Kirjoittaja Aihe: Kirkko Suomessa  (Luettu 40789 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #105 : 02.05.15 - klo:10:49 »
Me olemme kasteella käyneet kirkko.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #106 : 02.05.15 - klo:11:28 »
^Lasketko mukaan nekin kasteella käyneet/käytetyt, jotka sittemmin ovat eronneet virallisesta kirkkoinstituutiosta ja pitävät itseään ateisteina tai agnostikkoina? Taikka kääntyneet johonkin muuhun uskontoon?

Voisihan tuo määritelmä käydä, vaikka ovat mukanakin.





Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #107 : 02.05.15 - klo:11:34 »
Voiko kasteen pestä pois, ja miten ?   :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #108 : 02.05.15 - klo:11:37 »
Mestari Ekhardin sanoin, että "Jumalaa pilkattaessa Häntä ylistetään".
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #109 : 02.05.15 - klo:11:42 »
Niin. Kun hyökätään luullan puolustettavan omaa oikeaa.  Sama jalkapallossa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #110 : 02.05.15 - klo:11:46 »
Mestari Ekhardin sanoin, että "Jumalaa pilkattaessa Häntä ylistetään".

Niinpä, mutta sitten on paljon niitä jotka eivät pilkkaa eivätkä hyökkää, vaan ovat vain ihan kiinnostumattomia.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #111 : 02.05.15 - klo:15:06 »
Mietityttää tänään luettu kiihkeä vimma vakuuttaa että suomalais-ugrilaisen mytologian pohjalla onkin todellinen historiallinen henkilö Kaleva jonka poikia ovat Väinämöinen, Ilmarinen ja ketä ne nyt olivat  kaksi muuta, eli välillä lukiessa herää  ihmetys siitä, onko kuinkakin suuri osa opintojaksosta silkkaa puppua.

Jalmari Jaakkolaako siellä luetaan? 60-luvun loppupuolella tuollaisia näkemyksiä esitettiin folkloristiikan peruskursseilla varottavina esimerkkeinä.

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #112 : 05.05.15 - klo:06:50 »
Millon sitten sanoisit, että kirkko[/] antaa vastauksen johonkin kysymykseesi? Kuka silloin tekisi/olisi tehnyt jotakin, ja mitä? Ja tarkoitatko kirkolla Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa vai kristikuntaa (enemmän tai vähemmän) laajemmin)

Luulisin että se siellä jo lukee, mutta;  saako/ voiko yksittäinen ihminen uskoa, että mitä hänelle tapahtuukin, on Jumalan hyvää johdatusta ja ettei Jumalan tahtomatta hänelle tapahdu mitään?

Että hän saa luottaa Jumalan johdatukseen ja armahtavaisuuteen, vaikka ei aina kykenekään tekemään töitään, tarkoitan niitä joihin kalliilla rahalla koulutettu, ja voiko vaikeasti ratkaistavissa tilanteissa kysyä, mitä Jumala tahtoisi hänen tekevän?

Ovatko Raamatun lupaukset ( joita hyvin paljon löytyy Vanhasta Testamentista juuri tuota yllämainittua koskien) tarkoitetut Israelin kansalle vai saako ne omistaa itselleen?

Nämä tuntee tärkeiksi jos ei aina pysy tajuissaan. Niillä ei ole tekemistä toisten ihmisten " epäoikeuden" kanssa koska nämä ovat useasti vähintään yhtä hämmentyneitä tilanteesta. Eli harvoin voisin minä sanoa itseäni kohdellun epäoikeudenmukaisesti. Ehkä sinua sitten,  kun sellaista ajattelet.
Sairauksia ja vammoja nyt vain elämässä on, kärsimystä niin suurta ja syvää, etten ymmärrä,  miksi minun pitäisi puida nyrkkiä ja huutaa Jumalalle kirosanoja. En siis todella ymmärrä. Pastori joka sitä ehdotti oli työskennellyt kotiseudullani ja päätteli että " paikallinen kireä pietismi" esti minua eikä ottanut uskoakseen etten ollut mukana niissä kitarakuoroissa jotka tupsahtivat keskelle hänen rippikoululeiriään evankelioimaan, enkä ylipäätään jaksanut paikallisessa uskonsuuntauksessa noin vuotta kauempaa. En osaa ajoittaa tapahtunutta häiriköintiä mutten ollenkaan epäile ettei sellaista olisi tapahtunut.

Enempää sanottavaa ei minulla tähän ole enkä jatka osaltani tätä jähnäämistä.

Että väki joka papilta kysyy " miksi minä"  olisi mahdollisesti  hyvin tärkeällä kohdalla koko henkisen ja hengellisen elämänsä kannalta kuuluu teodikeaketjuun eikä edusta minua. Saatan todella, usko tai älä, kirjoittaa muistakin, en ainoastaan itsestäni. Enkä kirjoita tälläkään kertaa omista tuumailuistani kummempaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #113 : 05.05.15 - klo:07:04 »
Yllämainituista nimen omaan arvelen, että koskevat pätkätyöläisiä, työttömiä, taloudellisesti tuntuvan tiukille joutuneita, ihmisiä jotka joutuvat täällä koto-Suomessa miettimään ostaako lääkkeensä vaiko ruokaa perheelle (ostavat ruokaa) .

Vaikeudet joihin ei ole itse syypää on kaikin tavoin helpompi kantaa, jos ne ottaa Jumalan kädestä, mutta mikäli se on humpuukia on tietenkin parempi että sanotaan se ääneen. Siis ääneen, rauhallisesti ja asiallisesti, että niinkin saattaa jokin lahko puhua mutta se ei noin yleisesti ottaen ole ollenkaan totta. Ei kiusaantuneena ja vaivautuneena, koska se saa kysyjän häpeämään koko kysymystä.

Jos oma ajatteluni kiinnostaa niin ajattelen yllämainitunkin kokeneena (ei pätkätyötä mutta rahavaikeuksia) Docensin uskon tapaa seuraillen ihan riittävästi tilanteen hallintaan. Toisinaan apu saapuu hengellisen opastajan hahmossa, oli tämä elossa tai kuollut.
Tästä en nyt siis kanssasi jatka. Voit kysyä yv: llä ja jos kysymys vaikuttaa asialliselta saatan vastata.
« Viimeksi muokattu: 05.05.15 - klo:07:07 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #114 : 05.05.15 - klo:12:17 »
Luulisin että se siellä jo lukee, mutta;  saako/ voiko yksittäinen ihminen uskoa, että mitä hänelle tapahtuukin, on Jumalan hyvää johdatusta

Ja niin edelleen. Ei siellä lue sitä, mitä kysyin.

Kysyin: Kenen näihin (tai mihin hyvänsä muuhun kysymykseen) pitäisi vastata, jotta voi sanoa, että vastauksen antaa kirkko?

Joidenkin mielestä se on arkkipiispa ja toisten mielestä Päivi Räsänen.

Ihan sama mikä kysymys on, minua kiinnostaa kuka saa vastata kirkkona.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #115 : 05.05.15 - klo:12:58 »

Joidenkin mielestä se on arkkipiispa ja toisten mielestä Päivi Räsänen.

Ihan sama mikä kysymys on, minua kiinnostaa kuka saa vastata kirkkona.
Me!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #116 : 05.05.15 - klo:13:29 »
^Huutoäänestyksellä päätetään, mitä kirkko opettaa?

Vastauksesi ei ole kovin konkreettinen.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #117 : 05.05.15 - klo:13:37 »

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #118 : 05.05.15 - klo:14:33 »
^Ahaa, eli kysymyksellä olisi sittenkin väliä, toisin kuin luulin. Kysymyksestä riippuu, kuka saa vastata. Leenan kysymysten tapauksessa oikea osoite olisi piispainkokous. Tosin se on minulle edelleen epäselvää, haetaanko Suomen evankelis-luterilaisen kirkon opetusta vai kirkon jossakin laajemmassa mielessä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10395
Vs: Kirkko Suomessa
« Vastaus #119 : 05.05.15 - klo:18:40 »

   Tuo jälkimmäinen vaihtoehto. Kirkko on niin liikkuva ja kehittyvä, että se elää jatkuvaa muutosta. Siksi keskustelu on tauotonta. Mikä eilen oli oikein, saattaa tänään olla toisin. Tämän vuoksi kukin on omalta kannaltaan kirkon ääni, sillä kirkkoa ylempänä, ylinnä on Kristus. Me roikumme kiinni kirkon sanoman ytimessä. Siitä voi johtaa myös vastauksen kysymykseen kirkon äänestä.
Mitä sitten pitää sisällään Kristus? Se on lähimmäisen kohtaaminen.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024