Kirjoittaja Aihe: Linnut 33  (Luettu 19410 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 33
« Vastaus #45 : 30.06.20 - klo:07:48 »
Olen vissiin ruokkinut lintuja ja oravanpoikasia liian hyvin, koska eivät halua lähteä suureen maailmaan. Joka päivä menee turkkilainen jugurttipurkillinen evästä tarkkaan syötynä. Laudoissa olevat talit ovat syödyt niin, että tikka jo katselee pirtin suuntaan, että tässäkö kaikki.

Pitänee kovettaa hellä luonto ja viedä ruokintapaikalta "emmeet" pois, josko siitä ymmärtävät. Ajattelen lähinnä nuoria oravia, joita on kolme. Talvelle näyttäisi tulevan eri makuisia kuusen siemeniä  :003:, sillä puitten oksilla on punertavia ja kellertäviä ja melko värittömiäkin kävyn alkuja.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 33
« Vastaus #46 : 30.06.20 - klo:19:50 »
Meillä ruokitaan lintuja vain talvikautena. Aloitetaan kylmien tultua, kun luonnossa ruoka vähenee. Sitten jatetaan kevääseen, siihen kun alkaa erilaisia hyönteisiä mönkiä maassa.
Kerran keväällä olteiin jo viety lintulauta pois ja karistettu puusta rasvojen jämät, kun yllätti takatalvi ja lumipeite. Nakattiin sitten lintulaudan kohdalle hangelle jyviä ja auringonkukansiemeniä. Seuraavana aamuna hanki oli kirjavanaan järripeippoja. Niitä ei täällä juuri koskaan näe. Olivat kai muuttomatkalla ja havainneet pihalintuja ruokailemassa. Laskin sitä kuhisevaa parvea ja päädyin n. 50 järripeippoon.  :023:
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 33
« Vastaus #47 : 30.06.20 - klo:20:33 »
Noin olen minäkin norrhmaalisti tehnyt, mutta ku,,,,,

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 33
« Vastaus #48 : 01.07.20 - klo:21:54 »
Tänään naakanpoikaset räpistelivät muualle, niitä oli kolme. Yksihän putosi pesästä aiemmin ja harakka teloi siltä silmän, että se oli pullahtanut ulos. Syynä voi olla myös putoamisvahinko.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 33
« Vastaus #49 : 03.07.20 - klo:15:34 »
Meillä oli vieraita ja kävimme Zetorilla Peipporämeellä. Menomatkalla kanavauralla ajaessani näin monia keltaisia linnunpoikasia hipsimässä vasemmalle uralta koivikkoon ja sitten näin niiden emonkin, teerinaaraan, ja kas kummaa näytteli siipivikaista. Onkohan tuo käytös geeneissä, kun sama aina on minulle tapahtunut.

Suolle käveltiin ja näimme, että hilloja olisi tulossa. Voi, voi kun mansikatkin ovat vielä raakoja, että missä vaiheessa hillat kypsynevät. Palasimme vähän eri ajouraa pois, niin nupopäinen hirvi hyppäsi jaloilleen ja jäi vain katsomaan Zetori-kummajaista. Onneksi olen vähiin menevä seniori, että metsästäjän adrenaliiniä ei enää ole veressäni.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 33
« Vastaus #50 : 03.07.20 - klo:18:21 »
 :003:  Ka, niihän miekii tekisin, jos olisin jossain rauhassa maikoilemassa ja zetori ajais ohi. Hyppäisin mieki jaloilleni ja katselisin kummastellen moista.  :icon_lol:   :039:
Pyryharakka

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 33
« Vastaus #51 : 03.07.20 - klo:18:40 »
Iltapäivällä olin ruoputtelemassa kasvimaata, kun korpin pojat tulivat tutustumiskierrokselle kylämme ylle. Niillä on ollut pesä n. 1,5, km päässä sähkölinjalla. Ne tekee joka vuosi pesän ison sähkölinjan tolpanharuseen.

Ja tietäähän sen kun nuoriso on liikkeellä, kyllä meteliä piisasi. Ja avian kuin mopopojatkin, piti näidenkin esitellä toisilleen taitojaan. Lentely oli villin näköistä. Taisivat käydä kisaa, kuka uskaltaa ja osaa parhaiten.
Olivat jo ihan täysikasvuisen kokoisia ja näköisiä. Nuoriksi ne tunnisti vain äänestä. Selvästikään äänenmurrosta ei vielä ole ollut. Äänet oli korkea-alaiset ja epävireiset.
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 33
« Vastaus #52 : 03.07.20 - klo:20:37 »
Ruoputteluintoa, ottanet aurinkoakin homman aikana :023:

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Linnut 33
« Vastaus #53 : 17.07.20 - klo:08:44 »
Tänä aamuna oli klo 4 Enon Revonkylässä ollut yksi suoalue jäässä ja siellä 7 tilheä syömässä jäätyneitä lakkoja. Olipahan pakastettuja valmiiksi. Alaville maille halla hiipii näin kirkkaina öinä, niin kuin viime yökin oli ja eikös se Paavo Ruotsalainenkin polttanut tulia kaskensa ympärillä hallaöinä.

Minulla täällä laulaa Sylvian joululaulun lintu eli mustapääkerttu jo monetta päivää. Kirkasta livertelyä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 33
« Vastaus #54 : 17.07.20 - klo:08:58 »
Kato kehnoa, kun hallayö on hiipinyt hillasoille. Liian varhain.

Katsoin lintukirjastani tuon mustapääkerttusen kuvauksen ja onhan sitä täälläkin, jos ääni tsäk sen todistamiseksi riittää. Ohi olen kävellyt ennen, mutta täällä opin uuttakin.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 33
« Vastaus #55 : 23.07.20 - klo:09:31 »
Saan kirjoittaa hienosta "perheuutisesta", kun pikkuvarpuset toivat poikasensa ensi kertaa näytille. Kymmenen pientä, mutta terhakkaa tiitiäistä aloittivat ruokakurssinsa aikuisten opastamina pihamaan matalien kasvien siemenillä. Onneksi on syömistä. Kovin myöhään poikaset saapuivat. Niillähän oli sellainen kolhoosipesä pirtin katon alla, että olisiko kaksien aikuisten poikaset yhdessä. Oravalla oli pesänsä toisessa kulmassa. Epäilen, että orava muutamat munat kävi varastamassa heikommiltaan. Täytynee yrittää verkottaa ainakin oravien nurkka siten, että pieni lintu pääsee läpi, mutta laihakaan orava ei. Kumpikin laji asusti läpi talven tässä pihapiirissä. Luojan antama asumisoikeus meillä kaikilla, sitä en halua kiistää.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 33
« Vastaus #56 : 26.07.20 - klo:23:18 »
Taisin nähdä pikkutyllin. Paikka oli sopiva, puretun teollisuusrakennuksen jäljiltä sorakuoppa, jossa vesilammikko ja pöpelikköä. Ensin katsoin että västäräkki, mutta sitten tajusin että tuollahan on valkoinen "kaulaliina" niskassa. Ihan varma en ole kun ei ollut aivan täysi valaistus enää. Sivumennen sanottuna pikkuvarpusellakin on kaulaliina.

Harmi kun ei ollut kiikarit matkassa. Pitäisi aina varustautua kuin millekin sotaretkelle: Ne kiikarit, roskapussi ja jätepihdit, tähän aikaan vuodesta vielä lähitaisteluaseeksi sieniä vastaan veitsi, ja jokin paperipussi. Talouspaperia johon pyyhkii kädet tarvittaessa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Linnut 33
« Vastaus #57 : 27.07.20 - klo:08:07 »
Opin uutta silkkiuikusta. Näimme sellaisen musta-valko-harmaan, enkä uskonut sen silkkiuikku olevan. On se, valmiina muuttoon, uudessa puvussaan.

Kun niitä kevällä näkeen paljon värikkäämpinä on talven aikana höyhenistä kuluneet nuo värittömämmät. Se on ikäänkuin aluspuku.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 33
« Vastaus #58 : 27.07.20 - klo:09:51 »
^Keväällä pitää koreilla, kun ollaan iskumielessä liikkeellä!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 33
« Vastaus #59 : 30.07.20 - klo:11:00 »
Pöh... Osallistuin talvella pihabongaus-tapahtumaan, ja jätin yhteystietoni. Nyt sitten tapahtuman järjestäjä Birdlife Finlandista soitettiin, ja puoliksi painostetaan lahjoittajaksi  >:(  Jos olisin tiennyt, en olisi yhteystietojani kertonut.

Tai ehkä se oli vain joku palkattu taitava rekrytoija, sillä yhden virheen teki, kun alkoi jutustella linnuista yleensä ensin: Isovarpusta ei ole olemassakaan, ainakaan Suomessa  :003:. Arvasin kyllä ilman sitäkin, että rahanmenoa on tarjolla, vaikka mukavaa esitetään.

Mutta joo, tuolta voitte ryhtyä tukijaksi, jos haluatte  :023:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.