Kirjoittaja Aihe: Uskonnonsyöttö vol4.  (Luettu 50480 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #60 : 11.07.10 - klo:17:31 »
Suomessa on yritetty polttaa useita kirkkoja. Moni pottoyritys on onnistunut.
MAnnerheimintien Raamattuikkunaa ei ole tietääkseni koskaan yritetty polttaa.
Jampelta kysyisin, että pitäisiköhän ne kirkot sulkea ja laittaa muuhun käyttöön, koska ne tuollaista mielipahaa ja suuttumusta tuntuvat aiheuttavan?

Lainaus käyttäjältä: Jampe
Mutta jos on kertakaikkiaan sisäinen pakko niin voisit vaikka osallistua johonkin raamattupiiriin tms. ja olla jakamassa siellä mitä sinulla on jaettavaa. En epäile etteikö olisi mutta enemmän voisi olla positiivista hyötyä sellaisesssa mukana olemisesta kuin ikkunateksteistä joilla ei ole muuta kuin kielteinen vaikutus ihmisiin.


En usko, että minulla olisi juuri mitään annettavaa uskovaisiksi itsensä uskovien ihmisten raamattupiirissä.
JA vaikka olisikin, en taida nykytilanteessani jaksaa lähteä sinne kovin paljoa mitään jakamaan.
Tekstien esilläpitäminen Mannerheimintiellä sopii minulle paremmin, koska koen sen mukavaksi harrastukseksi ja sekin mieltä lämmittää, että niin moni kannustaa minua siihen. Toki negatiivinenkin palaute kannustaa, varsinkin, jos se tulee itsensä uskovaisiksi uskovien ihmisten joukosta. Jos kukaan ei ottaisi mitään kantaa, se tuntuisi minusta aika ikävältä.

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #61 : 11.07.10 - klo:21:15 »
Ihmisen verkkokalvoille katuvilinässä piirtyy vaikka ja mitä. Raamatusta poimitut lauseet ei taida olla pahimmasta päästä, varsinkaan jos ne ovat rakkauden asialla.

Taiteesta sanotaan, että se toimii silloin, kun taiteen kuluttajalla herää tunteita. Ehkä se pätee Raamattuunkin?  :023:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #62 : 11.07.10 - klo:22:44 »
Ihmisen verkkokalvoille katuvilinässä piirtyy vaikka ja mitä. Raamatusta poimitut lauseet ei taida olla pahimmasta päästä, varsinkaan jos ne ovat rakkauden asialla.

Taiteesta sanotaan, että se toimii silloin, kun taiteen kuluttajalla herää tunteita. Ehkä se pätee Raamattuunkin?  :023:

Tähän hommaan pätee yleiset markkinoinnin säännöt. Lauseen on jäätävä pyörimään päähän, silloin se toimii.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #63 : 12.07.10 - klo:07:23 »
" Yksi kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa!"

Olemme ajatelleet loppuviikosta mennä Tyrvään Pyhän Olavin kirkon uutta kirkkotaidetta katsastamaan.

Säiden armoilla vaan ollaan. Jos on näin kuuma emme ehkä kuitenkaan vielä lähde kun Basso on otettava mukaan.

Onko foorumilla tietoa Tyrvään kirkon auki-olosta. Pitääkö sinne varata oikein aika, on kuulema niin suosittu.
Ruokakori mukaan ja piknik meinigillä mennään. Uskon sieltä saavani myös Sanan nälkääni.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #64 : 12.07.10 - klo:10:18 »
Tähän hommaan pätee yleiset markkinoinnin säännöt. Lauseen on jäätävä pyörimään päähän, silloin se toimii.

Oma (vielä tarkempaa muotoaan hakeva) ideologiani markkinoinnin säännöistä yhdistettynä Raamatun levittämiseen on seuraava:
Tekstin pitää olla sen verran suurta, että se näkyy hyvin. Tekstin tulee olla myös selkeällä fontilla.

Habakuk:
2:2 Ja Herra vastasi minulle ja sanoi: "Kirjoita näky ja piirrä selvästi tauluihin, niin että sen voi juostessa lukea."

Ihmettelen niitä monia busseissa olevia mainoksia, joissa tekstistä ei saa mitään selvää koska teksti on hyvin pientä taikka tekstin ja taustan välinen kontrasti on sellainen, että teksti katoaa taustaan. Ainakaan minua ei kiinnosta mennä lähelle katsomaan, että mitä julisteissa lukee.
Istun busseissa yleensä takaosissa, joten edempänä mainokset näkyvät toki paremmin.


Evankeliumi on uskomukseni mukaan kuitenkin sellainen sanoma, että se koskettaa vain niitä harvoja ihmisiä, joiden mielen Jumala avaa evankeliumille, joten minusta tuntuu siltä, että monet mainonnan säännöt  eivät tuon sanoman eteenpäinviemiseksi yhtään auta.
Ennemminkin haittaavat, mikäli mainonnan säännöt esim. edellyttävät eräselvää ja huonosti näkyvää tekstiä taikka jos mainonnan säännöt muokkaavat tekstin sellaiseen muotoon, jossa ihmisten pitää yrittää oivaltaa jotain, joka on jo muutenkin tiedossa.
Esim. jos allekirjoitus olisi J.K. sen sijaan, että se olisi "Jeesus Kristus", on se minusta haitallista  ihmisten oivallusenergian hukkaamista, koska itse Raamatun teksteissäkin on jo sen verran oivaltamista, että kukaan ei kuitenkaan onnistu niistä kaikkea sisältöä oivaltamaan.
Lähtökohtani on siis se, että Jumala on tavalla taikka toisella monesti Raamatun teksteissä mukana, joten hyvin paljon asioita voi tässä jättää Hänen huolekseen.
Jumala myös peittää evankeliumin monelta sallimalla niin, että se näyttää vastenmieliseltä, kun taasen toisille Jumala esittää evankeliumin arvokkaana ja hienona asiana. Näinollen, vaikka evankeliumin teksti busseissa olisi vähän rumankin näköinen, ei se ehkä haittaisi. Saattaisi jäädä ainakin sellaiset käännynnäiset pois, joita sillä kertaa Jumala ei teksteillä ole ajatellut puhutella.

Jos taasen Jumalaa ei ole olemassa taikka jos Jumala ei ole Raamatun esittämä Jumala, tällöin olen paljolti  sitä mieltä, että kaikki mainonnan säännöt on otettava Raamatun tekstien esittelyssä huomioon.
Tällaisessa tilanteessa kun ei ole tuota mahdollisuutta mukana, että Jumala puhuisi ihmisille Raamatun  tekstien kautta vaan Raamatun kanssa kilpailtaisiin  täysin samalla viivalla, kuin esim. silmälasi- taikka makkaramainokset bussissa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #65 : 12.07.10 - klo:16:26 »
Huh, ei ikimaailmassa J.K. alle...  se olisi jo mautonta... kikkailua nyt vähintään ja no, onneksi niin ei kukaan teekään.

Tuo on viisas neuvo "että sen näkee juostessaan lukea".
Piti kysymäni, milloin niitä julisteita  näkyy? Missä vaiheessa se rojekti on?  Saitko siihen apuja? Nämä tulivaty nyt päinvastaiseen järjestykseen kuin piti.

 Tämä helle pehmittää aivojen rippeetkin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #66 : 12.07.10 - klo:17:25 »


Esim. jos allekirjoitus olisi J.K. sen sijaan, että se olisi "Jeesus Kristus", on se minusta haitallista  ihmisten oivallusenergian hukkaamista, koska itse Raamatun teksteissäkin on jo sen verran oivaltamista, että kukaan ei kuitenkaan onnistu niistä kaikkea sisältöä oivaltamaan.


Tässä osut mielestäni asian ytimeen!

Raamatusta irroitettu yksittäinen lause on haaste "markkinoinnin näkökulmasta". Olen itse kokenut, että monet Raamatun lauseet tarvitsevat tuekseen ympärillä olevan tekstin, jotta se aukeaa. Jos ei ole lukenut Raamattua, ei lauseet aukea. Se ei haittaa, että lause jää pyörimään jonnekin alitajuntaan, mutta koen, että Raamtun yksittäisellä lauseella on hyvin vähän tehoa. Siis siinä mielessä, että joku lauseen bussissa lukenut kiinnostuisi lauseesta niin paljon, että alkaisi kaivata sanojen tarkempaa tutkimista.

Ei ne lauseet turhia ole, en sitä sano. Jos näen jotakin Raamattuun viittaavaa jossakin julkisessa tilassa, tulee hykerryttävä olo. Täällä on käynyt joku uskova!  :icon_lol:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #67 : 13.07.10 - klo:10:52 »
Lainaus
Huh, ei ikimaailmassa J.K. alle...  se olisi jo mautonta... kikkailua nyt vähintään ja no, onneksi niin ei kukaan teekään.


Eräässä järjestössä näin olisi haluttu tehdä, jotta ihmisillä olisi jotain oivallettavaa.
Muuttivat sitten mielensä, mutta oli meillä sitten muitakin asioita, joita emme saaneet sopimaan yhteen, joten yhteistyö tuolla kertaa kariutui.
Vaan, jos olisin suostunut kaikkeen, mitä halusivat, niin olisi varmaan noin tehtykin.

Lainaus
Piti kysymäni, milloin niitä julisteita  näkyy? Missä vaiheessa se rojekti on?  Saitko siihen apuja? Nämä tulivaty nyt päinvastaiseen järjestykseen kuin piti.

Julisteiden taustojen tekemiseen löytyi apuja.
Eräässä järjestössä annettiin lausunto, että ne ovat huonoja. Niillä huonoilla taustoilla kuitenkin olisi tarkoitus elää.
On kovin vaikeaa saada mitään järjestöä taikka seurakuntaa antamaan tilinumero, johon voisimme rahat koota, joten suunnitelmissa on oman rekisteröidyn yhteisön perustaminen tämänkaltaista toimintaa varten. Kun on tämänkaltainen yhdenasian yhdistys, niin ei tarvitse käyttää suunnattomia energiamääriä monen monituisten yksityiskohtien kanssa yritettäessä sovittaa tätä toimintaa jonkun muun järjestön toimintaan.
Suuri homma järjestön perustamisessa on sääntöjen laatiminen. Olen jo yrittänyt niitä miettiä. Aivan lähiaikoina yritän jonkunlaisen sääntöluonnoksen saada aikaan. Ry tarvitsee hallituksen, jossa on vähintään 3 jäsentä sekä pari tilintarkastajaa. Hallitus on koossa, tilintarkastajia ei vielä ole hommattu. Omana harrastustoimintana tätä vedän, joten ei tämä millään hirmuvauhdilla etene.
Ennen, kuin kampanja voidaan viedä läpi, pitää olla kampanjaa varten omat www-sivut ja keskustelufoorumi kunnossa ja paljon muutakin pitää vielä tehdä.
Keskustelufoorumista ei tule erilainen, mihin yleensä on eri järjestöjen kohdalla totuttu. Kyseisellä foorumilla saa haukkua tätä järjestöä, jonka siis yritän perustaa. Sen toimintaa kohtaan saa olla kriittinen, saa levittää järjestöstä perättömiä huhuja ja muutenkin saa heittää meitä vastaan kuraa. Muiden järjestöjen haukkujiin suhtaudutaan hivenen tiukemmin (joskin ei sensuuri tuossakaan liian kovaa olisi) kehoittamalla heitä menemään näiden järjestöjen foorumeille kertomaan asiansa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #68 : 13.07.10 - klo:11:03 »
Mainittakoon vielä, että maksupuolen suunnittelusta/toteuttamisesta mikään järjestö tuskin pääsee tämän kampanjan suhteen huomauttamaan, koska tuo puoli ei tule millekään järjestölle rasitteeksi. Minkään järjestön rahoja ei tässä välttämättä tarvita, elleivät itse halua tähän taloudellisesti osallistua.
Lähes kaikessa muussa kampanjaan liittyvässä sitten voikin tulla (ja onkin tullut) erimielisyyksiä.

Keräyslupa tarvittaisiin kuitenkin, jotta kahden kampanjasta taloudellisen vastuun ottaneen henkilön taakka olisi pienempi.
1000 euroa per henkilö on nimittäin paljon mukavampi maksaa, kuin 5000 euroa per henkilö.
Ilman keräyslupaa ei saa julkisesti kerätä (esim. netin kautta) ja jos kuitenkin kerää julkisesti, keräyksen tuotto ymmärtääkseni kuuluu tällöin valtiolle, ellei valtio jousta.
« Viimeksi muokattu: 13.07.10 - klo:11:08 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #69 : 13.07.10 - klo:11:24 »
..."kampanja, ... markkinointi..."


Täytyy sanoa etten kyllä yhtään ymmärrä sitä logiikkaa että joku ihminen päättää ryhtyä Jumalan/uskon markkinamieheksi!

-Eikö meidän ennemmin pitäisi olla nöyriä ja hiljaisia Sanan edessä kuin ruveta "markkinoimaan" ja metelöimään sitä?

Kyllä suomessa nämä asiat jo tiedetään!  -hölmöläisten hommaa minusta koko touhu, markkinoida kristinuskoa... Sama kuin kulkisi kadulla julisteet käsissä jossa lukisi: "tiedätkö että autosi pitää katsastaa joka vuosi?"



Anteeksi nyt vaan arvon ihmiset mutta näinkin se vähän on. -eikä niin vähäkään!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #70 : 13.07.10 - klo:13:49 »
Asia tiedetään, mutta sitä ei haluta tietää.  :001:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #71 : 13.07.10 - klo:14:57 »
Asia tiedetään, mutta sitä ei haluta tietää.  :001:

Tässä on sellainen yksinkertainen asia, että ihminen ei voi itseään pelastaa, vaan kaikki on Jumalan armoa. Kaikkinaiset harrastukset ovat sallittuja, mutta niistä ei saa pisteitä taivasmatkalle.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #72 : 13.07.10 - klo:21:47 »
Lainaus
Eikö meidän ennemmin pitäisi olla nöyriä ja hiljaisia Sanan edessä kuin ruveta "markkinoimaan" ja metelöimään sitä?

Pitäisi pitäisi, vaan jos en satu olemaan riittävän nöyrä enkä oikein tiedä, kuinka nöyräksi ryhdytään, niin mitä silloin tekisin?
Jos osaat auttaa minua eteenpäin nöyryyden tiellä, niin yritän ottaa opetuksesi kiitollisuudella vastaan.

On vain niin paljon nöyryyden tien kulkijoita ja saarnaajia, jotka minusta näyttävät kulkevan todellisuudessa ylpeyden tietä.
Tämä näköharha johtuu paljolti sokeudestani, joka on eräs este sille, että minusta voisi tulla riittävän nöyrä.

Uutta uskoontuloani odotellessani markkinoin ja kampanjoin kristinuskoa ja teen muutakin, mitä koen mukavaksi.
Toivon toki samalla, että nöyryyden tien kulkijat eivät liikaa pilaa päiväänsä minun harrastuksistani.
Jonain päivänä ehkä kuljemme samaa tietä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #73 : 13.07.10 - klo:21:59 »
Minä olin enemmän/vähemmän aktiivisesti uskonnollisissa kuvioissa mukana varmaan yli 30 vuotta, mutta tuli sitten noin 10 vuotta sitten pienenä yllätyksenä se, että ihminen pelastuu oikeastikin yksin Kristuksen uskolla.
Toki tuon 30 vuoden aikana oli joitain aavistuksia ehtinyt tuosta syntyä, mutta ei vain oikein ollut silti avautunut asia.
Myös luterilaisten tilaisuuksissa kävin varmaan enemmän, kuin luterilaiset keskimäärin.

Kumma, jos ne ihmiset, jotka käyvät vain harvoin Sanan kuulossa pääsevät tuosta ytimestä minua paremmin selvyyteen.
Maailma on kuitenkin ihmeitä täynnänsä.

Jotenkin koen hengenheimolaisuutta Lutheria kohtaan, kun Luther teoksessaan Galatalaiskirjeen selitys tilittää, että tämä kristinuskon ytimen (=pelastus Kristuksen uskolla) säilyttäminen ihmisen mielessä on kovin hankalaa, koska se on niin täysin ihmisluonnon vastaista, että se ydin katoaa ihmismielestä, jos ei koko ajan sitä itselleen kertaile. Minulle käy koko ajan juuri noin, kuin Lutherillakin oli.
Nykyihminen kuitenkin tuntuu olevan kehittyneempi versio, koska sille riittää evankeliumin kertakuuleminen riparilla.
Minulle ei vain riitä, vaikka kuinka mitä uskottelisin itselleni. Hetken sen uskon ja jo hetken päästä on välillä voimakaskin epäusko vieraana.

Onnittelut vain kaikille kunnolla uskoon tulleille!
Ehkä minuakin joskus kohtaa tuollainen jymyarmo ja uskonvoima jossa tiedän, että enää ei tarvitse evankeliumista mitään kuulla.
« Viimeksi muokattu: 13.07.10 - klo:22:02 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #74 : 14.07.10 - klo:12:05 »
Kumpi sinut ja minut pelastaa, Jeesus Kristus vai se, että meille on koko ajan kirkkaana uskon ydinasiat.

Mielestäni meidän tulisi kääntää katseemme oman oikeassa olemisen ja oman hengellisyytemme tarkkailusta lähimmäisen rakastamiseen. Pelastukseen riittä Kristuksen sovitustyö.
Mutta lähimmäisten elämää helpottaisi, jos jokainen ihminen kohtelisi lähimmäistään niinkuin toivoisi itseään  kohdeltavan.
Pyryharakka