Kirjoittaja Aihe: Säätiedotus 28  (Luettu 23816 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Säätiedotus 28
« Vastaus #120 : 17.12.15 - klo:15:58 »
Rättikattoinen Zetori on holotna kyyti 8,5 asteen pakkasessa, eikä aurinkokaan paistanut. Lunta alle 10 cm ja vesipaikat ovat jäässä, mutta rämeellä ei ole routaa kuin mättäissä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Säätiedotus 28
« Vastaus #121 : 18.12.15 - klo:10:44 »
Odottelen "lähtötelineissä" 15 cm lumimäärää pihaan, sipaisen sen heti pirtin taakse. Tokkopa tulee koko määrää. Teerille ja yleensä kanalinnuille saisi olla rämeillä pehmyttä lunta kieppejään varten.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22077
Vs: Säätiedotus 28
« Vastaus #122 : 18.12.15 - klo:10:47 »
Suomenlahden rannalla ollaan vähän plussan puolella ja tihkusateessa. Yöllä jäätyneet pinnat ovat siis paikoitellen petollisen liukkaita.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Säätiedotus 28
« Vastaus #123 : 19.12.15 - klo:17:02 »
Kehä ykkösen pohjoispuolella oli kirkas talvipäivä, joka jo auttaa hetkeksi jaksamaan eteenpäin. Huomenna sataa ja lupasivat lähelle kymmentä astetta lämpöä.

Kylläkyllä. On totta että 1900-luvulla oli ajoittain lumettomia talvia. 1938 eli ennen Talvisotaa, jolloin sitten säätila olikin vastakkainen. Kouluvuosista muistan itsekin yhden täysin lumettoman. Nämä jäivät kuitenkin yksittäisiksi. Tämä on kolmas lumeton ja lauha talvi.

Joten olisikohan siinä jotakin perää, lämpenemisessä. Peräti siinä, että se täällä lähempänä napa-aluetta on kahdesti nopeampaa kuin keski-Euroopassa. Syytä en tiedä, mutta jokin tympeä tutina tästä nyt on.  Nämä tulivat jäädäkseen, ja hyvä olisi asettaa asumisensa sen mukaan. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Säätiedotus 28
« Vastaus #124 : 19.12.15 - klo:21:39 »
Oulujoessa on Kasarminrannan kohdalla ohutta jäätä. Vähän ylempänä sellaista jäätä, että ei näkynyt märkiä vesipaikkoja. Vesisadetta on luvattu, että en ole ensimmäisenä menossa kokeilemaan jään kestävyyttä.

myyrä

  • Vieras
Vs: Säätiedotus 28
« Vastaus #125 : 20.12.15 - klo:12:57 »
Lauhaa, sumuista, pimeyttä ja liukkautta. Toissa yönä rätkäytti 10cm lunta, joka nyt sulaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Säätiedotus 28
« Vastaus #126 : 20.12.15 - klo:13:03 »
Täällä on virallisesti 9,6 astetta Celsiusta lentoasemalla ilmatieteen laitoksen mittarissa! Uskomatonta!
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33800
Vs: Säätiedotus 28
« Vastaus #127 : 20.12.15 - klo:14:02 »
Todella !  Orvokkiruukkuni ovat kukassa yhä. Siirsin ne takkahuoneeseen ja koetan saanko ne säästettyä siellä ensi kevääseen. Moista en ole koskaan kokenut. :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Säätiedotus 28
« Vastaus #128 : 20.12.15 - klo:19:24 »
Lämpö oli enimmillään 10,4 astetta ja se on aika paljon
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Säätiedotus 28
« Vastaus #129 : 20.12.15 - klo:21:32 »
Olen keski-ikäinen. Joskus lapsena tykkäsin valkeasta joulusta. Olen järkevöitynyt. En ymmärä valkeata joulua- fanien suuttumusta. Pääkaupunkiseutu melkeinpä kuuluu keskieurooppaan.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Säätiedotus 28
« Vastaus #130 : 20.12.15 - klo:21:38 »
Olen keski-ikäinen. Joskus lapsena tykkäsin valkeasta joulusta. Olen järkevöitynyt. En ymmärä valkeata joulua- fanien suuttumusta. Pääkaupunkiseutu melkeinpä kuuluu keskieurooppaan.

Näin on. Körttikodin taloyhtiössä säästyy paljon rahaa kun ei tarvitse pudottaa lunta. Se maksaa 10000€/kerta poiskuljetettuna ja melkein yhtäpaljon maksaa katon vaurioiden korjaus sen jälkeen. Katto on pinnalta massattua rautapeltiä ja pinnoiteeseen tulee helposti vaurioita.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Säätiedotus 28
« Vastaus #131 : 22.12.15 - klo:07:58 »
Lumiraja on tälle talvelle kulkenut jo viikkoja Oulujoki-vesistön suuntaisena. Tyttärellä on mökkiosuus Tahkolla, mutta hän ei halunnut sinne mennä lumen puutteen vuoksi, vaan on nyt matkalla Rukalle.
Vähäinen lumikerros olisi mukava, mutta tärkeintä olisi, että maa kunnolla routisi.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Säätiedotus 28
« Vastaus #132 : 22.12.15 - klo:09:21 »
No älkää taaskaan suotta hätäilkö, sillä nyt eli tänään on vuoden pisin päivä ja huomena on jo valoisampaa, jos joku huomaa eron. Taloyhtiöille on tullut huomattavat säästöt lumitöissä ja sen poiskuljetuksessa sekä lämmityksessä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Säätiedotus 28
« Vastaus #133 : 22.12.15 - klo:12:15 »
Olen keski-ikäinen. Joskus lapsena tykkäsin valkeasta joulusta. Olen järkevöitynyt. En ymmärä valkeata joulua- fanien suuttumusta. Pääkaupunkiseutu melkeinpä kuuluu keskieurooppaan.

En oikeastaan siitä joulusta, mutta lumisista talvista pitäisin kovasti. Ja pakkasellisista. Silloin on useammin korkeapaine ja tuntuvasti valoisampaa. Ulkona liikkuminen on jo käveleskellen toista kuin sateella. Ja pitäisin kovasti hiihtämisestä ja luistelusta.

ei Suomen etelärannikko ihan keski-Eurooppaa ole, kiintoisa ajatus kyllä! Sen sijaan Norjan Telemark on ihan Tanskan korkeudella samoin eteläisin Ruotsi. Ne vielä luetaan pohjoisiin alueisiin. Aika lähellä ovat pohjoista Saksaa.

Sitähän ihmettelin useasti miten kummassa lumi onkin keksitty juuri valkeaksi. Yhtä hyvin se saattaisi olla tummanvihreää tai mustaa, mutta ei. Ja vielä niin, että niin kerrassaan valkeaksi. Se ajatus minua pitkään miellytti, valon saapuminen keskelle pimeimpiä päiviä (22.12 on pisin vaan ei se siitä juuri valkene jouluviikolla) on hän sitten saturnaalian päälleliimattua  tai ei.

Täällä on se ketju ihmeen kokemisesta. Lumi on minulle. Se vielä ilahduttaa ihmistä kaksin tavoin: tullessaan ja mennessään. Lumen valoisuus saa minut hyvin onnelliseksi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Säätiedotus 28
« Vastaus #134 : 22.12.15 - klo:14:01 »
Täällä paistoi tänään aurinko ja vieläpä ainakin tunnin. Vieläkin kajastaa lounaassa.