Kirjoittaja Aihe: Vain riidat ovat ikuisia  (Luettu 6653 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Vain riidat ovat ikuisia
« Vastaus #1 : 12.06.14 - klo:15:32 »
Kai se niin on että jos ja kun on ikäänkuin "Jumalan asioilla" niin siihen väliin lyödään kiilaakin monella tapaa.
Milloin mitenkin ja mistä suunnalta vaan.
Halunneeko että porukat jakautuisi, mene ja tiedä.
Pitää lukea tuo kirjoitus tuosta linkistä paremmin, harpoin vain äsken.

Kaikkea hyvää herännäisyyteen ja kaikille körteille.
Siunausrikasta kesää.
« Viimeksi muokattu: 12.06.14 - klo:15:36 kirjoittanut malla »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33769
Vs: Vain riidat ovat ikuisia
« Vastaus #2 : 12.06.14 - klo:15:35 »
Otsikko kertoo sen mikä on alkanut veljesvihasta. Abelin rasvainen uhrisavu oli Jumalalle otollinen ja se herätti Kainin kateuden.  Hän tappoi veljensä, ja haluaa yhä samaa.

Jumalan lahjat ovat moninaiset. Miksi kademieli toisten lahjojen paremmuudesta otetaan vihan aseeksi.

Kiitos Urpo, monista hyvistä saarnoista, kirjoituksista ja kirjoista.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Vain riidat ovat ikuisia
« Vastaus #3 : 12.06.14 - klo:16:14 »
Ehkä näitä pohdintoja ja keskusteluja, monenlaisia näkökulmia pitää olla. Jumala vaikuttaa kaiken yläpuolella.
Johdattaa seurakuntaansa siihen että pieni hapuileva etsivä ihminen löytäisi vapahtajan ja armahtajan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Vain riidat ovat ikuisia
« Vastaus #4 : 12.06.14 - klo:16:55 »

   Urpon kirjoituksen viimeinen kappale:


... Joka tapauksessa vanhan J.I. Berghin näkemys on käynyt toteen sikäli, että nykyinen herännäisyys on melkoinen moniäänisyyden kirjo. Tässä

kirjavassa äänimaailmassa se muistuttaa kirkkoinstituutiota, jonka tulisi jollakin tavalla sietää ja sulattaa kaikki jäsenensä. Heränneiden osa on

hieman kuin juutalaisten, joista vanhan sanonnan mukaan todetaan, että missä kaksi juutalaista on koolla, siellä on kolme mielipidettä. On siis

selvää, että joukossamme on niitä, joille moderni maailma kaikkine ilmiöineen on aivan ok. Tämä kätkee sisään sen ajatuksen, että populaariaihe,

 sukupuoli-identiteetti ja erilaiset perhemallit löytävät körttiväen keskeltä vahvoja puoltajia. Yhtä totta on se, että keskellämme on niitä, joille

moderni aika sateenkaaren väreineen edustaa turmiota ja luopumusta. Mutta historian ja kulttuurin kelloa ei voi siirtää taaksepäin eikä mennyt

aika palaa. Tämän vuoksi haihattelut, että herännäisyydessä pitäisi palata jonnekin 1920- tai 30-lukujen näkemykseen maailmasta ja elämästä

eivät edusta kestävää ja tulevaisuuteen kantavaa näkyä elämästä. Itse olen toiveikas sen suhteen, että kuulumme kaikesta huolimatta matkalla

olevaan Jumalan kansaan, jonka tiestä ei ole vielä käynyt ilmi, mihin se lopulta johtaa ja millaisia meistä tulee. Tällä välin, elämän juoksun aikana,

 pohjavireenä tai perustavana otteena voisi olla näky yhteisestä tiestä, jolla eri tavalla ajattelevat syntiset ihmiset voisivat sietää toisiaan ja jättää

toisensa sen Herran haltuun, joka salassa näkee ja joka on uskollinen.



http://kirkonkellari.fi/ei-se-taida-mikaan-olla-nakokulmia-korttiaatteeseen/


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Vain riidat ovat ikuisia
« Vastaus #5 : 12.06.14 - klo:17:12 »
Minä jotenkin toivoin tuota samaa: " eri tavalla ajattelevat syntiset ihmiset voisivat sietää toisiaan ja jättää toisensa Herran haltuun"

Riidat vain ovat niin inhimillisiä. Erimielisyydestä kehitys - ja eritoten asioiden - pohtiminen saa usein alkunsa. Joku muuttaa mielipidettään johonkin suuntaan ja toinen vahvistuu mielipiteessäään.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Vain riidat ovat ikuisia
« Vastaus #6 : 13.06.14 - klo:05:55 »


Kaikkea hyvää herännäisyyteen ja kaikille körteille.
Siunausrikasta kesää.
[/quote]
Reilu viesti. Olen samaa mieltä kesänodotuksesta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Vain riidat ovat ikuisia
« Vastaus #7 : 13.06.14 - klo:07:26 »
Kyllä minä hieman ihmettelen, että Kotimaassakin tästä asiasta väännetään. Teesi kuuluu todella näin: "Kristus on kadonnut, oikea Raamatun ymmärtäminen on kadonnut, yhteiskunnallisuus on voittanut sekä moraalittoman elämän suosiminen."

Kuka nyt Kristuksen olisi kadottanut? Sehän on ev.lut. kirkkomme ja herännäisyyden ytimessä.

Mutta mitä on oikea Raamatun ymmärtäminen? Onko sellaista oikeaa olemassakaan? Vai onko vain niin, että kukin tulkitsee Raamattua oman kokemuksensa ja arvomaailmansa mukaan. Jos olisi olemassa vain yksi ainoa OIKEA tulkinta, olisimme vanhoillislestadiolaisia. Ei ole oikeaa tulkintaa, on monia tulkintoja. Toivottavasti myös höllempää tulkintaa. Ei sanasta vaan sanomasta.

Eikös sitä juuri ole peräänkuulutettu, että kristillisyyden pitää näkyä arkipäivässä, elämässä, miksei myös yhteiskunnassa. Liberaali, kaikkiarvoinen yhteiskunta unohtaa helposti kristillisyyden pohjavireen, rakkauden, anteeksiannon ja armon. Pitäisi tuoda näitä asioita esille kovassa maailmassa.

Ja se sukupuolisuus. Jos kerran homot ovat Jumalan luomia (vai väitetäänkö muuta?), niin eikö heillä ole oikeus myös saada siunaus avioliitolleen?

Acta, non verba.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Vain riidat ovat ikuisia
« Vastaus #8 : 13.06.14 - klo:07:36 »
En osaa nappulatekniikkaa riittävästi, pahoittelen.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Vain riidat ovat ikuisia
« Vastaus #9 : 13.06.14 - klo:07:48 »
En osaa nappulatekniikkaa riittävästi, pahoittelen.

Tarkoitit varmaankin näin:
---
Kaikkea hyvää herännäisyyteen ja kaikille körteille.
Siunausrikasta kesää.

Reilu viesti, olen samaa mieltä kesänodotuksesta.

Kun lainaa viestin, pitää jättää myös alussa oleva litania [quote author j.n.e. paikoilleen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Vain riidat ovat ikuisia
« Vastaus #10 : 13.06.14 - klo:07:59 »
Pirska, tulin valoisalle mielelle taas, olet tämän hetken "pikkuenkeli".

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Vain riidat ovat ikuisia
« Vastaus #11 : 13.06.14 - klo:09:25 »
Pirska, tulin valoisalle mielelle taas, olet tämän hetken "pikkuenkeli".

Kiitos! Minäkin tulin valoisalle mielelle.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Vain riidat ovat ikuisia
« Vastaus #12 : 13.06.14 - klo:09:42 »
Riidat ovat Saatanasta!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Vain riidat ovat ikuisia
« Vastaus #13 : 13.06.14 - klo:13:50 »
Lainaus
Kristus on kadonnut, oikea Raamatun ymmärtäminen on kadonnut, yhteiskunnallisuus on voittanut sekä moraalittoman elämän suosiminen.

Jollei yhteiskunnallisuus voita niin Kristus katoaa.

Sitä paitsi eihän (city)körtit ole mitään yhteiskunnallisuutta keksineet, hehän ovat vain palanneet siihen, mitä edustivat jo Laurentius ja Johannes Krysostomos jakamattoman kirkon aikoina.

Tuskinpa tuota moraalitonta elämääkään erityisesti suositaan moraalisen kustannuksella. Lausuukohan nuo nyt vähän väärää todistusta lähimmäisistään? (Veikkaan muuten, että se on kymmenestä käskystä eniten rikottu.)

Lainaus
eri tavalla ajattelevat syntiset ihmiset voisivat sietää toisiaan ja jättää toisensa sen Herran haltuun, joka salassa näkee ja joka on uskollinen

Tuohon minäkin eniten kiinnitin tekstissä huomiota. (Ne kaikki historiaselostukset menivät vähän yli ymmärrykseni.)

Siedän kanssani eri mieltä olevia, jos he vain myöntävät, että saattavat erehtyä. Tietysti minun vastaavasti pitää myöntää sama omista ajatukssitani. Siinä on vielä paljon tekemistä, että sietäisin myös itseään erehtymättöminä pitäviä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Vain riidat ovat ikuisia
« Vastaus #14 : 29.06.14 - klo:13:00 »
Pidin tuosta suuresti.


Oletan itse että jos oltaisiin vaiti, vastapuolta, oli hän kuka tahansa, kovin nopeasti lakkaisi kiinnostamasta koko riita.

...........................................

Seurailin mustien ihmisoikeustaistelua ja nämä pridekulkueet alkoivat vähän tuntua ällöltä, pahoittelen, ehkä olen vain väsynyt ymmärtämään.  Eikö meillä todella ole suurempia murheita?  Sitten on maailmassa asiat hyvin.

Jos nyt kirkko tyynesti vihkisi homoparit ja jättäisi heidät Jumalan huostaan, väitän että niitä vihkimisiä alkuinnostuksen jälkeen tulisi eteen verraten harvoin. Ei heitä prosentuaalisesti niin mahdottomasti edes ole.  Eiväthän heterotkaan säntäile naimisiin.  Tai no, se alkaa olla taas enempi in.  
Itse olen lakannut ymmärtämästä koko jupakkaa. Oletettavasti kyllästynyt. Ja oikein perinpohjaisesti.

Suurimmin ihmettelin tv:sta tuttua transhenkilöä joka selitti ettei oikein osaa identifioitua naisen eikä miehen "roolimalliin"  eikä siis halua olla kumpikaan. Mihin riivatun roolimalliin?  Katsoisi pöksyihinsä, se riittää nykysuomessa pitkälle,  ja eläisi sitten, miten kulloinkin soveltuu. Inttiin pääsee niin halutessaan eikä tarvitse mennä kun kutsuntatarkastuksessa noin toteaa.  Ei tarvitse hankkia lasta kumminkaan päin, jos ei halua olla äiti eikä isä.  Koko monikirjoisuuteen lipuu jo ihan soopaa.  

Joku tahtoo olla molempia.  Se on vaikeampaa   :-\
« Viimeksi muokattu: 29.06.14 - klo:13:07 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.