Kirjoittaja Aihe: ajasta iäisyyteen  (Luettu 70747 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa millaiko

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 47
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #15 : 04.04.06 - klo:20:27 »
en tiedä että onko epäkristillistä, koska ainakin minä omassa tapauksessa käsitän jumalan rakkautena ja rakkaus on kaikkea joka on, joten siinä vaiheessa kun minä kuolen ja tulen siksi mitä olen, tulen osaksi rakkautta eli näin osaksi jumalaa. ihminen eläessään pyrkii siitä pois ja yrittää olla kaikkea muuta kuin yhtä maailman kanssa. ehkä se on epäkristillistä joo, tai siis minun sanat ainakin.
"jossei oo lempeä sydämessä
maailma on vaan iso pimeä metsä"

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #16 : 04.04.06 - klo:21:07 »
Itse olen ihan eri linjoilla, kuin muutamat edelliset kirjoittajat. Minä uskon kuolemanjälkeiseen elämään ja ylösnousemukseen, sillä muutoinhan ei olisi kai koko kirkkoa olemassa. Pitää vain toivoa ja rukoilla, että pääsisin kuoleman jälkeen parempaan paikkaan niistä kahdesta vaihtoehdosta. Itse uskon kuoleman jälkeen tapaavani kaikki minulle tärkeät läheiset.

Tämä voi kuulostaa hullulta, mutta unissa olen nähnyt heitä ja jutellut asiat selviksi ja tullut siihen käsitykseen, että en pelkää kuolemaa. Minulle tärkeät loppuaikoinaan paljon sairastaneet ihmiset olen unissa nähnyt niin hyvinvoivina ja olen saanut juteltua asiat selviksi. Vieläkin käyvät joskus tervehtimässä, vaikkakin harvemmin. Eikä tarte kenenkään selittää mistään psykologiasta, minulle on jo tarjottu teorioita siitä, miten ihminen käsittelee surujaan unissaan. Voi olla, mutta en usko että se ihan tuollaista on, ja vielä vuosien päästä. Minulle ne on oikeita unia, vaikka kuka mitä väittäisi.

Itse uskon, että täällä vain ollaan käymässä päämääränä se oikea isänmaa.

"Käy isänmaataan kohti ain` tien kaidan matkalaiset..."
"Oi Herra, jos mä matkamies maan, lopulla matkaa nähdä sun saan..."
"Oi saanhan joukkoon autuaitten, kans` ystäväini ja omaisten mä päästä kerran..."
"Ratki taivaassa, ratki taivaassa riemu on iäinen..."
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #17 : 05.04.06 - klo:00:44 »
Ensimmäinen kärsimysten kotimaa vaihtuu parempaan kotimaahan.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #18 : 05.04.06 - klo:04:54 »
Taivaan ajatus on suuresti houkutteleva kun tietää miten lukemattomien ihmisten elämä on julmasti ja satunnaisesti katkennut kesken tai vääntynyt väärille raiteille, joista omat voimat eivät ole riittäneet takaisin. Taivaan ajatus on oikeudenmukaisuuden, anteeksiantamisen ja vääryyksien korjaamisen ajatus. Nämä asiathan eivät tässä meidän ihmisten kylmässä ja julmassa maailmassa juuri koskaan toteudu, täällä jossa kaikki asiat, myös hyvät, ovat väliaikaisia, ohi meneviä. Joko tätä pohjimmiltaan kylmää asiaintilaa suree tai sen hyväksyy ja iloitsee siitä mitä on hetkisen saatavilla. Minusta tämä jälkimmäinen asenne on kestämätön. Näen kenen tahansa maailmaa surevan olevan ystävän taivaan tiellä, toivoa ja ikävöidä aina voi, surra. Parempi vaihtoehto minusta kuin kovettaa sydämensä ja hyväksyä kovat reunaehdot maailman pakon edessä. Se pakko on vain näennäinen. Toki on iloittava siitä mitä on, mutta ilman syvää surua siitä mitä ei ole, on ilo minusta teennäinen, pakotettu.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #19 : 05.04.06 - klo:14:48 »
Joo, kyllä määki uskon kuolemanjälkeiseen elämään. Multa ei oo vielä kuollut kuin 2 läheistä sukulaista, pikkusisko ja isotäti.

Mää en pelkää kuolemaa. Ainakaan tietääkseni. Pikemminkin vois sanoa että mää oon utelias, näkemään sen että kuinka käy.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #20 : 05.04.06 - klo:15:16 »
Tuli tässä mieleen yksi hengellinen laulu, niin laitanpa senkin, eli:

"Onko siellä omaiseni, onko kaikkein läheisin? Voinko nähdä kasvot rakkaat, voinko kuulla äänenkin? Yhtehen, yhtehen, pääsemmekö vielä kerran, tuolla puolen Jordan-virran, maassa rauhan iäisen?"

Yhtä hyvä laulu on mielestäni se "Mun kanteleeni kauniimmin soi kerran taivaassa jne."
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Markus

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
    • http://www.myspace.com/asuntamarkus
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #21 : 05.04.06 - klo:15:35 »
Aku Rätykö se sanoi vain että "Taivaassa on toisenlaista".

Jumala olisi mielikuvitukseton, jos jonkun meistä taivaskäsitys olisi tyystin oikea. Että ei kait tässä muuta kuin mielenkiinnolla odottaen, mitä rajan takana odottaa.

"Lepää rauhassa, toisella puolella jälleennäkemisen toivossa jos tilaa on", sano Reinikaisen muori.
Mr. Godot told me to tell you he won't come this evening but surely tomorrow.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #22 : 05.04.06 - klo:16:38 »
Laulujen sanoista on tällä hetkellä seuraava säkeistö mielessäni:

"Onnelinen tietää saavansa hoidetuksi kaikki haavansa,
porteista kun taivaaseen hän viimein autuaana käy."

Jaakko Löytty sanoo asian näin namibialaisessa laulussa Yaloo, Omuwa (Kiitos, että autat).

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #23 : 05.04.06 - klo:17:31 »
Eikö jonkinlaisen paremman ja oikeudenmukaisemman paikan odottaminen ole passivoivaa? Jos ajatellaan että ollaan täällä "pahassa maailmassa" vain hetken aikaa kärsimässä kunnes päästään "oikeaan kotiin", niin eikö silloin jää joku asia elämättä. Ei tarvitse siis vääryyksiäkään korjata kun tulee vielä parempi paikka, jossa kaikki on oikeudenmukaista. Eikö se ole jo lahja, että olemme täällä maapallolla ja juuri me olemme päässeet tänne katsomaan tätä touhua!
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #24 : 05.04.06 - klo:17:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Eikö jonkinlaisen paremman ja oikeudenmukaisemman paikan odottaminen ole passivoivaa? Jos ajatellaan että ollaan täällä "pahassa maailmassa" vain hetken aikaa kärsimässä kunnes päästään "oikeaan kotiin", niin eikö silloin jää joku asia elämättä. Ei tarvitse siis vääryyksiäkään korjata kun tulee vielä parempi paikka, jossa kaikki on oikeudenmukaista. Eikö se ole jo lahja, että olemme täällä maapallolla ja juuri me olemme päässeet tänne katsomaan tätä touhua!


Niin, "oopiumia kansalle". Kyllähän poliittinen vasemmisto ja liberalismi ovat monessa suhteessa vain maallistaneet taivaan ajatuksen tämänpuoleiseen. Ja mikäs siinä, sillä kannalla itsekin olen poliittisesti, mutta ensinnäkin lukemattomat ovat sortuneet jo, siis peruuttamattomasti ilman tuonpuoleista, ja toiseksi epäilen, ettei näillä voimin tulla koskaan mihinkään erityisen täydelliseen lopputulokseen, vaikka kannattaakin aina pyrkiä parempaan. Mutta pahintahan lienee olla uskomatta mihinkään parempaan, on se sitten tämän- tai tuonpuoleista, ja vain pyrkiä häikäilemättä omaan materiaaliseen onneen ja menestykseen. Minusta se on tämän ajan nuotti hyvin pitkälle, ja taivas-kaipuu sitä paljon terveempi asenne.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #25 : 05.04.06 - klo:19:30 »
Olen kuulevinani ns nuoruuden intoa, kun Hanna arvelee taivaan ihanuuden odottamisen passivoivan tämänpuolisiin asioihin nähden. Ikääntyneemmät usein ovat saaneet sen verran takkiinsa ponnistellessaan tämän maailman parantamiseksi, että mielellään hakevat lohdutusta sellaisesta. Näin on hyvä. Kaikella on aikansa, sanoi Saarnaaja.
Sitä olen ihmetellyt, miksi rippikoulunuoret näköjään rakastavat "kosteat kiharat" -taivasikävälaulua. "Kirkossa" taitaa olla oikea nimi.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #26 : 05.04.06 - klo:20:27 »
Mutta on siinä sekin, että ainakin itse ajattelen, että tämä maailma on jonkinlainen "testi" jossa punnitaan uskomme, ja katsotaan, ketkä pääsevät taivaaseen ja ketkä eivät. Meidän pitää vain rukoilla armoa ja "toivoa parasta". Siinä mielessä "passiivisuudesta" ei ole hyötyä.

Tai kuten mummollani on tapana sanoa: "Minulle riittää, kunhan vain juuri ja juuri pääsen porttien sisäpuolelle, edes ovensuuhun, se riittää minulle. Voi jos Herra sen minulle soisi."
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #27 : 05.04.06 - klo:20:48 »
Tuosta tuli mieleeni kaunis kasku körttimummosta, joka oli varma kelvottomuudestaan taivaaseen. Pastori lohdutti sillä, että kyllä ne sieltä helvetistä kuitenkin lähettävät taivaan puolelle, kun mummo rupeaa kyselemään, missä seurat pidetään.

Poissa vasenkätinen

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 15
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #28 : 05.04.06 - klo:23:23 »
Olen kokenut että körttiläisyydessä on hyvää se, että kaupungin kaffea ei juoda ennen kuin siellä ollaan...ja ei todennäköisesti koskaan ollakaan, ainakaan mikäli sen körttiläinen saisi itsestään päättää.

Olen miettinyt tässä, että miten paljon pelko pitää joitakin ihmisiä vielä kirkossa. Tämä on ainakin erään kaverini todellinen ajatus, hän empii vielä kirkkoon kuulumista. Siis se että "jos se jumala sattuukin olemaan" niin kannattaa pysyä kirkossa, että pääsee sitten taivaan iloihin.

Äärellinen panos, ääretön voitto/tappio, niin kuin kuka pascal filosofi sitä laskeskeli. On kuitenkin mielestäni hyvin epäkristillistä, tai ainakaan en sen minun uskontooni soisi kuuluvan, olla pelon takia osallinen kirkosta.

Mitä on pelastus? Itse tällä hetkellä koen, että kristinuskon merkitys on siinä, mitä se on ihmiselle juuri nyt, mitä se minulle juuri nyt merkitsee. Ei kai toivoa voittajien puolelle pääsemisestä?

Jeesus julisti voimakkaasti tulevaa valtakuntaa, alkukirkko taivasta ja helvettiä.

Edellinen on tietenkin perinteisesti ristiriitaista ja hämmentävää minun kaltaisten körttihumanistien, niin kuin täällä on määritelty, aivoissa ja sytämessä. Järki ei nyt riitä.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #29 : 06.04.06 - klo:08:31 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Mutta on siinä sekin, että ainakin itse ajattelen, että tämä maailma on jonkinlainen "testi" jossa punnitaan uskomme, ja katsotaan, ketkä pääsevät taivaaseen ja ketkä eivät. Meidän pitää vain rukoilla armoa ja "toivoa parasta". Siinä mielessä "passiivisuudesta" ei ole hyötyä.


Jos nyt otettaisiin kirjaimellisesti kirkon perinteiset opit niin testi olisi aika julma: tässä satunnaisessa ja kylmässä maailmassa on helppoa menettää ehdoton lapsenuskonsa ja kääntyä suoranaiseen ateismiin, josta perinteinen kirkko on ajatellut että ei kun kadotukseen. Itse näen maailman suuren kärsimyksen ja lyhyiden, katoavien ilon hetkien paikkana, jossa epäonnistuminen rakkauden ja uskon testeissä on luonnollista, anteeksiannettavaa. En kyllä pysty keksimään yhtään ihmistä jolle itse en antaisi anteeksi heidän tuhoisaa heikkouttaan, mutta ehkä sitten Jumala pystyy.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan