Omasta puolestani sanon, ettei Uskova ole minua kiusannut millään lailla. Aina en jaksa perehtyä kaikkiin hänen vyöryttämiinsä sitaatteihin, mutta se lienee laiskuuttani.
Opettavista naisista on Raamatussa ainakin Priscillan esimerkki. Tuskin häneltä puuttui aitoa kutsumusta sen kummemmin kuin mielenkiintoista sisältöäkään.
Priscilla evankelioi, eli opetti uskon perusasioita
Apolloksellehan Priscilla opetti että on ainoastaan yksi oikea kaste, yhdenlainen eikä Johanneksen kaste ollut se jolla eteenpäin pötkittiin. Kasteopetus kuuluu evankeliumin julistukseen.
Raamattu puhuu myöskin sanan maidosta ja kunnon ruoasta. Kaikki mikä liittyy uskoon tulemiseen ja Kristuksen opin alkeisiin, on evankeliointia.
1. Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan,
2. oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta.
Heprealaiskirje luku 6
Toivon, että nimimerkki uskova haluaisi ymmärtää ja kunnioittaisi myös körttiläistä ajatusmaailmaa. Täällä ei ole tarkoitus uskonnolla kiusata ihmisiä.
Anteeksi, en vain haluaisi eroitella uskovia veljiä ja sisaria eri lahkoihin niinkuin körtteihin, luterilaisiin, helluntailaisiin tai mihinkä vaan. Tälläistä eroittelua ei ollut alkuseurakunnankaan aikana vaan sana ja oppi oli sama kaikille.
Olemme nimittäin kaikki samaa ja yhteistä seurakuntaa, Kristuksen Jeesuksen seurakuntaa ja ruumista. Samoin meidän kaikkien olisi hyvä pysyä apostolien opetuksessa, niin kuin alkuseurakuntakin pysyi virheitä lukuunottamatta joista he tekivät jatkuvasti parannusta kun apostolit ja sellaiset heille kertoivat mikä on vialla heidän seurakunnassaan ja opissaan.
Enkä halua uskonnolla ketään kiusata, vihaan itsekin uskontoja. Uskonto on kuitenkin vain uskomus / uskomuksia, Jeesus taas on tie, totuus ja elämä. Raamattu ilmoittaa totuuden, jolloin raamatun sisältö ei ole uskontoa vaan täyttä totuutta
Raamattu näyttää tien pelastukseen ja pelastuksen jälkeisiin siunauksiin, tehtäviin, tapoihin ja muihin.
Olisi ollut aika erikoista jos korintin seurakunnan jäsen olisi sanonut Paavalille: "yritäthän ymmärtää kunnioittaa korinttolaisten ajatusmaailmaa".
Ei siinä olisi edes ollut mitään erikoista, olivathan korinttilaiset vielä "lihallisia" eivätkä "hengellisiä".
1.Korinttolaiskirje:
3:1 Niinpä, veljet, minun ei käynyt puhuminen teille niinkuin hengellisille, vaan niinkuin lihallisille, niinkuin pienille lapsille Kristuksessa.
3:2 Maitoa minä juotin teille, en antanut ruokaa, sillä sitä ette silloin sietäneet, ettekä vielä nytkään siedä;
3:3 olettehan vielä lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin?
3:4 Kun toinen sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", ja toinen: "Minä olen Apolloksen", ettekö silloin ole niinkuin ihmiset ainakin?
Neljäs jae ilmoittaa selvästi, kun se sovelletaan nykyaikaan muuttamatta asiaa, tämän:
Kun toinen sanoo: "Minä olen luterilainen", ja toinen: "Minä olen körttiläinen", ettekö silloin ole niinkuin ihmiset ainakin?
Lihallisuus on huono juttu raamatun mukaan, lihallisuus ja ihmisten mukaan vaeltaminen on huono juttu koska siitä seuraa erottelua, kateutta, riitaa, kaikkia lihan tekoja.
Hengellinen ihminen sitä vastoin jättää lihan teot väliin ja keskittyy seuraamaan Jumalan tahtoa, teitä ja tarkoitusta, etsimään Jeesuksen kasvoja.
Rakastan muuten niitä sanoja, jotka seppä sanoi Paavolle
Se meiltä kaikilta puuttuu vielä, mutta tässä maailmanajassa olisi jo hyvä tuntea Kristus sisäisesti.
Siunausta sisaret ja veljet
erittäin paljon siunausta Liisalle ja Penalle. Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armo ja rauha olkoon teidän kanssanne!