Kirjoittaja Aihe: Jumalanpalveluksen messukaavasta  (Luettu 23750 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Yasmin

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 22
Jumalanpalveluksen messukaavasta
« : 27.03.05 - klo:13:48 »
Miksi uudessa messukaavassa tekstin luvun jälkeen sanotaan "tämä on Jumalan sana, kiitos sinulle Herra" ja "tämä on pyhä evankeliumi, ylistys sinulle..." (en muistakaan nyt miten loppui) Mitä varten noita pitää sanoa, eikö se ole ihan itsestään selvää, että on luettu Jumalan sanaa tai pyhää evankeliumia? Vai onko tuo otettu käyttöön siksi, että koetetaan vakuuttaa asiaa niille monille kirkossa käyville, jotka eivät usko raamattuun muuta kuin vertauskuvallisena ja mukavia tarinoita sisältävänä ihmisen kirjoittamana kirjana?

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Re: Jumalanpalveluksen messukaavasta
« Vastaus #1 : 27.03.05 - klo:18:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Yasmin"
kuin vertauskuvallisena ja mukavia tarinoita sisältävänä ihmisen kirjoittamana kirjana?
Jota se myös on... Valitettavasti tätäkään eivät kaikki ymmärrä...

Poissa Yasmin

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 22
Jumalanpalveluksen messukaavasta
« Vastaus #2 : 27.03.05 - klo:21:24 »
m.k:  Minä onneton uskon vielä raamattuun Jumalan Sanana, joten olisi kiva kuulla perustelut väitteellesi. Mistä minä muualta löydän uskolle pohjan, mistä minä saan tietää Jumalan tahdon ja sen mikä on oikein ja mikä väärin, ellen Raamatusta? Jos raamattu on pelkkiä vertauskuvia niin miten ihminen voi tietää mitä ne vertauskuvat tarkoittaa??? Tulkintoja olisi varmasti yhtä paljon kuin tulkitsijoita. Käsittääkseni kirkko opettaa vielä, että Raamattu on Jumalan Sanaa. Miksi Jumalan olisi pitänyt ilmoittaa asiansa vertauskuvin, kun voi yhtä hyvin puhua suoraan?

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Jumalanpalveluksen messukaavasta
« Vastaus #3 : 27.03.05 - klo:23:22 »
Turha tällaista asiaa on rueta tässä viestissä enempää puimaan, palstalta löytyy useampiakin keskusteluja aiheesta.

Sen verran kuitenkin mainitsen, että Raamattu on ihmisen kirjoittama kirja, ja jos joku tulee minulle kertomaan että on kuullut Jumalan puhuvan tai nähneensä enkelin, niin sääliksi käy. Sama homma ufojen kanssa, ei sellaista kenellekkään selvin päin tapahdu. Minä ainakaan en kuule ääniä päässäni tai saa mystisiä ilmestyksiä...

Uskokaa toki minun puolestani aivan vapaasti täysin Raamattuun, siinä on tekemistä. Kirja jossa on lähes asiasta kuin asiasta ainakin kaksi mielipidettä, niin siinä on sitten hyvä uskoa molempiin. Ihan rauhassa vaan, ei se minua haittaa.

Ja ylläoleva ei tarkoita sitä että en uskoisi Jumalan olemassaoloon. Ei Hän kuitenkaan minulle ilmesty tai puhu, jos ilmestyy niin toivon että joku toimittaa hoitoon.

Anonymous

  • Vieras
Jumalanpalveluksen messukaavasta
« Vastaus #4 : 28.03.05 - klo:17:05 »
Miksi Jumala ei voisi puhua ihmiselle, jos haluaa? Jos se järjellä ajateltuna tuntuu mahdottomalta niin niinhän itseasiassa tuntuu järjellä ajateltuna mahdottomalta sekin, että Jumala on olemassa tai että Hän on syntynyt ihmiseksi ja kuollut ja noussut ylös ja että ihminenkin herätetään joskus kuolleista ym ym mihin kristinuskossa uskotaan.

Ufoista yms en tiedä. Jotkut uskoo niihin ja joillakin on yliluonnollisia kokemuksia. Yhden kaverini isoveli oli aikanaan kavereittensa kanssa ajellut iltaisin näitä lähitienoon pikkuteitä ja tähynnyt taivaalle odottaen ufoja.  :lol:  Kyllä se silti ihan järkevältä tyypiltä vaikuttaa. Enkä minä itseänikään ole minään hörhönä pitänyt, vaikka uskon niinkuin uskon.  :?  
En vielä hoitoon aio uskoni takia hakeutua, muutenhan kutistajalla käynti voisi tehdä hyvää meille itse kullekin.

Mutta, jos kukanenkin on tyytyväinen siihen miten ja mihin uskoo, niin kaikki lienee hyvin. Saattaahan nämä minunkin silmät vielä aueta ja huomaan miten lapsellista minun sokea usko oli. Sitä aikaa odotellessa toivottavasti joku osaa vastata tuohon alkuperäiseen kysymykseen. Olisi kiva saada jotain selitystä, kun minusta se enemmänkin tuntuu teatterilta. Mikäli joku osaisi selventää asiaa saattaisi omakin suu aueta seuraavalla kerralla.

Poissa Yasmin

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 22
Jumalanpalveluksen messukaavasta
« Vastaus #5 : 28.03.05 - klo:17:07 »
siis minähän se olin, enkä mikään vieras  :)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Jumalanpalvelus
« Vastaus #6 : 28.03.05 - klo:17:38 »
Yasmin Valitettavasti olet ihan oikeassa

Jumalanpalveluksen lähtökohtana on vanha tapa palvoa keisareita ja kuninkaita ja yksinkertaisuuden vuoksi jotkut ovat kuvitelleet Jumalan tahtovan samaa.  Yasminin mainitsemat sanat eivät ole kaavassa pakollisia ja esimerkiksi meidän seurakunnassa niitä ei hoeta. Minusta ne ovat arvotonta kunkkuilurihkamaa eivätkä istu matalakirkoilliseen profiiliini.  Toinen iso möhlä on siunauksessa seisominen.  Siunaus tarkoittaa kumartumista kuorman ottoa varten. Jotkut papit ovat nyt alkaneet sanoa painakaa päänne alas ja ottakaa siunaus kun käsikirjan mukaan on seistävä.. Edellisen käsikirjan aikaan muudan pappi käski painaa päät kirjalautaan ja ottaa vastaan siunaus. Anteeksi kaikki ylistysryhmäläiset ja temppelitanssijat, mutta minusta hommanne on...

Minusta Jumala tahtoo jotain aivan muuta, eli meidät kokonaan ja johdattaa meitä, ilman että ryppyilemme joka välissä. Usko on sitä, että luottaa Jumalan huolenpitoon. Jumala voi puhua ihmiselle silloin kuin hänelle sopii. Rukoilla voi jokainen, kun on tarvetta, mutta älkää ihmeessä koko ajan rämpyttäkö hänen ovikelloaan pyrkimällä puheille lukemaan loruja.  Siis Jumala on arjessa
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Jumalanpalveluksen messukaavasta
« Vastaus #7 : 28.03.05 - klo:21:05 »
Seppo, tuo on täyttä totta...

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Jumalanpalveluksen messukaavasta
« Vastaus #8 : 29.03.05 - klo:13:40 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Ja ylläoleva ei tarkoita sitä että en uskoisi Jumalan olemassaoloon. Ei Hän kuitenkaan minulle ilmesty tai puhu, jos ilmestyy niin toivon että joku toimittaa hoitoon.


Lue Nicky Cruzin omaelämänkerta Juokse poika juokse.

Meidänkään seurakunnassa ei kyseisiä sanoja käytetä. Onneksi! Radion jumalanpalvelusta kuunnellessa kuulostaa aika typerältä.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
messut-matalakirkollisuus
« Vastaus #9 : 30.03.05 - klo:10:28 »
seppos olet niskasen tiellä...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Re: Jumalanpalvelus
« Vastaus #10 : 30.03.05 - klo:15:08 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"

 Toinen iso möhlä on siunauksessa seisominen.  Siunaus tarkoittaa kumartumista kuorman ottoa varten. Jotkut papit ovat nyt alkaneet sanoa painakaa päänne alas ja ottakaa siunaus kun käsikirjan mukaan on seistävä.. Edellisen käsikirjan aikaan muudan pappi käski painaa päät kirjalautaan ja ottaa vastaan siunaus. Anteeksi kaikki ylistysryhmäläiset ja temppelitanssijat, mutta minusta hommanne on...


Meikäläistäkin aluksi ärsytti tuo siunauksessa seisominen, oli jotenkin tavallaan vaikea seistä siinä siunauksen alla tai jotain. Aika äkkiä olen kuitenkin oppinut pitämään siitä. Muistaakseni joku pappi joskus selitti sellaisesta tavasta, että (kai katolisessa messussa, tai jotain?) lopuksi siunataan kansa, joka sitten niiltä seisoviltaan lähtee pois, ja että sieltä olisi tämäkin uudistus lähtöisin. Minulle tulee siitä sellainen olo, että nyt meidät siunataan taas uudestaan matkalle. Onhan se tavallaan kökköä sitten istahtaa veisaamaan tahikkaa kuuntelemaan loppumusiikkia, mutta ei se minua ainakaan haittaa. Jotenkin nyt se siunauksessa istuminen tuntuisi tavallaan epäkunnioittavalta.

Tämä siis kaikki vain minun omaa kokemustani.

Niistä tämä on jumalan totista ja aivan vitsin tärkiää sanaa -höpinöistä olen kyllä samaa mieltä. Itse asiat latistavaa lätinäähän se on.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Jumalanpalvelus
« Vastaus #11 : 30.03.05 - klo:16:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Jaakkoopuukkoo"


Meikäläistäkin aluksi ärsytti tuo siunauksessa seisominen, oli jotenkin tavallaan vaikea seistä siinä siunauksen alla tai jotain. Aika äkkiä olen kuitenkin oppinut pitämään siitä. Muistaakseni joku pappi joskus selitti sellaisesta tavasta, että (kai katolisessa messussa, tai jotain?) lopuksi siunataan kansa, joka sitten niiltä seisoviltaan lähtee pois, ja että sieltä olisi tämäkin uudistus lähtöisin. Minulle tulee siitä sellainen olo, että nyt meidät siunataan taas uudestaan matkalle. Onhan se tavallaan kökköä sitten istahtaa veisaamaan tahikkaa kuuntelemaan loppumusiikkia, mutta ei se minua ainakaan haittaa. Jotenkin nyt se siunauksessa istuminen tuntuisi tavallaan epäkunnioittavalta.

Tämä siis kaikki vain minun omaa kokemustani.

Niistä tämä on jumalan totista ja aivan vitsin tärkiää sanaa -höpinöistä olen kyllä samaa mieltä. Itse asiat latistavaa lätinäähän se on.


Meillä kyllä aina istutaan siinä välissä eikä se ärsytä ollenkaan. Painaisin mieluummin vaikka pääni kirjalautaan ja siten osoittaisin nöyryyttä. Kun katolisesta hapatuksesta on kerran päästy eroon, niin ei enää yritetä uittaa sitä takaisin niinkuin jotkut parhaillaan tekevät. Katolinen metodi kasvattaa papin itsetuntoa, mutta ei se ole Jumalanpalveluksen tarkoitus.   Jumalanpalvelus on kansalle ei suorittajalle. Onneksi Jumala on arjessa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Re: Jumalanpalvelus
« Vastaus #12 : 31.03.05 - klo:15:20 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"


Meillä kyllä aina istutaan siinä välissä eikä se ärsytä ollenkaan. Painaisin mieluummin vaikka pääni kirjalautaan ja siten osoittaisin nöyryyttä. Kun katolisesta hapatuksesta on kerran päästy eroon, niin ei enää yritetä uittaa sitä takaisin niinkuin jotkut parhaillaan tekevät. Katolinen metodi kasvattaa papin itsetuntoa, mutta ei se ole Jumalanpalveluksen tarkoitus.   Jumalanpalvelus on kansalle ei suorittajalle. Onneksi Jumala on arjessa.


Niin, ehkäpä on turha alkaa vääntämään kättä siitä, mikä itse kustakin nöyrältä tai luontevalta tavalta siunauksen vastaanottamiseen tuntuu... En kyllä ymmärrä miten kansan seisominen siunauksessa papin egoon vaikuttaa..?
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Jumalanpalvelus
« Vastaus #13 : 31.03.05 - klo:15:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Jaakkoopuukkoo"
Lainaus käyttäjältä: "seppos"


Meillä kyllä aina istutaan siinä välissä eikä se ärsytä ollenkaan. Painaisin mieluummin vaikka pääni kirjalautaan ja siten osoittaisin nöyryyttä. Kun katolisesta hapatuksesta on kerran päästy eroon, niin ei enää yritetä uittaa sitä takaisin niinkuin jotkut parhaillaan tekevät. Katolinen metodi kasvattaa papin itsetuntoa, mutta ei se ole Jumalanpalveluksen tarkoitus.   Jumalanpalvelus on kansalle ei suorittajalle. Onneksi Jumala on arjessa.


Niin, ehkäpä on turha alkaa vääntämään kättä siitä, mikä itse kustakin nöyrältä tai luontevalta tavalta siunauksen vastaanottamiseen tuntuu... En kyllä ymmärrä miten kansan seisominen siunauksessa papin egoon vaikuttaa..?


Puhuin katolisen metodin vaikutuksesta papin egoon en seisomisen. On pikkuisen laajempi käsitttenä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Re: Jumalanpalvelus
« Vastaus #14 : 31.03.05 - klo:15:54 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Puhuin katolisen metodin vaikutuksesta papin egoon en seisomisen. On pikkuisen laajempi käsitttenä.


Aivan, mutta ei kai se sitä seisomista halvenna, vaikka sitä katolisetkin käyttäisivät?
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees