Kirjoittaja Aihe: Suvaitsevainen vihapuhe  (Luettu 18793 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Suvaitsevainen vihapuhe
« : 23.09.17 - klo:15:51 »
Löysin mielenkiintoisen artikkelin aiheesta suvaitsevaisuus:
https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/essee-suvaitsevaisuus-harvinaista-kenties-jopa-mahdotonta/

jokunen lainaus tuolta:
"
Suvaitsevaisuus edellyttää näin ollen kolmea tekijää:
aitoa erimielisyyttä,
keinoja puuttua asiaan ja
tietoista päätöstä olla puuttumatta asiaan.
"

"
Suurimmassa osassa yrityksistä harjoittaa hyveellistä suvaitsevaisuutta sorrutaan yleensä joko välinpitämättömyyteen tai hyväksyntään.
"

Minulle sanan "suvaitsevaisuus" käyttö kalskahtaa jotenkin negatiiviselta. "Suvaitsevaisuus" on jonkinlaista järkevästi perustelematonta mielivaltaa, joka yrittää kahlita minua. Se on jotain epäloogista meuhaamista, jopa eläimellistä hysteriaa.

Toinen sana, joka saa karvani pystyyn on "vihapuhe". Vihapuhetta näyttää olevan kaikki se, joka on vastoin sen vihaisen ihmisen uskomuksia, joka toista vihapuheesta syyttää. "Vihapuhe" ainakin minun mielestäni näyttää käytännössä olevan vihaisen joukon syyttävää puhetta "vääräuskoista" vastaan.

Minun mielestäni tuo yllä oleva määritelmä suvaitsevaisuudesta tuntuu hyvältä.
Jos joku näistä elementeistä puuttuu: aito erimielisyys,  keinot puuttua asiaan ja tietoinen päätös olla puuttumatta asiaan, ei kannata uskotella, että kysymysessä on oikea suvaitsevaisuus.

Esim. välinpitämättömyys, hyväksyntä tai samanmielisyys eivät ole suvaitsevaisuutta.
Moni kuitenkin ymmärtää suvaitsevaisuuden olevan samaa, kuin välinpitämättömyys tai hyväksyntä.

Jollain tavoin pelottaa räyhäävä "suvaitsevaisuus" ja agressiivinen "vihapuheen" vastustaminen.
Harvinaista on aito ja oikea suvaitsevaisuus yhdistettynä hyvään ja sivistyneeseen käytökseen. Vaan ihminen on sen verran keskeneräinen, että liian harvat siihen pystyvät.
ps.
Erään tuttavani liikkeeseen hyökättiin kerran rautatangolla, koska hyökkääjä oli suunnilleen sitä mieltä, että tuttavani oli harjoittanut vihapuhetta tai on vihapuheeseen jotenkin osallinen. Oma näkemykseni on, että muutenkin rauhallinen tuttavani ei tällaista ole harjoittanut.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #1 : 23.09.17 - klo:20:29 »
Minulle sanan "suvaitsevaisuus" käyttö kalskahtaa jotenkin negatiiviselta.

Juu kyllä. Kenenkään en ole kuullut itseään kehuvan suvaitsevaiseksi. Aina kun sitä sanaa on käytetty, on muita arvosteltu ja haukuttu suvaitsevaistoksi, ja valitettu kuinka näiden muiden mielestä muka pitäisi olla niin suvaitsevaisia. Että kovin negatiiviseen sävyyn asiasta (mitä sitten lieneekään) puhutaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #2 : 23.09.17 - klo:20:47 »
Juu kyllä täältäkin.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #3 : 23.09.17 - klo:21:04 »
Surkeata on lukea entisen hyvän opinahjoni tämänhetkisistä vaivoista Alahärmässä. Sain sieltä hyvät valmiudet esimerkiksi kriisinhallintatehtäviini kielten osalta. Toivon, että viranomaiset niin koulussa kuin sen ulkopuolellakin osaavat rauhoittaa tilanteet, siis Alahärmässä ja Kauhavalla. Siellähän yhdistyttiin jokusia vuosia sitten. Jotenkin olen kirjoitusten rivien välistä saanut sen käsityksen, että eräät saavat epäillä, että eräät olisivat vanhempia kuin ovat ilmoittaneet.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #4 : 26.09.17 - klo:12:26 »

Tunnen jotenkin tuon karjalaisenkyöstin mainitseman rauhallisen hepun jota rautatangolla uhkailtiin liikkeessään.
Rauhallinen ja yställinen kaveri kuin budha.

Nykyään nämä joita haukutaan joko suvakeiksi tai vihapuhujiksi ovat keksineet uuden sanan Realisti.
Jos heille sanotaan, että olet rasisti ja vihapuhuja, niin he sanovat. Eipäs vaan olen realisti.
Suvaitsevalle jos sanoo, että olet tuhoamassa Suomen kun edistät tänne terroristien tuloa, niin he sanovat. Ei kun olen realisti.

 :icon_eek: :icon_rolleyes: :icon_eek:
Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #5 : 27.09.17 - klo:22:06 »

Tää aihe on kyllä aika ajankohtainen.

Oikeasti tää perus kysymys kait tässä taustalla on meidän suhtautuminen erilaiseen kulttuuriin.
En nyt sano, että näiden maahanmuuttajien suhtautuminen naisiin ja muuhun maassamme nyt olisi vain meille vaikeaa.
Onhan se näille tänne muuttajillekkin tai tulleille aika erilaista mitä ovat maassaan oppineet.

Olen useasti erimaissa vieraillessa varsinkin maaseudulla sanotaan nyt vaikka Turkin tai Kreikan törmännyt paheksuviin katseisiin, jos olen mennyt vaikka kirkkoon tai luostariin shortseissa.

Nyt maahamme on tullut nuoria ja vanhempia jotka näkevät aivan erilaisen kulttuurin kuin heillä on kotomaassaan.
Se saa heidät sitten käyttäytymään ehkä halveksien tai jotenkin ainakin kummeksuen meidän kulttuuriin ja ihmisiin.

Se sitten heijastuu heidän käyttäytymiseen ja sitten alkaa tämä vihapuhe molemmilta puolilta.
Me emme ymmärrä naisen asemaa tai miehen asemaa, pukeutumisemme ja muu elämisemme on aivan pielessä heistä.

Sitten on näitä suvaitsevaisia nuoria ja muita kun yrittää kotouttaa ja järjestävät tanssiopetusta ja ties mitä outoa olen nähnyt heidän tarjoavan mamuille.
Muutenkin he yrittävät kotouttaa asenteella, kun meillä on tälläiset paremmat tavat ja paino paremmat.

Varmaan olisi fiksuinta kaikkien laittaa jäitä hattuun, siis rauhottua miettimään järkevää suhtautumista puolin ja toisin.
Nyt ollaan menty tähän viha puhe teko linjalle.
Halveksuntaa on puolin ja toisin.

Sitten on tämä palautuspolitiikka joka kanssa mättää aika pahasti.
Musta, siis minusta jokaisen tulisi tulla kuulluksi asiasta miksi ei häntä tulisi palauttaa ja keskustella siitä sen suuremmitta tunteita ihan järkiperäisesti.
Nyt kait tulee vaan päätös ja sillä sipuli.

Vaikeita asioita kuitenkin.


Tik toc.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #6 : 08.10.17 - klo:14:29 »
"Vihapuhe" on uudissana, josta kai ollaan montaa mieltä. Aika äkkiä joku on siellä, täällä tai tuolla "käyttänyt vihapuhetta" ihan niin kuin joku kertoi "esiintyneen kiusausta" kun ennen olisi sanottu: minua kiusattiin koulussa. Ja "kiusaus" on kyllä ruokalaji, jos tahtoo loitontaa asian itsestään johonkin "esiintymisiin" joita "ilmeni" niin pitäisi kai sanoneen että "esiintyi kiusaamista", kun "kiusaus" esiintyy kai koulun ruokasalissa parhaastaan. Ei muuten, mutta kun oli toimittaja.

Se on vähän epätarkka, kuten on "kipeä leikkaus" tai "pahoinvointi" -- kerran heräsin neurologian osastolla pitkän GM-kohtauksen jälkeen, ja sanoin suttuisesti puolitolkussa että on "paha olla" ja oletin saavani ajoissa kaarimaljan. "Kyllä ne semmoiset pahaolot ohi menee, ei niitä täällä hoideta, ryhdistäytykääs nyt" sanottiin osapuilleen. Minä yritän muistaa mahdollisimman tarkkaan.  Kaarimaljaa en yhtäkaikki saanut vaikka ihan totta tarkoitin että ihan kohta oksennan. Uudissanat ovat kovin maalailevia, mutta köyhdyttävät kieltä ja johtavat väärinkäsityksiin.

. Voisiko ennemmin kertoa sen "vihapuheen" sisällöstä? Kirjoitettiin halveksivasti, ilkeästi, ylimielisesti, puhuttiin perättömiä, väitettiin minun/meidän(heidän tehneen ties mitä pahaa, ja siinä valehdeltiin.


Tuommoista ei saa suvaita.
Joku täällä varmasti näki tuoreen dokumentin valehtelusta. Nukahdin kesken, en siksi että se olisi ollut tylsä vaan koska minua väsytti ihan mahdottomasti. Katselen sen loppuun myöhemmin. 
Ennätin nähdä, ettei rehellistä ihmistä ole olemassa, mutta jokainen pitää itseään rehellisenä vaikka tietäisi valehdelleensa ainakin kerran vuoden 2014 jälkeen.  En muista milloin dokkari oli tehty, ehkä se selittäisi valitun vuosiluvun. 

Itselleni "suvaitsevainen" on merkinnyt myönteistä asiaa, sitä, että annetaan ihmisoikeudet kaikille riippumatta rodusta, sukupuolesta, uskonnosta tai poliittisesta suuntauksesta. Ihmisoikeuksiin ei puolestaan kuulu lupa hyökätä puukko kourassa väkijoukkoon.  Sotaakin yritetään säännellä tolkulliseksi. 

Mietin tätä ketjua ja ajattelin, moniko mahtaisi kysyä, milloin on "suvaitsevaista" valehdella toisesta ihmisestä.  Aika monen mielestä sen dokumentin mukaan tulee suvaita itseään vaikka laskettelisi luikuria päivät päästään.



« Viimeksi muokattu: 08.10.17 - klo:14:38 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #7 : 08.10.17 - klo:15:06 »
Otan tuosta Leenan tekstistä sanat "ihmisoikeudet kaikille" aasinsillaksi ja hyppään tämän sillan kautta aivan toisaalle.
En määrittele sanan "ihmisoikeudet" merkitystä sen enempää.
Yritän tuoda nyt mielipiteen "ihmisoikeudet kaikille" tuon ketjun ensimmäisessä tekstissäni tuodun suvaitsevaisuusmääritelmän kukaan.

Valtakunnassa päätettiin, että tästä lähtien ihmioikeudet kuuluvat kaikille.
Tauno on sitä mieltä, että tehtiin hyvä päätös. Tauno on ehdottomasti sitä mietlä, että ihmisoikeudet kuuluvat kaikille.

Siiri taas on täysin eri mieltä. Hänen mielestään ihmisoikeuksia ei missään tapauksessa pitäisi sallia kaikille.
Siiri on myös sellaisessa asemassa, että hän halutessaan voi päättää kuinka tässä asiassa menetellään. Hän voi siis päättää, että valtakunnassa perutaan tuo päätös, joka salli ihmisoikeudet kaikille. Hän voi myös jättää tuon päätöksen tekemättä.
Siiri päättää, että hän ei puutu asiaan, vaan hyväksyy sen, että ihmisoikeudet valtakunnassa  kuuluvat kaikille.

Siiri on siis suvaitsevainen tämän asian suhteen tuon ketjun aloitustekstissä esiintulleen suvaitsevaisuusmääritelmän mukaan: Siiri on eri mieltä asiassa, hänellä on valta muuttaa asia haluamaansa suuntaan ja hän ei kuitenkaan muuta asiaa.

Taunon suvaitsevaisuutta tämnän asian suhteen ei voi mitata, emme voi tietää, onko hän asian suhteen suvaitsevainen vaiko ei, koska hän on jo valmiiksi samaa mieltä, hänellä ei ole valtaa vaikuttaa asiaan eikä näinollen voi täytää tuota kolmattakaan vaatimusta.

Väitän, että yleisin tapa Suomessa  määritellä sana "suvaitsevaisuus" on sitä, että suvaitsevaisuus on sitä, että on yhtä mieltä ajan hengen kanssa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #8 : 08.10.17 - klo:15:15 »
Tuosta ajanhengestä ja ihmisoikeuksista tuli jälleen ajatuksia.
Ajanhenki on ehdottomasti sitä mieltä, että ihmisoikeudet kuuluvat kaikille. Kukin aika kuitenkin määrittelee omalla tavallaan sanojen merkityksiä. Sanalle "ihminen" on annettu erilaisia määrityksiä eri aikoina ja eri paikoissa, kuten sanalle "oikeudetkin" on tehty.

Jos vaikka edustaisi liian äänekkäästi sellaista kantaa, että termiä "ihminen" laajennettaisiin niin, että moni muukin ihmisgeenistön omaava olento kuuluisi tähän ryhmään, ajanhenki suuttuu ja väittää tällaista laajentajaa suvaitsemattomaksi. Tälläinen ihminen nimittäin astuu ajanhengen varpaille ja jos et usko ajanhenkeä, olet suvaitsematon.
Ajanhenki on määritellyt, mikä on ihminen ja jos haluat puhua niiden ihmisgeenistön omaavien olentojen oikeuksien puolesta, jotka ajanhenki on rajannut ihmisyyden ulkopuolelle, sinut hiljennetään, koska olet suvaitsematon, eli et suostu rajoittamaan oikeustajuasi ajanhengen vaatimalla tavalla ja yrität antaa ihmioikeuskia sellaisille olennoille, joille näitä oikeuskia (kuten oikeutta elää) ei taritse antaa.
« Viimeksi muokattu: 08.10.17 - klo:15:21 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #9 : 08.10.17 - klo:15:21 »

Minulle sanan "suvaitsevaisuus" käyttö kalskahtaa jotenkin negatiiviselta. "Suvaitsevaisuus" on jonkinlaista järkevästi perustelematonta mielivaltaa, joka yrittää kahlita minua. Se on jotain epäloogista meuhaamista, jopa eläimellistä hysteriaa.


Olen ymmärtänyt asian täysin päinvastoin. Suvaitsevainen ei meuhkaa eikä käytä mielivaltaa, vaan rakastaa erimielisiäkin. Suvaitsevaisuus on loogista vihamiesten hyväksymistä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #10 : 08.10.17 - klo:15:40 »
Olen ymmärtänyt asian täysin päinvastoin. Suvaitsevainen ei meuhkaa eikä käytä mielivaltaa, vaan rakastaa erimielisiäkin. Suvaitsevaisuus on loogista vihamiesten hyväksymistä.

Kiitos, jos en oikein osannut ilmaista mitä tarkoitin niin tätä juuri.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #11 : 08.10.17 - klo:15:46 »
Varmuuden vuoksi kerron vielä, että olen Leenan kanssa samoilla linjoilla.  Sain vain hänen tekstistään ajatuksen, jota sitten ryhdyin käsittelemään. Tekstini ei ollut ikäänkuin vastaveto tai erimielisyyden osoitus Leenalle.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #12 : 08.10.17 - klo:16:03 »
https://www.youtube.com/watch?v=qFmUZB_OH0g

Tässä laulussakin kerrotaan "ajan hengestä"

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #13 : 13.10.17 - klo:19:58 »
Varmuuden vuoksi kerron vielä, että olen Leenan kanssa samoilla linjoilla.  Sain vain hänen tekstistään ajatuksen, jota sitten ryhdyin käsittelemään. Tekstini ei ollut ikäänkuin vastaveto tai erimielisyyden osoitus Leenalle.

Juu, itse asiassa minä käsitin, mitä tarkoitat ajan hengellä. 

Luin tuossa edellisen flunssan aikana kai viidennenkymmenennen kerran kirjasarjan Yhdysvaltain Etelävaltioiden historiasta, siis, ihan viihteellisen kolmen tarinan nipun.  Ensimmäisessä kirjassa "vaalea neekeri",  kvarteroni, eli tyttö, joka oli syntynyt puolimulatista ja valkoihoisesta, sai lapsen isännälleen.  Poika syntyi orjana ja kauppatavarana, vaikka hänessä laskujeni mukaan oli sitä "neekeriä" vain kahdeksasosa, ja ihonväriltään hän ei lainkaan poikennut omistajistaan. Se oli 1700-luvulla ajan hengen mukaan ihan oikein. Kukaan ei tainnut edes ihmetellä koko instituutiota.

No, taisin hypätä aiheesta.  Tiedähäntä paljossako orjuuden vastustus todella vaikutti Yhdysvaltain sisällissodan syttymiseen, paljossako muut intressit. Mutta "vihapuheena"  vastustus olisi Konfederaatin valtioissa takuulla tuomittu.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #14 : 16.10.17 - klo:19:16 »
Tästä herkästä ja tunteita nostattavasta asiasta luin tänään lehdestä, että vok, eli vastaanottokodeissa on ollut vuoden aikaan 1400 palohälytystä.
Yhden hälytyksen hinta on 1000 euroa noin eli kokonaissumma olisi miljoona 400 000 euroa.
+ Inhimilliset kärsimykset päälle.

Vähän liikaa, jos multa kysyttäisiin.
Onko tämä vihapuhetta tai kirjoittelua?
Varmaankin vihapuhetta ei ainakaan realismia.
En ole siis realisti, vaan vihapuhuja.

Jos olen maahanmuuttopolitiikka kohtaan kriittinen, niin olen myös vihapuhuja en realisti.

Miten tän asian kanssa saa mitään aikaan, kun asioista ei voi puhua oikeilla nimillä, vaan ollaan vihapuhuja tai suvakki ja sana realisti on sellainen, että sitä ei hyväksytä.

Entäs jos tarvitsisi alkaa puhumaan Islamista? En voi edes ajatella mikä soppa siitä syntyisi.
Tik toc.