Äänestys

Juotko kahvia?

Kyllä
49 (49%)
En
30 (30%)
Satunnaisesti
21 (21%)

Äänestäjiä yhteensä: 94

Äänestys päättynyt: 03.04.05 - klo:18:20

Kirjoittaja Aihe: Juotko kahvia?  (Luettu 66423 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Juotko kahvia?
« Vastaus #60 : 09.02.06 - klo:22:29 »
Satman:

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Juotko kahvia?
« Vastaus #61 : 10.02.06 - klo:01:45 »
Ei se reilunkaupan tuotteista saatava hyötykään nyt niin yksinkertaisen selvää ole, joskaan ajatus ei huonokaan ole. Tästä on enemmänkin dokumentaatiota jota voi ihan itse kaivella vaikkapa interwebin syövereistä. Myös yleltä on tullut televisiosta aiheesta ainakin yksi dokumentti, jos ei jaksa lähdekriittisyysruuvia vääntää kaakkoon.

Pelkistettynähän homma etenee valitettavan usein niin, että valtio x tarvitsee lainaa jota sitten haetaan IMF:ltä, joka taas ilmoittaa että "jaa, lainaa... no, jos viljelette tuotetta y ja myytte sitä sitten niin lainaa tulee". Valtio x viljelee tuotetta y, eikä muu teollisuus/tuotanto pääse normaalisti kehittymään, koska on pakko tuottaa sopimuksen mukaisia tuotteita, josta taas seuraa uusi lainanotto...

satman1

  • Vieras
Juotko kahvia?
« Vastaus #62 : 10.02.06 - klo:04:43 »
"Mitä on Reilu kauppa?

Reilun kaupan merkki varmistaa oikeudenmukaisen ja suoran kaupan kehitysmaiden tuottajien kanssa.

Ostamalla Reilun kaupan tuotteita edistät ihmisten ja luonnon hyvinvointia. Reilun kaupan merkillä merkittyjä tuotteita myydään Sinunkin lähikaupassasi." (http://www.reilukauppa.fi)


...................................................................................    :smt089  :smt090   .............................................................................

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Juotko kahvia?
« Vastaus #63 : 10.02.06 - klo:09:19 »


Hilijaa nyt siitä reilusta kaupasta! Ei kertakaikkiaan kiinnosta, sano vielä sanakin niin en eläissäni osta mitään reilunkaupan kahvia. Se maistuu kuralta, usko jo! Juo sinä sitä jos mieles halajaa ja ole onnellinen että joku kahvinviljelijä saa sun ansiostas muutaman latin lisää taskun pohjalle. Luulisi jo tolkun miehelle menevän perille, että ei kiinnosta sitten yhtään.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Juotko kahvia?
« Vastaus #64 : 10.02.06 - klo:11:01 »
Lainaus käyttäjältä: "satman1"
"Mitä on Reilu kauppa?

Reilun kaupan merkki varmistaa oikeudenmukaisen ja suoran kaupan kehitysmaiden tuottajien kanssa.

Ostamalla Reilun kaupan tuotteita edistät ihmisten ja luonnon hyvinvointia. Reilun kaupan merkillä merkittyjä tuotteita myydään Sinunkin lähikaupassasi." (http://www.reilukauppa.fi)


Miten todenperäinen on tieto itse tuotteen omilla kotisivuilla? Ei taida olla hirveän objektiivinen näkökanta.

satman1

  • Vieras
Leilu kauppa
« Vastaus #65 : 10.02.06 - klo:13:13 »
Minulla ei ole muusta tietoa.

Olisiko sinulla?


.....................................................................................    ](*,)    ............................................................................

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Juotko kahvia?
« Vastaus #66 : 10.02.06 - klo:17:19 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Lainaus käyttäjältä: "satman1"
"Mitä on Reilu kauppa?

Reilun kaupan merkki varmistaa oikeudenmukaisen ja suoran kaupan kehitysmaiden tuottajien kanssa.

Ostamalla Reilun kaupan tuotteita edistät ihmisten ja luonnon hyvinvointia. Reilun kaupan merkillä merkittyjä tuotteita myydään Sinunkin lähikaupassasi." (http://www.reilukauppa.fi)


Miten todenperäinen on tieto itse tuotteen omilla kotisivuilla? Ei taida olla hirveän objektiivinen näkökanta.



Voi An-na hyvä, etkö nyt ole varsin epälooginen. Kun laitoit tässä taannoin linkkiä minulle kokoomuksen periaateohjelmaan, niin eiköhän tässä oo samasta asiasta kyse. Tottakai oma "tuote" halutaan sivuilla näyttää hyvässä valossa ja voidaan toki jättää jotain asioita pois, mutta tiedot kyllä lienevät ihan faktaa.

Ja Satman1 aivan olet oikealla asialla. Reilukauppa on kenties pienimuotoinen, mutta eittämättä selkeä tapa auttaa köyhiä ihmisiä. Lukekaa hyvät ihmiset pieni kirjanen nimeltä Kuluta harkiten, niin ehkä sen jälkeen ymmärrätte että ei ole ihan sama mihin roponne ruokakaupassa laitatte! (Me naiset lehdessä oli alkuvuodesta varsin asiallinen artikkeli jossa toimittaja seurasi reilunkaupan kahvin matkaa tuottajalta kuluttajalle ja edut olivat huomattavat. Viljelijälle jää käteen jopa niin hyvä hinta reilunkaupan kahvista, että sillä pystyy elättämään perheensä, eikö mainiota)
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Juotko kahvia?
« Vastaus #67 : 10.02.06 - klo:18:36 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"

Voi An-na hyvä, etkö nyt ole varsin epälooginen. Kun laitoit tässä taannoin linkkiä minulle kokoomuksen periaateohjelmaan, niin eiköhän tässä oo samasta asiasta kyse. Tottakai oma "tuote" halutaan sivuilla näyttää hyvässä valossa ja voidaan toki jättää jotain asioita pois, mutta tiedot kyllä lienevät ihan faktaa.

Ja Satman1 aivan olet oikealla asialla. Reilukauppa on kenties pienimuotoinen, mutta eittämättä selkeä tapa auttaa köyhiä ihmisiä. Lukekaa hyvät ihmiset pieni kirjanen nimeltä Kuluta harkiten, niin ehkä sen jälkeen ymmärrätte että ei ole ihan sama mihin roponne ruokakaupassa laitatte! (Me naiset lehdessä oli alkuvuodesta varsin asiallinen artikkeli jossa toimittaja seurasi reilunkaupan kahvin matkaa tuottajalta kuluttajalle ja edut olivat huomattavat. Viljelijälle jää käteen jopa niin hyvä hinta reilunkaupan kahvista, että sillä pystyy elättämään perheensä, eikö mainiota)
On kyllä Kokoomuksen periaateohjelma vähän eri asia kuin Reilun kaupan omat sivut. Sama kun autoa ostaessasi lukisit koeajon maahantuojan mainoslehdestä riippumattoman autolehden sijaan. Puolueen periaateohjelma on vähän eri asia, koska sitä on tarkoitus noudattaa ja se on jokseenkin todenmukainen, siihen ainakin pyritään. Kauppiasta taas en kovin objektiivisena pidä jos tuotetta olen hankkimassa, vaan etsin tiedon jostain muualta.

Ruokakaupassa köyhä opiskelija laittaa vähät roponsa halpoihin tuotteisiin. Minua ei häiritse lainkaan, jos ostotottumukseni eivät ole reiluja Etelä-Afrikkalaista kahvinviljelijää kohtaan. Tilannetta voi arvioida uudelleen, kun on vakituinen työ ja siten enemmän rahaa. Silti jos ajattelee että kahvia menee se kymmenisen kupillista päivässä, niin en kyllä reilusta kaupasta tai luomusta maksa kahta kertaa enempää, etenkään jos maku ei vastaa halvempaa tuotetta.

Kehitysmaita pitäisi kyllä jokaisen auttaa niin paljon kuin mahdollista, mutta muutoksenhalun pitäisi lähteä ennenkaikkea kehitysmaan asukkailta. Rahaa on nyt syydetty Afrikkaan miljarditolkulla, ja minusta tuntuu että kovin paljon noista rahoista ei ole tavallista köyhää auttanut yhtään. Koulujen perustaminen ja opetuksen järjestäminen, kaivon tekeminen kylään ja tämän kaltainen työ on mielestäni paljon hedelmällisempää.

Nyt kun valuuttaa ei liikaa ole meilläkään, niin en kyllä lähtisi kehitysapua nostamaan senttiäkään ylemmäksi, olkoon YK:n tavoite mikä hyvänsä. Rahaa on jo syydetty, ja jokainen voi tykönänsä miettiä ketä se on hyödyttänyt. Jos tuntuu siltä että on itsellä rahaa, niin hankkii vaikka kummilapsen jostakin kehitysmaasta, ja auttaa häntä kohti parempaa huomista. Jos tuntuu että senkin jälkeen on vielä liikaa rahaa ja haluaa sillä auttaa muita, niin ottaa sitten niin monta näitä kummilapsia että rahaa on itsellä sen verran kuin huvittaa.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Juotko kahvia?
« Vastaus #68 : 10.02.06 - klo:19:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Voi An-na hyvä, etkö nyt ole varsin epälooginen. Kun laitoit tässä taannoin linkkiä minulle kokoomuksen periaateohjelmaan, niin eiköhän tässä oo samasta asiasta kyse. Tottakai oma "tuote" halutaan sivuilla näyttää hyvässä valossa ja voidaan toki jättää jotain asioita pois, mutta tiedot kyllä lienevät ihan faktaa.


Liityn aika pitkälle niihin kommentteihin, mitä m.k jo kirjoitti. Jos kyseessä on puolue, ei sitä voi mitenkään verrata yrityksen omiin kotisivuihin. Jokainen yritys, mikä kauppaa vaikka kakkoslaatuista astiastoa, kehuu itseään omilla nettisivuillaan. Puolueen funktio yhteiskunnassa on aivan jotain muuta.

En minä mitenkään vastusta reilun kaupan toimintaa, tästähän nyt saa ihan väärän kuvan! Sehän on todella hienosti toteutettua toimintaa. Mutta niin kuin sanottua, on turha lähteä haukkumaan ihmisiä, jotka eivät halua niitä tuotteita ostaa esim. hinnan tai laadun vuoksi. Niinkuin aiemmin sanottua, ja mitä m.k:kin sanoi, jos kehitysmaiden yhteiskuntarakenteet ovat läpimätiä, niin länsimaat voisivat laittaa sinne vaikka 70 % bkt:staan, silti siellä ei olot parantuisi. Kyllä kehitys täytyy lähteä sieltä, missä ongelmat on. Ei katkennutkaan luu parane sillä, että siihen laittaa kipsin päälle, vaan ensiksi täytyy katsoa, että katkenneet luut ovat oikeassa asennossa. Ymmärrätte varmaan.

satman1

  • Vieras
Juotko kahvia?
« Vastaus #69 : 10.02.06 - klo:20:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Lainaus käyttäjältä: "satman1"
"Mitä on Reilu kauppa?

Reilun kaupan merkki varmistaa oikeudenmukaisen ja suoran kaupan kehitysmaiden tuottajien kanssa.

Ostamalla Reilun kaupan tuotteita edistät ihmisten ja luonnon hyvinvointia. Reilun kaupan merkillä merkittyjä tuotteita myydään Sinunkin lähikaupassasi." (http://www.reilukauppa.fi)


Miten todenperäinen on tieto itse tuotteen omilla kotisivuilla? Ei taida olla hirveän objektiivinen näkökanta.



Voi An-na hyvä, etkö nyt ole varsin epälooginen. Kun laitoit tässä taannoin linkkiä minulle kokoomuksen periaateohjelmaan, niin eiköhän tässä oo samasta asiasta kyse. Tottakai oma "tuote" halutaan sivuilla näyttää hyvässä valossa ja voidaan toki jättää jotain asioita pois, mutta tiedot kyllä lienevät ihan faktaa.

Ja Satman1 aivan olet oikealla asialla. Reilukauppa on kenties pienimuotoinen, mutta eittämättä selkeä tapa auttaa köyhiä ihmisiä. Lukekaa hyvät ihmiset pieni kirjanen nimeltä Kuluta harkiten, niin ehkä sen jälkeen ymmärrätte että ei ole ihan sama mihin roponne ruokakaupassa laitatte! (Me naiset lehdessä oli alkuvuodesta varsin asiallinen artikkeli jossa toimittaja seurasi reilunkaupan kahvin matkaa tuottajalta kuluttajalle ja edut olivat huomattavat. Viljelijälle jää käteen jopa niin hyvä hinta reilunkaupan kahvista, että sillä pystyy elättämään perheensä, eikö mainiota)


Kiitos, Hanna!

An-na ja m.k! Onko puolueohjelman ja kaupan "tuotteilla" se ero, että puolueen "tuote" ei ole tavara eikä kaupallinen? Joka tapauksessa kummankin kohdalla on kyse "myymisestä". Puoluekin saa rahaa puoluetuen muodossa.


.......................................................................................    :smt008:     .......................................................................................

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Juotko kahvia?
« Vastaus #70 : 10.02.06 - klo:20:43 »
Lainaus käyttäjältä: "satman1"
An-na ja m.k! Onko puolueohjelman ja kaupan "tuotteilla" se ero, että puolueen "tuote" ei ole tavara eikä kaupallinen? Joka tapauksessa kummankin kohdalla on kyse "myymisestä". Puoluekin saa rahaa puoluetuen muodossa.


Yrityksillä on aina tarve myydä omaa tuotettaan ja tehdä sillä voittoa. Puolueen määritelmä wikipedian mukaan: "Poliittinen puolue on järjestö tai järjestökokonaisuus, jonka pääasiallisena toiminta-ajatuksena on yhteiskunnan kehittäminen jäsenten haluamaan suuntaan, joka yleensä on suunnilleen yhteinen ja samansuuntainen."

Tokihan puolue saa jäsenmaksuissaan ja puoluetuissaan tuloja itselleen, jolla pyöritetään toimintaa, mutta ei puolueen itse tarkoitus ole tehdä voittoa. Tarkoitus on em. viitaten yhteiskunnan kehittäminen jäsenten haluamaan suuntaan. Itse en esim. maksa mitään puoluemaksuja, mutta henkisesti olen suuntautunut sinne porvarilinjalle. Näin varmaan valtaosa suomalaisista (siis eli ei kuulu mihinkään puolueeseen mutta on aatteltaan suuntaunut jonnekin päin), eli se henkinen "tuote" voi elää myös ilman, että siitä maksaisi mitään.

Ja kun ajatellaan mitä tahansa yritystä, joka haluaa myydä tuotettaan, niin totta hemmetissä se mainostaa itseään aina positiivisessa valossa! Se on sitten kuluttajan ratkaistavissa, että vastaako tuote mainosta ja onko yritys itse omien sanojensa kannalla. Jos ei, niin se on yrityksen kannalta voi voi.

Puolueen tehtävänä kun taas on viedä aatteita eteenpäin, niin olisihan se nyt ihan tyhmää, jos he omilla kotisivuillaan tm. foorumissa mainostaisivat jotain aivan muuta kuin mitä ajattelisivat. Mitä järkeä sellaisessa aateristiriidassa olisi?

Kyllä minä ainakin hyvin mielin voin uskoa mitä demarit tai vasemmistoliitto periaateohjelmissaan sanovat. Se on vaadittu jo Suomen laissakin, että puolueella tulee olla yleisohjelma. Se on ehkä hieman enemmän faktaan perustuvaa tekstiä kuin yrityksen omat subjektiiviset nettisivut.

Mitä taas tulee tutkimuksiin, jotka puolueettomasti tehdään esim. jostain tuotteesta, niin kyllä sellaisiin on paljon helpompi uskoa kuin yrityksen omiin hehkutuksiin omasta tuotteesta.

Yhä edelleenkään en kiistä sitä, etteikö reilun kaupan tuotteet olisi hyvä asia!

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Juotko kahvia?
« Vastaus #71 : 10.02.06 - klo:20:56 »
Lainaus käyttäjältä: "satman1"
Onko puolueohjelman ja kaupan "tuotteilla" se ero, että puolueen "tuote" ei ole tavara eikä kaupallinen? Joka tapauksessa kummankin kohdalla on kyse "myymisestä". Puoluekin saa rahaa puoluetuen muodossa.


Tuo on kyllä ihan totta sikäli, että puolueet ovat samanlaista kauppatavaraa kuin kaikki muukin. Kaikki järjestöt pyrkivät kasvattamaan jäsenmääräänsä mainonnan avulla samoin kuin tuotteiden suosiota kasvatetaan mainonnan avulla. Siitä ei pääse yli eikä ympäri, oli kyseessä sitten reilu kahvi, puolue, kirkko, auto jne.

Varsinaiseen kahvikeskusteluun sen verran, että itse en juo kahvia, tee kyllä menee, mutta sekin vain silloin, jos tarjotaan, itselleni en kyllä rupea keittämään. Teetä opettelin juomaan juuri kohteliaisuuden vuoksi. Kahvi olisi suunnitelmissa, tuoksusta olen aina tykännyt, mutta maku on eri asia, ei mene ilman irvistystä alas...vielä...ehkä jonakin päivänä olen siedätyshoidon päätepisteessä ja juon säännöllisesti kahvia...  :wink:  Ennen teen juonnin opettelemista oli noloa, kun aina tarjottiin kahvia ja sanoin, että ei kiitos... "entäs teetä"...ei kiitos..."ööh, mitäs sinä juot"...no anna vaikka vesilasi...   Ymmärrätte varmaan nyt motiivin teen juonnille, no onhan siellä yleensä mehua tms. ollut, mutta kuitenkin.

Ja olen m.k:n kanssa samaa mieltä siitä, että reilu kahvi maksaa. Itse en opiskelijana kyllä osta. Viikolla ostin kahvipaketin, kun aina vieraille pitää tarjota, kun käyvät, vaikken itse juokaan ja entinen paketti oli loppu. Tavallisenkin juhlamokan hinta oli jo kolmatta euroa, niin kyllä hirvitti. Reilun kaupan kahvia en edes vilkaissut, liekö tuolla ollutkaan...toisaalta Kuopion isoin marketti, että kai siellä voisi olettaa olevan, mutta kallista varmaan. Periaatehan on tietysti hyvä niin, että jos joskus on hyvä ammatti ja työelämässä, niin mikäs siinä, saatan hyvinkin ostaa, mutta tällä hetkellä jos on sentinkin halvempaa, niin en osta. Mausta en osaa sanoa, kun kaikki kahvi maistuu myrkylle. Nyt joku sanoo, että miksi en osta niitä halppiskahveja, mutta niitä ei sitten juo vieraatkaan. Tai ainakin olen kuullut, että maistuvat pahalle, niin mitä sitä suotta testaamaan itse heille samaa...[/quote]
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Juotko kahvia?
« Vastaus #72 : 11.02.06 - klo:02:28 »
Reilun kaupan edistämisen laittaisin keskeisimmäksi metodiksi globaalin tasa-arvon edistämisen tiellä. Marginaaliseksi toistaiseksi jäänyt sertifikaatti on eittämättä tuettava, mutta ei vielä lopullinen askel tällä tiellä.

MK lienee Saulinsa kanssa samoilla linjoilla. Niinistöltähän a-pisteen pelätty setä kysyi globaalista kehityksestä ja Saukki ei ollut ainakaan valmis tinkimään tippaakaan meikäläisestä porsastelusta...

Ja tuotteista. Reilun kaupan merkki perustuu nimen omaan periaateohjelmaan, ei mihinkään tuotteeseen. Vertailu puolueeseen lienee mitä osuvin.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Juotko kahvia?
« Vastaus #73 : 11.02.06 - klo:15:35 »
Kai me nyt omat rahamme omaan hyvinvointiin käytetään jos tiukkaa on eikä muitten, vai idioottiko tässä pitäisi olla, ja ottaa vaikka velkaa että saisimme auttaa muita? Kyllä minä haluan nähdä sen päivän, kun joku muukin demari kuin Raimo Sailas ymmärtää että EI VOI JAKAA jos ei ole mistä jakaa. Raha ei kasva puussa, jos sitä on vähän niin ei kai sitä nyt muille syydetä, vaikka köyhempiä olisivat? Syytön minä siihen olen että Somaliassa on ollut sisällissota ja siellä on köyhiä. Tekee mieli auttaa, mutta ei nyt kyllä sen vuoksi tee mieli tinkiä omasta elintasosta joka on jo saavutettu.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Juotko kahvia?
« Vastaus #74 : 11.02.06 - klo:17:53 »
Niin onhan se kieltämättä aika vaikeaa omasta elintasosta tinkiä. Hyvähän se olisi, jos niin olisi ja niinhän se Raamattukin neuvoo antamaan vähästään. Myönnän kuitenkin, että itsestä ei ainakaan taitaisi olla siihen. Voisin joitakin pieniä tekoja tehdä, kuten suosia kehitysmaaystävällisiä tekoja, esim. reilun kaupan tuotteita. Samoin voisin suosia hyviä sähkömuotoja ja yrittää vähentää sähkönkäyttöä ja miettiä kaikkien luksustuotteiden tarvetta, mutta köyhäilemään minusta ei valitettavasti ole.  :oops:  Pakko myöntää. Niinhän se tosin on että ihminen mitataan Raamatun mukaan juuri näistä asioista (esim. Jeesuksen vertaus siitä köyhästä naisesta joka antoi vähästään, kun muuta antoivat liiastaan je muut sellaiset kohdat). Itse sijoittuisin tuolloin kyllä aika huonoille sijoille, mutta ehkä jonakin päivänä minäkin oppisin enemmän luopumaan omastani. Niinhän se on että verrattuna meillä suomalaisilla on asiat suorastaan pirullisen hyvin.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."