Kirjoittaja Aihe: Jumalanpalveluksen messukaavasta  (Luettu 23754 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Jumalanpalvelus
« Vastaus #15 : 31.03.05 - klo:16:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Jaakkoopuukkoo"
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Puhuin katolisen metodin vaikutuksesta papin egoon en seisomisen. On pikkuisen laajempi käsitttenä.


Aivan, mutta ei kai se sitä seisomista halvenna, vaikka sitä katolisetkin käyttäisivät?

'
Jaa'a hyvä kysymys. En ole ihan varma.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Jumalanpalveluksen messukaavasta
« Vastaus #16 : 01.04.05 - klo:08:31 »
:D
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa Stuntman

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 7
Messukaavan omituisuuksista
« Vastaus #17 : 02.04.05 - klo:19:26 »
Minusta nuo messukaavan suuhun pistettävät sanat tai rauhantervehdykset ovat "kuvattelua". Joku vain siellä meidän vatikaanissa oli keksinyt, että hei, tehdäänpäs siitä nyt yhteisöllinen.
Olen työskennellyt uudistuksen aikaan kahdessa seurakunnassa, ja kummassakaan ei ole näitä käytetty, niitä on koko jumalanpalveluksia toimittavien ihmisten joukko pitänyt tyhmyytenä ja ulkokohtaisuutena.

Uudessa kaavassa on hyvää se, että näitä kuvatteluja ei ole pakko käyttää.
-koska valaissee kointähtönen mua köyhää kerjääjää-

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Jumalanpalveluksen messukaavasta
« Vastaus #18 : 03.04.05 - klo:14:38 »
Just siksi pidän seuroista palijo enemmän kuin jumalanpalveluksista kun jumalanpalveluksessa kaikki on niin koreeta, niin koreeta että. Seuroissa kaikki on samanarvosia.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Jumalanpalveluksen messukaavasta
« Vastaus #19 : 03.04.05 - klo:18:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Just siksi pidän seuroista palijo enemmän kuin jumalanpalveluksista kun jumalanpalveluksessa kaikki on niin koreeta, niin koreeta että. Seuroissa kaikki on samanarvosia.
No jaa, eipä nuo jumikset nyt niin järjettömän koreita ole. Itse olen joskus katoliseenkin jumalanpalvelukseen osallistunut, ja siihen verrattuna meidän jumiksemme ovat hyvinkin rahvaanomaisia. Ihan hyvä, että tiettyä arvokkuuden tuntua on jumalanpalveluksella. Ei liian kruusattua saa olla, mutta sopivasti.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Jumalanpalveluksen messukaavasta
« Vastaus #20 : 09.05.05 - klo:12:59 »
Jumalanpalvelus ja Jumalan palveltavana oleminen on minulle yhä yksi rakkaimmista paikoista, joten pistänpä minäkin lusikan soppaan. ;)

Onko väärin kunnioittaa ja ylistää Herraa Raamatun sanasta? Minä tykkään mennä enemmän asioiden merkityksen sisälle, kuin vain siihen, miltä se tuntuu tai näyttää. Minusta ei mikään häpeä ole todellakaan kiittää siitä, että saamme kuulla Jumalan sanaa osana liturgiaa. Vaikka joillakin olisi vain tapa käydä jumalanpalveluksessa ilman uskoa, niin siitä huolimatta Jumalan sana on se, joka tekee ihmisen eläväksi. Ilman luettua sanaa evankeliumi katoaisi vähitellen, kuten se on käynyt monissa sellaissa porukoissa, jossa Raamattu on jäänyt sivuun esim. ylistyksen takia. Maallistuneessa luterilaisessa kirkossakin Jumala on läsnä Sanansa kautta eikä vain ihmisten fiilisten mukaan. Monet muutkin liturgian "äh... taas tämä" -jutut ovat merkitykseltään paljon arvokkaampia, kuin tajuammekaan ensi kosketuksessa. Minusta kirkon tulisi enemmän kertoa, mitä liturgiassa on ja mitä ne merkitsevät. Vain jos ymmärrämme, mitä asiat merkitsevät, voimme arvostaa jumalanpalvelusta.

Teme =)
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Jumalanpalveluksen messukaavasta
« Vastaus #21 : 11.05.05 - klo:22:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Teme"
Monet muutkin liturgian "äh... taas tämä" -jutut ovat merkitykseltään paljon arvokkaampia, kuin tajuammekaan ensi kosketuksessa. Minusta kirkon tulisi enemmän kertoa, mitä liturgiassa on ja mitä ne merkitsevät. Vain jos ymmärrämme, mitä asiat merkitsevät, voimme arvostaa jumalanpalvelusta.

Teme =)


Mielenkiintoinen kommentti. En varmaa ymmärrä, kun minun Jumalani elää minun arjessani, vaikka joka pyhä kirkossa käynkin.  Kuten olen muualla sanonut en ole teologi enkä edes humanisti vaan teknologi ja kun ajattelen sellaisilla aivoilla ja arkisessa viitekehyksessä niin ei kaikkea saata ymmärtää. Minusta yksi on tarpeen, mutta niin paljon turhaa tehdään.  

Meidän yhdellä kanttorillamme on tapana seurakunnan  jumalanpalvelustoimikunnassa sanoa , että ajattelet noin, kun olet körtti ja korjaan aina hänelle, että koska ajatten näin olen körtti. Minusta arkinen (siis ei mikään juhlakalu) Jumala ei koreutta kaipaa, eikä ylistyksestä ilahdu. Politiikot ja kunkut pitävät kehuista ja jotkut meistä luulevat, että meidän Jumalamme on samanlainen pikkusielu.

Siis Teme tämä purkaus ei ollut sinulle. Älä vaan erehdy ottamaan siitä mitään henkilökohtaisesti.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa alma

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 29
Jumalanpalveluksen messukaavasta
« Vastaus #22 : 16.05.05 - klo:10:38 »
Koska olen pitkään ollut poissa tältä palstalta, on todella hienoa, mutta myös hämmentävää lukea kaikkia näitä mielenkiintoisia keskusteluja, mitä täällä käydään.
Itse olen tutustunut körttiläisyyteen vasta näin vanhemmalla iällä, minua on koskettanut eniten se ihana asenne, ettei körttiläinen itseään korota! Teidän joukostanne ei löydy itsevarmoja, muita "parempia" ihmisiä.
Seurat ovat olleet minulle lämmin, sielua hoitava tapahtuma. Sieltä olen saanut lepoa ja lohdutusta  ja myös virkistystä.  :)
Mutta nyt kun olen lukenut näitä viestiketjuja, niin tuntuu siltä että se murhehuoneessa pörrääminen on vähän liikaakin päällä. Anteeksi nyt heti tämä ilmaus, mutta en osaa tätä oikein muutenkaan ilmaista.  :oops:
 
Kyllä minulle usko on myös iloinen asia.  Se että Jeesus kulkee rinnallani, antaa anteeksi riittämättömyyteni, eikä koskaan minua hylkää, on mielestäni niin valtavan hieno asia, että siitä sopii olla iloinen. Ja ilossani haluan ylistää Jumalaa hänen hyvyydestään.  :D
 Ja kyllä minä uskoisin että Jumalallekin tulee siitä hyvä mieli. Kyllä hän on rakastava Taivaan Isä, joka tahtoo lapsilleen hyvää.
Kun on saanut syntinsä anteeksi, on hyvä kiittää ja ylistää.

Jumala on antanut meille sanansa Raamatussa, miksi emme voisi kiittää myös siitä.
Jumalanpalveluksessa saamme olla yhdessä, seurakuntana, miksi emme kättelisi toisiamme, ja toivottaisi toisillemme hyvää?

Mitä mieltä olette Tuomasmessusta?

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Jumalanpalveluksen messukaavasta
« Vastaus #23 : 16.05.05 - klo:10:54 »
Lainaus käyttäjältä: "alma"
Mitä mieltä olette Tuomasmessusta?


HERRALLE KIITOS SELLAISESTA LAHJASTA, JOKA VETÄÄ IHMISIÄ IÄSTÄ RIIPPUMATTA HERRAN SANAN ÄÄREEN!!! Itse vain en oikein siitä ole innostunut enkä sitä jaksa. Se on hieman liian "levoton" minulle kun vertaa normaaliin jumalanpalvelukseen. Siihen pitäisi kanssa paneutua "pintaa syvemmältä" joskus, mutta nyt ei ole aikaa, kun normaali elämä ja työt vie kaiken ajan.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Jumalanpalvelus
« Vastaus #24 : 16.05.05 - klo:10:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Jaakkoopuukkoo"


Aivan, mutta ei kai se sitä seisomista halvenna, vaikka sitä katolisetkin käyttäisivät?


Ei se mitään halvenna, että katoliset käyttää sitä, mutta miksi meidän pitäsisi tehdä se niin vain sen takia, kun katoliset tekee sen niin???
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Jumalanpalveluksen messukaavasta
« Vastaus #25 : 16.05.05 - klo:10:59 »
Ehkäpä seisomisen esikuva löytyykuin jostain yli 2000 vuoden takaa, eikä vain katolilaisesta perinteestä.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Anonymous

  • Vieras
Jumalanpalveluksen messukaavasta
« Vastaus #26 : 16.05.05 - klo:21:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Teme"
Lainaus käyttäjältä: "alma"
Mitä mieltä olette Tuomasmessusta?


HERRALLE KIITOS SELLAISESTA LAHJASTA, JOKA VETÄÄ IHMISIÄ IÄSTÄ RIIPPUMATTA HERRAN SANAN ÄÄREEN!!!


caps for the win

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Seisominen
« Vastaus #27 : 17.05.05 - klo:10:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Teme"
Ehkäpä seisomisen esikuva löytyykuin jostain yli 2000 vuoden takaa, eikä vain katolilaisesta perinteestä.

Teme


Olet oikeassa. Seisomisella on sielloin kaksi eri tarkoitusta.
1. Ääni kantaa pidemmälle ja paremmin
2. Muiden yläpuolella oleminen on kivaa ja pönkittää egoa
3. Körttiseuroissa puhutaan yleensä istualtaan edellä mainitusita syistä jos kohta 1 ei muuta edellytä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Jumalanpalveluksen messukaavasta
« Vastaus #28 : 17.05.05 - klo:10:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"


HERRALLE KIITOS SELLAISESTA LAHJASTA, JOKA VETÄÄ IHMISIÄ IÄSTÄ RIIPPUMATTA HERRAN SANAN ÄÄREEN!!!


caps for the win[/quote]

Nyt ollaan mielenkiintoisessa aiheessa.   Eikö tarkoitus ole juuttua Herran armoistuimen eteen eikä sana ääreen. Edellinen lause on kieltämättä vaikea, mutta jos tuntee amerikalaista kulttuuria niin se aukenee. Tarkoitus ei ole että jäämme roikkumaan kirjaan, vaan ristiin. Siis ei ole tarkoitus, että me jatkuvasti luemme kirjaa ja jätämme ystävät yksin, vaan kirjalla on paikkansa, mutta siitä ei saa tehdä uutta Baalin patsasta, kuten eräille on käynnyt. Ero on yllättävän iso, jos palvoo kirjaa eikä elävää Jumalaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Jumalanpalveluksen messukaavasta
« Vastaus #29 : 17.05.05 - klo:13:23 »
Ah... sori. Luulen että tulee tässä "Herran sanan ääressä" -olemisesta hieman erilainen mielleyhtymä. Liitän Herran sanan niin uskon syntymiseen, uskon olemassaoloon, Jumalan armoon, enkä käsittele niitä erillään. Sanojen semantiikka vaihtuu kun ollaan eri "kulttuuripiiristä" kotoisin.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)