Kirjoittaja Aihe: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi  (Luettu 13286 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #30 : 04.11.19 - klo:09:08 »
Mitä kaikkea voikaan 'raamatunvastainen toiminta' pitää sisällään, jos ruvetaan kirjoituksista keräämään yksitellen kaikki kiellot ja paheksunnat? Olisi varmaan parempi etsiä Jeesuksen opetuksesta kaikki se, mitä Hän kehottaa tekemään jumalan tahdon mukaisena toimintana.

Haluaisin vain varmistaa, että, onko viestisi se, että tulisi pyrkiä huomioimaan kaikki se, mitä Jeesus on opettanut (eli käskenyt ja kieltänyt ja kehoittanut) ja hyväksyä, että näiden käskyjen noudattaminen on sitä, johon tulee pyrkiä ja noudattamatta jättäminen on syntiä?

Kuvaako esim.  Paavali kirjeissään Jumalan tahdon mukaista toimintaa?
Jos kuvaa, miten hänen teksteihinsä pitää suhtautua?


Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #31 : 04.11.19 - klo:10:26 »
Kristityn tulee pyrkiä noudattamaan Jumalan tahtoa. Sen ydin on selvästi ilmoitettu: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat." Tämä on se, mitä Jeesus opetti.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #32 : 04.11.19 - klo:11:11 »
"Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat." Tämä on se, mitä Jeesus opetti.

Jokunen ajatus tähän rakkauden kaksoiskäskyyn, joiden varassa ovat laki ja profeetat.
Ajatellaan, että laki olisi ikäänkuin pallo, jonka pinta sisältää kaikki lain määräykset.
Kukin väri pallon pinnalla on ikäänkuin yksi määräys.
Pallon pinta koostuu vaikkapa sinisestä ja punaisesta: valtava määrä eri sinisen värisävyjä ja valtava määrä erilaisia punaisen värisävyjä.
Eräs määräys pallon pinnalla on (vaikkapa sininen), että rakasta  Jumalaa yli kaiken. Toinen määräys, toisella värillä (vaikkapa punainen) on taasen käsky rakastaa lähimmäistään, kuten itseään.
Jumalan rakastamiseen kehoittavaa käskyä voisi pitää ikäänkuin pääotsikkona kaikille eri sinisen värisävyn omaaville käskyille ja lähimmäisen rakastamista pääotsijkkona kaikille punaisen värisävyn käskyille.
Jotenkin näin ymmärrän asian.

Jos joku ehkä sattuisi haluta turhentaa Jumalan Lain siten, että opettaisi, että vain nämä kaksi ed.mainittua käskyä ovat voimassa ja kaikki muut voidaan unohtaa, on ikäänkuin yritys viedä selitys näiltä käskyiltä.
Rakasta lähimmäistäsi, kuten itseäsi pitää ymmärtääkseni selittää muilla lain käskyillä: älä tapa, älä varasta, .........
Jos käskyä ei selitetä, se jää meidän kannaltamme katsoen ikäänkuin ilmaan toikkumaan, eli merkityksettömäksi.
Rakasta Jumalaa yli kaiken pitää myös selittää muun Lain avulla: Älä pidä muita Jumalia, ...........
Tietenkään monesti ei riitä pelkästään se, että näitä kahta käskyä selitetään muilla lain käskyillä. Monesti niitä lain käskyjäkin pitää selittää eli avata niiden merkitystä.

Lopuksi vielä totean, että jutustelin tässä Jumalan laista. Jos Raamattu mieleltään palloksi, niin Jumalan antama Laki on osa sitä palloa, ei koko pallo.




« Viimeksi muokattu: 04.11.19 - klo:11:24 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #33 : 04.11.19 - klo:11:25 »
-hups, tuli turha postaus-

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #34 : 04.11.19 - klo:12:03 »
Joo !  Barrikaadeille kaikki körttiveljet ja siskot, EI farisealaiselle moralisoinnille !

Vapauteen Kristus vapautti omansa.
                                                                               
Juuri näin! Meidän on varmaankin ihan hyvä uskon uudistuksessa radikaalisti uudistua klassisen kristinuskon alkukirkon ahtaista uskonopeista, ja keskiaikaisista protestanttisen uskonpuhdistuksen luterilaisista perinteistä avarampaan luterilaiseen körttiläiseen moralisoinnista vapaaseen suvaitsevaiseen uskoon.  :)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #35 : 04.11.19 - klo:14:13 »
EI farisealaiselle moralisoinnille !


Mutta onkohan farisealaisen moralisoinnin moralisointi moralisointia? :017:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #36 : 04.11.19 - klo:15:19 »
Mutta onkohan farisealaisen moralisoinnin moralisointi moralisointia? :017:

Oliko Jeesus moralisti?

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #37 : 04.11.19 - klo:15:23 »
Oliko Jeesus moralisti?
Jeesus oli aikansa radikaali, joka moralisoimatta söi ja joi syntisten kanssa täynnä armoa ja totuutta. :)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #38 : 04.11.19 - klo:15:48 »
Minun tapauksessani tapahtuu turhanaikaisiin kyllästymistä. Olen myös kuin Pietari, tulikko ja saataan sivaltaa sen mikä kielelle asettuu.

Pyydän Kyöstiltä anteeksi jos loukkasin.  :eusa_pray:

Se mitä Jaakobin kirja sanoo kielen synneitä, on korrektin käytöksen neuvoja, siihen en aina kykene.

Leenalle ja itselleni olkoon laiha lohtu veli-juhanin kertoma tieto Jaakobin kirjeestä. Oli hilkulla että se otettiin Raamatun kaanoniin.

Jaakobin kirjettä ja Hebrealaiskirjettä viljellään viidesläisissä ahkerasti. :102:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #39 : 04.11.19 - klo:20:47 »
Jeesus oli aikansa radikaali, joka moralisoimatta söi ja joi syntisten kanssa täynnä armoa ja totuutta. :)

Tämä Jeesuksen moraalisaarna näyttää liittyvän myös Jaakobin kirjan aiheeseen: "Jos puu on hyvä, sen hedelmäkin on hyvä, mutta jos puu on huono, sen hedelmäkin on huono. Hedelmästään puu tunnetaan. Te käärmeen sikiöt, kuinka teidän puheenne voisi olla hyvää, kun itse olette pahoja! Mitä sydän on täynnä, sitä suu puhuu. Hyvä ihminen tuo hyvyytensä varastosta esiin hyvää, paha ihminen pahuutensa varastosta pahaa. Minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, jonka ihmiset lausuvat, heidän on tuomiopäivänä tehtävä tili. Sanojesi perusteella sinut julistetaan syyttömäksi, ja sanojesi perusteella sinut tuomitaan syylliseksi."

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #40 : 05.11.19 - klo:22:56 »


Leenalle ja itselleni olkoon laiha lohtu veli-juhanin kertoma tieto Jaakobin kirjeestä. Oli hilkulla että se otettiin Raamatun kaanoniin.


Niin, Luther oli sitä mieltä että joutaisi pois. Sinne se lopun perin jäi, ja se ei ole yhtään hassumpi kunhan sitä ei lueta ainoana tai edes tärkeimpänä.  Minä näännyin oikeastaan sellaisiin sääntöihin, joita ei taida löytyä Raamatusta ollenkaan ( papukaijamerkki ja pomppiva Bonhoeffer sille joka ratkaisee arvoituksen eli löytää).  Tuli esiintyä viidentenä evsnkeliumina, koska ihmiset eivät lue Raamattua, he lukevat siis meitä uskiksia.  Se oli yhdenlainen kaupparatsun homma, Jeesuksen markkinointia. Kai siinä piti olla hyvin säteilevä ja onnellinen pääasiassa, ja tietysti hyvä ihminen.

Olihan niitä, tämä ei sopinut minulle eikä sovellu. Jos ei olisi kohtauksia voisin luvata yrittää, ja yritän aina välillä olla ihmisiksi. Siis jättää väliin sanat jotka on paras jättää kerrassaan sanomatta. Miten minusta tulee ärtyisä kohtauksen aikana on tietty harminaihe, en jaksa enkä viitsi valittaa sitä jotenkin.  Kun niin käy niin käy.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #41 : 05.11.19 - klo:23:06 »
Jos nyt jokainen aloittaisi itsessään .  :002:

Tätä minä suuresti kannustan kaikkia tekemään niin hyvä tulee.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #42 : 05.11.19 - klo:23:10 »
Tätä minä suuresti kannustan kaikkia tekemään niin hyvä tulee.

Miten voisin käytännössä tuon tehdä?
Millä tavalla voisin aloittaa itsestäni ja millaisia hyviä asioita siitä seuraisi?
Olen sellainen ihminen, että ymmärrän paremmin, kun saan jonkun käytännön esimerkin. Esimerkin ei tarvitse olla todellisesta elämästä, se voi olla kuvitteellinenkin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #43 : 05.11.19 - klo:23:38 »
Miten voisin käytännössä tuon tehdä?
Millä tavalla voisin aloittaa itsestäni ja millaisia hyviä asioita siitä seuraisi?
Olen sellainen ihminen, että ymmärrän paremmin, kun saan jonkun käytännön esimerkin. Esimerkin ei tarvitse olla todellisesta elämästä, se voi olla kuvitteellinenkin.

Muistat varmaan sen siikkarin, jossa sanotaan ” omissani kyllin on”.
Minulle opetti se hurripappi joka oikoi näkemykseni kristinuskosta ( ei ihan viidesläistä menoa. Tai minulle opetetut asiat ovat aika vaivaisesti kristinuskoa). jotenkin niin että ennen kuin viskaa kivellä toista, menee omaan huoneeseensa ja miettii päivän sujumista ja reflektoi sen kymmeneen käskyyn.

Taitaa siinä tulla hiljaista. Hän esitti tätä tehtäväksi jolloinkin kymmenisen vuoden kuluttua ilman muuta joka ilta. Meille siis jäi jonkinlainen kirjeyhteys, ei hän enää minusta mitään tiennyt eikä tuo neuvo siinä elämäntilanteessa merkinnyt kuin armotonta vaatimusta, ymmärrän sen nyt. Mutta jos se sopii eikä ole armottomuutta, kuka estäisi?  Ainakin siinä saa nähdä, kuinka paljosta, miten mahdottomasta liejusta ja saastasta minut on pelastettu! Miten anteeksiantava on Jumala.

Teot joita vaatii toisilta olisi ehkä hyväksi yrittää toimitella itse.

Niin ja jos tahtoo tehdäylimääräisen hyvänyön saa tulla viemään roskat.
Siitä tuli taakka kun seitsemään pussiin pitää kotona lajitella ja biojäte haiskahtelee heti ja sama vaivaa muovipakkauksia, ja lasitavara vie tilaa kun sitä tulee kerättyä vuoden päivät ja semmosta, että siihen nääntyy.  Vaikka se on oikein ja sen teen niin aina toivon, että joku toinen...  :icon_confused:



Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #44 : 05.11.19 - klo:23:59 »
OK,
onkohan se vääränlaista itsensä kehumista, jos totean, että olen aika hyvin ainakin tässä asiassa onnistunut? En nimittäin muista, että olenko koskaan missään yhteydessä tullut lausuneeksi ääneen tässä keskustelussa käsiteltävää lausetta.
Koska tässä asiassa olen onnistunut, onko sitten OK, että otan asian esille?

Vai onko kumminkin niin, että pitää pystyä noudattamaan vielä joitakuita muitakin itseensä kohdistuvia sääntöjä/pykäliä ennen kuin voi nostaa esiin asioita, joita pitää epäkohtina?

Itse koen harmilliseksi sen usein esille nousevan ajatuksen, etä pitää onnistua noudattamaan joitan raskaita (välillä jopa mahdottomia) lakipykäliä, ennen kun on oikeus tuoda epäkohtinaan pitämiään asioita esille.
Tuo laki ikäänkuin pyrkii sukemaan suun niin, että ei voisi mistä tahansa keskustella: jos et ole riittävän hyvä, pidä suusi kiinni.
Hassua!