Kirjoittaja Aihe: Tulinen järvi  (Luettu 16478 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #105 : 21.04.21 - klo:07:25 »
Kun keskustelufoorumilla on ylläpitäjiä, jotka haluavat osallistua keskusteluun myös omana itsenään, on aika normaali käytäntö ilmoittaa, milloin puhuu omissa nimissään ja milloin ylläpitona.

Eikö tämä tule asiayhteydestä selväksi? Ylläpidon valtuudet eivät ulotu mielipiteisiin, ainoastaan keskustelulle asetettuihin sääntöihin ja rajoihin. 'Herännäisyyden hengessä' on toki hankala ilmaus, jonka voi tulkita monin tavoin. Se ei kuitenkaan ole estänyt keskustelua siitäkään, mikä herännäisyyden henki saattaisi olla.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6331
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #106 : 21.04.21 - klo:13:02 »
Eikö tämä tule asiayhteydestä selväksi? Ylläpidon valtuudet eivät ulotu mielipiteisiin, ainoastaan keskustelulle asetettuihin sääntöihin ja rajoihin. 'Herännäisyyden hengessä' on toki hankala ilmaus, jonka voi tulkita monin tavoin. Se ei kuitenkaan ole estänyt keskustelua siitäkään, mikä herännäisyyden henki saattaisi olla.

Ei se välttämättä tule. Eikä ainakaan kaikille.

Olen itse (asiaa sen kummemmin ajattelematta) kai tulkinnut, että mitä ei erikseen ylläpidon toimiksi mainita, se ei sitä ole.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #107 : 21.04.21 - klo:14:33 »
Ihan Raamattua lainasin.
Kiitän selvennyksestä!  ;)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #108 : 21.04.21 - klo:14:58 »
Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. - - - Mutta peto otettiin kiinni, samoin väärä profeetta, joka pedon nimissä oli tehnyt tunnustekoja ja johtanut harhaan sen merkin ottaneet ja sen kuvaa kumartaneet ihmiset. Ne molemmat heitettiin elävinä tuliseen järveen rikinkatkuisten lieskojen keskelle. Rangaistus on varattu aivan muun luokan lurjuksille; kastamattomista lapsista ei ole mitään mainintaa. Sen sijaan Jeesus itse sanoo: "Antakaa lasten olla, älkää estäkö heitä tulemasta minun luokseni. Heidän kaltaistensa on taivasten valtakunta."
Luterilaisessa kirkossa lapset kastetaan vauvana, helluntai- ja vapaakirkoissa heidät siunataan. Ensisilmäyksellä jälkimmäinen saattaa näyttää raamatullisimmalta, sillä Jeesus siunasi lapsia, muttei kastanut. Eikö Jeesuksen esimerkin seuraaminen ole raamatullista, jos mikä?  :017:

Syy, miksi Jeesus ei kastanut lapsia, oli se, ettei Hän kastanut ketään muitakaan. Jeesus asetti kristillisen kasteen vasta ylösnousemisensa jälkeen, ja ensimmäisenä helluntaina on ensi kerran maailmanhistoriassa kastettu ihmisiä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, Jeesuksen käskyn mukaisesti (Matt 28:19-20).

Jeesus siis käski kastaa "kaikki kansat", ja kuuluvatvathan lapsetkin kansoihin. Jeesuksen opetuksen mukaan pelastukseen tarvitaan kaksi asiaa: usko ja kaste. Järjestys ei ole olennainen, mutta molempia tarvitaan, jos mielii päästä taivaaseen. Lapsille ei ole mitään erivapauksia, siksi heidät tulee kastaa, ja heille tulee antaa kristillistä opetusta, jotta usko voisi syntyä ja vahvistua. Tosin heränneet eivät ole varmoja oman heikon uskonsa riittävyydestä pelastuksen suhteen.

Varsinainen syy vauvojen kastamiseksi on perisynti, sillä vauva ei synny tähän maailmaan valmiiksi pelastettuna, vaan valmiiksi kadotettuna. Siksihän hätäkastekin tehdään, jos vauvan pelätään kuolevan eikä pappi pääse heti toimittamaan pyhää kasteen sakramenttia, jotta taivaan Isä ottaisi vauvan tykönsä eikä heittäisi häntä tuliseen järveen.  :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #109 : 21.04.21 - klo:16:18 »
Siksihän hätäkastekin tehdään, jos vauvan pelätään kuolevan eikä pappi pääse heti toimittamaan pyhää kasteen sakramenttia, jotta taivaan Isä ottaisi vauvan tykönsä eikä heittäisi häntä tuliseen järveen.

Lapset tuodaan kasteelle, koska heitä rakastetaan. Rakkaus ei tunne pelkoa. Helvetinpelko ei ole uskoa vaan epäuskoa, luottamuksen puutetta Isän rakkauteen.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #110 : 21.04.21 - klo:17:04 »
Lapset tuodaan kasteelle, koska heitä rakastetaan. Rakkaus ei tunne pelkoa. Helvetinpelko ei ole uskoa vaan epäuskoa, luottamuksen puutetta Isän rakkauteen.
Helvetinpelko ei kuulu herännäisyyteen.  :109:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #111 : 21.04.21 - klo:18:31 »
Helvetinpelko ei kuulu herännäisyyteen.

Pitäisikö sen sitten kuulua mihinkään kristillisyyteen? Tuskinpa. "Älä pelkää. Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, iäti elävä. Minä olin kuollut, mutta nyt minä elän, elän aina ja ikuisesti. Minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet."

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #112 : 21.04.21 - klo:19:02 »
Pitäisikö sen sitten kuulua mihinkään kristillisyyteen? Tuskinpa. "Älä pelkää. Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, iäti elävä. Minä olin kuollut, mutta nyt minä elän, elän aina ja ikuisesti. Minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet."
Taivaaseen ei kuitenkaan perisynti pääse, sillä "Luterilaisen kirkon uskon mukaan armonvälineet ovat välttämättömiä, jotta ihminen pelastuisi. Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi. Luterilaisen kirkon sakramentteja ovat kaste ja ehtoollinen."

Lähde

Suomen ev.lut.kirkko-Armonvälineet https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/Armonv%C3%A4lineet

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #113 : 21.04.21 - klo:19:52 »
Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. - - - Mutta peto otettiin kiinni, samoin väärä profeetta, joka pedon nimissä oli tehnyt tunnustekoja ja johtanut harhaan sen merkin ottaneet ja sen kuvaa kumartaneet ihmiset. Ne molemmat heitettiin elävinä tuliseen järveen rikinkatkuisten lieskojen keskelle. Rangaistus on varattu aivan muun luokan lurjuksille; kastamattomista lapsista ei ole mitään mainintaa. Sen sijaan Jeesus itse sanoo: "Antakaa lasten olla, älkää estäkö heitä tulemasta minun luokseni. Heidän kaltaistensa on taivasten valtakunta."
Helluntai- ja vapaakirkoissakin uskotaan juuri noin, sillä niissä vauvojen katsotaan olevan jo sikiämisestä lähtien perisynnittömiä, ja Jumalalle otollisia sellaisinaan, eivätkä he siksi kasta vauvoja, ja kaikki abortoidut vauvatkin pääsevät  taivaan Isän tykö. Vielä omituisempaa on helluntai- ja vapaakirkollisten kristittyjen tekemä köyhien auttaminen kehitysmaissa, joissa pyritään pitämään vauvat elossa, ja vain sitä varten, että kasvettuaan riittävän vanhoiksi he joutuvat tuliseen järveen, koska he eivät usko Raamatun Jumalaan ja Jeesukseen. Eikö olisi järkevämpää antaa lasten kuolla nälkään, jotta he pelastuisivat taivaan Isän tykö? Taivaskin täyttyisi siten nopeammin.  :eusa_pray:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #114 : 21.04.21 - klo:20:20 »
Vastapainoksi tuliselle järvelle ja muillekin luetelluille uhkauksille laitan tekstistä, jonka juuri Kotimaa23 sta luin, Lutherista sielunhoitajana:

https://www.kotimaa.fi/blogit/loydetty-helmi-9-mita-voimme-oppia-lutherista-sielunhoitajana/

Lohtusanoja meille kaikille eritavoin kipuileville mm näin:

Kun ihminen kokee omassatunnossaan Jumalan vapauttavan tuomion, hänen ei tarvitse enää kantaa maailmaa harteillaan. Hänen ei tarvitse pyrkiä todistamaan arvoaan päivä päivältä omilla suorituksillaan. Hän vapautuu riittämättömyyden pelosta. Hän on myös vapaa suomaan itselleen jotakin hyvää, lepäämään ja nauttimaan elämästä kiitollisena. Hän on lopulta vapaa myös rakastamaan ja palvelemaan Jumalaa ja lähimmäistään.

Kiitos kirjoittajalle !

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #115 : 22.04.21 - klo:07:52 »
Taivaaseen ei kuitenkaan perisynti pääse, sillä "Luterilaisen kirkon uskon mukaan armonvälineet ovat välttämättömiä, jotta ihminen pelastuisi. Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi. Luterilaisen kirkon sakramentteja ovat kaste ja ehtoollinen."

Tämä ei suinkaan tarkoita, että Pyhä Henki toimisi vain seurakunnassa ja ainoastaan sanan ja sakramenttien välityksellä. Näen tässä lupauksen, että Hän on läsnä Jumalan sanassa ja sakramenteissa, mutta en Hänen raajaamistaan pelkästään niihin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #116 : 22.04.21 - klo:07:56 »
Helluntai- ja vapaakirkoissakin uskotaan juuri noin, sillä niissä vauvojen katsotaan olevan jo sikiämisestä lähtien perisynnittömiä, ja Jumalalle otollisia sellaisinaan, eivätkä he siksi kasta vauvoja, ja kaikki abortoidut vauvatkin pääsevät  taivaan Isän tykö. Vielä omituisempaa on helluntai- ja vapaakirkollisten kristittyjen tekemä köyhien auttaminen kehitysmaissa, joissa pyritään pitämään vauvat elossa, ja vain sitä varten, että kasvettuaan riittävän vanhoiksi he joutuvat tuliseen järveen, koska he eivät usko Raamatun Jumalaan ja Jeesukseen. Eikö olisi järkevämpää antaa lasten kuolla nälkään, jotta he pelastuisivat taivaan Isän tykö? Taivaskin täyttyisi siten nopeammin.

Järkevyys on suhteellisen vähäinen asia uskon, toivon ja rakkauden rinnalla. Mitä taivaaseen tulee, eihän sitä täyteen saada; aina on tilaa sinullekin.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #117 : 22.04.21 - klo:11:43 »
Järkevyys on suhteellisen vähäinen asia uskon, toivon ja rakkauden rinnalla. Mitä taivaaseen tulee, eihän sitä täyteen saada; aina on tilaa sinullekin.
Aamen! Usko ei olekaan järjen asia, ja taivaassa on tilaa, tosin vain valituille, sillä taivaaseen pääseminen tai tuliseen järveen joutuminen riippuu Jumalan valinnasta. Kirkkoisä Aurelius Augustinuksen mukaan Aadam oli syntiin langetessaan kadottanut sen vapauden, jonka hän oli luomisessa saanut, ja joutunut synnin ja kuoleman valtaan. Tämän perisynnin seurauksena ihmiseltä puuttuu syntymästään saakka sekä tahto että kyky hyvään eli hän on kuollut synnissä. Augustinus oli predestinaatio- eli ennaltamääräämisopin kannattaja.

Lutherin näkemyksen mukaan me emme voi valmistautua armoon. Luterilainen teologia painottaakin täydellistä ihmisen tahdon vapauden puutetta hengellisissä asioissa syntiinlankeemuksen jälkeen. Luterilainen oppi ymmärtää kääntymisen olevan kokonaan Jumalan työtä. Armo ei kuitenkaan vaikuta vastustamattomasti, sen vuoksi kääntymättömyys on ihmisen oma syy. Pelastuksen asiassa ihmisen tahto ei ole vapaa, mutta muilla elämän alueilla se on. Heränneethän alatien maan matosina armon kerjäläisinä eivät ole varmoja oman heikon uskonsa riittävyydestä taivaaseen pääsynsä suhteen. Jumalan iankaikkisesta ennaltatietämyksestä ja valinnasta voimme lukea luterilaisista tunnustuskirjoista.

Lähteet

Aurelius Augustinus https://fi.wikipedia.org/wiki/Augustinus

Suomen ev.lut.kirkko-Tunnustuskirjat-Yksimielisyyden ohje-Perisynti
http://tunnustuskirjat.fi/yo/1.html

Suomen ev.lut.kirkko-Tunnustuskirjat-Yksimielisyyden ohje-Jumalan iankaikkinen ennaltatietämys ja valinta
http://tunnustuskirjat.fi/yo/11.html

Suomen ev.lut.kirkko-Tunnustuskirjat-Yksimielisyyden ohje-Vapaa tahto
http://tunnustuskirjat.fi/yo/t2.html

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #118 : 22.04.21 - klo:13:32 »
Luterilainen teologia painottaakin täydellistä ihmisen tahdon vapauden puutetta hengellisissä asioissa syntiinlankeemuksen jälkeen.

Jumalan tahto siis ratkaisee. Mitä siitä tiedämme? Armollisen Jumalan tahto näet oli, että Jeesuksen oli kärsittävä kuolema jokaisen ihmisen puolesta (Hepr. 2:9).

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #119 : 22.04.21 - klo:14:34 »
Olen vuosikymmeniä saanut vaeltaa uskon tiellä Jeesukseen turvautuen.
Olen aika monissa seurakuntien tilaisuuksissa ollut mukana.
En muista ainoatakaan tilaisuutta missä hengellisen elämän kysymyksiä olisi käsitelty
tunnustuskirjojen pohjalta, ainoastaan Raamatun pohjalta.