Äänestys

Luovun kahden vuoden ajaksi autostani riippumatta siitä mihin sitä tarvitsisin.

Kyllä, olen halukas kokeilemaan millaista se on/ enhän nytkään käytä henkilöautoa ikinä
4 (66.7%)
Kyllä mutta minun on saatava ajaa työhöni liittyvät matkat
0 (0%)
Kyllä, mutta edellisen lisäksi minun on saatava ajaa perheeni tarvitsemat ajot
0 (0%)
En halua kokeilla, koska se olisi liian vaivalloista
1 (16.7%)
En. Mitä varten minun pitäisi?  Eihän se toiselle tuo ajamisen mahdollisuutta etten itse aja
1 (16.7%)

Äänestäjiä yhteensä: 5

Kirjoittaja Aihe: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.  (Luettu 11693 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Tämän ihan todesta otettavan kokeilun tarkoituksena on haastaa ihmiset harkitsemaan

-  Oman henkilöauton tarpeellisuutta
-  Omaa tunnekokemusta, kun joku sellainenkin toivoisi omaa autoa jolle sellaista ei terveydellisistä syistä suoda.  Paheksunta?  Miksi tuon oikeastaan pitäisi saada auto eihän minullakaan...  :icon_eek:
Tuo toinenhan ei ole niinkuin minä joten  :icon_eek:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #1 : 13.07.16 - klo:19:43 »
Tämä on sikäli hankala kysymys, että julkinen liikenne ei ole suinkaan samalaista laajassa maassamme. Helsingissä, mikäli ei omista kesämökkiä, tuo on helppo nakki, mutta Nilsiässä paljon haasteellisempaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #2 : 13.07.16 - klo:19:53 »
En voisi Kankaalassa asua ollenkaan. Lähin kauppa on 13,5 km, ei linja-autoja. Pyörällä pitäisi kitkutella "kuulalaakerivaivaisena". En äänestä, enkä voi luopua koneistani. Auto omassa käytössä maaseudulla on tarpeellinen kone. Se on kuin Zetori ja moottorisaha.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #3 : 13.07.16 - klo:19:59 »

   Jos ensimmäinen vaihtoehto Kyllä, olen halukas kokeilemaan millaista se on/ enhän nytkään käytä henkilöautoa ikinä olisi ollut Kyllä, olen halukas kokeilemaan millaista se on, olisin äänestänyt.


   
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #4 : 13.07.16 - klo:21:19 »
Tämä on sikäli hankala kysymys, että julkinen liikenne ei ole suinkaan samalaista laajassa maassamme. Helsingissä, mikäli ei omista kesämökkiä, tuo on helppo nakki, mutta Nilsiässä paljon haasteellisempaa.

Eipä niinkään.  Tiedän tämän, ja halusin esittää haasteen joka tapauksessa.  Tämä ei koske minua sinua tai Hentun Liisaa, vaan ihmisiä, jotka todella asuvat Angelissa, Naantalissa, Ilomantsissa --  tai Helsingissä.  En edes halunnut helpottaa haastetta enkä todella tarjota minkäänlaista excusea tai mahdollisuutta selittelyyn. 


Minä asun Helsingissä mutta minun kaltaisiani asuu Angelissa, Naantalissa, Ilomantsissa ja aivan kaikkialla.  Niin asuu myös sinun tai mt: n kaltaisia.  Ihmisiä, joilla on elämäänsä helpottamassa henkilöauto.

On aiheellista harkita loppuun saakka mitä kirjoittaa ha miksi kirjoittaa.  Olen miettinyt nyt 26 vuotta.  1990 päätin etten eettisistä syistä  milloinkaan ajaisi henkilöautolla --- sitten tulee mt hurskastelevine kysymyksineen.  Siispä:  Ellei kukaan tahdo vastata, tästä on vedettävä nämä johtopäätökset:

Jokainen on innolla, suuremmalla tai pienemmällä, mutta aika suppealla  ajattelulla jotakin mieltä siitä, kenellä on oikeus yksityisautoiluun.  Kun tämä oikeus  laajenisi koskemaan " muita" löytyvät hirvet, vanhukset ja lapset ja peräti yksi kuolonkolari.  Näitä " kuitenkin elollisia olentoja" ei ole aiemmin nähtykään liikenteessä.  Ei liioin  kuolonkolareita. 


Niin, minä asun Helsingissä, mutta vanhempani eivät asu. Minä en asuisi Helsingissä, jos olisin hankkinut ajokortin.  Minä en edes viihdy Helsingissä.  Omaiseni toivoisivat tapaavansa minua useammin, varsinkin vanhempani. Valtaosa läheisimmistä ystävistäni asuu muualla. Monet muuttivat eläköitymisensä jälkeen  pois täältä.  Mutta nyt ei ole kysymys minusta eikä minun tarpeistani, vai ette suinkaan te kuvittele, että olen sitten se ainut joka saattaa menettää tajuntansa/ motoriikan hallinnan valvomatta liikaa, menemättä rattiin ihan parin pikku viinilasillisen nautittuani kun eihän sellainen voi mitään vaikuttaa, taattuna siitä ettei hermostu peräpenkillä tappeleviin kakaroihin.


 Kyse ei ole mukavuudenhalusta.  Kyse on kaikkien niiden arjen ja käytännöllisten toimien helpottamisesta, jotka laillani, juuri " hirvien lasten ja vanhuksien" tähden eivät ole ottaneet vastaan ajokorttia vaikka laki sen heille soisikin, sillä tuo pykälä koskee aikaa viimrisestä grand mal- kohtauksesta josta minulla  siis on  todistetusti kohta kolmekymmentä vuotta.  Migreenipotilailta ajokorttia ei kielletä.  Ainoastaan itse olen tiennyt minkä vaaran aiheuttaisin liikenteessä, hyvä Seppos, toisille ihmisille. Miksen myös poroille, hirville, supikoirille, siileille, jäniksille. Eläviä olentoja yhtä kaikki. 


Jokainen ei toimi samoin.   Omista eettisistä ratkaisuistani en kuitenkaan voi luopua.   On yhdentekevää, missä ihminen asuu.  Muuttakoon taajamaan jos kyläkauppa lopetetaan eikä ajokorttia ole?  Lähteköön kodistaan.


En ryhdy näihin ikinä ellen ole ajatellut jotakin kysymystä vuosikausia.  Politiikasta, kuten siitä missä siitä voi kulloinkin keskustella ja missä on mielekkäämpää antaa keskustelematta ihmisille vapautensa jopa sanoen, veisaa sinä, Jumala ymmärtää hyvän tarkoituksesi mutta älä koskettele puoluepolitiikkaa täällä.   

Aloin käsittää ensi kertaa jotakin  mennessäni kouluun. Sen ikäiset huomaavat ja ymmärtävät vähitellen kahden täydellisesti erilaisen suvun ajattelutavan, kuten senkin, miksi kotona on erikseen " isän juhlia" ja " äidin juhlia" muttei koskaan yhteisiä.  Vain siten vältettiin tarpeettomia loukkauksia  ja yhteentörmäyksiä.  Kaksitoistavuotiaana tapahtui jotakin, jonka jälkeen luin erilaisia sanomalehtiä, erilaisua historian oppikirjoja ja ymmärsin, miksi vanhempani eivät puhu koskaan lasten kuullen asioista joista he aikaisemmin ja jälleen myöhemmin molemmat halusivat taas puhua.

Liikennettä, oikeutta ajokorttiin, sen rajaamista jouduin opiskelemasn lääketieteellisessä tiedekunnassa sekä klinikoilla että kansanterveystieteen kurssilla.  Koko maata kattavaa kiihkeää intrailua, keskustelua ja  kyselyä  käytiin ensi kertaa silloin  sillä meistä murto-osa oli syntynyt pääkaupunkiseudulla. 

Jos siis ainoakaan ei vastaa minun on ikäväkseni todettava, että mahdollisesti on lukuisia kysymyksiä  joissa edelleen. meille on " meitä" ja " heitä" , me ainoastaan emme halua sitä itse nähdä. 

« Viimeksi muokattu: 13.07.16 - klo:21:28 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #5 : 13.07.16 - klo:21:33 »
   Jos ensimmäinen vaihtoehto Kyllä, olen halukas kokeilemaan millaista se on/ enhän nytkään käytä henkilöautoa ikinä olisi ollut Kyllä, olen halukas kokeilemaan millaista se on, olisin äänestänyt.


 

Sillä tarjottiin mahdollisuus osallistua heillekin jotka eivät ole eri syistä halunneet ajokorttia eivätkä siitä syystä aja. Eiväthän ne voineet samanaikaisesti olla tosia väittämiä --  kahden vuoden kuluttua he joka tapauksessa olisivat voineet kertoa, kuinka nyt sujuu ilman ajokorttia.  Aikaa on kulunut, kyläkauppoja suljettu, terveyspalvelut karanneet taajamiin.  Vieläkö he ovat kortittomuuden ja autottomuudrn kannalla?    Olisit voinut valita tuon kantasi ja kertoa kahden vuoden kuluttua miten sujui. Olet tarpeeksi, huomattavankin älykäs ymmärtääksesi ettei tuo ollut mikään syy. Todellisen syyn tiedät sitten sinä itse eikä se kuulu muille. Ainakin yritit.

Täällä on kuitenkin Kankaalasta rehellinen vastaus:  En voisi Kankaalassa elää lainkaan....

Moni ei voi.  Monen ei tarvitsisi iän tuomien ongelmien tähden muuttaa kotiseudultaan jos näitä ratkaisuja kehitettäisiin. 
« Viimeksi muokattu: 13.07.16 - klo:21:39 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #6 : 13.07.16 - klo:22:00 »
Kun olen autoton mutta käytän toisinaan taksia, onko silloin valittava ykköskohta? Suunnitelmissani ei ole hankkia omaa autoa, mutta taksin käyttämistä aion kyllä jatkaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #7 : 14.07.16 - klo:05:21 »
Kun olen autoton mutta käytän toisinaan taksia, onko silloin valittava ykköskohta? Suunnitelmissani ei ole hankkia omaa autoa, mutta taksin käyttämistä aion kyllä jatkaa.

Tekeekö  taksin käyttö " silloin tällöin" tai vaikka ihan päivittäin sinusta jollakin tavalla ajokortin ja auton omistajan?  Eihän bussiin astuminenkaan tee. 

Ei tässä tällä kertaa tarkoiteta, onko maantieliikenne oikein vai väärin vaan onko - sinulla - ajokorttia. - ja - ajatko -  itse - omalla - pikku - autollasi.  Tosiaan niin.  Ihan  kumpaakin yhtä aikaa.  Eikä millään muulla tavalla  vaikka voihan niitä " mutta kun minulla ja mitenkäs nyt on kun" vaihtoehtoja keksiä loputtomiin joka kohdalle.  Kuten tyhmistyneenä kysyä:  Niinmutta niinmutta. Mitäs sitten kun eihän tässä puhuta mitään muuleista.  Jos  minulla on kortti mutta auton tilalla muuli koska sain muuliherätyksen ja siuresti kannatan muuleja, eihän täällä lue mitään muileista, mikä vaihtoehdon.... 
« Viimeksi muokattu: 14.07.16 - klo:05:25 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #8 : 14.07.16 - klo:05:23 »

   Luettuani kaksi ensimmäistä kappaletta vastauksestasi, Leena, Sepposelle äänesti välittömästi ensimmäistä vaihtoehtoa. Luettuani kaiken tähän asti kirjoitetun palasin yläreunaan huomatakseni, että ensimmäisessä vaihtoehdossahan on kenoviiva eikä pilkku. Siis lukivirhe esti minua äänestämästä jo eilen.

Leena, olet aarre!

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #9 : 14.07.16 - klo:05:26 »
   Luettuani kaksi ensimmäistä kappaletta vastauksestasi, Leena, Sepposelle äänesti välittömästi ensimmäistä vaihtoehtoa. Luettuani kaiken tähän asti kirjoitetun palasin yläreunaan huomatakseni, että ensimmäisessä vaihtoehdossahan on kenoviiva eikä pilkku. Siis lukivirhe esti minua äänestämästä jo eilen.

Leena, olet aarre!

Niin kai ja vielä mitä.  Minua vain kiinnostaa tämä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #10 : 14.07.16 - klo:05:30 »

   Ei muuta.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #11 : 14.07.16 - klo:05:44 »

   Tai oikeastaan sen verran, että auto on peltilehmä.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33764
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #12 : 14.07.16 - klo:07:02 »
Auto on matkakumppani, juhta ja kauppakassi. Se on mahdollisuus mennä ja nähdä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #13 : 14.07.16 - klo:09:01 »
Raudaskylän kansankorkeakoululaiset halusivat kerran tietää, miksi Aku (Räty) liikkui matkoillaan niin paljon jalkaisin.
- Ei ole varaa ajella apostoleista ohi.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #14 : 14.07.16 - klo:10:00 »
Auto on matkakumppani, juhta ja kauppakassi. Se on mahdollisuus mennä ja nähdä.

Siinäkin rehellinen vastaus eli ei.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.