Kirjoittaja Aihe: tavan ihminen vai tavallinen ihminen  (Luettu 15511 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #15 : 29.05.07 - klo:11:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Se ei ainakaan oo ihme jos joku ei mun viesteja ymmarra! Pohjanmaan murretta Irlannis ilman aata ja oota... :roll: Se tuloo ny selittelyysta mieleen, notta pohjammaalla mattoja puristellahan...mitakohan niille silloin tehdaan :?:  :D


Matot tampataan.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #16 : 29.05.07 - klo:13:15 »
Lainaus käyttäjältä: "Juho A."
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Se tuloo ny selittelyysta mieleen, notta pohjammaalla mattoja puristellahan...mitakohan niille silloin tehdaan :?:  :D


Puristelu olisi sellaista maton rutistelua vain joka ei auttaisi tuulettamisessa lainkaan.
Meillä mattoja joko pudistellaan tomerasti taikka sitten oikein kopsutetaan.


Meillä taidetaan usein puistella mattoja. (eli pudistellaan, mutta puheessa vaan puistellaan.)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #17 : 29.05.07 - klo:14:07 »
Meillä piiskataan tai hakataan matot, ei tosin kovin usein. Työvälineenä on mattopiiska eli rottinki.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #18 : 29.05.07 - klo:15:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Meillä piiskataan tai hakataan matot, ei tosin kovin usein.


No, totuuden nimissä, ei meilläkään kovin usein puistella..

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #19 : 29.05.07 - klo:17:54 »
No kyllahan tekin siis sen tiesitte :lol: Piti vaan panna asia tuohon muotoon, kun en muistanut, et mitas sita muuta vois tehda matoille ku puristella (e-p:lla viela oikeen arralla). Niin ja mulle se tarkottaa erityisesti sita et kaks henkiloa ottaa kummastakin paasta mattoo kiinni ja antaa heilua...siis niin meilla kotona on aina tehty!
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #20 : 31.05.07 - klo:15:01 »
Voisiko otsikon mukaan kysyä:

Rauhan ihminen vai rauhallinen ihminen?
Toimen mies vai toimellinen mies?
Kirkon toimihenkilö vai kirkollinen toimihenkilö?
Armon rouva vai armollinen rouva?

Onko ero murre-ero vai jonkinlainen vivahde-ero? Onko asia tärkeä tai edes mielenkiintoinen? Olenko kiusan kappale vai kiusallinen kappale?

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #21 : 31.05.07 - klo:21:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Voisiko otsikon mukaan kysyä:

Rauhan ihminen vai rauhallinen ihminen?
Toimen mies vai toimellinen mies?
Kirkon toimihenkilö vai kirkollinen toimihenkilö?
Armon rouva vai armollinen rouva?

Onko ero murre-ero vai jonkinlainen vivahde-ero? Onko asia tärkeä tai edes mielenkiintoinen? Olenko kiusan kappale vai kiusallinen kappale?


Minä laittasin kaikista nuo ekat muodot.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #22 : 31.05.07 - klo:22:24 »
Mun mielestani nuo taas voi tarkottaa vaikka eri asioita:
Rauhan ihminen voi tarkoittaa vaikka rauhan aatteen kannattajaa, eika se tarkoita samaa kuin luonteeltaan rauhallinen ihminen
Mina kasitan toimen miehen sellaiseksi (mies)henkiloksi joka tarttuu toimeen ripeasti, kun taas toimellinen mies voisi tarkoittaa vaikkapa sellaista henkiloa jolla on tyopaikka eli toimi

Mun mielesta on  tarkeaa miettia mita kirjoittaa. Tottakai saa ja pitaakin antaa murteen nakya, mut esim. sanojen merkityksia ja oikeinkirjoituksia kannattaa miettia. Esim. sanan yhteen tai erikseen kirjoittaminen voi muuttaa koko lauseen merkityksen. Jos ei vaarinkasityksista vallan sotia yleensa synny, niin vailkeuksia ainakin. Vaan mikapa mina olen muita neuvomaan...
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #23 : 31.05.07 - klo:23:22 »
Niin, kyllä nuo sanat ovat vähän kiikun kaakun, että rauhan ihminen ei ole sama kuin rauhallinen, myönnetään.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Iris

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 8
tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #24 : 06.06.07 - klo:13:52 »
Helsingistä muuttaneena minulle tuottivat viimeksi päänvaivaa mikkeliläisen polkupyöräkorjaajan sanat: "Eiköhän nyt kulje köykäsemmin." Köykänen tarkoittanee jotain positiivista... Paremmin? Kevyemmin? Olen myös ollut huomaavinani, että täällä käytetään "sinänsä" -sanaa todella usein.
But in the end,
there is always something to gain.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #25 : 06.06.07 - klo:16:27 »
Köykäisemmin tarkoittaa ainakin täällä päin suurin piirtein samaa kuin kevyemmin.

Kyllä murteet on rikkaus. Toisaalta jos pitkään joutuu olemaan vieraalla murrealueella, alkaa kyllä heräillä kaipuu sinne omaan tuttuun murremaailmaan, jossa ei tartte erikseen miettiä mitä tarkoitetaan.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #26 : 06.06.07 - klo:17:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Iris"
Helsingistä muuttaneena minulle tuottivat viimeksi päänvaivaa mikkeliläisen polkupyöräkorjaajan sanat: "Eiköhän nyt kulje köykäsemmin." Köykänen tarkoittanee jotain positiivista... Paremmin? Kevyemmin? Olen myös ollut huomaavinani, että täällä käytetään "sinänsä" -sanaa todella usein.


Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Köykäisemmin tarkoittaa ainakin täällä päin suurin piirtein samaa kuin kevyemmin.


Samaa se meinaa täälläkin. Tosin on sillä semmoinen pikkuinen säväys, jota en osaa selittää. Sen vain tietää.

Itsekin käytän usein sinänsä-sanaa, mutta sen ohella myös sanaa sinällään. Eli esim. "sinälläänhän se ei ole erikoinen tappaus, mutta...".
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #27 : 24.06.07 - klo:11:02 »
"Oli se nyt melko paljon köykasempi kun tuo toinen."

Köykäsempi, minä ymmärrän sillä jotain sellaista kuin "huonompi", "halvempi", tavallaan vaillinainen. Jos joku kulkkee kyökasemmin, niin kyllä se huonommin kulkkee ku aikasemmi.  :)
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Re: tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #28 : 24.07.07 - klo:13:17 »
Lainaus käyttäjältä: "minttu"

Ketjuissa ainakin m.k. ja Johannes käyttävät sanaa "tavan" kohdalla, jossa minun kielitajuni mukaan pitäisi lukea "tavallinen". Jos tarkoitus todella on korvata tavallinen ilmaisu tuolla oudolla, mikä on syy?


Se on Savon murretta.
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #29 : 24.07.07 - klo:16:56 »
Näin eteläsuomalaista murretta puhuvana, ymmärrän tavan ihmisen siten, että hänellä on olemassa tietty tapa tai tapoja. Tavallinen taas viittaa siihen, ettei ole mitenkään erikoinen, poikkeava, kummallinen, outo ihminen.
Acta, non verba.