Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa (3.ketju)  (Luettu 42977 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #45 : 25.10.10 - klo:11:01 »
Mekö siunaamme? Eikö se ole Jumala, jota pyydetään siunaamaan eli päätösvalta asiassa on Jumalalla lopullisesti.

Näinhän se on...kun sielunhoitokeskustelussa minua pyydetään siunaamaan, pyydän asianomaiselle Jumalan siunausta. Minun siunaukseni ei kanna ääntä pitemmälle - jos sinnekään.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #46 : 25.10.10 - klo:12:49 »
Mekö siunaamme? Eikö se ole Jumala, jota pyydetään siunaamaan eli päätösvalta asiassa on Jumalalla lopullisesti.
Hyvä pointti. Käykö siunaajalle kehnosti jos hän vahingossa siunaa väärän kohteen?  

No, ei silti, minusta on ollut hieman taikuuteen vivahtavaa siunailla ostosparatiiseja - tai mainostemppu,  ja erityisesti sellaisena Herran nimen tietoista väärin lausumista, valitan. Jos ihmiset sitä pyytävät, he saattavat olla peräti tosissaan... mutta jos kyseessä on mainostemppu järjestää semmoinenkin avajaisjuhla, se ei voi olla oikein. Täytyisi ainakin kuulla pyytäjän motiivit aika tarkoin. Eihän se ostosparatiisi pyytäjänä voi olla.Mitä omistajat tahtovat, heitähän on usein monta?  Kristittyjä liikemiehiä kaikki?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22040
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #47 : 01.11.10 - klo:18:20 »
Kymin kirkossa lähtiessä kiitin tekstit lukenutta nuorta (ainakin minuun verrattuna) naista. Selkeä ääni ja kohtuullinen rytmi, ei mitään maalailevaa lausuntaesitystä. Hän oli pelännyt lukevansa vähän liian nopeasti, mikä kertoi siitä, että otti tehtävän tosissaan. Hyvä!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #48 : 01.11.10 - klo:22:18 »
Tänään alkoi seurakuntavaalien ennakkoäänestys  kiitettävästi. Meillä kävi 16 kesäisiä mopopoikia kokeilemassa miltä tuntuu äänestää. Siinä näin elämäni ensimmäisen mopokortin. Hyvin kelpasivat myös vaaliprenikat ja nuoriso pani niitä rintaansa näytiksi, että on käyty äänestämässä, mikä oli hyvää mainontaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #49 : 01.11.10 - klo:22:57 »
No, ei silti, minusta on ollut hieman taikuuteen vivahtavaa siunailla ostosparatiiseja - tai mainostemppu,  ja erityisesti sellaisena Herran nimen tietoista väärin lausumista, valitan. Jos ihmiset sitä pyytävät, he saattavat olla peräti tosissaan... mutta jos kyseessä on mainostemppu järjestää semmoinenkin avajaisjuhla, se ei voi olla oikein. Täytyisi ainakin kuulla pyytäjän motiivit aika tarkoin. Eihän se ostosparatiisi pyytäjänä voi olla.Mitä omistajat tahtovat, heitähän on usein monta?  Kristittyjä liikemiehiä kaikki?

Vaikea kysymys. Kodille pyydetään siunausta, ja sille on kaavakin. Entä yritys? Minnan ja Einin kahvilan tai Arskan ja Kalen mainoskylttipajan kaltaiset mikroyritykset ovat vielä niin henkilöityneitä, että teologista ongelmaa ei liene, lukeehan luterilaisuus palvelun lähimmäisenrakkautena hengelliseksi toiminnaksi. Mutta miten pitäisi suhtautua isompiin yrityksiin, kuten osakeyhtiöihin, joissa kaikki omistajat eivät työskentele yrityksessä?

Toimitusten kirjassa on kaavat seurakunnan tilojen, koulun ja hoitolaitoksen lisäksi myös teollisuuslaitosta ja toimistoa varten. Niistä käy ilmi, että siunausta pyydetään yrityksissä työskenteleville ihmisille.

Esitänpä teille, Seppos ja Leena, pienen pohdinnanaiheen: Yrityksen tai sen toimitilojen siunaamisen taloudelliset ja yritysjuridiset edellytykset luterilaisen teologian näkökulmasta.

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #50 : 01.11.10 - klo:23:37 »
Juu, kehitellään.  Meillä siunattiin kerran uudet toimitilat, kerta oli ensimmäinen ja olin joks äimän käkenä, mutta se oli mielestäni hyvä, ok ja sovelias toimitus. Minä ryhdyn systematisoimaan  :026: :026: :026: kunhan kerkiän. Kyllä kuuluu perästä, kuin torventekijällä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #51 : 03.11.10 - klo:23:25 »
Esitänpä teille, Seppos ja Leena, pienen pohdinnanaiheen: Yrityksen tai sen toimitilojen siunaamisen taloudelliset ja yritysjuridiset edellytykset luterilaisen teologian näkökulmasta.

Mt
Minä olen aloitellut tätä, mutta on kesken miettimisen.  Yritysjuridisiin edellytyksiin tarvitsisin lisätietoa.

Siunauksen käsite on kiintoisa; se ei luterilaisessa teologiassa sen resipientissä eli vastaanottajassa saa itsessään aikaan mitään muutosta, kuten saa vihkiminen/julistaminen (Kun pari astelee sisälle kirkkoon aikeessa tulla vihityksi, se ei ole "sama" ulos kävellessään kuin kirkkoon saapuessaan, heitä ei ole julistettu aviopuolisoiksi siis/ kun rehtori sanoo: Julistan teidät ylioppilaiksi, nuoret muuttuvat koululaisista ylioppilaiksi näillä sanoilla, joilla on ykeistäen tärkeä merkitys siirtymäriitin ratkaisevana osana. Yritys tai toimitila ei siis muutu siksi eikä täksi, vaikka se siunataan. Kokemuksellisesti siunaus kuitenkin esimerkiksi henkilökohtaisen synnintunnustuksen jälkeen vielä päästösanojen jälkeenkin tuntuu merkitykselistä. Olen usein ihmetellyt tätä, sillä kyllä esimerkiksi hautaan siunaaminen on itselleni juttu, jonka toivon tapahtuvaksi... äh siis, enhän minä sitä ole enää kokemassa, mutta... ja jumalanpalvelus päätetään Herran siunaukseen, ja siunauksen toivominen toivottaminen ja pyytäminen on useille äärettömän merkityksellistä.  Ihmisen ja Jumalan välillä tapahtuu siinä joka tapauksessa jotakin tärkeää. 

On siis kuitenkin meillä määrittelemätöntä, mitä siinä tapahtuu, tämän minä kysyin Risto Saariselta kerran kun sain kuunnella hänen graduseminaariaan, en ole keksinyt omasta päästäni. Itse ymmärrän henkilöiden siunaamisen, sellaisten tilojen siunaamisen, joissa vietetään ehtoollista -- sehän on tehtäväkin, muutoin ei saa sitä tehdä... no, on esimerkiksi rintamaoloissa kyllä poikettu säännöstä.   Ymmärrän sellaiosten tillojen siunaamisen, joissa tehdään työtä, joka pohjautuu palveluun, lähimmäisenakkauteen ja siten diakonaaliseen työhön, tehtiin sitä siellä nyt suorastaan sillä nimellä tai ei. Pulmallinenhan tilanne on, jos ja kun vaikka päiväkotiin tuodaan hoidettavaksi lapsia (niin, sairaalaan myös) ja työhön työntekijöitä, jotka eivät kristittyjä ole eivätkä koko siunausta tahdo.

Liiketoiminta on pulmallisempi --- sen tarkoitus on tuottaa taloudellista voittoa, ja voiton jakaminen ja sen kristillinen pyrkimys  taas jää kovin kysymyksen alle. Onhan rahan kierrettävä... mutta tämän homman yhdistäisin siihen rukoukseen, joka kirkossa joka pyhä luetaan kaiken yhteisen touhuamisen puolesta. Kuulisin kyllä mielelläni, onko tälle joku pykälä, enkä hämmästy yhtään vaikka onkin... juridiikkaa Leena hallitsee huonosti... mutta jos ei asiaa mieti, siunataan kohta jo Quantanamojakin. Usein mietin sitä, mikä on motiivina, sillä intentio ratkaisee tekojemme merkityksen. Jumalan nimeä ei saisi lausua turhaan.

En ole vielä tarpeeksi viisas systemaatikko (se on vain u-nel-ma joka ei ehkä ikinä to-teu-du, ellen pääse Taivaaseen ja se ole sitten Suuri Yliopiusto jossa lauletaan Jauchzet frochlocketia...)
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #52 : 06.11.10 - klo:09:13 »
Tänään menemme kirkkoon, huomena emme.
Lumisade tihenee. Pyhäinpäivä valkenee.



On riemu kun saan tulla, sun Herra temppeliis,
sun porteistasi käydä sisälle pyhyyksiis.

Polvesta polveen täällä soi ylistyksesi,
sieluinhin vuotaa rauha
ja siunauksesi.                                             VK: 195: 1,2
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #53 : 06.11.10 - klo:09:20 »

Jos et mene kirkkoon voit osallistua telkun välityksellä messuun Kuopion tuomiokirkossa ja kuunnella komeaäänistä tuomiorovastiamme. Niin ja seurata pappisvihkimystä.

Minäkin jään kurkkukipuisena sohvan nurkkaan  :-\

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #54 : 06.11.10 - klo:11:02 »
Taalla ei ole pyha tanaan, mutta onneksi seurat ovat iltapaivalla kirkolla ja huomena Simo Juntunen saarnaa jumalanpalveluksessa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #55 : 06.11.10 - klo:11:09 »
Minä sieltä radion ääreltä justiin palasin, ja tahtoisin kuulla tuon saarnan uudestaan. Ja ne lauloivat siellä sen "Tule kanssani, Herra Jeesus", kuinka elävänä palasikaan mieleeni paluumatka Kiuruvedeltä. Me lauloimme koko matkan, Espoon porukassa kun olin, ja matka aivan hujahti... ja minä jäin ensimmäisenä pois bussista kehätietä kun ajoimme, ja kun rämmin kamppeineni sieltä takapenkiltä ovelle, ne lauloivat kuin jäähyväisiksi tämän... ei sitä voi ikinä unohtaa.  Se oli koulun aamuhartauksista jo minulle rakas, ja nyt entistä rakkaampi.

Käsittämättömällä tavalla on mieleni ollut täynnä ihmeen taivasikävää, vain pelastuksen toivoa, millään muulla ei oikeastaan tunnu olevan väliä... en minä sitä itse tee, se vain on. Vaikuttaisikohan sekin, että mummo ja vaari käyvät nykyään niin ahkerasti hoitamassa meidän perhehautaa?  Aivan kuin valmistautuisivat lähtöön.  Aina kun kotiin soittaa jonkin kuinka-olette-hengissä.ja-kestättekö-putkiremppaa, ne mainitsee tästä. Ja se, minkä koin elo-syyskuussa, ei lakkaa vaikuttamasta --- olihan ihme kokemus.  

On jollain tapaa mukasva ajatella, että niilläkin on radio auki,. ne kuuntelee tätä samaa, ja sisaren lapsi numero kolme on takuuvarmasti kirkossa... ortodoksibestiksensä kanssa... ´se retuuttaa sitä Vivamoonkin... no, ollaan ekumeenisia, eikä sitä ole kotoa kielletty, joten...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #56 : 06.11.10 - klo:11:14 »
Taalla ei ole pyha tanaan, mutta onneksi seurat ovat iltapaivalla kirkolla ja huomena Simo Juntunen saarnaa jumalanpalveluksessa.
Olispa huomena jo terve. Kömpisin sinne.  En taida uskaltaa, ajattelin että saisin jo mennyksi töihin ensi viikolla. Siellon porukka jonka lääkityksen haluan tsekata, se voi taas olla mitä vaan, jos mitä sivuvaikutusia ja vaste puuttuu....    ja lausunnot kasaantuvat. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #57 : 06.11.10 - klo:12:00 »
Onko seppos Lontoon merimieskirkon seuroissa kun ää-pilkut puuttuu?  :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Suvikki

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 67
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #58 : 06.11.10 - klo:13:22 »
Mahtava pyhäinpäivän messu oli. Mietin menneitä sukupolvia ja koin pyhien yhteyttä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #59 : 06.11.10 - klo:13:51 »
Aivan samoin minä koin käsittämätöntä pyhien yhteyttä tämän päivän messussa. Meidän pappi toimitti messun niin sisäistyneenä että jo hänessä palveli pyhä henki. Saarna oli erinomainen. Täyttä asiaa jota kirkkoväki kuunteli hartaana.
Hän mittautti ensin muutamilla retoorisilla kysymyksillä erilaisuuttamme ja sitten johti siihen missä me kaikki olemme samaa , kuoleman edessä.
Harvoin olen kuullut niin punnittua saarnaa. Se pani varmasti jokaisen joka kuunteli miettimään. Ja toivomaan.

Virret olivat hyvin valikoituja, myös tuttu Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan sopi Pyhäinpäivän ajatuksiin.

Tämä oli 3000. kirjoitukseni. Vähän valikoin mihin paikkaan sen kirjoitin. :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)