Aamun radiouutisissa oli aiheena oppikirjojen Eeva Rinteen tekeillä oleva väitöstutkimus, jossa käsitellään oppikirjoissa olevia kansallisuuteen ym. liittyviä sterotypioita. Niitä löytyi, ja tutkijan näkemys oli, että ne eivät ole enää tätä päivää.
Linkki uutiseen:
http://yle.fi/uutiset/vanhat_stereotypiat_elavat_yha_oppikirjoissa/6770814Tutkijan esittämään kritiikkiin on varmasti aihetta. Silti olen uutiseen tyytymätön. Yksi olennainen kysymys jäi näet esittämättä:
Miten jokin esillä ollut stereotyypioin kuvitettu aihe olisi pitänyt kuvittaa?
Jatkokysymyksiäkin tulee heti mieleen:
Millaisen yleisohjeen annatte oppikirjantekijöille kuvalähteiden ja kuvien valinnasta?
Löytyikö analysoidusta aineistosta esimerkkejä hyvin valituista kuvista?
Ovatko asiat muiden maiden oppikirjoissa paremmalla tolalla?
Jne.
Rinnettä on haastateltu myös Tampereen yliopiston julkaisemassa Aikalainen-lehdessä (10/2013):
http://aikalainen.uta.fi/2013/06/14/koulukirjat-kaipaavat-kipeasti-remonttia/Myöskään tässä jutussa ei ole tiedusteltu tutkijan mielestä parempia menettelytapoja.
Olisi ollut mielenkiintoista esimerkiksi pyytää tutkijaa etsimään jollekin tietylle kuvalle parempia vaihtoehtoja netin suunnattomasta kuvatarjonnasta.
Koska kyseessä ei ole päivänkohtainen uutinen, haastateltavalle olisi hyvin voitu antaa sopiva aika esimerkkien etsimiseen. Tai sitten olisi voinut näyttää sopivaa kirjan aukeamaa jollekin kuvatoimittajalle tai jonkin visuaalisen viestinnän alan professorille.
Julkisella rahoituksella toimivilta tiedotusvälineiltä sopii odottaa otteeltaan terävämpää journalismia.
Mt