Kirjoittaja Aihe: Henkilökohtainen uskonpuhdistus  (Luettu 31587 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22103
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #60 : 14.10.14 - klo:15:19 »
Mites tuo Jumalaa kohti eteneminen? Eikö olisi oikeaoppisempaa tuntea, että yhtä kaukana pysyy aina  :003:

Jumalaa ei taida saada kiinni, jos lähtee Häntä tavoittamaan. Kun luovuttaa ja pysähtyy, voi huomata Hänet aivan vierellään.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #61 : 14.10.14 - klo:15:22 »
Sepolla on mun mielestä hyvä allekirjoitus...siinä on jotain että "Jumala on arjessa" - jos oikein muistan.
Olen samaa mieltä.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #62 : 15.10.14 - klo:10:30 »
Mites tuo Jumalaa kohti eteneminen? Eikö olisi oikeaoppisempaa tuntea, että yhtä kaukana pysyy aina  :003:

Olen kyllä ollut oikeastaan samaa mieltä kummankin ajatuksen kanssa. Käänsin "pikkupoikana" Lutteerusta tämän "Puhe hyvistä teoista". Siinä oli kärsimysajatuksen syvälleluotaava idea. Koko kärsimys on öppiäisen kaksi ajatusta. Ei se ole hengellisen teräsmiehen tai moralistisesti puolijumalan ajatuksia. Vaan se on koko kirkon mystiikkaa... Lutteerus, Ristin Johannes etc. sanoivat, että ihmisen mukaan me menemme helvettiin, mutta Jumppu rutistaa rakkaudessaan meitä. Eteneminen Jumppua kohti on syntisen ihmisen mukaan mm. tupakanpolton lopettaminen, keskioluella pöhönän ottaminen tai kiroileminen. Se ei ole näin. Ihmisen mukaan se Jumppu ihmistä on kaukana, mutta Jumpun mukaan Hän pitää sylissään ihmistä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #63 : 15.10.14 - klo:11:31 »
Helvettiin on helpompi tie kuin Jumalan luo perille.  Voi valita joko pienten synnillisyyksien siloisen ja kiihoittavan silkkitien. Tai sitten pikatien. Silloin sanotaan Jumpulle; Bye, bye!  Onneksemme Jumppu vahtii myös helvetin porteille ehtineitä, ja nappaa sieltäkin.

Voiko hän jopa tuonelasta hakea ?  Ortodoksit nimittäin opettavat rukoilemaan myös kuolleiden puolesta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6345
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #64 : 15.10.14 - klo:12:13 »
Eikö olisi solidaarisempaa mennä helvettiin, sinne kärsivien luo?

On minulla jotain toiveita, miten elämäni voisi muuttua (tavoitteiksi en tohdi kutsua kun en tee mitään ne saavuttaakseni), ja ne voivat olla sisällöltään hyvinkin samaa kuin joillakin suurilla mystikoilla, mutta se on muiden asia sanoa, onko kysymyksessä Jumalaa kohti eteneminen tai uskonpuhdistus tai se, etät sanotaan Jumpulle bye-bye. Ja ne muut lienevät keskenään eri mieltä.

Taannoin juttelin yhden luterilaisen papin kanssa, hän oli (joltakin titteliltään) myös hengellinen ohjaaja ja katolilaisiin mystikkoihin perehtynyt. Antoi kyllä hyviä lukuvinkkejä. Kai ohjaajasta hyötyä voi olla, onhan joku voinut löytää sellaista, mitä itse ei. Mutta on voinut myös eksyä tavalla, jolla itse ei.

Voi olla, että puhumme samoista asioista eri nimillä. Jotenkin vain uskovien kielenkäyttö kuulostaa minun korviini usein kovin itsekeskeiseltä, siltä että se oma ihan iki-ihkaoma pelastus on SE juttu. Mutta enköhän itse tuijottele omaan nöyhtänapaani ihan yhtä tiiviisti.

Mutta sitä en ymmärrä, mitä väliä sillä on, onko ohjaajan käyttö körttiläistä vai ei. Jos tuntuu hyödylliseltä mutta körtit sanovat että sulje korvasi siltä ja heitä menemään, niin so what? Ja jos sen sijaan niitä körttejä rupeaa kuuntelemaan niin eikö silloin niille anna ohjaajan viran?
« Viimeksi muokattu: 15.10.14 - klo:12:24 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #65 : 15.10.14 - klo:12:49 »
Helvettiin perehdyttäessä kannattaa ensin lukea Kari Kuulan opus paikasta tai tapauksesta.

 Lyhyesti ymmärsin näin: Raamatun helvettikäsitteistä vanhempi kuvaa sen annihilaationa, pois raukeamisena. Myöhempi on tuonut nuo kuvaukset liekeistä jotka eivät sammu. Joskin moni on sitä mieltä että poisraukeaminen on ihan ok, realiteetti on ilmeisesti että ihminen on rakentanut kaikki kuolemanjälkeisyyskuvat koska annihilaatio-  eli hajoamisahdistus on vaikein mitä ihminen voi kokea.

Ilmeisesti tästä syystä on luotu koko ns välitilaoppi, johon uskovat ortodoksit sekä viides herätysliike. Ihminen ei tahdo olla edes väliaikaisesti olematta olemassa.  Sitä kuvataan yhdessä synoptikoista, Luukkaan Lasarus-vertauksessa.  Tai kirjoitan ilmeisesti paremmin  psykiatriaa. Kun mieli hajoaa, se luo toisen todellisuuden, joka on liiankin tuttu, sillä täysin ilman ei voi olla.

Nuo tuonpuoleisuusfNtasiat joita katolisilla kirkoilla on runsaasti puhuvat omaa kieltään. Ei kukaan tahdo raueta tyhjiin vaikka tuntuisi miltä. Ihminen on siten rakennettu, ei voi mitään. Hän valitsee vaikka kuinka tuskaisen olotilan ennemmin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6345
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #66 : 15.10.14 - klo:12:57 »
Välitilaa opettaa myös Suomen luterilaisen kirkon vuoden 1948 kristinoppi:

Lainaus
Kuolemassa ruumis ja henki eroavat toisistaan. Ruumis
tulee maaksi jälleen, mutta henki odottaa Kristuksen tulemisen
päivää. Vanhurskaille tämä odotus on rauhaa ja Jumalan
läheisyyttä, jumalattomille vaivaa ja tuomion odotusta.

Olikohan sitten arkkipiispa Vikström, joka tuota oppia arvosteli.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #67 : 15.10.14 - klo:13:23 »
Kun uskomme, sanomme myös: Astui alas Tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista... Kuolleina ollaan tämän mukaan tuonelassa.
Liekö se unitila, vai mikä, ennen tuomiota, jonka jälkeen taivas tai helvetti.

Kysäisin oppineilta ystäviltä, ja kiitos PejkkaV:lle että otti ja vastasi, ymmärtääkseni kuinka lähellä körttiläisyys kohtaa ortodokseja. Olen jo ennen kuin tiesin olevani luterilainenkaan, tuntenut mystistä vetoa ort.kirkkoon. Siksi ottaisin mielelläni opastajavanhuksen jolta saisi neuvoja turhien teiden kulkemisesta ym. Kirkkokuntaa en halua muuttaa, enkä körttiläisyyden " töitä tekemättöän armoa " vaihtaa.

Kärsivät Jeesus kohtaa ensin täällä ajassa. Kumpa ymmärrys riittäisi, että juuri siinä kärsimyksessä Hän on.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6345
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #68 : 15.10.14 - klo:13:38 »
Toiselta foorumilta keskustelua välitila-asiasta: http://uskojaelama.net/arkisto/index.php?topic=41.0

Tuollahan käydään korkeasti oppineita väittelyitä. Joskus olisi helpompi seurata, jos heti näkisi, minkä kirkkokunnan näkemyksiä kukin henkeen ja vereen puolustaa. Nimimerkillä Kirkonrotta siellä hyvä argumentti, että välitila-oppi oikeastaan tarkoittaisi sielun kuolevaisuuden kieltämistä.

(Liittyykö tämä jotenkin henkilökohtaiseen uskonpuhdistukseen? Ehkä ei; mitäpä puhdistettavaa minulla olisi. Mutta jos ajattelee, mihin kaikkeen sitä pitääkään uskoa, ja mikä on epäolennaista. Ainakin kuolemanjälkeisistä kristityillä on eri näkemyksiä. Ja uskontunnustuksenkin mianitsemaan tekojen perusteella tuomitsemiseen ei näytä uskovan kukaan.)
« Viimeksi muokattu: 15.10.14 - klo:13:45 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #69 : 16.10.14 - klo:08:03 »
Miksei liittyisi, yritän puhdistaa uskoni kaikesta tiedosta minkä koen turhaksi.  Sitä on paljon. Vaikkapa kysymykset tuonelasta, jälleensyntymisestä, tempauksista, armolahjoista ( joita on jos on ollakseen ).  Nämähän meitä kuitenkin kiinnostavat, kuten kaikki kätketyt asiat. Salaisuudet, kuten piilotetut joululahjat, lapset löytävät mutta kuka uskaltaa avata ?

Ylösnousemuksesta on vain yksi todistettava tapaus.  Siksi se on tärkeä, kuten syntymä ja kuolemakin. Uskon asioista tärkeimmäksi koen synnintunnon ja sen sovituksen. Sen on Kristus yksin tehnyt, ja tekee yhä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #70 : 17.10.14 - klo:09:15 »
Eikö olisi solidaarisempaa mennä helvettiin, sinne kärsivien luo?



Viljo Porkola, muutama vuosi sitten kuollut, sanoi körttiläisenä, että me menemme helvettiin Kristuksen mukana. Paavo Aholansaarelaisin teroitti tätä. Jumppu tietää missä meidän paikka on... ei ihminen.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #71 : 18.10.14 - klo:16:47 »
Eikö olisi solidaarisempaa mennä helvettiin, sinne kärsivien luo?

Jotenkin vain uskovien kielenkäyttö kuulostaa minun korviini usein kovin itsekeskeiseltä, siltä että se oma ihan iki-ihkaoma pelastus on SE juttu. Mutta enköhän itse tuijottele omaan nöyhtänapaani ihan yhtä tiiviisti.

Mutta sitä en ymmärrä, mitä väliä sillä on, onko ohjaajan käyttö körttiläistä vai ei.

-mitä tekisit siellä kärsivien luona, roudaisit vettä janooville ja löyhyttelisit vilvoittavasti kärvenneellä sanomalehdellä?  Eikö olisi järkevämpää yrittää tehdä sen tapaista täällä koska sen noin arviolta suuremnalla varmuudella voi tehdä?

-Kuolenmanpelko taitaa olla käsitettävää. Sitten sen avulla on aina ollut helpointa pitää lauma järjestyksessä. Mutta ei sunkan ihmisellä ole oikeaa valuuttaa lunastaa sieluaan tai mikä se nyt sitten on mistään Tuonelasta.

Koko tuo välitila-ajatus ja odottaminen on sikäli outo että siinä ajatellaan Jumalan elävän ajassa ajan vankina kuten ihminen ja joutuvan venaamaan jotakin päätettyä "viimeistä päivää"  :003: Jumala kai ylettyy ajattomuudesta tänne aikaan, mutta kun ihmiseltä loppuu aika no ajattelen aina Kirkastusvuoren tapausta ja jotakin Jeesuksen mainintaa että Jumalalle kaikki elävät ja suoraviivaistin toteemalla tämän.

-Joskus silloin joskus kävivät kamarikeskusteluja, joskus kai lapikaskansa meni tupakille jotta emänmät saivat selvittää lehmänsä ja pelakuunsa ja poikimisensa ja poijituksensa  tuvan puolella, mut kai ne ymmärrettiin hengellisiksi opastustapauksiksi. En tosin tiedä kysynkö tarvitessani jotakin onko tämä körttiläistä. Siitä kohta tulee körttiläistä.  :003:

Pidän yksinkertaisesta. Jos siis en itse keksi yksinkertaistuksia. Olen taas vähän väsynyt kun yökolmeen meni erehykses Dosentin   :026: (älä hypi minä sanon) hyvin yksinkertaisten teologisten havaitsemusten äärellä seminaarityöhön, joka tosin uhkaa venyä. Se on gradun mittaluokkaa kohta  mutta aloin vihata kirkkohistoriaa, vaikka opin että tuo Öppiäisen viittaama pikapuoliin nähtiin uudistusta kaipaavaksi versioksi.
« Viimeksi muokattu: 18.10.14 - klo:16:54 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #72 : 18.10.14 - klo:16:52 »
Kerran taisin nähdä unen että Jumala päätti muuttaa Taivaasta Helvettiin, ja siitä saakka siellä oli tyhjää ja yksinäistä ja päättelin tahtovani sinne mihinä Jumala on, ei niillä päärlyporteilla niin... :003:

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22103
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #73 : 18.10.14 - klo:18:49 »
... eikä harpunsoitto innosta. Poikkeuksena mainittakoon kaksi ihailemaani harpistia. Toinen on suosikkini ulkomusiikillisista syistä: Harpo Marx. Toinen on Los Paraguayosin raju ja hillitön Digno García.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6345
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #74 : 18.10.14 - klo:20:26 »
-mitä tekisit siellä kärsivien luona, roudaisit vettä janooville ja löyhyttelisit vilvoittavasti kärvenneellä sanomalehdellä?  Eikö olisi järkevämpää yrittää tehdä sen tapaista täällä koska sen noin arviolta suuremnalla varmuudella voi tehdä?

Kai se pitäisi niiltä itseltään kysyä, mitä haluavat? Tai haluamme, jos lasken joukkoon itsenikin. Ja joo, pitäisihän sitä täälläkin yrittää.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.