Kirjoittaja Aihe: Sieniä ?  (Luettu 3956 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Sieniä ?
« : 11.07.16 - klo:13:43 »
Onkos sieniä ilmaantunut,  muuallekin kuin rakenteisiin ja varpaisiin. Ainakin vettä ja lämpöä riittää.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Sieniä ?
« Vastaus #1 : 12.07.16 - klo:00:24 »
Herkkusieniä on piha pullollaan! Ja kuin tämän päivän aikana olisi putkahtanut kuorikatteelle ne pulkkosienet, jotka siihen joka syksy tulee. Nyt siis olisivat etuajassa.

Jos ei olisi akillesjänteet kipeät niin kipaisisin huomenna katsomaan sen paikan, jossa oli viime syksynä tsiljoona sormenpäänkokoista kantarellia, jotka eivät siitä isommaksi kasvaneet.

Nyt on sienille kyllä tosiaan ihanteelliset kasvuolot. Vielä kun keksisin jonkun, joka niitä syö. Pakastimessa niitä olisi lisää; siellä on viimevuotisia haperoita ja sinivalmuskoita vieläkin. Eivät vain ole muuttuneet kastikkeeksi ja marssineet suuhun.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Sieniä ?
« Vastaus #2 : 12.07.16 - klo:00:25 »
Limanuljaskaa löytyi tänään vain 1 kpl

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Sieniä ?
« Vastaus #3 : 13.07.16 - klo:00:03 »
Haperoita paljon. Varmaan toukkaisia näin alkukaudesta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Sieniä ?
« Vastaus #4 : 13.07.16 - klo:06:51 »
Meillä näkyy pihassa muutama kantarelli. Otin käyttöön kaksi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Sieniä ?
« Vastaus #5 : 13.07.16 - klo:15:41 »
Ehkä illalla etsimään kantarelleja.  :023:

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Sieniä ?
« Vastaus #6 : 13.07.16 - klo:16:51 »
Kävin aamusella metsässä. Kantarelleja, vaaleita orakkaita, jokunen herkkutatti, yksi koivun punikkitatti, muutama haaparousku ja yksi nummirousku tuli saaliiksi. Rouskut jäivät ryöpättynä odottamaan jääkaappiin smetanaa, jotta saadaan sienisalaatti. Muut sienet päätyivät heti kättelyssä uusien perunoiden kassa syötäviksi.

Keltahaperoitakin olisi muutama ollut, mutta ne oli valmiiksi syötyjä.
Pyryharakka

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Sieniä ?
« Vastaus #7 : 14.07.16 - klo:16:41 »
Unessa oli paljon isoja punalakkisia haperoja. Oli kahta sorttia, sellaista kokonaan valkojalkaista ja sitten muuten samalnaista, mutta jalkakin vähän punertava. Unessa en muistanut nimeä, mutta hereillä se jälkimmäinen on selvästi isohapero. Mietin siinä, keräisinkö vai enkö, kun olivat melkein yhden omakotitalon pihassa; sitten sieltä tuli lapsia joilta koetin kysellä lupaa, mutta heitä taisi ujostuttaa vieras aikuinen niin, ettei vastausta oikein tullut. Pieni veitsi oli mukana, tosin tiskiaineessa, mutta ajattelin ettei se haittaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Sieniä ?
« Vastaus #8 : 12.09.16 - klo:01:20 »
Mustavahakkaita enemmän kuin koskaan olen nähnyt (ehkä enemmän kuin eläissäni olen nähnyt yhteensä). Olisinpa nähnyt jo kaksi viikkoa sitten. Vähän työlästä etsiä niiden seasta vielä käyttökelpoisia yksilöitä, ja sitten jo alkoi hämärtääkin ja aika kotiutua. Mutta jotakin sain, äsken perkasin. Metsässä tuli vastaan emäntä joka niitä samoja vahakkaita keräsi isoon muovipussiin jota roikotti kainalossaan ja enemmän hänellä niitä oli kuin minulla. Mahtoi tulla valmista sienimuhennosta sillä systeemillä jo metsässä  :icon_biggrin:. Ja sellaista, jota en kasvissyöjälle tarjoaisi.

Kaksi vuotta sitten näin samaisessa paikassa mustavahakkaita, niinikään vähän myöhästyneesti, joten ajattelin tutkia olisiko niitä taas. Täytyy jos hyviä sienivuosia tulee niin käydä siellä jo hyvissä ajoin elokuun puolella.

Kaksi vuotta sitten oli uskomattoman paljon leppärouskuja, jopa ihan puhtaita. Nyt jonkin verran ja toukkaisia melkein kaikki. 6.9.2014 olen ottanut valokuvan, jossa käyn perkaamaan leppärouskuämpärillistä. Nyt on toukkaisia karvarouskutkin, ja kaikki sillihaperot mitä on näkynyt.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Sieniä ?
« Vastaus #9 : 12.09.16 - klo:09:43 »
Tyttö on saanut paljon kanttarelejä.
Miniä taas tykkää enemmän marjastaa.
Ja minä lepäilen nyt jonkin aikaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Sieniä ?
« Vastaus #10 : 12.09.16 - klo:10:09 »
Kantarelleja on täälläkin tänä vuonna ollut runsaasti, minäkin olen niitä löytänyt!  :023:
Samoin on lankojen värjäykseen sopivia limanuljaskaa ja verihelttaseitikkiä runsaasti.
Ehkä suppilovahveroita vielä pitäisi haeskella, siis syötäväksi.
Mustaa torvisientä ei minun silmilläni löydy.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Sieniä ?
« Vastaus #11 : 12.09.16 - klo:11:32 »
^oho, värjäätkö lankoja?

Minä olen vain syönyt limanuljaskat. Joskus olin sienessä pikku porukalla, jossa oli yksi värjäri. Hän saikin meistä parhaan saaliin, kun ei ollut niin tarkkaa, onko sato madonsyömää  :)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Sieniä ?
« Vastaus #12 : 12.09.16 - klo:13:33 »
Kun teidän sienijuttuja luen, tulee haikeus. Ennen meillä oli hyvät sieniapajat Porkkolan lähimetsissä joissa nuori karja laidunsi. Siitä on jo kauan. Karjaa ei ole kuin jokunen lammas pihapiirin aitauksessa, kukko ja muutama kana.
Metsät kasvavat aukkohakkuiden jälkeen pitkää saraheinää, vattupuskaa ja sitten taimikoita, yleensä kuusta. Kantarelli viihtyy koivun seurassa, myös sammalpintaisessa havumetsässä, mutta ei risukoissa.

On yksi sieni, jota en tunne. Se muistuttaa melko paljon tuota mustavahakasta, mutta on hyvin limainen. Heltat jatkuvat alemmas, ja yhtyvät jalassa nukkamaiseen rusehtavaan osaan.
En ole löytänyt sienikirjoista tätä. Sitä kasvaa meidän mökkitien keskellä, ajourien välin sorassa jossa on maatuneita kuusenneulasia.
En ole sitä kerännyt kun en tunne.  Olisiko tumma limanuljaska ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Sieniä ?
« Vastaus #13 : 12.09.16 - klo:14:39 »
^Samettijalka? http://www.luontoportti.com/suomi/fi/sienet/samettijalka

Ei tuossa tosin sanota, että olisi hyvin limainen.

Rusakkonuljaskakin olisi olemassa, mutta sillä taas ei ole samettista jalkaa, tai ainakaan niillä yksilöillä jotka olen tavannut, ei ole ollut.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.