Kirjoittaja Aihe: Körtin kesä  (Luettu 26617 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Körtin kesä
« Vastaus #60 : 23.06.09 - klo:17:35 »
Lainaus
Häh. Ai onks Juhannus jo ohi?

Ei ole!
Tänään on OIKEA juhannusaatto!

Johan sen näkee ilmoistakin, että on kesän juhla. :039:
Herra armahda.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: Körtin kesä
« Vastaus #61 : 23.06.09 - klo:18:48 »
Kalistaja kaipasi raporttia Mieslahden kirjoittajakurssilta. Tästä saattaa tulla jatkokertomus. Kainuu näyttää kauneimmat kasvonsa, kukkia pukkaa soratien reunuksilla, vaarat siintävät ja Oulujärven vesi on lämmintä. Opettaja ja kurssisihteeri ovat übermukavia.

Kurssia on nyt puoli päivää takana ja olemme esittäytymiskierroksen lisäksi väsänneet nimettömät miniatyyrielämänkerrat (puolen sivun mittainen sisäinen sielunmaisema). Ope luki ne ääneen, eikä niistä vielä hahmota, mikä voisi olla kenenkin. No, ehkä pari selvää tapausta oli. Kirjoittajat ovat keski-ikäisiä, enimmäkseen Pohjanmaa-Savo-Kainuu-akselilta. Miehiä on 40 prosenttia. (Hee, miksi se on tärkeää sanoa? :)) Monet suunnittelevat suku- tai kyläkirjaa, jotkut ovat tarinoineet koko ikänsä lapsille ja lastenlapsille saunan lauteilla.

Täällä on samaan aikaan paltamolainen jättirippileiri sekä maahanmuuttajien kielikurssi. Torstaina päästään läheiseen taloon pihaseuroihin, jotka ovat samalla lähtöseurat herättäjäjuhlille. Osa kurssilaisista ei ollut selvästikään tajunnut, mikä tausta opistolla on, mutta ei täällä mitään pakkosyöttöä ole. Mielenkiintoinen neljä päivää tästä varmasti tulee. Nyt saunaan!
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körtin kesä
« Vastaus #62 : 23.06.09 - klo:21:43 »



   Olipa mami mukava lukea tuota. Anna vaan päivittäisraporttia Kainuusta. Uskon, että muutkin kuin minä tykkäävät kirjoituskurssista asioita edessään nähdä. :001:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körtin kesä
« Vastaus #63 : 23.06.09 - klo:23:36 »
hei mami, Sinä ryhtyisit päivittäin tekemään tätä juttua... :icon_eek:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Körtin kesä
« Vastaus #64 : 24.06.09 - klo:10:49 »
hei mami, Sinä ryhtyisit päivittäin tekemään tätä juttua... :icon_eek:
Siis körttifoorumiblogia
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Körtin kesä
« Vastaus #65 : 24.06.09 - klo:15:09 »
Entisenä tosikkona sanon Salikselle, että minulla persilja on aina hidaskasvuista. Se on sen luonto. Kypsyy vasta vanhana.
Lainaus

Kyllä mulla oli viime kesänä persilja tehnyt aikamoisen pensaan juhannukseen mennessä. Oiskohan persiljaa eri lajikkeita?
Nyt ne on kitukasvuisia. Onneksi on sitten tuota salattia syötäväksi suoraan pellon reunasta.

Lainaus
Salaattia meilläkin oli jo juhannusviikolla syötäväksi. Toivottavasti lehtokotilot eivät ala maalla lisääntyä.

Mulla on sellaisia pienenpieniä etanoita, jotka yrittää varaastaa mun salaattia.

Lainaus
Täällä lahtelaiskörtin huushollissa on toinen järjestys kuin salolaisveljellä. Mummi siivoaa pihan ja auton. Puoliso imuroi ja piiskaa matot. Mummin selkä ei tykkää imurista, mutta taipuu kyllä pensaidenleikkuuseen ja muuhun puutarhahommaan.

Minä, kun olen eronnut, saan tehdä kaikki työt tykkänään. Hyvä on tulla naisystävän valmiiseen pöytään. :icon_wink:

Lainaus
Muuten siivousta vertaisin parannuksentekoon. Näkyy ja tuntuu hetken, sitten taas uusitaan.

Erityisesti ikkunoiden pesu on mieltä ylentävää. :003:
Acta, non verba.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: Körtin kesä
« Vastaus #66 : 24.06.09 - klo:21:09 »
Mieslahti osa 2. Atk-luokka meni kiinni, joten naputtelen puhelimella. Onneksi tää uusi foorumialusta on wapissa yksinkertaisempi kuin se edellinen.

Löysin eilen illalla tästä Arvola-nimisestä vanhasta päärakennuksesta vintiltä kirjaston, jonka aika oli pysähtynyt. Ikkunasta avautui näkymä kauas Oulujärvelle ja pölyisten kirjahyllyjen välissä oli pöytä ja sen päällä Raamattu. Hyllyillä oli Yty- ja Heng. Kuukauslehtiä, Kainuu-infoa ja isoja tietosanakirjasarjoja, jotka kai ovat käyneet tarpeettomiksi, sekä tietysti romaaneja, teologiaa jne.  Lainakorttilaatikko oli tyhjillään ja seinällä roikkuvat ilmoitukset parin vuoden takaa.

Tänään kurssilla piti keksiä jokin itselle tärkeä sana, kirjoittaa lapulle ja pistää koriin. Sitten kukin nosti lapun ja siitä piti kirjoittaa yksi liuska (kirjallisuuden laji vapaa). Minä annoin sanan punamulta ja itse sain kirjoitettavaksi sanan Hillevi. Toivottavasti se oli Hillevi eikä Hilleri... Kirjoitin arvoituksellisen jutun dementiakodista.

Täällä opistolla on tosiaan maahanmuuttajapoikia opiskelemassa suomalaista peruskoulua ja se on antanut ihmeellisen paljon puheenaihetta meidän kurssilaisille, minusta vähän outoa. Kyllähän asuntolan ikkunasta kaikuu itämaisia rytmejä ja ruokailussa on sianliha merkitty erikseen, mutta en silti jaksa tätä polemiikkia ja mustalaisvitsejä. Haloo!

Tänään meillä oli uskomattoman energinen maatalon nuori emäntä vierailevana puhujana. Hän on navetan rakentamisen, opettamisen ja lastenhoidon ohella pistänyt tuhansia talkootunteja Käkisaaren kylän historian keräämiseen ja julkaisemiseen (itse hän on muualta tullut miniäksi vanhalle sukutilalle). Ja vauhtiin päästyään hän on tehnyt monta muutakin kirjaa. Miten rohkaiseva esimerkki tulevasta polvesta! Ne hakkaa meidät 60-lukulaiset mennen tullen. Hänen haastattelemistaan veteraaneista moni on jo kuollut. Se oli viimeinen hetki. 
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: Körtin kesä
« Vastaus #67 : 25.06.09 - klo:23:57 »
Mieslahti osa 3.
Kainuun opisto täyttää tänä vuonna 100 vuotta, ostin 60 euroa maksavan juhlakirjan. Ihmeekseni pääsin kättelemään toista tekijää Lauri Pykäläistä heti samana päivänä. Hän oli yksi Mäntylän pihaseurojen puhujista. Viimeisenä puhui itse Tuomo Ruuttunen. Aiheissa nousi usein esiin herättäjäjuhlien tunnus Sallikaa lasten... älkää estäkö... Kirkko syntisille, vähimmille ja viimeisille. Jeesuksen ajan lapsilla ei ollut mitään arvoa, ennen kuin alkoivat oppia tuntemaan lakia ja noudattamaan sitä 13-vuotiaina, ja sekin koski vain poikia.  Sellaiset Jeesus asetti esimerkiksi.

Mäntylän helteiseltä pihalta oli huikaisevat näkymät Oulujärvelle. Meidän kirjoittajakurssilaisten lisäksi paikalla oli parikymmentä kyläläistä. Hyvä joukko siis.
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körtin kesä
« Vastaus #68 : 26.06.09 - klo:11:34 »


  Kiehtovaa tarinointia taas, mami! :eusa_clap: Iltaraporttia odotellen...

myyrä

  • Vieras
Vs: Körtin kesä
« Vastaus #69 : 26.06.09 - klo:19:23 »
Norjalaisten pitemmän ajan sääennuste seuraavan viikonlopun juhlille Seinäjoelle. Voi olla, että lämpötilat on vähän alakantissa.

http://www.yr.no/place/Finland/Western_Finland/Seinäjoki/long.html


myyrä

  • Vieras
Vs: Körtin kesä
« Vastaus #70 : 26.06.09 - klo:19:27 »
Norjalaisten pitemmän ajan sääennuste seuraavan viikonlopun juhlille Seinäjoelle. Voi olla, että lämpötilat on vähän alakantissa.

http://www.yr.no/place/Finland/Western_Finland/Seinäjoki/long.html



Ehkä tämä onnistuu.

http://www.yr.no/place/Finland/Western_Finland/Seinäjoki

myyrä

  • Vieras
Vs: Körtin kesä
« Vastaus #71 : 26.06.09 - klo:19:28 »
Olkoon.

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Vs: Körtin kesä
« Vastaus #72 : 26.06.09 - klo:20:29 »

myyrä

  • Vieras
Vs: Körtin kesä
« Vastaus #73 : 26.06.09 - klo:20:58 »

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: Körtin kesä
« Vastaus #74 : 27.06.09 - klo:00:13 »
Mieslahti, 4. ja viimeinen osa.
Olen kotona jälleen näppiksen ääressä. Noista kahdesta edellisestä räpellyksestä näkee, että ne on puhelimella kirjoitettu. Huoh.
Perjantaihin mennessä saimme kurssille vielä kaksi miestä lisää ja niinpä mies-naispuntit menivät lopulta tasan, fifty-fifty. Tosi hyvillä mielin muistelen tätä viikkoa. Alun perin en tuntenut kurssilta ainuttakaan ihmistä ja olin vähän sellainen Espoosta lentänyt kummajainen, mutta hyvin kotoiselta rupesi tuntumaan, ja kun olin aikani kuunnellut murretta, rupesin itsekin kirjoittamaan repliikkejä murteella. Eilen kirjoitimme dialogiharjoituksen ja tänään piti puolessa tunnissa keksiä 1) romaanin nimi 2) teemalause ja 3) ensimmäinen kappale.

Olen saanut uusia ystäviä. Siiri antoi minulle talkkunajauhoja ja sovittiin hänen kanssaan tapaamisesta Seinäjoella. Margitin sain Facebook-kaveriksi ja me taas tapaamme Kiuruvedellä, jossa hän on taloustoimikunnassa. Kajaanilainen Marja tarjosi minulle kyydin kaupunkiin. Saunareissulla tuli puhetta eri ihmisistä ja kävi ilmi, että Marja tuntee siskoni appivanhemmat Kajaanissa. Kyllä kannattaa tulla kotimaisemiinsa kurssille; Etelä-Suomessa ei maailma ole yhtä pieni.

Pirkko on mielestäni tähän mennessä paras kirjoittamisen opettaja, ja olen sentään aika monella kurssilla ollut. Hän pitää aikatauluista minuutilleen kiinni, ottaa kaiken huomioon, on äärettömän sydämellinen ja kannustava, ja kaiken huipuksi hauska.

Sekin oli sykähdyttävää, että olimme melkein riparilla, kun söimme ja pyörimme samoissa paikoissa rippikoululaisten kanssa. Sikäläinen nuoriso-ohjaajamies vaikutti hyvin pätevältä, komensi ruokalassa sellaisella auktoriteetilla, että mekin tottelimme.  :-[

Tänään teimme ekskursion Siirin kotiin. Hän on miehensä kanssa pistänyt pystyyn oman maatalousmuseon!
Lyö särö väärään varmuuteeni.