Kirjoittaja Aihe: Mitä on körttisyys?  (Luettu 26498 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa BlondiNuttura

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 4
Mitä on körttisyys?
« : 13.03.06 - klo:09:19 »
Oma mummoni oli körttinen. Mutta en oikein tiedä mitä se tarkoittaa. Lienen kasvanut körttisyyden hengessä.

Olisiko se sellaista vaatimattomuuden ja sydämmelisyyden kaunistamaa vakavahenkisyyttä, jota sain koko mummon olemuksesta aistia?

Herättäjäjuhlilla olen joskus ollut, mutta olin niin pieni, etten oikein muista niistä mitään.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Mitä on körttisyys?
« Vastaus #1 : 13.03.06 - klo:10:49 »
Täältä tulee varmasti parempia vastauksia, mutta itse olen kokenut körttiläisyyden lämpimyytenä kylmässä maailmassa: ei tiedetä, ei osata, mutta rakastetaan joukkoon. En juuri pystyisi kuvittelemaan itselleni muuta hengellistä taustaa, joka saisi vieläkin ottamaan kristinuskon vakavasti, johonka vieläkin tuntisi kuuluvansa. Kahden maan kansalaisia ollaan.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa BlondiNuttura

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 4
Körttiläisyyden jäljillä
« Vastaus #2 : 13.03.06 - klo:13:22 »
Rekisteröidyin tänne vasta tänään ja eip voisi olla tuo käyttäjätunnukseni status osuvampi "körttiläisyyden jäljillä".

Sitä juuri olen, etsimässä "juuriani"

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Re: Körttiläisyyden jäljillä
« Vastaus #3 : 13.03.06 - klo:14:15 »
Tervettulua vaan! Sellainen asia tuli mieleen, että piipahda vaikka seuroissa joskus. Kuuntele virsiä, kuuntele puheita. Selaile Siionin virsiä. Katsele, kuulostele, haistele, maistele. En minä ainakaan osaa kenellekään vastata, joka kysyy mitä on körttiläisyys. Itse sen tietää, mutta ei sitä osaa kirjoittaa tai kertoa kenellekään.

Poissa Tiku

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 3
Mitä on körttisyys?
« Vastaus #4 : 13.03.06 - klo:14:23 »
Sunnuntaina on täällä päin herättäjän kirkkopyhä. Kirkossa tapahtuu körttijuttuja. En ole körttiläinen juuriltani, mutta ajattelin mennä katsomaan.  :wink:

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Mitä on körttisyys?
« Vastaus #5 : 13.03.06 - klo:15:27 »
Tervetuloa! Tätä foorumia voipi selailla, ehkäpä ensisijaisesti seuratuvan puolta, mutta täältä löytää kuitenkin varsin suppean otannan körttien suuresta laumasta. Neuvoisin samaa kuin mk: seuroista ja herättäjäjuhlilta voisi löytyä pitemmän ajan kuluessa paremmin sitä ydintä.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Mitä on körttisyys?
« Vastaus #6 : 13.03.06 - klo:16:50 »
Eliza taisi tuonne Seuratuvan puolelle kirjoittaakin että Siionin Virret ovat hyvä körttiläisyyden "lyhyt oppimäärä". Voi hyvin sanoa että pitkäkin: kyllä niissä kiteytyvät asiat, joita on hyvin vaikea helpoiksi sanoiksi saada. "He sinne ikävöivät".
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Mitä on körttisyys?
« Vastaus #7 : 13.03.06 - klo:17:52 »
Siionin virsikirja on muodostunut minulle yhdeksi rakkaimmista kirjoista. Lauluja, joissa Kristus saa johdattaa meitä kohti Taivaan Kotia ilman meidän omaa tekoamme ja pyhyyttämme. Noin minä olen ne tulkinnut.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Mitä on körttisyys?
« Vastaus #8 : 18.03.06 - klo:13:25 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
Eliza taisi tuonne Seuratuvan puolelle kirjoittaakin että Siionin Virret ovat hyvä körttiläisyyden "lyhyt oppimäärä".

Ai oonko mää sillei kirjottanu? No sitä mieltä mää kuitenki oon että SV:t on ihan "justtältämustatuntuu" -juttuja. Enkä mää sen paremmin pysty asioita sanomaan ko mitä veisaamaan.

Lainaus
Sunnuntaina on täällä päin herättäjän kirkkopyhä.

Hei, tääläki on herättäjän viikko :D  Vai olikohan se Aholansaariviikko? En muista. Kuitenki että joka päivä seurat ja huomenna kaikkia kivaa :D
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Tiku

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 3
Mitä on körttisyys?
« Vastaus #9 : 21.03.06 - klo:08:57 »
Herättäjän kirkkopyhän messusta jäi mieleen papin kommentti, joka meni tähän tapaan: "on se kumma kun Suomi on kristitty maa ja se lähettää sellaisen pirun näköisen kaverin edustamaan Suomea euroviisuihin. Mitähän kreikkalaiset ajattelevat?" :wink:

No, kyllähän sitä itsekin ihmettelen. :)

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Mitä on körttisyys?
« Vastaus #10 : 21.03.06 - klo:09:37 »
Ei kai siinä mitään ihmeellistä... Eri asia jos kyseessä olisi kristillinen laulukilpailu vaan kun ei ole. Muutenkin aivan sama ketä sinne lähettää niin tappio on aika saletti, pisteitä kun ei olla ainakaan tähän asti jaettu lainkaan laulujen vaan jonkin ihan muun vuoksi.

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Mitä on körttisyys?
« Vastaus #11 : 21.03.06 - klo:12:54 »
.. minen oo koskaan nähäny pirua. Loordiltako se näyttääki? Hyvä että jotkut valistunehet tiätää kertua meille muillekki. Tunnistaa sitte jos tuloo vastahan tualla turuulla.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Mitä on körttisyys?
« Vastaus #12 : 21.03.06 - klo:15:44 »
Hei muutes minttu, ekssää ookki se sama Minttu joka puhu sielä seuroissa y-härmän seuriksella toissa torstaina? Joissa mää olin mumman ja paapan kaa?
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Melua tyhjästä..
« Vastaus #13 : 21.03.06 - klo:17:07 »
Lainaus käyttäjältä: "Tiku"
Herättäjän kirkkopyhän messusta jäi mieleen papin kommentti, joka meni tähän tapaan: "on se kumma kun Suomi on kristitty maa ja se lähettää sellaisen pirun näköisen kaverin edustamaan Suomea euroviisuihin. Mitähän kreikkalaiset ajattelevat?" :wink:

No, kyllähän sitä itsekin ihmettelen. :)


Se Lordihan on se meiän mörkö, joka lähti vähän isompiin piireihin.
Taitavat toiset peljätä sitä ulkonäköä liiaksi.
Ei kai niitä ny peljätä tarvihe.
Tietääköhän ne että ihminen se siellä sisällä?
Musiikkihan on ihan perusheviä.
Mutta kun tuota hevimusaakaan ei kaikki ymmärrä
ja väittää että kaikki niitten kuuntelijatkin ois saatananpalvojia.
Suomi tullaan muistamaan jatkossakin.
Elämä on kemiaa.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Mitä on körttisyys?
« Vastaus #14 : 21.03.06 - klo:18:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Hei muutes minttu, ekssää ookki se sama Minttu joka puhu sielä seuroissa y-härmän seuriksella toissa torstaina? Joissa mää olin mumman ja paapan kaa?
Ootkos huomannut tuota näppärää yv-nappulaa tuossa käyttäjän viestin alapuolella? Kyllä, siitä voi lähettää henkilökohtaisen yksityisviestin henkilölle, jolle sattuu olemaan henkilökohtaista asiaa! Suosittelen lämpimästi...