Körttifoorumi

Keskustelu => Raamattupiirit => Aiheen aloitti: karjalaisenkyösti - 07.11.16 - klo:00:24

Otsikko: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 07.11.16 - klo:00:24
http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Kor.8.html
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Kor.8.html
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 08.11.16 - klo:05:29
Epäjumalille uhrattu liha.
Minun nuoruudessani asia ei ollut ajankohtainen Suomessa, joten ei tuohon tarvinnut paneutua.
Nyt tilanne on toinen.

Kun syvennyt tarkemmin johonkin UT:n tekstikappaleeseen käytän suomenkielistä kommentaaria, Novumia.
Siinä UT:n tekstiä selitetään jae jakeelta. On siinä myös kreikkalainen "alkutekstikin" mukana sekä verrataan ainakin paria eri vanhaa tekstilaitosta keskenään.
Minun tiedosani ei ole mitään toista suomenkielistä kommentaaria. Englannin kielellä näitä kommentaareja taitaa sitten olla valtava määrä.

Taustana tässä on se, että korintossa oli vaikea olla syömättä epäjumalille uhrattua lihaa. Julkiset tilaisuudet Novumin mukaan pidettiin monesti epäjumalan temppeleissä ja niiden yhteydessä tarjottiin ruokaa. Kun kristitty kävi kylässä ei-kristityn luona, jälleen oltiin tilanteessa, että joutui epäjumalille uhratun lihan kanssa tekemisiin.
Lihakaupasta ostetun lihan kanssa jouduttiin saman asian eteen.

Paavali puhuu muuallakin epäjumalille uhratusta lihasta. Näyttää siltä, että Paavali opettaa, että tätä voi syödä, paitsi jos se herättää pahennusta ja aiheuttaa ongelmia jollekulle, tällöin on hyvä jättää syömättä.
Jeesus jossain kohtaa "julisti kaikki ruuat puhtaiksi."

Ilm. 2:14. "Mutta minulla on vähän sinua vastaan: sinulla on siellä niitä, jotka pitävät kiinni Bileamin opista, hänen, joka opetti Baalakia virittämään Israelin lapsille sen viettelyksen, että söisivät epäjumalille uhrattua ja haureutta harjoittaisivat. "
2:15. "

Tuo teksti on minulle herättänyt kysymyksiä, että ottaako se kielteisen kannan epäjumalille uhrattuun lihaan.
Novum ei kyseisen jakeen selityksen kohdalla ota tuohon liha-asiaan mitään kantaa.

Koska olen tässä asiassa se heikko veli, niin olen sitten jollakin tasolla yrittänyt välttää epäjumalille uhrattua lihaa/ruokaa ja näinollen välttänyt tilanteita, joissa voi olla sitä tarjolla. Kaupasta toki voi välillä pakatun lihan tuoteselosteen yhteydestä tietoja siitä, että onko kyseessä epäjumalille uhrattua lihaa.
Luultavasti teen väärin, kun tuollaiseen asiaan keskityn, vaan ehkä joskus tässä vahvistun ja voin suhtauta asiaan, kuten Paavali.

Novum on siinä mielessä hyvä opus, että jos saa valoa siihen, millaisiin historiallisiin tilanteisiin ja olosuhteisiin teksti liittyy, aukeaa se monesti aivan ymmärrettävällä tavalla. Ilman Novumia (tai mitä opusta tahansa) tämä luku jäisi varmaankin varsin suljetuksi.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 08.11.16 - klo:05:44
tekstissä puhutaan "tiedosta". Tieto voi olla täysin oikeaa, mutta kun oikeaa tietoa käyttää rakkaudettomasti, voi saada suurtakin vahinkoa aikaan.

Tässä piilee jotain syviä salaisuuksia:
"Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".

"mutta joka rakastaa Jumalaa, sen Jumala tuntee"
Jumalan rakkauden etsiminen lienee se oleellinen asia, tieto on siinä tärkeänä pikku lisäkkeenä, kunhan sitä käytetään Jumalan rakkauden kanssa yhtenevästi.
Jumalallisella rakkaudella en tässä tarkoita toimintaa, jossa rakkauden nimissä ikäänkuin pyritään toimimaan Jumalan tahtoa vastaan. Mitä sitten Jumalan tahto missäkin asiassa on, voi olla välillä äärimmäisen vaikeaa selvittää.

Tekstissä puhutaan "heikosta veljestä".
Taitaa olla niin, että heikko veli ei omantunnollisista tai muista syistä siedä toisella tavalla ajattelevaa.
Ja jos tällainen veli on vielä äänekäs ehdottomuudessaan, saattaa ympäristöön tulla sellainen kuva, että onpas-tuossa-vahva-veli-kun-uskaltaa-sanoa-asiat-suoraan.
Tällaista heikkoa metelöivää veljeä pitää pyrkiä sietämään, eikä lyömään sanoilla päähän - mikäli siis itse on sen verran vahva, että siihen pystyy.

Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
Kirjoitti: Pena - 08.11.16 - klo:08:52
Epäjumalille uhrattu liha.
Minun nuoruudessani asia ei ollut ajankohtainen Suomessa, joten ei tuohon tarvinnut paneutua.
Nyt tilanne on toinen.

Viittaatko halal- vai kosher-lihaan? KIrjan uskonnot palvovat samaa Kaikkivaltiasta, vaikka erilaisen ymmärryksen kautta.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
Kirjoitti: Riitta-mummi - 08.11.16 - klo:09:07
Muistan Raamatusta kohdan jossa Paavalille annettiin näky jossa jostakin laskeutui kori tms jossa oli monenlaista syötävää. Kaikki oli sallittua ruokaa.

 Samasta asiasta Jeesus sanoi; Mikään mikä menee suustanne vatsaan, ei saastuta, mutta se mikä tulee suustanne ulos kertoo sydämenne tilasta ja pahoista ajatuksistanne. Jotenkin näin se muistaakseni meni.

Matt 15; 17-18
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 08.11.16 - klo:10:51
Viittaatko halal- vai kosher-lihaan? KIrjan uskonnot palvovat samaa Kaikkivaltiasta, vaikka erilaisen ymmärryksen kautta.

Viittaan halal-lihaan.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 08.11.16 - klo:18:35
Muistan Raamatusta kohdan jossa Paavalille annettiin näky jossa jostakin laskeutui kori tms jossa oli monenlaista syötävää. Kaikki oli sallittua ruokaa.

Tuo tapahtui nahkuri Simonin talossa Pietarille, joka oli rukoilemassa ja odotti ruoan valmistamista.
Pietari on varmasti kokenut tuon näyn varsin kummalliseksi ja hämmentäväksi, koska siinä ikään kuin sodittiin sitä näkökantaa vastaan, johon Pietari oli opetettu. Se taisi olla kovinkin vastoin Pietarin raamatuntulkintaa.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 08.11.16 - klo:18:48
KIrjan uskonnot palvovat samaa Kaikkivaltiasta, vaikka erilaisen ymmärryksen kautta.

Vastakkaista käsitystä tuolle voisi hakea esim. tästä:
1. Joh 2:
22. Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan.
23. Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.

"Jumalalla ei ole poikaa", julistaa Islam.
Raamatun mukaan sellaisella, joka kieltää Pojan, ei ole Isääkään.
Jos silti uskoo tuntevansa Jumalan, niin onko se sitten kuitenkin oikea?

Joh 8:19. Niin he sanoivat hänelle: "Missä sinun isäsi on?" Jeesus vastasi: "Te ette tunne minua ettekä minun Isääni; jos te tuntisitte minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni".

Ei tunne  oikeaa Jumalaa, joka ei tunne Jeesusta.

Raamattu puhuu myös antikristuksesta, joka varmasti muistuttaa monessa suhteessa oikeaa niin paljon, että moni eksyy.
Antikristuyksia palvovat eivät palvo oikeaa Kristusta, eivätkä näinollen siis oikeaa Jumalaa, vaikka miten Raamattuun vetoaisivat.

Minulla on voimakkaita epäilyksiä sen suhteen, että Islamissa palvonnan kohde olisi sama, kuin kristinuskossa.
Raamatun Kristus on kuollut ristillä, antikristus ei ole kuolllut ristillä. Islamin Jeesus ei ole kuollut ristillä.
Joka uskoo antikristukseen ei usko Raamatun Jumalaan.
Moni on toki eri mieltä kanssani, mutta sehän on sallittua.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
Kirjoitti: Pena - 08.11.16 - klo:19:04
"Kun kiertelin kaupungilla ja katselin teidän pyhiä paikkojanne, löysin sellaisenkin alttarin, jossa oli kirjoitus: 'Tuntemattomalle jumalalle.' Juuri sitä, mitä te tuntemattanne palvotte, minä teille julistan." Se, että muslimit eivät tunne Jumalaa, ei merkitse, että he palvoisivat jotain muuta.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
Kirjoitti: vn - 09.11.16 - klo:23:57
Tässä luvussa minua puhuttelee erityisesti "heikko veli", varmaan siksi että
itse koen olevani sellainen.
Tekstissä puhutaan lähinnä syömisestä.
Kyösti kertoi muusta, aika jännä tuo että heikkous tulee näkyviin "metelöimällä".
Mielestäni ymmärsin asian jotenkin.
Oman heikkouteni koen lähinnä hiljaisuutena, arkuutena, riittämättömyytenä,
pinnallisuutena, epäonnistumisena.
Vaikka ajoittain koen kyllä "voimavaikutuksia" saadessani elää Jeesusta lähellä,
siunauksia kokien.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 10.11.16 - klo:07:04
Kyösti kertoi muusta, aika jännä tuo että heikkous tulee näkyviin "metelöimällä".

Joku väkevän tuntuinen veli suurella varmuudella saattaa saarnata lakia sanomalla, että vain tietynlaista lihaa saa syödä.
Hän myös noudattaa itsekin tuota sääntöä ja hän pahentuu suuresti, jos joku uskoo toisin.
Maallisessa mielessähän tällainen veli tuntuu vahvalta: hän on määrätietoinen, väkevä ja jopa itsekin pystyy noudattamaan sitä, mitä saarnaa.
Jos tällainen veli on olemassa, niin hänhän on selkeästi Raamatun mukaan heikko veli.
Jokainen heikko veli voi vahvistua. Raamattu kehoittaa vahvistamaan heikkoa.
Tuollaista heikkoa veljeä ei siis pidä nujertaa, vaan tukea ja auttaa häntä vahvistumaan.
Vaan, minkäs teemme, kun itsekin olemme heikkoja: suutumme ja nujerramme tuon toisen, joka mahdollisesti on meitäkin heikompi ja tarvitsisi jotain muuta, kuin meidän lyöntejämme.
Eiköhän eräs heikkouden merkki ole juuri se, että lyö heikkoa.

Vahvaksi tekeytyminen lienee mahdollisesti olevan eräs heikkouden merkki.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
Kirjoitti: Pena - 10.11.16 - klo:08:27
Usein erehdytään pitämään julmuutta vahvuutena ja lempeyttä heikkoutena vaikka asia on juuri päinvastoin. Puhutaan kovista ja pehmeistä arvoista. Kova murtuu ja pehmeä joustaa ja kasvaa.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
Kirjoitti: Viisveisaaja - 11.11.16 - klo:20:35
Usein erehdytään pitämään julmuutta vahvuutena ja lempeyttä heikkoutena vaikka asia on juuri päinvastoin. Puhutaan kovista ja pehmeistä arvoista. Kova murtuu ja pehmeä joustaa ja kasvaa.

Aika fiksuu.

Piti tulla tänne vilkaisemaan kuinka ahdistavaa täällä Raamatun piirissä olevien parissa on ja kieltämättä alkaa surettamaan.

Itte tekstiin 8 luku Paavakin kirje äärikarismaatikoille.
meillä kaikilla on tieto. Tieto paisuttaa..
En sit tiiä, muuta enemmän on hyötyä siivoojasta kuin professorista, kun vaan mumisee partaansa,
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
Kirjoitti: juhani - 12.11.16 - klo:11:13

En sit tiiä, muuta enemmän on hyötyä siivoojasta kuin professorista, kun vaan mumisee partaansa,

Tämähän on Lutteerusta!!!
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
Kirjoitti: vn - 12.11.16 - klo:13:17
Piti tulla tänne vilkaisemaan kuinka ahdistavaa täällä Raamatun piirissä olevien parissa on ja kieltämättä alkaa surettamaan.

Joo, pyydän omalta osaltani anteeksi, liian negatiivinen kirjoittaja täällä foorumilla olen ollut.
Olen heikko veli, ja nykyisin monenlaista vaikeutta, liikaa olen täällä purkanut.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
Kirjoitti: öppiäinen - 12.11.16 - klo:17:49
Piti tulla tänne vilkaisemaan kuinka ahdistavaa täällä Raamatun piirissä olevien parissa on ja kieltämättä alkaa surettamaan.

Antaa ihmisten ahdistua kaikessa rauhassa!

Minä vain mietin, että jos pitäisi välttää kaikkea, mistä joku ehkä pahastuu, niin eihän sitä voisi tehdä yhtään mitään  :102:.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
Kirjoitti: vn - 12.11.16 - klo:18:27
Viisaasti sanottu    :039:
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 13.11.16 - klo:01:54

Piti tulla tänne vilkaisemaan kuinka ahdistavaa täällä Raamatun piirissä olevien parissa on ja kieltämättä alkaa surettamaan.


Ehkä nyt on itsetutkistelun paikka meille piiriläisille.
Hienoa, että toit asian esille.
Toivottavasti seuraavan käyntisi voisit kokea edes vähän miellyttävämmäksi.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 13.11.16 - klo:02:04
liian negatiivinen kirjoittaja täällä foorumilla olen ollut.

Minä en ole tällaista huomannut.
Ehkä sinusta vain tuntuu tältä, vaikka se ei näin oikeasti olekaan?
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
Kirjoitti: Viisveisaaja - 13.11.16 - klo:11:05
Ehkä nyt on itsetutkistelun paikka meille piiriläisille.
Hienoa, että toit asian esille.
Toivottavasti seuraavan käyntisi voisit kokea edes vähän miellyttävämmäksi.

Kiitos, siihen itsetutkisteluun kyllä voisin antaa neuvon, tai kysymyksen, miksi näitä Raamatunpaikkoja selitellään ja niitä mietitään niin kovasti?
Jokainen kuitenkin kokee ja näkee Raamatun omien näemysten mukaan.
Sitten alkaa se kaikista pahin ja ahdistavin, eli aletaan riitelemään ja lyömään Raamatulla.
Haetaan paikkoja joilla puollustelaan ja toinen hakee paikkoja joilla puollustelee takaisin ja soppa on valmis.
Tulee voimakkaita omia painotuksia ja oppeja ja ei anneta tilaa toisenlaiselle tulkinnalle ja joku kaste tai muu kysymys sitten eroittaa kristityt toisistaan.

Raamatussa tulisi ola Henki tärkein eli ne Jeesuksen painotukset, kuten rakasta Jumalaa ja itseäsi ja lähimmäistä.
Ne kristityt kun enemmän käytännössä osoittavat uskomisiaan saavat enempi hyvää aikaan kuin ne kuin vain kiistelevät Raamatun tulkinnoista.
Esimerkiksi Äiti Theresat ja Hurstit ja vaikka nunnaporukat köyhien porukassa.

Onhan tietysti Sanan julistamisessakin puolensa ja papin virka ihan kunnioitettava ja hyvä.
Kuitenkin puolensa joka asialla.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
Kirjoitti: Riitta-mummi - 13.11.16 - klo:11:34
Raamatun tuntemisella ei tulisi mestaroida.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
Kirjoitti: vn - 13.11.16 - klo:11:48
Itse en ymmärrä Raamatusta kaikkea, itse asiassa varsin vähän.
Mielelläni luen muiden ajatuksia, jos aiheesta pystytään keskustelemaan.
Omassa kirjoittamisessani pyrin olemaan tarkempi ja varovaisempi.
Enempi nöyrällä mielellä hiljaa kuunnellen ja lukien.
Yritän kysellä mikä on Jumalan tahto, mieluummin kuin olla varma omassa viisaudessani,
joka on sitä mestarointia aiheesta riippumatta.

Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
Kirjoitti: Riitta-mummi - 13.11.16 - klo:15:05
Mielestäni voi sanoa rohkeasti mitä mieltä on, kunhan puhuu omasta kokemuksestaan, esim. Viisveisaajan mielipiteet ovat rehellisiä ja lisäksi hauskoja.

Toisenlainen kokemus taas on se, jollaisen koin amatöörien raamattupiirissä, kun piirin vetäjä alkaa opettaa vaikka  ei ole tutkimukseen tai koulutukseen perehtynyt.  Sen tunsin mestarointina opettajana. Sellaista ei saisi olla.

 On hyviäkin Raamatun opettajia, mutta kuka mistäkin saa onkin eri juttu.

Täällä kirjoitettua on usein vaikea ymmärtää niin kuin sen on kirjoittaja tarkoittanut.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 14.11.16 - klo:05:10
Täällä on myös arkoja kirjoittajia, joilla on oikea ja hyvä ote.
Toivoisin, että juuri heitä kannustettaisiin, jotteivät entistä enemmän mene lukkoon.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 14.11.16 - klo:05:27
Raamatun tuntemisella ei tulisi mestaroida.

Luulen, että en pysty tekemään tässä asiassa ainakaan mitään kovin nopeatempoista parannusta.
Vai oliko tämä viesti ehkä kuitenkin tarkoitettu jollekulle muulle täällä?
Vai onko se meille kaikille, jotta muuttaisimme kirjoitustapaamme johonkin toiseen suuntaan tai jos kukaan ei vielä mestaroi, niin  onko joku varassa ajautua mestarointiin?

Minä olen tykännyt näistä raamattupiireistä.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
Kirjoitti: Riitta-mummi - 14.11.16 - klo:07:27
Otetaan tästä onkeemme kaikki,  SV  183

Pois ota mestarointi      https://www.h-y.fi/518-virret-181-190#183