Kirjoittaja Aihe: Kirkko Suomessa  (Luettu 40800 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #90 : 12.04.15 - klo:08:40 »
Ei se olisi sinulle suuttunut, papista en osaa sanoa. Se oli sen kannanotto ylilääkärille vaan. Mutta mietin itekkin mikä määrä infektioita siinä tarttuu. En kättele mielelläni, kaikkia viruisia ei tapa mikään käsidesi. Joku saa tartunnan herkemmin. Se lekuri kuuraa niitä kännyjään koko ajan, joka potilaan välillä, papille se ei ole mitenkään mahdollista ja kättely on varmin tapa levittää epidemia.

Olis se suuttunu. Se oli jo valmiiks vihanen.

Kaikki lekurit eivät todellakaan kuuraa kännyjään -- sairaanhoitajat ja etenkin vähäisemmät palvelijat ovat säntillisempiä. Empiirinen havainto parilta vuodeosastolta. Ihan sutjakasti ilman käsidesejä tai hanskoja lekurit siirtyivät kopeloimaan seuraavan pedin potilasta, vaikka edellisellä kähmityllä oli juuri todettu paha infektio. No, tietenkin seuraavakin sai sitten bonuskuumetaudin.


Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #91 : 12.04.15 - klo:10:33 »
Lääkäriä ei passaa suututtaa. Eikä ehkä pappiakaan.

Lääkäri on paljon pappia vakavampi tapaus, sillä jos suututan sen eikä se siksi kuuntele asiaani, sillä on valta olla määräämättä hoitoa. Ja ilman määräystä en saa.

Pappi taas joutuu hoitamaan hommansa eli minun tapauksessani jakamaan ehtoollisen ihan omista fiiliksistään riippumatta. Vähemmän vakavaa kuin kaupan kassan suututtaminen. Sehän on seurakuntansa palvelija.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #92 : 21.04.15 - klo:07:56 »
Olis se suuttunu. Se oli jo valmiiks vihanen.

Kaikki lekurit eivät todellakaan kuuraa kännyjään -- sairaanhoitajat ja etenkin vähäisemmät palvelijat ovat säntillisempiä. Empiirinen havainto parilta vuodeosastolta. Ihan sutjakasti ilman käsidesejä tai hanskoja lekurit siirtyivät kopeloimaan seuraavan pedin potilasta, vaikka edellisellä kähmityllä oli juuri todettu paha infektio. No, tietenkin seuraavakin sai sitten bonuskuumetaudin.

No sitten.

Kopeloivia ja kähmiviä, aggressiivisia  legureita kohtaavat yleensä etupäässä sairaanhoitajat joita saa empiiristä tietoa pahemmastakin.  :003:  eli kuka tekikään tämän empiirisen havainnon?  Sairaalainfektiot ja tarttuvat eristetään. Bonuskuumeen saa muutenkin. Varsinkin kun kiertää ja tutkii eikä kaikkea tunne hanskat käsissä.

Vaikka minua ei ole kähmitty ja kopeloitu niin lääkäripotilaille on kaikki äkäisiä. Mitä sä siinä makaat, mee suihkuun ja ryhdistäydy.
« Viimeksi muokattu: 21.04.15 - klo:08:00 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #93 : 21.04.15 - klo:08:08 »
Lääkäri on paljon pappia vakavampi tapaus, sillä jos suututan sen eikä se siksi kuuntele asiaani, sillä on valta olla määräämättä hoitoa. Ja ilman määräystä en saa.

Siihen duuniin todel mennään jotta päästäisiin käyttämään valtaa, viis siitä että joskus sen potilaan pitäisi kuitenkin päästä toipumaan. Ja yksi lysti sekin, saako työstään mingänlaista valmiiksi saamisen ja onnistumisen iloa, vaikka tavallisesti ei siitä potilaastaan pidä siis tasan yhtään....    kumma kyllä sitä muuttuu.  vallanhimoiseksi, ahneeksi, vilpilliseksi ihmisvihaajaksi joka haluaa lähinnä niille kärsimyksiä oitis kun kahdeksantoistavuotiaana ilmoitetaan pääsykokeen tulokset.

Sitä ennen oli ihan kiva ihminen.

kyl huojentaa kun lopettaa.

Lakkaiskohan ne ihmiset nyt yökkäämästä nähdessään?    :repee2: :repee2: :repee2:  vai jättikö se lähtemättömät jäljet saastaiseen sieluparkaani?
« Viimeksi muokattu: 21.04.15 - klo:08:15 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #94 : 21.04.15 - klo:08:18 »
Ai jaa, tää ei ollukkan Sairaala Suomessa?  :repee:
Keksiikö kukaan jotain luovaa kirkosta vai pitäiskö perustaa soteketju?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #95 : 23.04.15 - klo:13:53 »
Ai jaa, tää ei ollukkan Sairaala Suomessa?  :repee:
Keksiikö kukaan jotain luovaa kirkosta vai pitäiskö perustaa soteketju?

Kunnioitettavin edesmennyt professori Lauri Haikola sanoi minulle, että ei ole tullut uutta teologiaa Immanuel Kantin jälkeen. Kirkkohan opettaa teologiaa, mutta kyllä siinä on muutakin.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #96 : 30.04.15 - klo:21:26 »
Kunnioitettavin edesmennyt professori Lauri Haikola sanoi minulle, että ei ole tullut uutta teologiaa Immanuel Kantin jälkeen. Kirkkohan opettaa teologiaa, mutta kyllä siinä on muutakin.

En kuulemani perusteella tiedä, opettaako kirkko oikeastaan mitään. Kun kyselin saadakseni vastauksia ja ne olivat kiusaantunutta ja vaivautunutta "emme me voi tietää... " ..."Kaikenlaistahan sattuu...  "  eli olisiko niin ettei kirkolla ole tämän päivän ihmiselle vastausta edes siihen, välittääkö Jumala siitä mitä hänelle tapahtuu.

Useimmille nimittäin tämä taitaisi riittää ja jos missä olen tehnyt elämäni pahimmat taitovirheet niin kirkon jäsenenä jatkamalla tätä linjaa. Pidän kohtalaisen varmana sitä, että ihminen voi hyvin ainoastaan yhteydessä Luojaansa, mutta, hän tarvitsee myös tuen kysymyksilleen ja rohkaisua ennemmin kuin vaivautunutta vaikenemista. Ellei ole vastausta niin vaikeneminen olisi viisautta. Mutta vaieta voi monin tavoin, niin että rohkaustuu tarkentamaan kysymystään tai lähtee yhtä vaivautuneena ja häpeissään kotiin. Se jää päälle, dikdi on kyseessä iso juttu ja tuhannen taalan paikka, juuri se vaikea joka saa vaivautuneena rykäisemään... " Niin... Emme saa odottaa merkkejä ja ihmeitä.... Kaikkeahan tapahtuu.... Emme voi oikeastaan tietää Junalan tahtoa..."

Uskontotieteen mielenkiinto on oikeastaan tässä. Täydellinen hölynpöly vetoaa ihmisiin. Uskonto ilman perustarinaa, löyhä uskoteltu yhteys ikiaikaisiin noituuksiin ---  siis tutkittu ja todettu huuhaaksi --- omatekoiset rituaalitanssit ja kuuskytlukulaisuus, kynttilät, öljyt ja loitsut. Kai ne sitten vastaavat kun niiltä kysyy.





Koska en saanut vastauksia  rupesin sen tähden itse lukemaan teologiaa, eihän se vaadi kuin nettiliittymän, vähän rahaa kurssimaksuun, joitakin kirjoja voi haluta omistaa mutta lähes ne lainataan kirjastoista.

Kyllä kannatti monesta syystä.

Ajattelin kysyväni niin ettei minua ehkä ikinä ymmärretä oikein. Nyt ainakin arvelen osaavani kysyä käsitettävämmin.

Pudin siitä minkä Riitta-mummi lainasi Augustinukselta ja mitä Öppiäinen kirjoitti. Ellei ehdi joka kissanristiäisiin valmistaa puhetta niin taatusti hyötyy kirkon ikivanhasta perinteestä, eli ehtisivätkö kirkon virkaan ryhtyneet teologit lukea?
« Viimeksi muokattu: 30.04.15 - klo:21:30 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #97 : 30.04.15 - klo:21:36 »
Minulla on lisäksi syvä, harras ja todella suuri toivomus.

Osaisittekohan te ihan jokainen ymmärtää, että minä voin hyvin, en ole onneton, katkera, pettynyt, pessimistinen, onneton tyytymätön enkä mitään muutakaan? Tämä siis ei ollut subjektiivista vaikka täytyikin sitoa se koettuun ja luettuun. Vastikään tentityt Saarnan käsikirja Rippikoulun käsikirja ja mitä muita niitä oli.

Kirkon ns moniäänisyys ei ole hyvä eikä hyvästä, ja arvelisin nuoren papin tarvitsevan tutoria siinä kuin nuori noitakin tarvitsee ja saa tarvitsemansa, noita siis..    :icon_eek:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #98 : 01.05.15 - klo:00:32 »
En kuulemani perusteella tiedä, opettaako kirkko oikeastaan mitään.

Kai se edelleen opettaa sen, mitä sanovat kolme ekumeenista uskontunnustusta? Joskin ne ovat aika vaikeatajuisia, Athanasius varsinkin.

Se on sitten eri asia, että palkatun henkilökunnan (joka ei ole kirkko) koostuu paljosta muustakin, mitä sinne on aikojen saatossa kerääntynyt. Ja palkaton seurakunta olettaa että palkattu henkilöstö toimii juuri tämän toimenkuvansa mukaisella tavalla. Tulee hautajaisten jälkeen muistotilaisuuden kahvipöytään lätisemään mukavia eikä opettamaan jotain Athanasiusta.

Eikä se opettaminen sitä vaadi, että yksittäinen opettaja ymmärtäisi tai uskoisi, mitä opettaa. Kyllähän se ymmärrys etenkin voi auttaa, mutta ei sitä voi vaatia kun mysteereistä on kysymys. Siksi Nikean "me uskomme" onkin parempi muotoilu kuin apostolisen "minä uskon". Selitetään, mitä kirkko uskoo.

Lainaus käyttäjältä: Leena
olisiko niin ettei kirkolla ole tämän päivän ihmiselle vastausta edes siihen, välittääkö Jumala siitä mitä hänelle tapahtuu.

Kyllä kirkko opettaa, että Jumala on jokaisen ihmisen luonut eli tarkoittanut olemaan. Eli on sillä iväliä. Se on sitten toinen juttu mitä vastauksia joltain seurakuntalaiselta saa.

Kirkon opetuksesta voisi hyvin huolehtia joku rehellinen ja asioita ymmärtävä vakaumuksellinen ateisti tai umpipakana, joka vain selittäisi, mitä kirkko opettaa. Ehkä niin olisikin helpompaa. Ei tarvitsisi sekoittaa opetukseen mitään henkilökohtaisia epäilyksiään. Rehellisyydellä tarkoitan, että ei vääristelisi niitä opetuksia myöskään yhtään typerämmiksi kuin mitä ne ovat (vakaumukselliset ateistit eivät tämän vaatimukseni täyttämisessä suinkaan aina onnistu).

Lainaus käyttäjältä: Leena
Täydellinen hölynpöly vetoaa ihmisiin. Uskonto ilman perustarinaa, löyhä uskoteltu yhteys ikiaikaisiin noituuksiin ---  siis tutkittu ja todettu huuhaaksi --- omatekoiset rituaalitanssit ja kuuskytlukulaisuus, kynttilät, öljyt ja loitsut. 

Kuuskytlukulaisuus sun muu sellainen tuossa kuulostaa uudelta keksinnöltä, joka vetoaa vain hetken. Onhan se nyt paljon kauempaa juurtava perinne, että kuulutaan kirkkoon, tai jos ei viitsitä kuulua niin jotenkin arvostetaan sitä kumminkin. Se että se nyt vaan on osa suomalaista elämänmuotoa siinä kuin saunakin. Ja jonkinmoinen yleinen uskonnollisuus nyt saa kanavakseen helpoimmin sen paikallisen valtauskonnon. -Vai tarkoititko, että jos perustarina olisi olemassa, niin uskonto ei olisikaan enää niin vetoava? Ehkä en ymmärtänyt, mitä tarkoitit.

Lainaus käyttäjältä: Leena
rupesin sen tähden itse lukemaan teologiaa, eihän se vaadi kuin nettiliittymän, vähän rahaa kurssimaksuun, joitakin kirjoja voi haluta omistaa mutta lähes ne lainataan kirjastoista.

Höh. Niin teillä Helsingissä ei vaadi. Täällä Tampereella voisi tulla halvemmaksi ostaa kirjat kuin reissata kirjastossa ja maksaa kirjastosakkoja  :-\
« Viimeksi muokattu: 01.05.15 - klo:00:45 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #99 : 01.05.15 - klo:00:46 »
^Äh, meni yllä lainaus ja lainattu sekaisin. Eikä ollut enää aikaa korjata virhettä. Koettakaa saada tolkkua, jos kiinnostaa.  Ihan ensimmäinen rivi "en kuulemani perusteella tiedä, opettaako kirkko oikeastaan mitään" on Leenan kysymys, sitten seuraa minun kommenttini siihen. Muut Leena-lainaukset OK.

Ja piti olla että palkatun henkilökunnan toimenkuva koostuu muustakin kuin siitä opettamisesta. Tuo yksi sana jäi puuttumaan. Toimenkuvassa voi etenkin pienemmillä paikkakunnalla olla jos jonkinmoista seurustelua ja kyläpäällikköyttä.

« Viimeksi muokattu: 01.05.15 - klo:00:51 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #100 : 01.05.15 - klo:20:48 »
Nettiliittymä on kai Tampereella yhtä edullinen kuin Helsingissäkin. Otahan ennen riehaantumista selkoa siitä, mitä kaikkea on mahdollista suorittaa verkkokursseina. Opintoja voi suorittaa hyvin joustavasti työn ohella, siten kuin ennättää.
Myös tentti tulee kotiisi. En ihan jättänyt ajattelematta muitakin kuin omia mahdollisuuksiani.

Hienoa, että löysit kirkon opetuksen.  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #101 : 02.05.15 - klo:00:18 »
Ai niin. Unohdin mainita, että ellei opiskeltavaa kirjaa löydy aivan lähimmän kirjaston hyllystä,  niin ystävälliset virkailijat auttavat kaukolainauksessa. Eli ei tarvitse matkustaa Helsinkiin. Olen itse hyvilläni siitä että näin sen vaivan, minulla on ollut tavattoman mukavaa ja kiinnostavaa. Jotenkin ajattelin että ei tällä iällä enää oppisi aivan uusia asioita. Kyllä oppii ja kiinnostuu yhä lisää ja taas oppii.

Sikäli piti paikkaansa että asiat painuivat hitaammin mieleen. Mutta tavattomasti on ollut iloa opiskelusta, avoimen verkkotarjonta on laaja ja aina vain uudet asiat siten kiinnostavatkin. Taidan olla tarjoamassa opiskelua nykyään jokaiselle, no, toivon nyt sentään, ettei kaiken motiivina nähdä pelkkää pahaa.


Joku tänne kirjoitti, olisiko ollut Mauno, ettei ole reilua myötämöisin natkuttaa pappien puutteista ja virheistä.
Ei olekaan.
Ellei saa kysymyksiinsä vastauksia, sopii yrittää etsiä niitä itse.
Kirkon kyvystä antaa tänään tämän päivän ihmisille yksi kestotyydyttävä vastaus minulla on tuo kokemus, mutta siis, kuten taisin mainita, yhtäläisesti olen lyönyt liinat kiinni toisten edessä. Ja tehnyt mielestäni ne suurimmat virheeni. Yritän miettiä mistä syystä. Vielä en tiedä.  :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #102 : 02.05.15 - klo:00:34 »
Kuusikymmenlukulaisuus on sikäli ainakin wiggan perustalla että kirjoista valtaosa julkaistiin silloin, ušeimmat trendit kuten Hair-musikaalista tuttu Vesimiehen aika samoin niihin aikoihin luotu.

Mietityttää tänään luettu kiihkeä vimma vakuuttaa että suomalais-ugrilaisen mytologian pohjalla onkin todellinen historiallinen henkilö Kaleva jonka poikia ovat Väinämöinen, Ilmarinen ja ketä ne nyt olivat  kaksi muuta, eli välillä lukiessa herää  ihmetys siitä, onko kuinkakin suuri osa opintojaksosta silkkaa puppua. Luulin tutustuttavan syvemmin maailmanuskontoihin, uuspakanallisuus vie melkoisen osan nyt.  Mutta onhan nekin opiskeltava ja tentittävä.

Käytännöllisen teologian kohdalla mietin minkä verran nämä käsikirjat joita pänttäsimme,  tarjoavat apua ja tukea kirkon työntekijöille täällä tänään.    :kahvi:  Ja miten on jos olisi syvällisempää. Esimerkiksi mainintoja niistä perintöön kuuluvista teoksista joita täällä Riitta-mummi on lainannut, sopisiko sitaatti sellaisesta jonkin pyhäpäivän tekstiin?
« Viimeksi muokattu: 02.05.15 - klo:00:42 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #103 : 02.05.15 - klo:01:11 »
Mitä ovat wigga ja liinojen kiinni lyöminen? (Wikipedia tarjoaa wiggan selitykseksi jotain, mitä en usko sinun nyt tarkoittavan.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #104 : 02.05.15 - klo:01:17 »
Millon sitten sanoisit, että kirkko[/] antaa vastauksen johonkin kysymykseesi? Kuka silloin tekisi/olisi tehnyt jotakin, ja mitä? Ja tarkoitatko kirkolla Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa vai kristikuntaa (enemmän tai vähemmän) laajemmin)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.