Kirjoittaja Aihe: Pähkäilyä vakaumuksesta  (Luettu 23679 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Pähkäilyä vakaumuksesta
« Vastaus #60 : 04.12.09 - klo:09:41 »
... Ja jos minä saan ehdottaa ja päättää, täällä ainoastaan k i r j o i t e t a a n. ...
Asiaa...

vai kirjoitetaanko :icon_wink:. Eiköhän ole niin että aina jossain vaiheessa "joku nimimerkki lähtee, polkemaan sivuraiteille", ... minä en kyllä koskaan :icon_wink:... tai siis(olen syylinen)
 :icon_cool:

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Pähkäilyä vakaumuksesta
« Vastaus #61 : 04.12.09 - klo:18:50 »
Ei. Me kirjoitamme Marti Lutherista. Ja jos minä saan ehdottaa ja päättää, täällä ainoastaan k i r j o i t e t a a n. Puhelimessa puhutaan. Kasvokkain puhutaan tai vaietaan, mutta ei kirjoiteta.

Puhuminen liittyy olennaisesti keskusteluun, siis välittömästi vuorovaikutteiseen viestintään. Tästä syystä puhuminen on monelle melkein keskustelun synonyymi. Kirjoittaminen taas on ollut pitkään sillä tavalla yksisuuntaista, että välitön vuorovaikutteisuus puuttuu. Sen takia kirjoittaa-verbin käyttö keskusteluun viitattaessa ei tunnu luontevalta. Esimerkiksi verkkokeskusteluille, kuten tämä palsta, ei ole mitään omaa kirjoittamiseen liittyvää termiä. Kuitenkin foorumin vuorovaikutteisuusaste on huomattavasti suurempi kuin esim. siinä kirjoitustyössä, jota päivittäin teen. Samasta syystä monesa lehdessä (Länsiväylä, Yliopisto, Metsätieteen aikakauskirja ym.) on Puheenvuoro-niminen palsta.

Kielenkäytössä tällaista esiintyy muutenkin, sen olen oppinut mm. työskennellessäni näkövammaisjärjestössä. Aika pian oppi sanomaan aivan luontevasti "katsos, se asia on näin" ym.

Näillä perustein ehdotan puhua-verbiä sallituksi verkkokeskusteluun viitattaessa.

Mt

santtu-62

  • Vieras
Vs: Pähkäilyä vakaumuksesta
« Vastaus #62 : 04.12.09 - klo:19:19 »
Puhuminen liittyy olennaisesti keskusteluun, siis välittömästi vuorovaikutteiseen viestintään. Tästä syystä puhuminen on monelle...
Näillä perustein ehdotan puhua-verbiä sallituksi verkkokeskusteluun viitattaessa.
Mt
Älä nyt ... ei taivu minun suussani, "kun ei ole edes kaikkia hampaita suussa". :icon_cool:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22080
Vs: Pähkäilyä vakaumuksesta
« Vastaus #63 : 04.12.09 - klo:23:22 »
Benkku, toisaalla tokaisit minulle: Puhu, mitä puhut! vaikka olin kirjoittanut mitä kirjoitin. Pitäisikö kädet pestä?

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Pähkäilyä vakaumuksesta
« Vastaus #64 : 05.12.09 - klo:03:39 »
"Puhaltaminen" ja "puhuminen" ovat etelä-savolaisella murrealueella synonyymeja.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Pähkäilyä vakaumuksesta
« Vastaus #65 : 05.12.09 - klo:06:25 »
"Puhaltaminen" ja "puhuminen" ovat etelä-savolaisella murrealueella synonyymeja.

Entäs puhuri? Tarkoittaako se puhujaa? :icon_rolleyes:
Acta, non verba.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Pähkäilyä vakaumuksesta
« Vastaus #66 : 05.12.09 - klo:06:29 »
Benkku, toisaalla tokaisit minulle: Puhu, mitä puhut! vaikka olin kirjoittanut mitä kirjoitin. Pitäisikö kädet pestä?
FST.Lauantai 5.12. klo 21:15 - 22:45
Elokuva: Opettajani on avaruusolio
 :icon_wink:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33815
Vs: Pähkäilyä vakaumuksesta
« Vastaus #67 : 05.12.09 - klo:08:06 »
Minulle nämä omat sanani foorumilla ovat yleensä tajunnanvirtaa, samaa kuin puhumisenikin. En ole koskaan valmistellut puhetta tai kirjoitusta. Tämä on siis jutustelua. Ja sanoilla leikittely kuuluu minun kirjoitustyyliini, kuin pakinaan. Siis pakisen!

                  :091: :eusa_dance: :eusa_wall:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Pähkäilyä vakaumuksesta
« Vastaus #68 : 05.12.09 - klo:11:24 »
"Puhaltaminen" ja "puhuminen" ovat etelä-savolaisella murrealueella synonyymeja.

Täälläpäin jos joku puhaltaa jotakin, niin silloin on kyse rikollisesta omaisuuden siirrosta itselle.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Pähkäilyä vakaumuksesta
« Vastaus #69 : 05.12.09 - klo:12:06 »
"Puhaltaminen" ja "puhuminen" ovat etelä-savolaisella murrealueella synonyymeja...
...niin, että kipeään paikkaan puhaltamisesta voidaan käyttää "puhumista".

Puhuri on meillä päin yksiselitteinen: sama kuin tuulenpuuskaa mutta pitkäkestoisempi.

"Puhaltaminen" lienee levinnyt stadin langista yleisempäänkin käyttöön yhtenä sanana kuvattaessa omaisuuden riistoa; luvatonta käyttöönottoa (autovarkaus).
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33815
Vs: Pähkäilyä vakaumuksesta
« Vastaus #70 : 05.12.09 - klo:12:35 »
Olikos amerikkailaisen elokuvan nimi Puhallus tai Suuri puhallus. Robert Redford ym.
Siinä taisi olla kysymys huijauksesta? (ei tarkkaa muistoa)
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Pähkäilyä vakaumuksesta
« Vastaus #71 : 05.12.09 - klo:13:33 »
...niin, että kipeään paikkaan puhaltamisesta voidaan käyttää "puhumista".

Puhuri on meillä päin yksiselitteinen: sama kuin tuulenpuuskaa mutta pitkäkestoisempi.

"Puhaltaminen" lienee levinnyt stadin langista yleisempäänkin käyttöön yhtenä sanana kuvattaessa omaisuuden riistoa; luvatonta käyttöönottoa (autovarkaus).
Sitten on vielä puhaltuminen. Se johtaa kuolemaan, ellei apua löydy pikaisesti.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22080
Vs: Pähkäilyä vakaumuksesta
« Vastaus #72 : 05.12.09 - klo:14:04 »
Ei unohdeta Nalle Puhia.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Pähkäilyä vakaumuksesta
« Vastaus #73 : 05.12.09 - klo:19:01 »
Okei, otetaan sitten Viisveisaajakin, joka sanoo toisinaan:"Puh huijaa!"
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22080
Vs: Pähkäilyä vakaumuksesta
« Vastaus #74 : 05.12.09 - klo:19:03 »
Puhumalla huijataan.