Kirjoittaja Aihe: Kauhistuttaako teitä?  (Luettu 5223 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Kauhistuttaako teitä?
« : 26.04.11 - klo:17:52 »
Monesti kirkossa ym tilaisuuksissa tulee väkisin mieleen mitä Jeesus sanoi rukoilemisesta. Onko se oppi kokonaan hylätty vai vain unohdettu? Onko muilla samanlaista ongelmaa? Oliko Jeesuksen ohje liian yksinkertainen?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa jouni

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 88
Vs: Kauhistuttaako teitä?
« Vastaus #1 : 26.04.11 - klo:19:09 »
En ole oikein varma, mihin viittaat.

Joskus olen ihmetellyt sitä, kun ääneen rukoilut kuulostavat enemmän saarnoilta kuulijoille kuin rukouksilta.  Siis jotain "Herra, me tiedämme, että olet kaikkivaltias..."
SV 74:4

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Kauhistuttaako teitä?
« Vastaus #2 : 26.04.11 - klo:19:16 »
Monesti kirkossa ym tilaisuuksissa tulee väkisin mieleen mitä Jeesus sanoi rukoilemisesta. Onko se oppi kokonaan hylätty vai vain unohdettu? Onko muilla samanlaista ongelmaa? Oliko Jeesuksen ohje liian yksinkertainen?

...että "mene kammioosi"?

Taisi olla liian yksinkertainen

Armon mekin ansaitsemme.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kauhistuttaako teitä?
« Vastaus #3 : 26.04.11 - klo:20:12 »
Taidat tarkoittaa "Älkää turhia hokeko" -kohtaa?

Mikäli näin, niin olen kyllä vahvasti samaa mieltä. Monesti tuntuu että ääneenrukoilut ovat jonkinlaista oman hurskauden esittelyä muille. Pitää olla "oikea" nuotti, riittävän kaanaankielinen ja monisanainen niin menee kanssakulkijoihin täydestä kuin väärä raha.

Toisaalta normaalissa jumalanpalveluksessa ne muodolliset rukoukset ovat minusta ihan hyviä etten minä niitä moiti. Eivät ole liian pitkiä ja kun ovat ennalta määrättyjä, niin se ei ole kenenkään esiintymisen paikka myöskään. Muodolliset ja ulkoa opetellut rukoukset ovat usein ihan parhaita rukouksia, kuten Isä meidän jne.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kauhistuttaako teitä?
« Vastaus #4 : 26.04.11 - klo:21:08 »
Tarkoitin kaikkia näitä. Jeesus antoi hyvät ja yksinkertaiset ohjeet,mutta monille ne ovat mielestäni liian vähän. Ne monesti mietityttävät minua. Olin kerran yhdessä sana ja rukouksen illassa, jossa vieraileva pastori piti yli puolen tunnin rokouksen oppilaitoksensa puolesta. Minusta hän ei ollut ymmärtänyt Jeesuksen ohjeita. Älkää luulko, että teitä monisanaisuutenne tähden kuullaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Kauhistuttaako teitä?
« Vastaus #5 : 26.04.11 - klo:22:26 »
 Niissä körttiseuroissa joihin olen osallistunut ei ole ensimmäistäkään sanallisesti lausuttua rukousta luettu. Esirukouksia ei ole pyydetty ja kaikki muu on mennyt virsiä veisatessa, kai ne rovastit tietää??? :icon_lol: :icon_lol:

 Monisanaisuus ja turha toisto minuakin kiusaa monissa muissa kokoontumisissa, myös päiväjumalanpalveluksissa.

 Virossa olen ollut mukana luterilaisessa päiväpalveluksessa, jossa viikon aikana kirkkorouvan kuulemat erirukousaiheet on lyhyesti ja asiallisesti esitetty alttarilta yhteisen esirukouksen yheydessä. Tuntuma on ollut, että seurakunta on huomioitu ja mukana.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kauhistuttaako teitä?
« Vastaus #6 : 26.04.11 - klo:22:48 »
Ei voi mitään, että joskus tuntuu jumalanpalveluksessa yhteisten esirukousten aikana, että loppuisivat jo. Niiden ei todellakaan tarvitse olla hirveän pitkiä. Liian pitkä rukous kääntyy itseään vastaan.

Yhdessä luettu Isämeidän rukous on aina paikallaan.

Veisaamisestahan on sanottu, että se on niinkuin rukoilisi kahdesti. Siionin virret ovat todellista rukousta. Niihin ei kyllästy sillä tavalla kuin lausuttuun rukoukseen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kauhistuttaako teitä?
« Vastaus #7 : 27.04.11 - klo:07:19 »
mutta Pyhä Henki rukoilee meidän puolestamme vaikka me emme jaksaisi...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Kauhistuttaako teitä?
« Vastaus #8 : 27.04.11 - klo:07:25 »



  Minusta tuntuu, että meidän miltei kaikkien - minun nyt ainakin - tulisi nykyistä useammin tehdä hiljainen kiitosrukous saamastamme ravinnosta ja kaikesta muusta hyvästä.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kauhistuttaako teitä?
« Vastaus #9 : 27.04.11 - klo:09:35 »
mutta Pyhä Henki rukoilee meidän puolestamme vaikka me emme jaksaisi...


  Minusta tuntuu, että meidän miltei kaikkien - minun nyt ainakin - tulisi nykyistä useammin tehdä hiljainen kiitosrukous saamastamme ravinnosta ja kaikesta muusta hyvästä.

Juuri näin, hyvin sanottu.  :023:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kauhistuttaako teitä?
« Vastaus #10 : 27.04.11 - klo:14:19 »
Kummallista ---- kyllä mietin, miksi meille ei saisi tapahtua ikäviä asioita, tapahtuuhan toisillekin... mutta omaisille pyytää ja pyytää vielä toisiakin rukoilemaan mukana että ei...    ajattelen niistä kirkon pitkistä esirukouksista, että enpä tuota tiedä, mitä rukous tekee ja vaikuttaa, miksi en rukoilisi sielläkin toisten puolesta, kastettujen, vihittävien, kuolleiden omaisten, niiden,jotka ovat pyytäneet esirukousta, hallituksen ja presidentin.  En ole vielä pitkästynyt, sillä siinä voi olla aivan niin hiljaa kuin tahtoo. En tiedä, mitä noista nyt poiskaan jätettäisiin, jos ylipäänsä uskotaan siihen että esirukouksella on jokin merkitys.  Jos ei niin sitten se tietenkin on turhanpäiväistä.

Ajattelin että tarkoittaisit sitä vihamiehen puolesta rukoilemista, ja sitä tekee tuskin koskaan liikaa.  Sellaisen puolesta, joka on itselle oikein erityisen vastenmielinen, kannattaa ainakin koettaa. Saattaa huomata yllättäviä piirteitä itsessään.

Jeesus rukoili tavattomasti, ainahan hän oli jossain yksinäisessä paikassa rukoilemassa, kun vain pääsi autettaviltaan hetkeksi rauhaan.  Rukoili ristilläkin vielä. Jos johonkin väsyn niin pateettiseen dramatisointiin, mutta se koskee yhtäläisesti tekstien lukemista.  Joskus tekee mieli kiljaista että sinun piti lukea se teksti, ei lausua... ainakin ellet osaa. Huomio on lukijassa, ei enää tekstin sisällössä.  Mutta kenellä mitenkin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kauhistuttaako teitä?
« Vastaus #11 : 28.04.11 - klo:08:43 »
Olen mielissäni siitä, että Luteeruskin piti tekstiä tärkeämpänä kuin jotakin improvisoitua rukousta. Melanchton tykkäsi tekstittömyydestä. Lutherhan ärähti useaan kertaan tästä tekstittömyydestä Melancthonille.
wilhelmi niskasen jäljillä