Kirjoittaja Aihe: Mitä on körttisyys?  (Luettu 26499 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Mitä on körttisyys?
« Vastaus #15 : 22.03.06 - klo:14:51 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Hei muutes minttu, ekssää ookki se sama Minttu joka puhu sielä seuroissa y-härmän seuriksella toissa torstaina? Joissa mää olin mumman ja paapan kaa?
Ootkos huomannut tuota näppärää yv-nappulaa tuossa käyttäjän viestin alapuolella? Kyllä, siitä voi lähettää henkilökohtaisen yksityisviestin henkilölle, jolle sattuu olemaan henkilökohtaista asiaa! Suosittelen lämpimästi...

Voi, kyllä mää lähetän monestikki yksityisviestejä :D Mää vaan mietin että lähetänkö yv:n vai ihan tavallisen ja toi tavallinen kuulosti vähäsen siltä ko se kuuluis tähän otsikkoon. :roll:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa alffaomega

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 9
    • http://groups.msn.com/IKHTYS777
Mitä on körttisyys?
« Vastaus #16 : 25.03.06 - klo:16:39 »
Minä en tiedä mitä on körttiläisyys mutta tunnistan kyllä ihmisen joka on Kristuksessa ja tuoksuu rakkaudelta eikä häpeä olla ystäväni vaikka olen olisin vain oma itseni. Saanhan olla minä? Vallita toista ja etsiä korvasyyhyyn omanlaisia ei ollut paavalinkaan mieleen. Erilaisuus on valttia ja kiitän Jumalaa että olen minä isolla iillä. mutta Kristuksessa en jää sellaiseksi kuin nyt olen sillä Häntä katselemalla minä saan kasvaa ja muuttua.
"Sentähden jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luontokappale; sillä vanhat ovat kadonneet, katso, kaikki ovat uudeksi tulleet."

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Mitä on körttisyys?
« Vastaus #17 : 15.10.06 - klo:13:51 »
Körttilääsyys on vähä ku isoo, vanaha ja natiseva puulaiva - palio isoompi ku Ukko Nooan arkki.
Kaikki halukkahat mahtuu mukahan, vaikka laiva jo satamas hörppii yli laitojensa syntisen kuarmansa kaas.
 Pelekkä armo kannatteloo ja pitää sen pinnalla.
Monenkiriava joukko seilaa vakaasti synkähköllä elämänmerellä selaallen ja laulaen
 siionin virsiä, toivoen ja peliäten, kattellen horisonttiin näkyykö myrskyjä, karikoota tai kaivattua kotisatamaa.

ps. Ei sekään yhtään väkiä harmita, vaikka joku pohojalaanen hoilaas satumaa tangoa.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Mitä on körttisyys?
« Vastaus #18 : 15.10.06 - klo:20:10 »
Entäs Savommuan Hilima?

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Mitä on körttisyys?
« Vastaus #19 : 15.10.06 - klo:20:57 »
Jo vain! " :smt035 Kaunis oli ilima, vaan kauniimpi oli Hilima ja puna huulillansa niin luannollinen."
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Pinni

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 149
Mitä on körttisyys?
« Vastaus #20 : 17.10.06 - klo:21:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Mörtti-57"
Körttilääsyys on vähä ku isoo, vanaha ja natiseva puulaiva - palio isoompi ku Ukko Nooan arkki.
Kaikki halukkahat mahtuu mukahan, vaikka laiva jo satamas hörppii yli laitojensa syntisen kuarmansa kaas.


Tuli heti mieleen muutamia karmaisevia muistikuvia matkalaukkuja ja rippikoululaisia täynnä olevista lautoista.

"Kyllä tänne vielä mahtuu! Tiivistäkää!"

Ja kaikki mahtuu mukaan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Mitä on körttisyys?
« Vastaus #21 : 18.10.06 - klo:12:19 »
Körttisyys tarkoittaa ikäänkuin olosuhdetta. Vertaa isyys ja isäisyys. :lol:
Acta, non verba.

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Mitä on körttisyys?
« Vastaus #22 : 20.10.06 - klo:21:54 »
Ei ehkä ihan tätä topikkia, mutta kun en parempaa keksinyt; katsokaas
http://www.answers.com/topic/saudade
Portugalin kielen sanan perusteellinen selitys johtaa loogisen tuntuisesti Siionin virsien selittämiseen... kukahan tuon takana mahtaa olla? Joku tältä foorumilta?
( Kelaa vaan alas, kohtaan jossa on väliotsosikko Kaiho)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Mitä on körttisyys?
« Vastaus #23 : 21.10.06 - klo:09:18 »
Pitääpä kuunnella fadoa tuo mielessä. Eiköhän pari levyä löydy kaapista.

Poissa 3357

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 149
Mitä on körttisyys?
« Vastaus #24 : 23.11.06 - klo:08:50 »
Mitä tarkoittaa herännäisyyden henki, herännäishenkinen?
Mitä se on? Mitä siihen mielestäsi kuuluu ja mitä ei?

Eilisessä aamuhartaudessa lainattiin Martti Simojokea.
"Ihmisen arvoa ei mitata sillä, mihin hän pystyy, vaan mitä hän saa."

Minusta siinä on herännäishenkinen ajatus. Kaikki ihmiset ovat luomistyön perusteella samanarvoisia. Kaikki on lahjaa.

Poissa Penanpoika

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 115
    • matteuspentti.com
Mitä on körttisyys?
« Vastaus #25 : 23.11.06 - klo:12:12 »
Lainaus käyttäjältä: "3357"
Eilisessä aamuhartaudessa lainattiin Martti Simojokea.
"Ihmisen arvoa ei mitata sillä, mihin hän pystyy, vaan mitä hän saa."


Tämä kuulostaa järkeenkäyvältä. Seuroissa minä ainakin käyn juuri siksi, että siellä saa aina jotain kotiinvietävää.

Seuroihin saa tulla, siellä saa olla, siellä saa ajateltavaa, siellä saa lohdutusta, siellä saa veisata, siellä saa kahvia ja pullaa... siellä saa puhua, jos haluaa antaa

Joku ystäväni on joskus sanonut, että
"Körttiläisyys on sisäpiiri, jossa kaikki ovat ulkopuolisia"
sekin on mielestäni kiehtova ajatus.

Se kuvaa mielestäni juuri sitä tunnetta, kun heinäkuun helteellä istuu Herättäjäjuhlilla tuhansien muiden kanssa lauantain päiväseuroissa ja kokee omine vikoineen ja vahvuuksineen olevansa yhtä jokaisen kanssa. ("Jumala ompi linnamme...")

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Mitä on körttisyys?
« Vastaus #26 : 23.11.06 - klo:12:36 »
Tätä, niin tätä.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Maikki

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 39
Mitä on körttisyys?
« Vastaus #27 : 23.11.06 - klo:17:56 »
Lainaus käyttäjältä: "3357"

Eilisessä aamuhartaudessa lainattiin Martti Simojokea.
"Ihmisen arvoa ei mitata sillä, mihin hän pystyy, vaan mitä hän saa."

Minusta siinä on herännäishenkinen ajatus. Kaikki ihmiset ovat luomistyön perusteella samanarvoisia. Kaikki on lahjaa.


Ajattelin tuota aamuhartautta kuunnellessa, että tämän ajatuksen jos pystyisi pitämään päivän ajan mielessä. Aika usein tulee ajateltua noin jostakin. Aika harvoin se sitten pysyy mielessä.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Mitä on körttisyys?
« Vastaus #28 : 06.02.08 - klo:08:58 »
Mitä herännäisyys on? En lähde miettimään rimpsuja tai kiteytyksiä. Mutta olen ollut ymmärtävänäni, että heränneen kansan vaelluksessa on ainakin vaelluksen jossain vaiheessa hyvin monella kompuroivalla etenijällä ollut rakkaus totuuteen ja pyrkimys ja kenties kykykin tarkkaan katsoa sitä mitä mikin ja kukin on - Eli että totuden ja erottelukyvyn kanssa on ainakin oltu tekemisissä tämän tällä foorumilla asustelevan liikkeen keskuudessa aikain saatossa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Mitä on körttisyys?
« Vastaus #29 : 06.02.08 - klo:10:44 »
Körttiläisyys ei ole oppi. Nuoreen Lutheriin ja ajatuksiinsa nykypäiväiset körttiläiset asettuvat. Seurakulttuuri on mielenkiintoista. Voi olla, että jos ei seurakulttuuria ole jossakin seurakunnassa niin ei siellä ole körttiläisyyttä. Mielestäni körttiläisyys on elämäntapa... ajatelkaa muut hieman paremmin :-k
wilhelmi niskasen jäljillä