Kirjoittaja Aihe: Kotimaa24.fi: Heränneet ja Luther  (Luettu 26468 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kotimaa24.fi: Heränneet ja Luther
« Vastaus #90 : 18.02.10 - klo:08:15 »
Itse jätän mieluummin Jumalan hoitoon sen miettimisen, kenet Hän pelastaa.

Hienoa, että olet tullut tähän johtopäätökseen. :kahvi:
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kotimaa24.fi: Heränneet ja Luther
« Vastaus #91 : 18.02.10 - klo:23:57 »
Hyvä ketju. Mutta kuinka on. On ilman muuta aiheellista suhtauta varauksella koko tähän tutkimustulosten nippuun, eikä ole antaa viitteitäkään, toivon, että luotatte ilman.  Eri syistä, joista osa näyttäisi olevan hereditääristä, kyky, taipumus, alttius mikä lie, uskoa,  näyttää vaihtelevan - en todella tiedä syytä eikä kukaan toinenkaan varmasti tiedä.

Edesmennyt neurologian proffa Jorma Palo kirjoitti jossakin sairautensa vaiheessa, että hän ei vain usko, ei, vaikka tahtoisikin. Kun ei niin ei. Itselleni se on ollut sittenkin helppoa, samoin äidilleni joka nämä tutkimukset löysi omin päin samoihin aikoihin kuin minä ne kohtasin jossakin ihmistieteiden julkaisuissa, muistaisinpa missä. Ja sittenkin vaelluksen jälki on lähinnä epäsiisti - ja yhtä lailla Raamattu puhuu siitä, kuinka usko näkyy juuri rakkauden teoissa. Ja niitä puuttuu - taas on todettava, kun päivä meni mailleen ja vilkaisin jälkiäni.

Uskoko olisi perinnöllistä?
Tämä nyt on oikaisten sanottua, mutta en jaksa rustata pitkiä esseitä - eikä kukaan jaksaisi lukea niitä.
Vähän vavahdutti, eikä niin vähänkään. Ei edes minun uskoni! Ei jäänyt mitään, ei mitään. Ja jos se ei ole suorastaan perittyä, niin lahjahan se on silti.

Muistin ajan jona olin kuolla, ja uupumuksen joka siihen liittyi...hätääntymiseni, ja papin joka yritti lohduttaa: "Koska hän riippuu minussa kiinni, minä pelastan hänet".

-Mutta kun ei edes jaksa riippua?
-Auttaisiko tämä: Kämmenteni maloon minä olen hänet piirtänyt?
No, se auttoi.
Muuta ei sitten jäänytkään, tähän minä turvauduin, sillä mitään muuta ei enää ollut. Ei ole ollut jälkeen päinkään. Omituista oikeastaan. Ellei armahdeta, ei mikään auta.  Kun kaikki vietiin, tämä jäi.

Varmaan tämä on ihan perusjuttua kaikille --- silti sen kokemuksen tuoreus yhä on hyvin läsnäoleva.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Kotimaa24.fi: Heränneet ja Luther
« Vastaus #92 : 19.02.10 - klo:08:10 »


              Jos on luonteelta kyynikko, pitäisikö siitä ensin päästä pois jotta olisi altis
kohtaamaan armollisen Jumalan? Miten kyynisyydestä pääsee? Voiko luonteenpiirteitä muuttaa?

Onko uskovaisia kyynikoita?

                                     kyselee kiinnostunut tietäviltä
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kotimaa24.fi: Heränneet ja Luther
« Vastaus #93 : 19.02.10 - klo:09:01 »
Uskoko olisi perinnöllistä?

Uskomme vaikkeimme sitä uskoisikaan.  :023:
Acta, non verba.