Kirjoittaja Aihe: Jonas Lagus, evankeliumin ääni  (Luettu 12303 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #15 : 30.11.14 - klo:08:57 »

ps. en ymmärrä, miksi Hunajanpisaroita niin arvostetaan (siis kirjaa)  :icon_eek:

Luultavasti sen takia, että sen sanoma on heränneelle ihmiselle kallista, kuin hunajan pisara nälkäiselle hunajasta pitävälle ihmiselle.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #16 : 30.11.14 - klo:09:12 »

ps. en ymmärrä, miksi Hunajanpisaroita niin arvostetaan (siis kirjaa)  :icon_eek: Ei se minusta kovin kaksinen opus ole.

Olen lukenut Evankeliumin äänen kerran ja 111 kertaa hunajan pisarat. Lagus oli yltiöpietisti ja hunajanpisaroiden tekijä oli antipietisti.
« Viimeksi muokattu: 30.11.14 - klo:09:17 kirjoittanut juhani »
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #17 : 14.12.14 - klo:17:46 »
Tilasin juuri kirjan "Alatien kulkijat" antikvariaatista
http://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=772415

En lyhyehköllä googlaamisella löytänyt mitä kirja tarkkaanottaen käsittelee, mutta eipä ollut hinnalla pilattu.
Onko joku lukenut kirjan?

Kirjassa käsitellään Johan Fredrig Bergin uskonkäsitystä, liittyy vanhan ajan herännäisyyteen
http://fi.wikipedia.org/wiki/Johan_Fredrik_Bergh



Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #18 : 24.12.14 - klo:07:24 »
Minähän ostin könttäsummalla laatikollisen kirjoja ja järjestin tyytyväisenä pidennettyyn lundiaani, erityisen tyytyväisenä, että oli hyllytilaa ja pääsin joka paikassa viruvista pinoista. Kelvoton, mutten ole edes ennättänyt käydä läpi muita kuin ne muistan jotka halusin siitä kasasta heti kun lykkäävät tenttiä ja opparia ja käännöstehtäväää.

Sen katsoin että siinä on Hyviä Kirjoja. Eikö ole hupaisaa, omas hyllys kirjoja joita siis on ei-lukenut vaan ei muista mitä ne taas olikaan. Tulee synkkä ja myrskyinen yö, sähköt katkee ja muuta, niin kynttilään valoja ja kirja siitä vapaasti otettavana. Muhkeaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #19 : 26.12.14 - klo:00:05 »
"Alatien kulkijat" tulikin jo postissa ja olen sitä jo lueskellut.

Löysin netistä Tapio Nousiaisen runon "Alatien Kristus".
Se löytyy alkaen noin riviltä 30 tuon linkin takaa:
http://www.seppokujala.com/2014/11/kaikki-on-pilalla.html
Tuo on mielestäni useamman kerran luettava runo.
Runo löytyy Tapio Nousiaisen viimeisestä kirjasta "Kristuksen kanssa kärsimyskoulussa".
En ole vielä onnistunut löytämään tuota kirjaa mistään. Tapio Nousiaisen muuta tuotantoa tuntuu löytyvän, mutta tuota hänen (ilmeisesti) viimeistä kirjaansa, joka on varsin alhaalta kirjoitettu, ei tunnu löytyvän. Hän sitten kuolikin pian tuon kirjan kirjoittamisen jälkeen.

Sain joululahjaksi kirjan "Urho Muroma, pelastuksen perustus".  Minun tarpeisiini hyvä ja useamman kerran luettava kirja. Kirjan esipuheessa mainostettiin myös Jonas Laguksen "Evankeliumin ääni" -kirjaa ja "Kallis Hunajanpisara" vihkosta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #20 : 26.12.14 - klo:00:33 »
Mitä pidätte tuosta Tapio Nousiaisen runosta? Luin sen jälleen kerran ajatuksella läpi. Se on varsin koskettava.
Alussa siinä arvostellaan mm. vanhojen alatie-körttimummojen "köyhyyttä". Sitten Kristus tuli ja antoi Tapion ymmärtää, että he tuntevat Hänet Tapio Nousiaista paremmin.
Kovaan kouluun Tapiokin ennen kuolemaansa Jumalan armosta joutui.
Tapio Nousiaisestakin taisi tulla alatien kulkija.  Vaikka heitä on vähän, heitä taitaa löytyä kaikista ryhmittymistä.
Jonas Laguksen mukaan 1800 luvulla heitä oli muutamia (mutta ei kovin montaa) myös herännäisyyden piirissä. Ehkä tänäänkin heitä muutamia sieltäkin löytyy, olen siitä jokseenkin lähes varma.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #21 : 27.12.14 - klo:11:32 »
Sellainen ajatus minulla on, että ainakin Riitta ja Leena pitävät tuosta Tapio Nousiaisen runosta.
Toki moni muukin foorumi kirjoittelija, varsinkin jos omaa samaa historiallista taustaa, kuin Leena ja Riitta.
Itse olen sen jo monta kertaa läpi lukenut, on se sen verran koskettava, koska se sopii omaan historiaani ja nykytilanteeseeni. Ja vasta eilen sen löysin ja yllätyin löydöksestäni.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #22 : 27.12.14 - klo:12:43 »
Toki olen lukenut Tapio Nousiaisen runoja. Eikös häneltä ole sellainenkin kirja kuin Leipää ja suolaa ? Minulla on se kai mökillä edelleen. Jostakin kirjapöydästä ostin kun suositeltiin . Erkki Leminen ja Erik Ewalds tulivat tutuiksi myös puhujina. Originellejä ihmisiä olivat, ja mielenkiinnolla heitä aikansa kuunteli, mutta eivät minulle loppujen lopuksi merkinneet kovinkaan paljon.
En voi sanoa enempää, sillä jokaisella meile on omat ohjeet annettu, kirjat luetettu.
Herännäisyydeltä olen saanut kaikessa karuudessaan eniten. Muutakin kuin sananhelinää.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #23 : 27.12.14 - klo:13:01 »
jokaisella meile on omat ohjeet annettu

 :023:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #24 : 27.12.14 - klo:15:48 »
Herännäisyydeltä olen saanut kaikessa karuudessaan eniten. Muutakin kuin sananhelinää.
Körttiläiset osaavat kysellä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #25 : 27.12.14 - klo:15:53 »
Onnekseni myös kyseenalaistaa. Usko ei ole sokeutta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #26 : 28.12.14 - klo:08:33 »
Toki olen lukenut Tapio Nousiaisen runoja. Eikös häneltä ole sellainenkin kirja kuin Leipää ja suolaa ? Minulla on se kai mökillä edelleen. Jostakin kirjapöydästä ostin kun suositeltiin . Erkki Leminen ja Erik Ewalds tulivat tutuiksi myös puhujina. Originellejä ihmisiä olivat, ja mielenkiinnolla heitä aikansa kuunteli, mutta eivät minulle loppujen lopuksi merkinneet kovinkaan paljon.
En voi sanoa enempää, sillä jokaisella meile on omat ohjeet annettu, kirjat luetettu.
Herännäisyydeltä olen saanut kaikessa karuudessaan eniten. Muutakin kuin sananhelinää.

Ei tuo runo "Alatien Kristuksesta" taida löytyä sieltä "Leipää ja Suolaa" runokirjasta, mikäli tuo runoteos on hänen elämänsä aikana julkaistu. Tuo linkittämäni runo ymmärtääkseni kirjoitettiin vähän ennen Tapio Nousiaisen kuolemaa, juuri niihin aikoihin, kun hänestäkin tuli alatien kulkija.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #27 : 28.12.14 - klo:09:00 »
Ai, niinkö kävi hänelläkin. Hyvä. Oliko kertapudotus vai hitaammin aleten ? En muista kuulleeni.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #28 : 28.12.14 - klo:09:10 »
Luin tuon runon kunnolla. Näinhän se on mennyt. Ja menee yhäkin. Saatanalla on keinot jos toiset.
Kun on pudottu alas, niin sitten se on kuoppaa kaivamassa.  Vuoroin hurskastelusta muistuttelee, vuoroin ylpeydestä. Pahinta on kun se koskee viattomiin lapsiin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #29 : 28.12.14 - klo:14:20 »
Oliko kertapudotus vai hitaammin aleten ?

En tiedä, koska en paljoa ole paljoa hänen asiastaan lukenut.
Tuon antamani linkin kautta tuli vain sellainen kuva, että kaikenlaisia kipeitä ongelmia kasautui ja jouduttiin arvioimaan asioita uudella tavalla. Voihan olla, että alatie-prosessi oli jo aikaisemmin alkanut, en tiedä.
Olen yrittänyt löytää tätä hänen viimeistä kirjaansa "Kristuksen kanssa kärsimyskoulussa", mutta en ole vielä onnistunut. Erään antikvariaatin löysin, jossa kirja oli ollut, mutta oli kirja jo myyty.
Yritän sen jostain löytää, luulen, että se sisältää tärkeitä aarteita alatien kulkijoille ja niille, jotka sinne ovat pyrkimässä.