Kirjoittaja Aihe: Vääryydet  (Luettu 6075 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vääryydet
« : 02.02.11 - klo:17:19 »
Minulla on työpaikalla sellainen tilanne että joudun katsomaan sivusta hieman ikävää näytelmää. Hyvä ystäväni on alkanut sairastella eikä pysty enää hoitamaan työtään. Hän on aloittanut prosessin jossa tavoitteena saada työnantaja kouluttamaan uudelleen sellaiseen hommaan jota hän voisi hoitaa. Lääkärin todistusten kautta. Ei kuulemma meinaa enää palata entiseen työhönsä. Tunnettuahan on ettei sairaseläkkeelle pääse jos ei ole vähintään puolen metrin pinkkaa lääkärinlausuntoja, ja kun työelämääkin olisi vielä jäljellä...

Työnantaja on ottanut kovan linjan ja yrittää etsiä irtisanomisperusteita. Ilmeisesti ei ole haluakaan yrittää uudelleenjärjestellä asioita. En pysty valitettavasti vaikuttamaan asian kulkuun.  Hänkin on palvellut vuosikymmeniä samaa työnantajaa uskollisesti. Sillä ei ole enää mitään merkitystä. Elämä on kovaa eikä se siitä helpommaksi muutu.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Vääryydet
« Vastaus #1 : 02.02.11 - klo:17:31 »
Tuohon on vaikea ottaa kantaa kun ei tiedä minkälaiset mahdollisuudet työnantajalla on tarjota muuta työtä. Tietääkseni irtisanominen on harvinaista tällaisissa tapauksissa. Työkyvyttömyyseläke ei ole ikäkysymys ja toinen vaihtoehto kuntoutuseläke on myös olemassa, jos ei pysty jatkamaan nykyisessä tehtävässä. Kumpaa käytetään on riippuu tapauksesta. Hoitava lääkäri on tässä se avainhenkilö.

Kyllä työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee jos on hyvät paparit lääkäriltä ja myös muiden (erikois)lääkärien asiantuntijalausuntoja. Kuten sanoin hoitava lääkäri on avainhekilö.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa meme

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Vääryydet
« Vastaus #2 : 02.02.11 - klo:18:15 »
Tänä työtoverisi kannattaa pyytää lausunnot myös muilta ns erityistyöntekijöiltä, kuten esim fysioterapeutti (liikkumisen / tukirangan ongelmat), toimintaterapeutti (päivittäiset toiminnat, käsien toiminta, kognitiiviset toiminnat), puheterapeutti (puhumisen, äänenkäytön ongelmat), neuropsykologi (kognitiiviset laajat vaikeudet), eri alojen erityissairaanhoitajat jne. Myös työsuojeluvaltuutettuun tai työsuojelupiirin edustajaan kannattaa olla yhteydessä. Vajaakuntoisuus ei saa olla irtisanomisperuste vaan työ tai työaikajarjestelyt pitää miettiä ensin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Vääryydet
« Vastaus #3 : 02.02.11 - klo:18:53 »
Jampe!  Sairauden tähden / niin että voidaan osoittaa sairaus syyksi on irtisanominen laitonta, se luetaan työsyrjinnäksi, on kai tuo ystäväsi ollut yhteydessä ammattiliittonsa lakimieheen?  Vastapuoli  tarvitsee erittäin vahvat perusteet juuri tuossa tapauksessa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Vääryydet
« Vastaus #4 : 02.02.11 - klo:21:37 »
Kyllä on ammattiliiton lakimieskin jo kehässä tässä asiassa samoin kuin työsuojeluihmiset. Oikeastaan on vain kyse kahdesta asiasta: siitä onko työnantajalla osoittaa sopivampaa työtä. Tiedän että oikeasti olisi mutta asiat on mahdollista esittää niinkin että ei ole.  Toinen on että minkälaiset tulevat lopulliset lääkärinlausunnot olemaan.  Jos ne eivät olekaan suotuisat niin armoa ei taida paljon herua.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Vääryydet
« Vastaus #5 : 03.02.11 - klo:05:46 »
Sitten on lääkäri hyvin typerä. Mutta typeriä lääkäreitä on. Kannattaa pyytää ns "second opinion" eli toinen mielipide, jos kohdalle osuu idioottilääkäri.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa meme

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Vääryydet
« Vastaus #6 : 03.02.11 - klo:07:57 »
Vanha totuus näissä sairaseläke / työkyky asioissa on valitettavasti se, että kelan lääkärit ovat Jumalasta seuraavia eli tietävät kaiken ja tuntevat potilaan ongelat, vaikka eivät ole nähneet koko henkilöä. Mutta on myös totta että paperit pitää töyttää tosi huolelliselle, mitää vähäksymättä ja kaikki mahdolliset vaivan alut kertoen. Suomalaisilla on paha tapa vähätellä vaivojaa (kyllähän minä sen hyvänä päivänä osaa/ pystyn...) eikä kertoa tilanteesta sen huonoimman päivän mukaan.

Poissa vanha lihava mies

  • Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Viestejä: 265
Vs: Vääryydet
« Vastaus #7 : 03.02.11 - klo:09:20 »
Vanhan virsikirjan mukaan, virsi 440.
"Jo vääryys vallan saapi"
http://www.youtube.com/watch?v=oCErml3vbFo

ps. Meissä itsessämme ei ole mitään vääryyttä, eihän?
     Sillä mehän olemme täydellisiä, ainakin omasta mielestämme. Näin ainakin uskomme, mutta totuus taitaa olla jotain muuta.
     Me täydelliset ja hyvät ihmiset...joopa joo.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Vääryydet
« Vastaus #8 : 03.02.11 - klo:09:37 »
Sellainen mielenkiintoinen juttu, joka paransi Kelan lääkärien lausuntoja on, että asiantuntijalääkärin nimi on nykyisin mainittava. Epäillään, että aiemmin lääkäreinä toimi ensimmäiselle hakemukselle anonyymiä toimistohenkilökuntaa, joilla oli ohje hylätkää.

 
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Vääryydet
« Vastaus #9 : 03.02.11 - klo:10:04 »
Toimistohenkilökunnan tehtävänä on todella ollut alleviivata jokainen "Esitiedot ja nykytila" osassa lueteltu oire. laskea ne yhteen, ja jos niitä ei ole summamäärältään riittävästi, ilmeisesti panna hylkypinoon. Eli kuvaus siitä miten oireet haittaavat työkykyä juuri siinä työssä, jota lausunto koskee, oli  merkityksetön. Edelleenm lienee turvallista että myös hoitava eli lausunnoiva lääkäri tietää tämän, ja samalla osoittaa että tuohon toiseen työhön työkykyä on. Jos työnantajalla tällöin on tilaisuus osoitettavasti se tarjota, voi nostaa metelin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vanha lihava mies

  • Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Viestejä: 265
Vs: Vääryydet
« Vastaus #10 : 03.02.11 - klo:10:15 »
Toimistohenkilökunnan tehtävänä on todella ollut alleviivata jokainen "Esitiedot ja nykytila" osassa lueteltu oire. laskea ne yhteen, ja jos niitä ei ole summamäärältään riittävästi, ilmeisesti panna hylkypinoon. Eli kuvaus siitä miten oireet haittaavat työkykyä juuri siinä työssä, jota lausunto koskee, oli  merkityksetön. Edelleenm lienee turvallista että myös hoitava eli lausunnoiva lääkäri tietää tämän, ja samalla osoittaa että tuohon toiseen työhön työkykyä on. Jos työnantajalla tällöin on tilaisuus osoitettavasti se tarjota, voi nostaa metelin.
Kun itse en ole niin perehtynyt lääketieteeseen ja puhumattakaan Kelan sairauskorvauksiin ja kun luin tarkemmein tätä viesti ketjua,niin näin ymmärtämättömänä käsitän että Te taidatte olla alan ammattilaisia. Silloinhan voin kääntyä foorumin puoleen kun ja jos minulle tulee tarvetta kysyä neuvoa terveys asioissa jne. tämäpä hienoa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Vääryydet
« Vastaus #11 : 03.02.11 - klo:10:28 »
Kun itse en ole niin perehtynyt lääketieteeseen ja puhumattakaan Kelan sairauskorvauksiin ja kun luin tarkemmein tätä viesti ketjua,niin näin ymmärtämättömänä käsitän että Te taidatte olla alan ammattilaisia. Silloinhan voin kääntyä foorumin puoleen kun ja jos minulle tulee tarvetta kysyä neuvoa terveys asioissa jne. tämäpä hienoa.
Ammatti-ihmiset ovat palkkansa ammattityöstään ansainneet. Ei kai tämä kuitenkaan ole mikään ilmainen terveyskeskus ja sosiaalitoimisto.

Poissa meme

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Vääryydet
« Vastaus #12 : 03.02.11 - klo:10:43 »
Joskus tulee vinkkejä tälläkin foorumilla annettua kun en osaa näppejäni pitää erossa asioista joista tiedän. Asiat joita käsitellään pitävät olla kyllä hyvin yleisluonteisia, koska kenenkään henk. kohtaisia tietosuojalain mukaisia asioita ei ole asiallista yleisellä foorumilla käsitellä. Lisäksi monesti kelan / sos.toimiston asiat ovat niin monimutkaisia ja monitahoisia, ettei niitä ole järkevääkään näin paperiversiona käsitellä näkemättä lääkärinlausuntoa tai tutkimatta itse potilasta.

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: Vääryydet
« Vastaus #13 : 03.02.11 - klo:12:29 »
Ammatti-ihmiset ovat palkkansa ammattityöstään ansainneet. Ei kai tämä kuitenkaan ole mikään ilmainen terveyskeskus ja sosiaalitoimisto.

Jos tällä foorumilla on aikaa jauhaa niitänäitä säännöllisesti, ei liene kovinkaan paljon vaadittu antaa vinkki tarpeessa olevalle lähimmäiselleen omalta osaamisalueeltaan.

Poissa vanha lihava mies

  • Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Viestejä: 265
Vs: Vääryydet
« Vastaus #14 : 03.02.11 - klo:16:40 »
Ei kai tämä kuitenkaan ole mikään ilmainen terveyskeskus ja sosiaalitoimisto.
Suo anteeksi nimimerkki "Pena", olin käsittänyt että neuvot ovat ilmaisia eikä maksullisia.
Hyvä kun kerroit tämän asian minulle niin ei tapahtunut vääryyttä ja vältin väärinkäsityksistä (lasku ym kulut).