Körttifoorumi
Keskustelu => Kirjoitelmia ja päiväkirjoja-herännäisyyden hengessä => Aiheen aloitti: 1944 - 18.05.13 - klo:15:04
-
Kävin äskettäin Jerusalemissa eräässä Raamattu-museossa ja siitä asti mielessäni on pyörinyt minulle esitetyt kotijumalapatsaat. Pienethän ne olivat, lyhyen vaaksan mittaiset. Tekijällä oli ollut huono näkö, kankeat sormet tai hän yksinkertaisesti koki, että kotijumalien tulee olla juuri sellaisen näköiset. Ne olivat tehdyt savesta. Vitriinin edessä syntyi keskustelua siitä, miksi Raakel oli isänsä kotijumalat luvatta anastanut. Opas oli sitä mieltä, että Raakel oli epävarma tulevaisuudestaan Kanaanin maalla, minne hän oli lähdössä Jaakobin ja muun perheensä kanssa. Ja hän halusi ottaa mukaansa jumalat takuuesineiksensä, jos hän joutuu palaamaan yksin takaisin. Kotijumalat suku varmasti tunnistaisi ja hänet hyväksyttäisiin takaisin palanneeksi.
Jaakob oli lähtenyt takaisin Kanaanin maalle periaatteessa riitaisuuden vuoksi. Kun Laaban huomasi, että kotijumalat oli viety, hän organisoi heti kauankin kestävän takaa-ajomatkan aavikolle kotijumaliensa takaisin saamiseksi. Ne olivat siihen aikaan tärkeät perintäoikeuden osoittamiseksi. On löydetty arkeologisissa tutkimuksissa tekstitieto, että laissa säädetään, että vävy oli oikeutettu perimään appensa omaisuuden, mikäli hän oli saanut tämän kotijumalat.
Kiinnihän ne karkurit saatiin. Kovat etsinnät teltoilla tehtiin, mutta ne olivat tuloksettomat. Raakel viisaana naisena oli kiivennyt kamelinsa selkään ja siellä piilottanut kotijumalat ja ylhäältä sanoi isällensä, että en minä täältä pois voi tulla, kun minulla on nyt niinkuin naisilla aina joskus on.
Jaakob valitti kohtaloaan, missä hän seitsemän vuotta palveli Laabania saadaksensa Leean, toiset seitsemän vuotta saadaksensa Raakelin ja vielä kuusi vuotta saadaksensa palkakseen pikkukarjaa. Kaiken kukkuraksi Laaban oli kymmenen kertaa muuttanut Jaakobin palkkaa. Kuitenkin lienee niin, että Laaban oli köyhtynyt ja Jaakob rikastunut ja siitä lienee ne riidat syntyneet. Ennen kuin Jaakob saattoi jatkaa matkaa Kanaanin maalle, oli Laabanin ja hänen välille saatava sellainen sopimus, että perintäoikeudesta ei olisi myöhemmin riitaa. Tämä sopimus on kirjoitettuna 1.Mooses 31.52. Siinä pisteessä missä oltiin, oli demarkaatiolinja, mitä kumpikaan ei ylittäisi omalta puoleltaan paha mielessään. Molemmat osapuolet eläisivät omillaan.
Kotijumalia on ollut myös ihmisen kokoisia, mm Daavid pakoillessaan Saulia pelastui, kun sellaista käytettiin apuvälineenä kiperässä tilanteessa.
Israelissa kotijumalia pidettiin aina epäjumalan palvelukseen liittyvinä kulttipatsaina ja siten tuomittavina.
Liitän tähän loppuun ne Raamatun kohdat, joihin olen tekstini perustanut: 1.Moos. 31:34, 1 Sam. 19:13-16. Tuom. 17:5,1, Hes. 21.21, Sak. 10:2.
-
Kohtahan tulee vuosipäivä, kun tämänkin väsäsin. Joskus sitä jaksoi, nyt on vieteri suoristumassa.
-
Raakel viisaana naisena oli kiivennyt kamelinsa selkään ja siellä piilottanut kotijumalat ja ylhäältä sanoi isällensä, että en minä täältä pois voi tulla, kun minulla on nyt niinkuin naisilla aina joskus on.
Vanhan testamentin puhtaussääntöjen mukaan niinkuin naisilla aina joskus on hän on saastaisessa tilassa kuin myös synnytyksen jälkeen. Nainen, joka synnyttää pojan, on saastainen 7 päivää, mutta jos hän synnyttää tyttölapsen, hän on kaksin verroin saastainen, eli 14 päivän ajan. Synnytyksen jälkeen oleva jälkivuoto aiheuttaa saastaisuuden.
Puhtauden ja saastaisuuden erottelu on osa myös kristinuskoa, jossa synnyttänyt äiti ei saanut syödä tai juoda muiden kanssa eikä tervehtiä ketään kättelemällä. Äiti ja lapsi ovat saastaisia kirkottamiseen asti. Synnyttäneiden naisten kirkottaminen eli kirkkoonotto oli yleistä Suomessa vielä 1800-luvun lopulla. Kirkottamisen tarkoituksena on lapsivuoteesta toipuneen naisen puhdistaminen synnytyksen aiheuttamasta saastaisuudesta, siunauksen antaminen ja kiitosrukouksen esittäminen. Kirkottaminen suoritettiin noin kuusi viikkoa synnytyksen jälkeen kirkossa, pappilassa tai kotona. Kirkottamisesta luovuttiin vuonna 1963, kun kirkolliskokous hyväksyi uuden kirkkolain ja käsikirjan.
Lähteet
"Kirkottamaton akka on kuin avonainen veräjä". Kirkottaminen ja valta modernisoituvassa Suomessa https://trepo.tuni.fi/handle/10024/84052
Waimoin kirkkoon ottamisesta https://shl.fi/2018/01/01/waimoin-kirkkoon-ottamisesta/#438bf62d
-
Onpa hieno lisä vähäiseen tekstiini. Raamattumuseossa oli muuten tosi kylmä. Kivestä ja lasista sekä sementistähän museo on tehty, eikä lämmitystä minkäänlsista. Ylhäällä Jerusalemissa on talvisin aina väliinsä satanut luntakin.
-
Ilja Repinin huvila Kuokkalassa, Karjalan kannaksella, on nimeltään Penaty, suomeksi Kotijumalat. Jonkinlaisia tonttuja ne kai ovat olleet ihmisten uskomuksissa.
-
Onpa hieno lisä vähäiseen tekstiini.
Kiitos kehuista! :)
Jos palaamme ketjun teemaan, niin Raakel viisaana naisena käytti hyväkseen samanlaista syytä kuin monet nykyiset suomalaisetkin sisarensa "niinkuin naisilla aina joskus on". Mutta valehteliko Raakel, sitä emme tiedä? :017:
Periaatteessa Raakel Vanhan testamentin puhtaussääntöjen mukaan ei olisi saanut liikkua kotinsa ulkopuolella, ja hänen läheisyydessäänkin oleminen teki toisen ihmisen saastaiseksi. Kaikki, minkä päällä Raakel makasi tai istui, tuli saastaiseksi. Raakelin "niinkuin naisilla aina joskus on"-ajan päätyttyä hänen piti seitsemän päivän kuluttua ottaa kaksi metsäkyyhkystä tai kaksi kyyhkysenpoikaa, ja tuoda ne papille, joka uhrasi toisen syntiuhriksi, ja toisen polttouhriksi sovitukseksi hänen saastaisuudestaan. Nykyisin juutalainen nainen sovittaa saastaisuutensa Mikve- rituaalikylvyssä.
Lähde
Helsingin juutalainen seurakunta- Mikve ja rituaalinen puhtaus https://www.jchelsinki.fi/fi/mikve
Mikä voisi nykyaikana olla körttiläisten kotijumala, ja onko niiitä körttiläistenkin kodeissa, joita uskossaan heikko alatien maan matonen kauhistuu?:017:
-
Ei ollut tarkoitus kehumalla kehua. Kirjoitin tosissani, koska palaute oli siihen mennessä ainoa.
-
Körtin kotijumaliin en osaa mitään vastata. Kyllä minulle otti kauan ennenkuin VT:n kotijumalat ymmärsin. Olisikohan se ollut yksi syy, että tähän osioon tarinani väsäsin. Pena kirjoitti Kuokkalan tontuista. Siinä voi olla vinha perä. Parempi olla kiltti tonttu kuin joku pelottava mörkö.
-
Suomalainen tonttukirja (Mauri Kunnas, Otava) kertoo vauhdikkaita tarinoita tontuista, jotka huonosti kohdeltuina olivat ihan muuta kuin kilttejä. Kannattaa tutustua!
-
Körtin kotijumaliin en osaa mitään vastata. Kyllä minulle otti kauan ennenkuin VT:n kotijumalat ymmärsin. Olisikohan se ollut yksi syy, että tähän osioon tarinani väsäsin. Pena kirjoitti Kuokkalan tontuista. Siinä voi olla vinha perä. Parempi olla kiltti tonttu kuin joku pelottava mörkö.
Raakel ei ollut epäjumalien palvoja, vaan hän halusi turvata lastensa toimeentulon tulevaisuudessa. Körttiläisten kotijumalissa kekriperinteisiin liittyvä oljista tehty ja naamarilla varustettu Köyri-ukko ehkä edustaa suomalaisten, ja siten myös körttiläisten kotijumalaperinnettä. Köyri-ukko valmistettiin muutamin paikoin Suomessa kekriä varten ja se asetettiin tuvan nurkkaan seisomaan.
Lähde
Sukukansojen kotijumalista https://www.taivaannaula.org/2008/11/14/sukukansojen-kotijumalista/
-
Juualainen kansa hyvin varhain erämaavaelluksensa aikana oppi yksijumalaiseen tapaansa. Virallisesti ei hyväksytty asera-karsikkoja ja muita vastaavia "kuolleita" jumalia, kuten savesta tehtyjä kotijumaliakaan. Koska kirjoitustaitoa ei ollut, niin muilla tavoin esineestämällä pystyttiin osoittamaan esim omistusoikeus.
Kaikilla kansoilla on ollut epäjumalauskoa, jopa monijumalisuutta samalla kertaa.
-
Juualainen kansa hyvin varhain erämaavaelluksensa aikana oppi yksijumalaiseen tapaansa. Virallisesti ei hyväksytty asera-karsikkoja ja muita vastaavia "kuolleita" jumalia, kuten savesta tehtyjä kotijumaliakaan. Koska kirjoitustaitoa ei ollut, niin muilla tavoin esineestämällä pystyttiin osoittamaan esim omistusoikeus.
Juuri näin. Uskossaan heikon suomalaisessa kulttuurissa vuonna 2020 elävän alatien maan matosen on vaikeata ymmärtää, miten kotijumalien hallussapito osoitti siihen aikaan ja siinä kulttuurissa perintäoikeuden. Se, jolla ne oli, ei voitu jättää perinnöttömäksi. Näin Raakel halusi varmistaa sen, miten hänkin tulisi saamaan veljiensä rinnalla osan perinnöstä isänsä kuoltua. Vanhin poika sai kaksinkertaisen perintöosan, ja loput jaettiin poikien kesken ja tytöt saivat tyytyä myötäjäisiin. Lea ja Raakelhan eivät saaneet myötäjäisiä. Siksi Raakel otti kotijumalat korvauksena saamattomista myötäjäisistä osana perintöä eikä hän ollut epäjumalien palvoja. Näin hän myös turvasi lastensa toimeentulon tulevaisuudessa. Kyse ei siis ollut millään tavoin epäjumalien palvonnasta, eikä myöhemminkään Jaakob palauttanut eikä tuhonnut niitä (1.Moos.31:22-42).
-
Körtin kotijumaliin en osaa mitään vastata.
Myös olkipukit ja himmelit edustavat suomalaisten, ja siten myös körttiläisten kotijumalaperinnettä. Olkiin uskottiin liittyvän taikavoimaa, joka takasi tulevan vuoden sadon.
Lähde
Himmeleitä ja himmelimestareita https://www.tunturisusi.com/joulu/olkityot.htm
-
On meilläkin oljista himmeleitä tehty, mutta emme ole niissä hengellisyyttä halunneet nähdä muuten kuin Joulun ja sen lapsen kautta.
-
On meilläkin oljista himmeleitä tehty, mutta emme ole niissä hengellisyyttä halunneet nähdä muuten kuin Joulun ja sen lapsen kautta.
Monet jouluun ja pääsiäiseen liittyvät perinteet ovat pohjimmiltaan pakanallisia. Oljesta tehdyt koristeet tulevat kekristä, sadonkorjuun juhlasta.
-
Taas väärin, excusee muaa :003:
-
Himmeli on kuva taivaasta kuten nimikin sanoo. Tähtitaivas on kai ymmärretty hienostuneeksi geometriseksi järjestelmäksi, joka pyörii akselinsa ympäri. Sitä kimaltavista rukiinoljista koottu katossa keinuva koriste kai jäljittelee.
-
Himmeli on kuva taivaasta kuten nimikin sanoo. Tähtitaivas on kai ymmärretty hienostuneeksi geometriseksi järjestelmäksi, joka pyörii akselinsa ympäri. Sitä kimaltavista rukiinoljista koottu katossa keinuva koriste kai jäljittelee.
Juuri näin. Mielestäni tähän ei ole muuta mitään lisättävää kuin se, miten sadonkorjuun juhlasta kekristä tulleet olkipukit ja himmelit saivat kristillisen merkityksen kristilliseen jouluperinteeseemme. Meidän on hyvä muistaa, miten esi-isämme olivat taikauskoisia pakanoita, jolloin kummittelivat kekrittäret ja kekripukit, ja tehtiin karsikoita vainajien hautausmatkan varteen estämään vainajan hengen paluu elävien luo kummittelemaan. Kekrin vietolle oli ominaista runsas syöminen ja juominen. Suvun vainajia muistettiin tarjoamalla heille osa pöydän antimista. Kekritapoihin liittyi myös kiertely talosta taloon kekrittärenä tai sarvipäisenä kekripukkina kerjäämään kekripöydän antimia.
Kirkko ei hyväksynyt pakanalliseksi katsottua kekrin viettoa. Piispantarkastuksessa vuonna 1729 annettiin Rautalammilla papistolle kehotus, että ”heidän piti uskollisesti neuvoa Jumalan seurakuntaa luopumaan taikuudesta”. Useissa kirjaanpanoissa 1600- ja 1700-luvuilla oikeuden pöytäkirjat tietävät kertoa kekrilampaista, joita syötiin epäkristilliseen tapaan maanhaltijan kunniaksi. Rangaistusten pelossa perhe siirtyi esimerkiksi navettaan syömään kekrin juhla-ateriaa. Suomalaiset olivat tottuneet viettämään kekrijuhlaa, johon liittyi myös kiitos saadusta sadosta. Kielto oli niin ankara, että juhlatapa unohdettiin, samoin kuin vanhat laulut ja runot. Kirkko kehitti samaan ajankohtaan vietettäväksi kristillisen pyhäinpäivän. Kekrin liittäminen pyhäinpäivään, vainajien muistopäivään vakiintui 1800-luvulla. Vuodesta 1955 pyhäinpäivää on vietetty marraskuun ensimmäisenä lauantaina.
Lähteet
Kekri https://fi.wikipedia.org/wiki/Kekri
Kekristä jouluun https://www.jyu.fi/tdk/museo/kekri/kekri.html
Vainajille illallinen saunaan – kekri on suomalainen Halloween https://yle.fi/uutiset/3-7577140
Jouluperinteiden pakanallinen alkuperä https://www.thuleia.com/jouluperinteet.html
Vilkuna, Kustaa: Vuotuinen ajantieto: Vanhoista merkkipäivistä sekä kansanomaisesta talous- ja sääkalenterista enteineen
-
Mielestäni ensimmäinen käsky on voimassa vielä tänäänkin (2.Moos.20:2-6).
Lutherin selitys: Meidän tulee yli kaiken pelätä ja rakastaa Jumalaa ja turvautua häneen.
Lähde
Suomen evankelis-luterilainen kirkko-Katekismus (Lutherin Vähä katekismus) https://katekismus.fi/10kaskya/1.html
-
Jotkut uskovaiset tuovat kotiina matkamuistona vaippa-asuisen buddhapatsaan, jolla on suuri vatsa ja miestissit. Tietenkään se ei tee kenestäkään buddhalaista, mutta enemmin vaikka vaivaisukko sopisi luterilaisen vaivaisen alatien maan matosen mielenlaatuun.
-
Vanhana, lihavana ja hyväntuulisena kuvattu buddha on tyypillinen Mahayana-buddhalaisuudelle ja kuvaa onnellisuutta.
-
Vanhana, lihavana ja hyväntuulisena kuvattu buddha on tyypillinen Mahayana-buddhalaisuudelle ja kuvaa onnellisuutta.
Minusta nuo lihavat suu virnessä olevat buddhat näyttävät pikemminkin elostelevilta tuomitsevilta äijiltä, jotka nauravat päin naamaa alatien maan matosen vaivoille kuin kuvaavat hyväntuulisuutta ja onnellisuutta.
-
Minusta nuo lihavat suu virnessä olevat buddhat näyttävät pikemminkin elostelevilta tuomitsevilta äijiltä, jotka nauravat päin naamaa alatien maan matosen vaivoille kuin kuvaavat hyväntuulisuutta ja onnellisuutta.
Se onkin usein eri asia, mitä kuvalla tarkoitetaan kuin miltä se katsojasta näyttää. Tässä tapauksessa kulttuurierotkin vaikuttavat. Pulskat buddhat lienevät kiinalaisia. Maassa ei varmaankaan ole menneinä aikoina ollut ylimääräistä ruokaa kuin aivan rikkaimmalla vähemmistöllä. Niinpä pullean mahan viesti on siellä varmasti toinen kuin omassa maassamme nyt.
-
Niinpä pullean mahan viesti on siellä varmasti toinen kuin omassa maassamme nyt.
Pullea maha viestii Buddhalla olleen keskivartalolihavuuden aiheuttama metabolinen oireyhtymä.
-
Pullea maha viestii Buddhalla olleen keskivartalolihavuuden aiheuttama metabolinen oireyhtymä.
Buddhan patsaat eivät ole muotokuvia. Niinpä niistä on turha kehitellä diagnoosiakaan. Ne ovat kuvia ihanteista. Unelma täydestä vatsasta ja hyväntuulisesta naureskelusta on nykymaailmassakin monen mielessä. Suomalainen versio voisi olla sananparsi (muistelen murretta vähän sinne päin): "Kelpaa sen keisarin eleä, saunanlauteil makoaa ja voisulaa syöpi."
-
Buddhan patsaat eivät ole muotokuvia. Niinpä niistä on turha kehitellä diagnoosiakaan. Ne ovat kuvia ihanteista. Unelma täydestä vatsasta ja hyväntuulisesta naureskelusta on nykymaailmassakin monen mielessä. Suomalainen versio voisi olla sananparsi (muistelen murretta vähän sinne päin): "Kelpaa sen keisarin eleä, saunanlauteil makoaa ja voisulaa syöpi."
Niin, olisihan se hassua, jos pullea isomahainen lihava Buddha vaatisi seuraajiaan elämään askeesissa. :003:
-
Kyllä askeettisiakin buddhankuvia löytyy: https://www.lotussculpture.com/mm5/graphics/00000001/1-Brass-Meditating-Starving-Buddha-Statue.jpg
-
Kyllä askeettisiakin buddhankuvia löytyy: https://www.lotussculpture.com/mm5/graphics/00000001/1-Brass-Meditating-Starving-Buddha-Statue.jpg
No tuon Buddhan aliravitsemus voi johtaa kuolemaan.