarkkoja omaavat vain vuosimaksun moottoriteille. Sveitsiläinen ajaa sillä koko vuoden ja turisti maksaa sen 30€, vaikka vain kävisi moottoritiellä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: tietulliselvitys
« Vastaus #5 : 06.02.12 - klo:10:36 »

   Sveitsistä tuli mieleeni offtopic-juttu: Eurooppa hyysää käenpoikasta salliessaan rahanpesun. Sveitsi on ihmiskunnan syöpä. Se pitäisi laittaa boikottiin.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

myyrä

  • Vieras
Vs: tietulliselvitys
« Vastaus #6 : 06.02.12 - klo:16:02 »
Helsinkiläisille tietullit - muille ei.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Vs: tietulliselvitys
« Vastaus #7 : 06.02.12 - klo:18:35 »
Lainaus käyttäjältä: Syterskalet
Talvinopeusrajoitukset ovat alkeellinen sovellus kelin mukaan muuttuvista nopeusrajoituksista. Olisihan se mukavaa, että olisi varaa laittaa ainakin päätieverkolle oikeat muuttuvat nopeusrajoitukset, niin voitaisiin paremmin ottaa keli huomioon.
Monesti olen sitä miettinyt, miksi missään muussa maassa ei sitten ole käytössä alempi nopeusrajoitus talvisin tai pimeään aikaan? Saksassa on jo vuosikymmenet ollut usein kaksi rajoitusta, vaikkapa 130 ja sen jälkeen 110 jonka alla lisäkilpi "Bei nässe". Tuo Bei nässe on sitten voimassa kovassa sateessa tai muuten liukkaalla sekä esim. sumussa. Eikä toisaalta esimerkiksi Ruotsissa ole käytössä minkäänlaista lisäkilpi tai talvinopeusrajoitusjärjestelmää, ja ainakin Tukholmasta etelään on siirrytty 80/100/120 porrastuksiin suurella osalla tieverkkoa entisten 70/90/110 sijaan. Kyllä se vaan niin on, että muuallakin maailmassa olisi jo noteerattu erillisten talvirajoitusten tarve jos niistä hyötyä olisi - nyt niitä käytetään Suomessa ja kerätään tällä tavalla rahaa. Samoin esimerkiksi tänä vuonna talvikelit tulivat huomattavasti myöhemmin - rajoitukset kuitenkin vaihdettiin samaan aikaan kuin aina ennenkin. Pimeälläkin on vähän huono perustella, kun päivällä on valoisaa ja rajoituksen voimassaoloa ei ole mitenkään rajattu pimeään. Eikä sen puoleen, on syyskuussakin pimeitä öitä ja jostain syystä silloin on kuitenkin täysin turvallista ajaa sitä kesäsatasta, verrattuna samanlaiseen marraskuiseen yöhön jolloin kuitenkin on samalla tiellä samoissa olosuhteissa 80 rajoitus. Itse olen kyllä tilanteen vaatiessa ajanut allakin nopeusrajoituksen - ei se 100 tai 80 tarkoita että on pakko ajaa juuri niin lujaa - se tarkoittaa että lujempaa ei saa mennä.

Saksassa ei ole maksuja, mutta useimmissa muissa maissa on moottoritievero, josta kiinnitetään tarra tuulilasiin. Sveitsiläiset kun ovat rahasta tarkkoja omaavat vain vuosimaksun moottoriteille. Sveitsiläinen ajaa sillä koko vuoden ja turisti maksaa sen 30€, vaikka vain kävisi moottoritiellä.
Ainakin Tsekissä on samanlainen vuositarra käytössä myös. Ranskassa maksetaan sitten tietulleihin, eli maksetaan sen mukaan mitä ajetaan, noihinkin lienee joku korttisovellus olemassa. On muuten aika tarkkaa mm. tuolla Tsekissäkin tuon moottoritietarran, samoin kun ehjän tuulilasin kanssa. Minä kävin Müncheniin mennessä Volvolla vaihdattamassa linja-autoon uuden tuulilasin keväällä 2010 - kollega soitteli, kun oli poliisi pysäyttänyt ja sitten olikin lähdetty virkavallan ohjeistamaan paikkaan lasin vaihtoon. Oli muuten muistaakseni lähes kolminkertainen hinta lasilla vaihdettuna verrattuna Wetteriin, ja ei laskutettu vaan maksettiin luottokortilla asennuksen jälkeen... Ja sai vielä ostaa uuden moottoritietarrankin, kun vanha jäi tietysti vanhaan lasiin.

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: tietulliselvitys
« Vastaus #8 : 06.02.12 - klo:19:40 »
Minulla on jo pitkään ollut ystäväpiirissä henkilö, joka on tehnyt liikenneturvallisuustutkimusta VTT:llä. Tapaamme aika usein samoissa porukoissa ja liikenneturvallisuudesta on monasti keskusteltu.

Minulla olikin sellainen mielikuva, että tutkimuksissa on selvitetty, että talvinopeusrajoitukset vähentävät onnettomuuksissa loukkaantuneiden ja kuolleiden määrää.
Kevyellä googlauksella löytyikin tieto talvikaudelta 2004-2005 - silloin arvioitiin säästetyn viisikymmentä loukkaantunutta ja viisitoista kuollutta rajoitusten ansiosta.

Asiasta kiinnostuneet löytänevät lisää tietoa netistä.

Mitä muuten tulee keskusteluun liikenteestä, nopeusrajoituksista ja liikenneverotuksesta, niin aihe on aika epäkiitollinen, jonka voi todeta seuraamalla vaikka TM:n palstoja. Keskustelu onkin useimmiten twot:ta (total waste of time).

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: tietulliselvitys
« Vastaus #9 : 06.02.12 - klo:19:59 »
Minulla on jo pitkään ollut ystäväpiirissä henkilö, joka on tehnyt liikenneturvallisuustutkimusta VTT:llä. Tapaamme aika usein samoissa porukoissa ja liikenneturvallisuudesta on monasti keskusteltu.

Minulla olikin sellainen mielikuva, että tutkimuksissa on selvitetty, että talvinopeusrajoitukset vähentävät onnettomuuksissa loukkaantuneiden ja kuolleiden määrää.
Kevyellä googlauksella löytyikin tieto talvikaudelta 2004-2005 - silloin arvioitiin säästetyn viisikymmentä loukkaantunutta ja viisitoista kuollutta rajoitusten ansiosta.

Asiasta kiinnostuneet löytänevät lisää tietoa netistä.

Mitä muuten tulee keskusteluun liikenteestä, nopeusrajoituksista ja liikenneverotuksesta, niin aihe on aika epäkiitollinen, jonka voi todeta seuraamalla vaikka TM:n palstoja. Keskustelu onkin useimmiten twot:ta (total waste of time).

Tuossa on tuo mielenkiintoinen kohta arvioitiin. Koska vertailevaa tietoa ei ole arvataan ja arvaustulos painotetaan tavoitteiden mukaisesti, näin voidaan vaikuttaa halutulla tavalla. Korostan sitä, että tuo luku ei olut tilasto vaan arvio. Poliisi on ehdottanut talvinopeusrajoitusten poistoa, koska ne ovat suurimman osan aikaa tarpeettomia hyvin hoidetuilla pääteillä, missä niitä käytetään. On lisäksi todettu, että kuskit muutamaa poikkeusta lukuunottamatta osaa säätää nopeuden kelin mukaan ja samat kaahailijat viisveisaa kesänopeuksistakin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: tietulliselvitys
« Vastaus #10 : 06.02.12 - klo:21:27 »
Liikenneturvallisuusasioita pohdittaessa hyvää perustietoa antaa Matti Korjulan kirja "Miksi rysähti? 1400 tutkittua kuolonkolaria 1998-2001".

Näitä tutkijalautakuntien raporteista toimitettuja tiivitä kolarikuvauksia julkaistiin aikoinaan Moottori-lehdessä. Kävin ne kerran vuoden ajalta läpi ja tein syistä taulukon. Kyllä oli avartavaa!

Korjulan kirjaa saa laajasti kirjastoista. Suosittelen.

Vanha koulukaverini pääsi nopeusrajoituskokeiluilla tohtoriksi. Pitäisi kaivaa väitöskirja arkistosta esille.

Mt

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: tietulliselvitys
« Vastaus #11 : 06.02.12 - klo:21:31 »
Liikenneturvallisuusasioita pohdittaessa hyvää perustietoa antaa Matti Korjulan kirja "Miksi rysähti? 1400 tutkittua kuolonkolaria 1998-2001".

Näitä tutkijalautakuntien raporteista toimitettuja tiivitä kolarikuvauksia julkaistiin aikoinaan Moottori-lehdessä. Kävin ne kerran vuoden ajalta läpi ja tein syistä taulukon. Kyllä oli avartavaa!

Korjulan kirjaa saa laajasti kirjastoista. Suosittelen.

Vanha koulukaverini pääsi nopeusrajoituskokeiluilla tohtoriksi. Pitäisi kaivaa väitöskirja arkistosta esille.

Mt

Tämä jatkuu Tekniikan maailma lehdessä nimellä "Tutkijalautakuntaa tarvittiin" Matti Korjula on varmaan jo eläkkeellä sieltä, mutta oli aikoinaan kyseisen lehden toimittaja.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

  • Vieras
Vs: tietulliselvitys
« Vastaus #12 : 06.02.12 - klo:22:44 »
Kannattaa unohtaa maantiet niinä aikoina kun Suomen vesireitit ovat jäättömiä. Maassamme on lukuisia järviä ja jokia, joita jo muinaissuomalaiset hyödynsivät mm. kauppamatkoillaan.

http://www.nba.fi/fi/kulttuuriymparisto/arkeologinen_perinto/tutkimus/vienan_reiteilla

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Vs: tietulliselvitys
« Vastaus #13 : 07.02.12 - klo:06:52 »
Tietysti liikennekuolemat ovat siitä vähentyneet, ja onnettomuudetkin, kun talvinopeusrajoitukset otettiin käyttöön. Pitää vaan samalla ottaa lisäksi huomioon, että aika hurjasti on samaan aikaan kehittyneet autot ja niiden turvavarusteet, renkaista puhumattakaan. Tietysti jos halutaan, niin tehdään tutkimus liikenteessä loukkaantuneista ja kuolleista loka-maaliskuun välisinä aikoina v. 1990- (silloin otettiin talvinopeusrajoitukset käyttöön,vai oliko 1989). Tietysti tilasto näyttää, että liikenteessä loukkaantuneiden ja kuolleiden määrä on tasaisesti laskenut noina vuosina. On aika banaalia väittää, että liikenteessä kuolee vähemmän ihmisiä pelkästään sen ansiosta että ajetaan talvisin hiljempaa - no tietysti. Jos ajettaisiin ympärivuoden vaikka kuuttakymppiä, niin harvoin edes kuolisi liikenneonnettomuukssa muita kuin jalankulkijoita. Ja kuinka paljon onnettomuuksia aiheuttavatkaan sitten rattijuopot, piittaamattomat kaaharit jne. joihin ei millään tavalla vaikuta, mitä tieliikennelaissa säädetään ja kuinka noita säädöksiä valvotaan...

On kuitenkin hyvä, että Liikenneturvan työ on kantanut hedelmää, ja näin moni uskoo todella talvinopeusrajoitusten kaikkivoipaisuuteen. Täytyy nyt vielä sen verran tähän lisätä, että vaikka minusta jotkut liikennesäännöt, mm. talvinopeusrajoitukset, hölmöltä tuntuvatkin, noudatan kuitenkin myös niitä sääntöjä ja rajoituksia. Kyllä tuolla tien päällä aivan liikaa näkee sellaisia, jotka kuvittelevat että voivat ajaa säännöistä piittaamatta. Heillä jää se tärkein hoksaamatta - nimittäin liikenne on yhteispeliä, ja perustuu ennenkaikkea siihen että muiden toiminta on ennalta arvattavissa.