Körttifoorumi
Keskustelu => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: jUHOMA4 - 14.11.07 - klo:18:52
-
Körttikodissani vanhempani olivat vahvasti sitä mieltä , että tanssi on syntiä ja niihin ei saanut mennä. Meitä oli kuusi veljestä ja jokaisella kahdeksan siskoa. Körttipuku piti siitä huolen, ettei tansseihin ollut menemistä. :?:
-
Edellisessä raamatunkäännöksessä käytettiin sanaa tanssi vain Salomen tanssin yhteydessä. Johannes Kastajan pää katkaistiin sen esityksen seurauksena. Muutoin Raamatussa karkeloitiin, usein Jumalan kunniaksi. Tästäkö johtuen tanssilla on ollut huono maine kristittyjen parissa? Millainen kaiku on sitten ollut sanoilla tanhu tai piirileikki?
-
Aiheen tiimoilta on muuten keskusteltu aiemminkin, täällä (http://www.h-y.fi/foorumi/viewtopic.php?t=162&highlight=tanssi), mutta saa toki keskustella edelleen.
-
Minusta ei. Rippikoulussa opin että synti on sydämen luopumista Jumalasta tai jotain sinne suuntaan. Tanssi ei mielestäni kuulu tähän kategoriaan.
-
Tiedä tuosta tanssin synnillisyydestä, mutta tosi harvoin minä tanssin - minulla on papin jalatl
-
Jos tanssi on syntiä, niin täytynee lukea synniksi myös kaikki muu hyvää mieltä tuottava ihmisten keskinäinen kanssakäyminen - onhan sitä tehty, mutta aika tavalla erilaisessa maailmassa kuin tämä päivä.
Pitäväthän jotkut uskonnolliset ryhmät tanssia jopa keinona päästä yhteyteen Jumalan kanssa, esimerkiksi islamin körttiläisin ryhmittymä sufilaiset.
-
Daavidkin tanssi (siis karkeloi) itsensä pyhään hurmokseen, kun Liiton arkki tuotiin Jerusalemiin(ko?).
-
Daavidkin tanssi (siis karkeloi) itsensä pyhään hurmokseen, kun Liiton arkki tuotiin Jerusalemiin(ko?).
Tässä tanssikiellossa on aikoinaan ollut takana sen seksuaalisuus. Tango on meillä ollut pitkään erittän suosittu kun siinnä vartalot painetaan vastakkain. Salomon karkelointi oli eri asia.
Vastaus on hyvin yksinkertainen. Kaikki mikä erottaa meidät Jumalasta on syntiä. Ei mikään nimeltä mainittu teko, vaan onko se hyväksi vai pahaksi. Jokainen miettiköön sitä tykönään. Ei ole helppoa mennä neulansilmästä läpi.
-
Menikö Salome ja Salomo sekaisin? Salome tanssi varmaankin hyvin eroottisesti Herodeksen vieraille. Daavidin karkelo (2. Sam. 6:14) oli pikemminkin riemun purkaus.
Erotiikan ja paritanssin yhteys on varmaan ollut tanssin synnilliseksi mieltämisen takana. Mikko Juvaakin paheksuttiin, kun hänen nähtiin tanssivan presidentin itsenäisyyspäiväjuhlissa vaimonsa parina. Juva vastasi moittijoille menneensä vaimonsa kanssa vielä pidemmällekin.
-
Seppos vastauksessaan osui naulankantaan. Näin se on.
-
Tässä tanssikiellossa on aikoinaan ollut takana sen seksuaalisuus. Tango on meillä ollut pitkään erittän suosittu kun siinnä vartalot painetaan vastakkain.
ja varmaan ainakin Suomessa tanssilavakulttuuriin on aiemmin usein liittynyt (joko oikeasti tai kommentoijien mielikuvissa) alkoholin runsas käyttäminen mutta nythän se on aikalailla erilainen. Myönnän itsekin syyllistyneeni nuorempana mielessäni muiden tuomitsemiseen :( Sitten joskus innostuin menemään lavatanssikurssille...
Mikko Juvaakin paheksuttiin, kun hänen nähtiin tanssivan presidentin itsenäisyyspäiväjuhlissa vaimonsa parina. Juva vastasi moittijoille menneensä vaimonsa kanssa vielä pidemmällekin.
Meniköhän kommentoijalta kahvi väärään kurkkuun? :D
Vastaus on hyvin yksinkertainen. Kaikki mikä erottaa meidät Jumalasta on syntiä. Ei mikään nimeltä mainittu teko, vaan onko se hyväksi vai pahaksi. Jokainen miettiköön sitä tykönään. Ei ole helppoa mennä neulansilmästä läpi.
Aivan. Tavallansa elämä olisi helpompaa jos olisi tietyt kyllä/ei säännöt kaikkeen, ilman omaa tykönään miettimistä. Mutta toisaalta silloin se ei taitaisi olla enää elämää vaan sääntöjen pakkonoudattamista.
Mieleen tuli SV 234:1.
Et aikaa turhuudessa
tai joutilaisuudessa
saa viettää, ihminen.
On aika Jumalamme,
sen pitää omanamme
vain hetken saamme, tiedät sen.
Ja kullakin meillä on varmaan omat muille enemmän tai vähemmän näkyvät tavat viettää aikaa "turhuuksissa" jotka tiettyyn rajaan asti voivat sinänsä olla hyviäkin.
-
Siioninvirressä 102.8 veisattiin 1972 vuoteen saakka seuraavast:
"Mielivaltaisuus, leikit ja tanssit nyt pois! Miten hekumall`kunnian saavuttaa vois ? :arrow: ...
-
Siioninvirressä 102.8 veisattiin 1972 vuoteen saakka seuraavast:
"Mielivaltaisuus, leikit ja tanssit nyt pois! Miten hekumall`kunnian saavuttaa vois ? :arrow: ...
Aivan oikein. Ei hekumalla voi kunniaa saavuttaa eli juuri niinkuin sanoin: kaikki mikä erottaa meidät Jumalasta on syntiä. Tanssikin voi sitä olla, mutta kuten Siionin virsien uudistaja haluan minäkin poistaa tekoluettelon ja siirtyä tähä raamatullisempaan, selkeämpään ja aukottomaan määritelmään.
Tästä tekoluettelosta varoituksena on se, että tupakanpoltto ei ole pahasta, kun sitä ei ole Raamatussa mainittu. Eihän Jeesus eikä kukaan Raamatun evankelistoita tiennyt koko asiasta mitään voidakseen mainita sen.
Virsi muuten jatkuu hyvin selkokielisesti. "Vaan kärsimys sota on oleva työs. Siis kiellä pois itses ja maailma myös." Vahva virsi kokonaisuudessaan. Suosittelen läpilulkua ajatuksella kaikille.
-
Arvelen, että Jeesuksen aikana miehet tanssivat häissä ja muissa juhlissa keskenään niin kuin monessa etelän maassa vieläkin. Paritanssi tutustumisen ja seurustelun muotona lienee uudempi ilmiö. Naiset saattoivat herrojen kemuissa esiintyä laulaen, soittaen ja tanssien, mikä menikin varmaan usein hekuman puolelle.
Mielikuva Jeesuksesta Kaanaan häissä piirissä niiden kahdentoista kanssa on kaunis ja iloinen. Oi, jospa oisin saanut olla mukana!
-
Siioninvirressä 102.8 veisattiin 1972 vuoteen saakka seuraavast:
"Mielivaltaisuus, leikit ja tanssit nyt pois! Miten hekumall`kunnian saavuttaa vois ? :arrow: ...
Skannasin koko virren edellisten Siionien 102 tänne, kun oli niin väkevää tekstiä. Ajattelin, että kaikille ei kuitenkaan ole tuota vähintään 35 vuotta vanhaa kirjaa.
Tiukaa on koko virsi
102 Tutki, kristitty, ties, kulje arastellen! Portti ahdas, tie kaita vie autuutehen. Sen vuoks aniharvat sen löytävätkin, Muut mieltyvät teihinsä laajempihin.
2. Täällä raketaan silta niin vaarallinen, Ilman uskoa, rakkautta petollinen. Sillä aiotaan. helmahan Aabrahamin, Vaan vajotaan vaivahan helvettihin.
3. Vaikka toivotaan kunnian asuntohon, Ei us¬kota tietä niin kaidaks kuin on ja lihalleen mieliksi eletään vaan, Ei luovuta vanhoista tavoista¬kaan.
4. He kristityn nimehen uskaltavat, Vaan maail¬man seurassa vaeltavat. He himojen pyörteessä kulkevat vaan, Ei suitset, ei ruoska saa asettumaan .
5. Kuin hullut he pyörivät hurmiossaan, Harjoittavat iloiten turhuutta vaan. Tiensä luulevat johtavan taivaasehen, Vaikka antavat lihalleen vapauden.
6. Ei, ei, minä pelkään, sun huonosti käy! Pyhään taivaaseen saastas ei sopivan näy. Tie sinne, on kaita ja vaivalloinen, Työ, risti ja ohdakkeet täyttävät sen.
7. Sitä kärsiväisesti on kulkeminen ja toimella itsesi käyttäminen. Yks askele syrjään vie eksymykseen ja vapaus lihan vie kadotukseen.
8. Mielivaltaisuus, leikit ja tanssit nyt pois! Miten hekumall' kunnian saavuttaa vois? Vaan kärsimys, sota on oleva työs. Siis kiellä pois itses ja maailma myös!
9. Valvo peläten, vapisten autuuttasi ja tallenna tarkasti sieluasi! Miten arvelet vastaavas Herralle sen, jos portoks teet jeesuksen morsiamen?
10. Ole ahkera tekemään parannustas, Pyhyydessä pesemään vaatetustas! Alä ryöttäy maailman riettaudess', Vaan vahvista lujaksi kutsumises!
11havaitsemaan! Usko, kärsi ja tottele tuntoasi, Niin kuollessa vapahdut vaivoistasi!
-
Huijui, puhutaanko me samasta herännäisyydestä kuin tänä päivänä? : ) Ei tuon kaltaisia tekstejä enää nykylaitoksesta löydy. Älä nuku syntinenkin on jo kovin vahvaa tekstiä meikäläisen makuun.
-
Huijui, puhutaanko me samasta herännäisyydestä kuin tänä päivänä? : ) Ei tuon kaltaisia tekstejä enää nykylaitoksesta löydy. Älä nuku syntinenkin on jo kovin vahvaa tekstiä meikäläisen makuun.
Kyllä näin on, mutta sama virsi kuulostaa uusittuna ihan erilaiselta kuin sata vuotta sitten.
125
1. Tutki tietäsi, kristitty! Arkana käy!
Varo niitäkin vaaroja, joita ei näy.
Kun portti on ahdas, kun kaita on tie,
ei leikiten autuuden maahan se vie.
2. Moni hauraita aineita sillaksi tuo:
omat toiveet ei johdata Jumalan luo.
Jos on Jeesuksen rakkaus tuntematon,
ei taivasta löydy, se kaukana on.
3. Epäuskossa, armoa halveksien,
himon tuttuja polkuja noudattaen
hän eksyy ja seuraansa viettelevään
myös toisia tempaa näin rientäessään.
4. Kova mieli ei lannistu nuhteistakaan,
paha luonto ei taltu, ei iskuistakaan.
Kun paatumus kasvaa, tie ankea jää
päin kuoleman hetkeä järkyttävää.
5. Tule, syntinen, siis kera näännyttäväin,
veriruskeiden, raskaiden syntien näin
jo Armahtajan, hyvän Herrasi luo.
Hän laupias, kaikki ne anteeksi suo.
6. Ole ahkera siis, mene Herrasi luo,
kysy, vieläkö hän pyhän armonsa suo.
Ja muista, työ ainoa syntisien
on uskoa: Herra on armollinen.
Olof Kolmodin
Sävel Etelä-Pohjanmaalta
-
Tässä tanssikiellossa on aikoinaan ollut takana sen seksuaalisuus. Tango on meillä ollut pitkään erittän suosittu kun siinnä vartalot painetaan vastakkain. Salomon karkelointi oli eri asia.
Vastaus on hyvin yksinkertainen. Kaikki mikä erottaa meidät Jumalasta on syntiä. Ei mikään nimeltä mainittu teko, vaan onko se hyväksi vai pahaksi. Jokainen miettiköön sitä tykönään. Ei ole helppoa mennä neulansilmästä läpi.
Olen samaa mieltä "seppos"en kanssa eli jokainen miettiköön tykönään ja "kaikki mikä erottaa meidät Jumalasta on syntiä". Niinhän se on ja niitä asioita on paljon ainakin minun elämässäni.
Itse kyselin nuorena tyttönä tätä uskovaisilta (kuuluivat vapaisiin suuntiin), kun hengelliset asiat kovasti mietityttivät. Vastaus oli, että tanssiminen oman miehen kanssa ei ole syntiä, mutta muiden on. Jaa? :-? Kyllähän se meikkaaminenkin heidän mielestään taisi olla syntiä. Olisipa se helppoa, jos noin saneltaisiin, mitä saa tehdä ja mitä ei. Minä kyllä meikkaan, mutta en koe sen erottavan minua Jumalasta. Siinä on kyse myös terveydellisistä asioista. Joskus joutuu kasvoja peittämään sairauden jäljiltä meikkaamalla ja sen luvan olen itselleni antanut. Joitain elämän tuomia arpia ei halua kaikille näyttää. Niitä kun on paljon sekä fyysisiä että psyykkisiä. On lupa suojella itseään.
No, tämä meni kauas tanssimisesta. Kyllä minusta on muuten ihana katsella balettia, vaikka sinne kovin harvoin on varaa mennä. Sehän on tanssia.
-
Itse kyselin nuorena tyttönä tätä uskovaisilta (kuuluivat vapaisiin suuntiin), kun hengelliset asiat kovasti mietityttivät. Vastaus oli, että tanssiminen oman miehen kanssa ei ole syntiä, mutta muiden on. Jaa? :-?
Hienoa että sallivat avioparitanssin, joskushan sekin on ollut joissain piireissä pannassa...
Aamulehden torstailiite Moro esitteli tällä viikolla otsikolla "Rukous sujuu kuin tanssi" gospel-lattareita:
http://www.aamulehti.fi/moro/uutisellista/54922.shtml
Millaistakohan olisi körttivirsijumppa? aluksi epätoivoista yritystä ja sen jälkeen pitkiä venytyksiä & levollista makailua? :wink:
-
Körttikodissani vanhempani olivat vahvasti sitä mieltä , että tanssi on syntiä ja niihin ei saanut mennä. Meitä oli kuusi veljestä ja jokaisella kahdeksan siskoa. Körttipuku piti siitä huolen, ettei tansseihin ollut menemistä. :?:
Körttiläisyyden päivitetty versio lienee ettei tanssi enää ole syntiä? :017:
Koko Suomi tanssii, bussihumppa! (Sammonlahden seurakunnan Seurakuntakuoro ja Tavikset-kuoro) https://www.youtube.com/watch?v=0V4XpOx7lds
-
Daavidkin tanssi niin, että taisi näkyä liikaa. Tässä on tietysti kyse vähän eri asiasta. VT:ssa kuvataan monia soittovälineitäkin, että kyllä aina on tanssittu.
Tanssissa on niitä "sivujuonteita" ja niitä voi pitää syntinä, jos tulee herättäneeksi pahennusta.
-
Olisipa se syntiä, niin olisi ainakin yksi synti, johon en tunne vetoa!
-
Daavidkin tanssi niin, että taisi näkyä liikaa. Tässä on tietysti kyse vähän eri asiasta. VT:ssa kuvataan monia soittovälineitäkin, että kyllä aina on tanssittu.
Tanssissa on niitä "sivujuonteita" ja niitä voi pitää syntinä, jos tulee herättäneeksi pahennusta.
Tuo on totta, esim. tanssi pelkkänä liikuntana ei ole syntiä, mutta sekin saattaa herättää joissakin lihan himojen heräämistä, joka johtaa syntiin.
Lähde
"Kaipaatteko lisäenergiaa, iloa sekä hyvänmielen kuntoilua? Latinomix-tanssitunnit ovat kaikkea tätä! Saatte nauttia lattarirytmeistä, pitää hauskaa ja samalla kuntoilla." https://www.youtube.com/watch?v=BbVMYspe1NI
-
Vanhassa raamatunkäännöksessä karkeloitiin useinkin Jumalan kunniaksi, mutta ainoastaan Salome tanssi. Siitä lienee syntynyt käsitys tanssin syntisyydestä. Salomen tanssihan ei ollut mitään seuratanssia vaan tanssiesitys, josta maksetun palkkion tiedämme.
-
Jaa, että onko tanssi syntiä - no, se riippuu siitä, millä tavoin ja mistä syystä tanssitaan.
Ennen muinoin kuulemma ne viimeiset aamuyön valssit tanssiravintoloissa olivat kosiomeno siihen, jotta kuka
ketäkin "pienessä sievässä" lähtee saattelemaan, olipa he sitten varattuja tai vapaita. -Saanko luvan vai tanssitaanko ensin.- Tuo oli mielestäni eri asia kuin se, että ennen muinoin lavatansseista etsittiin puolisoa jakamaan elämän ilot ja surut.
Vielä eräs ennen muinoin juttu. Kävin joskus nuorena sinkkuna Åke Blomqvistin tanssikurssin. Luulin lapsenomaisesti,
jotta näin se pitää tanssiaskeleet ottaa. Satuin sitten erääseen tanssiravintolaan ja joku nuori mies tuli hakemaan.
Läksin lattialle. Mies ei ollenkaan tanssinut Blomqvistin tavoin ja nuhteli minua, jotta vielä nainen häntä viemään rupeaa...
Raamatusta löytyy kuvauksia tansseista, mutta ei sieltä paritanssia löydy, johtunee siitä, että sen ajan kulttuurissa
naisen asema oli erilainen kuin meidän kulttuurissamme. Ei kai tuon ajan juutalaisuudessa olisi voitu kuvitellakaan, että
sinkut mies ja nainen tanssisivat toisistaan kiinni pitäen paritanssia.
-
Tanssi on minulle syntiä enkä mene häpäisemään itseäni lavalle. Ainoa tanssi, jota aikoinaan tanssin oli pakollinen valssi ilman tahtia sihteerin kanssa pikkujouluissa. Se kävi helposti. kun nosti sihteerin jalat irti maasta. Hän oli 25cm minua lyhyempi. Tanssi on siksi minulle syntiä, kun minulla ei ole rytmitajua enkä pysy lähellekkään tahdissa. Tämä heijastaa myös puheisiini ja puhun siksi usein tahdittomia.
-
Minäkin sain mahdollisuuden korpuksen aikana olla Åken oppilas. Nenästään kuului naukaiseva ääni "ottakaa daami".
-
Olen ollut yhden viikonlopun Gospel lattareissa. Tampereella Herättäjäjuhlilla oli myös mahdollisuus kokeilla. Tätä minä haluaisin harrastaa, jos sitä olisi lähempänä tarjolla.
https://www.youtube.com/watch?v=oLik7r-wbHM
-
Olen ollut yhden viikonlopun Gospel lattareissa. Tampereella Herättäjäjuhlilla oli myös mahdollisuus kokeilla. Tätä minä haluaisin harrastaa, jos sitä olisi lähempänä tarjolla.
Höh, minulla olisi ihan tuossa kivenheiton päässä kerra viikossa ainakin nyt syksyllä. Miksi pitää olla niin päin että minua taas ei tanssiminen innosta? Juuri tuota sorttia siis tarjolla.
Tuossa (https://www.siltalehti.fi/sivustot/silta/juttusilta/ihmiset/lihas_kerrallaan_taivasta_kohti.46372.news) on juttua jostain fitness-urheilusta ja sitten gospel-lattareista.
-
Koulun konvassa aloittelin tanssimisen, sitten kesäisin lavoilla ja talvisin urheilu- ja nuorisoseuran taloilla. Tykkäsin tanssia ja sen parissa tapasin Matinkin.
Jossakin vaiheessa muutama vuosi ennen kuin heräsin uskomaan alkoi tanssit tuntua turhanaikaisilta ja jopa naurettavan näköiseltä, paritanssi nimenomaan.
Nuoremman tyttären häät olivat tanssihäät ja niissä viimeeksi pyörähtelin valssia Matin ja vävyn kanssa. Siitä on liki 25 vuotta.
Astmalla on ehkä osuus, mutta muutenkin se on sitä ns. turhasta riisuutumista minun kohdalla. En sano tässä kilvoitelleeni, se vain loppui .
-
Joskus työelämän aikoihin kunnostauduin rivitanssissa...siitä aikaa...
Nykyisin tyydyn hytkymään musiikin tahdissa sopivissa ja sopimattomissa tilanteissa.
Lauluharkoissa välillä taputtelen reisiäni hänen soittonsa tahtiin...ja pyyhkeitä tulee... :icon_sad:
-
En ole elämän päivänä pitänyt tanssia syntinä. Tosin on kuin Öppiäisellä: eipä olevetoakaan, kun mun tasoinen baletti oli vielä kaukana tanssimisesta.
Jos mietin missä pahaa tapahtuu, taitavat olla sitte yökerhot, ja ajattelen tyrmäystippoja, katua jolla käydään kauppaa kaikesta mitä mieli halajaa eli millä saa nuppinsa sekaisin ja kaikki maailman vakavat taudit mitkä vaan katukaupassa tarttuu.
Ja ajattelen ihmiskauppaa ja tiettyjä idänmatkoja. Jos nyt vertaan tuohon suomalaista lavatanssimeininkiä, niin huh hyvää päivää.
Minä en ymmärrä itsekään mikä minut tuntui erottavan Jumalasta tässä, olen sitä riittämiin täällä ihmetellyt. Yhteen se johti: Erityiseen varovaisuuteen syntejä nimettäessä.
Minä olin kirkossa! Perheeni kanssa, josta pitäisi tuntea moninkertaista kiitollisuutta eikä muuta. Siellä ei totta vie tanssittu. Pääsikö minun ja Jumalani väliin pelkkä ajatus: Kyllä teillä nyt on tarve tänne ryysiä, onkohan kuukauden kuluttua ketään? Mutta samaa hiljaista ajatusta olin kanniskellut sillä ne Anttolan joulut on vähän liian prameaa kamaa. Siellä kun on laulettu jotain köyhään talliin syntyneestä heinille härkien ja juhtien tulleesta Vapahtajasta, on fiilis ollut että jokin ei natsaa vaikka miten saadaan olla yhdessä.
Isältä lipsahti toive ” vähän vaatimattomamnasta” joulusta. Minkäs nyt enää teet. Näillä on menty, ja onhan lapset saaneet pitää yhden paikan joka on kuin meille se kuiva mäki keskellä maalaiskylää, jossa oltiin koko kesä ja noin...
-
Minua on isä aikanaan opettanut tanssimaan, valssia, jenkkaa, polkkaa ja humppaa. Nuorena olin uskis, joten en käynyt tansseissa. Tanssittiin vaan kotona ja mökillä omissa "hipoissa". Mieheni ei osaa/halua osata tanssia. Niinpä tanssit on minultakin jääneet joidenkin häiden yhteydessä muutamaan tanssiin.
Mutta minkäs teet, kun musiikki menee jalan alle. Hyvää, sopivarytmistä musiikkia on vain mahdottoman hankala kuunnella hiljaa paikallaan. Siihen lähtee väkisin kroppa mukaan. Sitä paitsi se on hyvä liikuntamuoto. Se on ystävällisempi nivelille kuin juoksu. Latinotansseissa tulee hyvin ristiselkä kuntoon. Sitäpaitsi liikunnan pitäisi olla hauskaa, että sitä jaksaa harrastaa riittävästi. Siis kotitöitä tehdessäni tanssin, kun vain sopivaa musiikkia sattuu kohdalle.
-
Kävin nuorra miessä tansseissa joka viikonloppu. Sitten tuli aika jota en tarkoin osaa selittää, olisiko sanonta uskiselämän porstuakivillä pyöriskelyä sinne päin. Minut vedettiin tähän seuraliikkeeseen so rakastettiin. En halua enää tanssia, mutta SEN vanha musiikki on verissäni.
-
Kävin nuorra miessä tansseissa joka viikonloppu. Sitten tuli aika jota en tarkoin osaa selittää, olisiko sanonta uskiselämän porstuakivillä pyöriskelyä sinne päin. Minut vedettiin tähän seuraliikkeeseen so rakastettiin. En halua enää tanssia, mutta SEN vanha musiikki on verissäni.
Tango ei ole syntiä, koska maamme tangopääkaupunki sijaitsee Tangomaalla Etelä-Pohjanmaalla Seinäjoella, ja Lapuanjoen rannalla asuu paljon körttiläisiä tangon ystäviä ->https://www.youtube.com/watch?v=CpE6r1KGCi0
-
Ei ole tanssi itsessään tietystikään syntiä. Daavidkin tanssi niin riemullisesti, että taisi näkyä liikaa. Soittopelejä on tummasävyisiä ja heleä-äänisiä symbaaleja ja muita.
-
Ei ole tanssi itsessään tietystikään syntiä. Daavidkin tanssi niin riemullisesti, että taisi näkyä liikaa. Soittopelejä on tummasävyisiä ja heleä-äänisiä symbaaleja ja muita.
’Tanssi on syntiä’ -uskomus lienee perua raamatunkäännöksestä, jossa karkeloitiin kyllä sydämen kyllyydestä Jumalan kunniaksi, mutta ainoa, joka tanssi, oli Salome. Seurauksena Johannes menetti päänsä.
-
Ei ole tanssi itsessään tietystikään syntiä. Daavidkin tanssi niin riemullisesti, että taisi näkyä liikaa. Soittopelejä on tummasävyisiä ja heleä-äänisiä symbaaleja ja muita.
Tapaninpäivän perinteisiin kuuluu tapanintanssit, ja Lapuanjoen rannalla asuvat körttilääset ryntäävät ehtoolla kylätaajamien pubeihin
ja kaupunkien tanssiravintoloihin tapanintansseihin. :)
-
Liekö ihan totta? Mutta körtit saavat tehdä samaa kuin muutkin kansalaisemme. Itse en ole pubeissa notkunut, tämä ei ole itsekehua. Syntitaakkani lienee perisellaista, koska esikoiseni otettiin minulta pois.
-
Liekö ihan totta? Mutta körtit saavat tehdä samaa kuin muutkin kansalaisemme. Itse en ole pubeissa notkunut, tämä ei ole itsekehua. Syntitaakkani lienee perisellaista, koska esikoiseni otettiin minulta pois.
Toki Lapuanjoen rannalla asuvista körttilääsistä osa viettää Tapaninpäivää kotona tai körttiseuroissa. :)
-
Tapaninpäivän perinteisiin kuuluu tapanintanssit, ja Lapuanjoen rannalla asuvat körttilääset ryntäävät ehtoolla kylätaajamien pubeihin
ja kaupunkien tanssiravintoloihin tapanintansseihin. :)
Ei tällaisia heittoja, vaan mieluummin jotain faktoja.
-
Ei tällaisia heittoja, vaan mieluummin jotain faktoja.
Pyydän julkisesti anteeksi harkitsematonta heittoani, mutta tanssimisella on kiistatta hyötyä yleisterveydelle.
Lähde
Tanssimisen hyödyt yleisterveydelle https://askelterveyteen.com/tanssimisen-terveysedut/
-
Tässä tanssikiellossa on aikoinaan ollut takana sen seksuaalisuus. Tango on meillä ollut pitkään erittän suosittu kun siinnä vartalot painetaan vastakkain. Salomon karkelointi oli eri asia.
Vastaus on hyvin yksinkertainen. Kaikki mikä erottaa meidät Jumalasta on syntiä. Ei mikään nimeltä mainittu teko, vaan onko se hyväksi vai pahaksi. Jokainen miettiköön sitä tykönään. Ei ole helppoa mennä neulansilmästä läpi.
Juuri näin. Seikka on saletti!
Suuren suosion Suomessa saanut twerkkaus on tanssityyli, jossa liikekieli keskittyy alavartaloon. Twerkkaus on hauska ja seksikäs tanssityyli sekä samalla äärimmäisen tehokas liikuntamuoto, jossa on voimaannuttavaa naiseutta korostavaa naisenergiaa ja asennetta.
Lähde
Twerkkaus https://www.youtube.com/watch?v=y4a1PaJ_bl8
-
Henkilökohtainen mielipiteeni tverkkauksesta, minä näin sitä eräässä mainoksessa ja se ällötti minua. Kuinka ne julkisesti kehtaa....
-
Henkilökohtainen mielipiteeni tverkkauksesta, minä näin sitä eräässä mainoksessa ja se ällötti minua. Kuinka ne julkisesti kehtaa....
Nykyisihän puhutaan paljon kehopositiivisuudesta, jossa painotetaan, miten kaikenlaiset kehot ovat kauniita, ja miten omaan kehoon pitäisi suhtautua hyväksyvästi. Jos pylly hyllyy, niin silloinhan twerkkaus juuri voimaannuttaa naisen naiseutta ja asennetta oman vartalonsa kauneuteen, naisenergiaan, asenteeseen sekä haluun tuntea olevansa haluttu.
-
Ohoh,
Tuohoon tanssiin tai tverkkaukseen liittyen just laitoin mielipiteeni .
Aattelin ostaa hulavanteen.
Ei se tarkoita, että olisin homo tai naismainen.
Voi sitä tälläinen raavasmieskin hulaa pyörittää.
No ei tietenkään yleisesti jossain kuntosalissa tai rannalla,
mutta kotona. Verhot kiinni ja pimeässä.
-
Kun Antti Tuisku lauloi: Mun täytyy twerkkaa, että saisin fyrkkaa. Erään äidin hämmästykseksi, hänen pieni poika tuli kysymään: Äiti, mikä on fyrkka? :icon_lol:
Ehkä tämä ketju ja aikaisempi vastaukseni siitä, että kävisin kovin mielelläni gospel-lattareissa, jos niitä täällä olisi tarjolla, sai minut lähtemään paikallisille lavis tunneille. Lavis on lavatanssimusiikkiin pohjautvaa jumppaa. Olen kovin nauttinut. Hiki tulee. Tunti (45 min) menee tosi nopeasti. Tulee hyvä mieli. Taitaa olla ihan kuntokin noussut. :023:
-
^
Olisiko se vähän samaa kuin moottorikelkalla ajaminen, että on tietyt lihakset kipeänä päiväkausia.
-
Ehkä tämä ketju ja aikaisempi vastaukseni siitä, että kävisin kovin mielelläni gospel-lattareissa, jos niitä täällä olisi tarjolla, sai minut lähtemään paikallisille lavis tunneille. Lavis on lavatanssimusiikkiin pohjautvaa jumppaa.
Gospel-lattarit on kristillinen treenimuoto, jossa tanssitreeniin yhdistetään alku- ja loppurukous sekä kristillinen latinalaismusiikki. Matalan kynnyksen tanssitunnit sopivat kaiken ikäisille, näköisille ja kokoisille naisille. Gospel-lattareissa kyse ei ole pelkästään fyysisestä hyvinvoinnista ja tanssitaitojen kehittymisestä, vaan tärkeä osa on vahvistaa naisten itsetuntoa ja itsensä hyväksymistä.
Lähteet
Gospel-lattarit- NNKY https://www.ywca.fi/00011134-gospel-lattarit
Gospel-lattarit -esittelyvideo https://www.youtube.com/watch?v=oLik7r-wbHM
-
Kirjoitin kirjeen Rolf Arnkilille murrosikäisenä ja kysyin, onko tanssi syntiä. Hän vastasi kieltävästi ja lisäsi, että syntiä on erossaolo Jumalasta.
http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=1227.msg32406#msg32406
-
Ohoh,
Tuohoon tanssiin tai tverkkaukseen liittyen just laitoin mielipiteeni .
Aattelin ostaa hulavanteen.
Ei se tarkoita, että olisin homo tai naismainen.
Voi sitä tälläinen raavasmieskin hulaa pyörittää.
No ei tietenkään yleisesti jossain kuntosalissa tai rannalla, mutta kotona. Verhot kiinni ja pimeässä.
Nykyisessä sukupuolineutraalissa ja suvaitsevaisessa tasa-arvoisessa maassamme raavasmieskin saa pyörittää hulavannetta. :)
Kouvolalainen 51-vuotias Lotta on vuoden säännöllisellä hulavanteen pyörittämisellä saavuttanut merkittäviä tuloksia: vyötärö on kaventunut 34 cm, selkävaivat ovat poissa ja terveydentila on kohentunut huomattavasti. :)
Lue Lotan vinkit linkistä https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/86824161-1e42-492f-96cf-9fb7a3d39442
-
Nykyisessä sukupuolineutraalissa ja suvaitsevaisessa tasa-arvoisessa maassamme raavasmieskin saa pyörittää hulavannetta. :)
Kouvolalainen 51-vuotias Lotta on vuoden säännöllisellä hulavanteen pyörittämisellä saavuttanut merkittäviä tuloksia: vyötärö on kaventunut 34 cm, selkävaivat ovat poissa ja terveydentila on kohentunut huomattavasti. :)
Lue Lotan vinkit linkistä https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/86824161-1e42-492f-96cf-9fb7a3d39442
Ymmärsinkö oikein? Kouvolassa asuu 51-vuotias raavas mies nimeltään Lotta?
-
Ymmärsinkö oikein? Kouvolassa asuu 51-vuotias raavas mies nimeltään Lotta?
Ei, se on hänen koiransa. Minulla on kunnia tuntea molemmat ;)
-
Täällä Helsingissä vanne melkein jo hommattiin kotiin jossa majaillee ylipainoinen siili Prinssi Magnus, tai viimeistään hommataan siis huomenna. On jämähtänyt vaiheeseen.
Toivotaan P.Magnuksen solakoituvan vähintään 200 grammaa.
……………
Kertokaa minulle mitä on tverkkaus. Jos me sillä hoikistumme, P.M. ja minä, lähtee välittömästi.
-
^Takapuolen hetkutusta: https://www.youtube.com/watch?v=y4a1PaJ_bl8
-
Heh heh kaikkeapa nykyaika tuntee.
-
^Takapuolen hetkutusta: https://www.youtube.com/watch?v=y4a1PaJ_bl8
Alatiellä olija tverkkaa hetkuttamalla takapuoltaan omavoimaisesti. :)
-
Ymmärsinkö oikein? Kouvolassa asuu 51-vuotias raavas mies nimeltään Lotta?
Saattaa asuakin. Meidän ei pidä sukupuolineutraalissa maassamme ahtautua tiukkoihin ja ahtaisiin sukupuolinormeihin.
-
Heh heh kaikkeapa nykyaika tuntee.
Eihän twerkkaaminen ole nykyajan tuntemia juttuja, koska se on lähtöisin alkujaan Afrikasta, josta se on levinnyt ja muovautunut ympäri maailman. Suomeen laji rantautui 2010-luvun alussa ja ensimmäiset twerkin SM-kilpailut käytiin vuonna 2015.
Lähde
Itsetunto ylös pyllytanssilla – Selmun twerkkaus workshopissa opitaan alavartalon hytkyttämistä
https://www.epari.fi/uutiset/online-uutiset/itsetunto-ylos-pyllytanssilla-selmun-twerkkaus-workshopissa-opitaan-alavartalon-hytkyttamista-1.3027873
-
^
Olen aina ollut enempi vanhoillinen ja asunut valtaväylistä sivussa, että en ole pysynyt ajan tasalla kaikista tyylivirtauksista. Sanoisin niin, että tämä seuraliike on minua lempeällä tavalla pystynyt uudistamaan.
-
Olen aina ollut enempi vanhoillinen ja asunut valtaväylistä sivussa, että en ole pysynyt ajan tasalla kaikista tyylivirtauksista. Sanoisin niin, että tämä seuraliike on minua lempeällä tavalla pystynyt uudistamaan.
Nykykörttiläisyys onkin lempeää arjen hengellisyyttä, jossa lähimmäisenrakkaus ja suvaitsevaisuus korostuvat armollisessa twerkkaamisessa vahvistamaan naisten itsetuntoa ja itsensä hyväksymistä. :)
-
Eihän twerkkaaminen ole nykyajan tuntemia juttuja, koska se on lähtöisin alkujaan Afrikasta
Miten afrikkalainen alkuperä sulkisi pois nykyaikaisuuden? Elämme lentoyhteyksien ja Internetin aikaa, eli Afrikastakin voi virrata vaikutteita maailmalle hyvinkin nopeasti.
Saattaa asuakin. Meidän ei pidä sukupuolineutraalissa maassamme ahtautua tiukkoihin ja ahtaisiin sukupuolinormeihin.
Tulihan se sieltä. Minä jo odottelin.
-
Miten afrikkalainen alkuperä sulkisi pois nykyaikaisuuden? Elämme lentoyhteyksien ja Internetin aikaa, eli Afrikastakin voi virrata vaikutteita maailmalle hyvinkin nopeasti.
Afrikan ja alkukantaisuuden samastaminen on väärin. Kaiken alkuperä on yhtä alkeellista ja kaikki on nykyaikana nykyaikaista.
https://www.youtube.com/watch?v=AQAxhlNM6cw
-
Gospel-lattarit on kristillinen treenimuoto, jossa tanssitreeniin yhdistetään alku- ja loppurukous sekä kristillinen latinalaismusiikki. Matalan kynnyksen tanssitunnit sopivat kaiken ikäisille, näköisille ja kokoisille naisille. Gospel-lattareissa kyse ei ole pelkästään fyysisestä hyvinvoinnista ja tanssitaitojen kehittymisestä, vaan tärkeä osa on vahvistaa naisten itsetuntoa ja itsensä hyväksymistä.
Lähteet
Gospel-lattarit- NNKY https://www.ywca.fi/00011134-gospel-lattarit
Gospel-lattarit -esittelyvideo https://www.youtube.com/watch?v=oLik7r-wbHM
Juuri näin. Olen käynyt Jaakkiman opistolla yhden Gospel-lattari viikonloppu-kurssin. Sen jälkeen parilla tunnilla. Se olisi todella mukavaa, jos täällä sitä olisi tarjolla.
Lavis-tunneilla käytetään saman tapaisia askelsarjoja ja yläkropan sekä käsien liikkeitä. Se hengellinen puoli puuttuu ja itsetunnon kohotus. Lavis-opettaja kyllä muistuttaa, että ei haittaa jos sekoilee askelissa. Hän muistaa myös kannustaa. Mutta Gospel-lattarin vetäjillä on aivan toisenlainen ote kannustamiseen, kehumiseen ja yhteisen kiitoksen ja ylistyksen.
-
Kai se on ainakin vähän jos oikein huonosti tanssii?
Mitä tulee herättäjäjuhliin ja Seinäjoen tangomarkkinoihin, niin toistuvasti olen saanut käydä kummassakin tapahtumassa sekä toimittajana että "hengailijana". Kymmenkunta vuotta sitten Seinäjoella oli peräkkäisinä viikonloppuina sekä herättäjäjuhlat että tangomarkkinat. Osa kökkäväestä oli samaa.
-
Juuri näin. Olen käynyt Jaakkiman opistolla yhden Gospel-lattari viikonloppu-kurssin. Sen jälkeen parilla tunnilla. Se olisi todella mukavaa, jos täällä sitä olisi tarjolla.
Lavis-tunneilla käytetään saman tapaisia askelsarjoja ja yläkropan sekä käsien liikkeitä. Se hengellinen puoli puuttuu ja itsetunnon kohotus. Lavis-opettaja kyllä muistuttaa, että ei haittaa jos sekoilee askelissa. Hän muistaa myös kannustaa. Mutta Gospel-lattarin vetäjillä on aivan toisenlainen ote kannustamiseen, kehumiseen ja yhteisen kiitoksen ja ylistyksen.
Seikka on saletti! Tanssi kuuluu jokaiselle, koska se on monipuolinen liikuntalaji, joka kehittää ja ylläpitää fyysistä, henkistä ja hengellistä kuntoa. Tanssihan tekee hyvää mielelle, sillä siitä saa mielihyvää, ja se saa tuntemaan olon onnelliseksi sekä liikuttaa myös aivoja ja parantaa muistia. Pyörätuolitanssi on erinomainen liikuntavammaisten harraste- ja kilpaurheilulaji. Suomen Pyörätanssiliiton PYTLI:n tavoitteena on edistää pyörätuolitanssitoimintaa maassamme kolmella osa-alueella: kunto- ja terveysliikunta, sosiaalitanssi ja kilpaurheilu. :)
Lähteet
Suomen pyörätuolitanssiliitto PYTLI ry https://pyoratuolitanssi.fi/
Pyörätuolitanssi on kasvava laji https://www.youtube.com/watch?v=F8eqeeXBgHI
Apuväline-messut Tampere Pyörätuolitanssia 9.11.2013 https://www.youtube.com/watch?v=LNZ1b7iZcos
-
Kuinkas osuikin. Juuri eilisessä Etelä-Saimaassa oli juttua meidän Lavis-opettajamme pitämistä pyörätuolitanssitunneista. :)
-
Senioritanssista saa voimaa vanhuuteen. Suomen Kansainvälisen Senioritanssin Liiton tavoitteena on edistää kansainvälisen senioritanssin harrastusta Suomessa.
Lähteet
Suomen Kansainvälisen Senioritanssin Liitto ry https://www.senioritanssi.fi/senioritanssi/mita-senioritanssi-on/
Senioritanssit Tango-Mixer https://www.youtube.com/watch?v=29-ai5Fq7l8
-
Mitähän noi ajattelee meistä?
https://www.comedywildlifephoto.com/gallery/2018_finalists.php#&gid=1&pid=6
-
Twerkkauksista viis veisaan.
Mutta tätä Joutsenlampea ei voi jättää katsomatta:
https://www.mtv.fi/sarja/talent-suomi-10000426/aijabaletti-joutsenlampi-1197519
Tuo pätkä on noin 3 minuuttia ja 36 sekuntia pitkä - mutta varsinainen meno alkaa kohdasta 1 minuutti 59 sekuntia.
Nauttikaa!
Ja jos suola alkoi janottaa, niin tässä on vielä:
https://yle.fi/uutiset/3-10690402
-
Twerkkauksista viis veisaan.
Twerkkaus näyttäisi kuitenkin olevan nykyisin suosituimpia tanssilajeja maamme tanssikulttuurissa. Sanomalehdissäkin näkee vähän väliä ilmoituksia kaikille sopivista twerkkaus-kursseista.
-
Tankotanssi on tehokas kuntoilumuoto, joka kehittää voimaa, notkeutta, tasapainoa ja kehonhallintaa.
Tankotanssia Etelä-Pohjanmaalla Seinäjoella https://www.youtube.com/watch?v=HbJ8KUy9yn8
-
Elämysmatka Seinäjoen Tangomarkkinoille 2021! https://www.youtube.com/watch?v=-m0WPjck1-c
-
Kai se on ainakin vähän jos oikein huonosti tanssii?
Mitä tulee herättäjäjuhliin ja Seinäjoen tangomarkkinoihin, niin toistuvasti olen saanut käydä kummassakin tapahtumassa sekä toimittajana että "hengailijana". Kymmenkunta vuotta sitten Seinäjoella oli peräkkäisinä viikonloppuina sekä herättäjäjuhlat että tangomarkkinat. Osa kökkäväestä oli samaa.
Seinäjoen tangomarkkinat 2021 on peruttu vallitsevan koronatilanteen vuoksi, mutta Kauhavan herättäjäjuhlat 2021 pidetään muodossa tai toisessa tuolloin voimassa olevien rajoitusten puitteissa. Kiitos Herralle, Kauhavan herättäjäjuhlilla rokotettu herännyt tumma ystäväkansa voi heittää vaikka tanssiksi, jos siltä tuntuu. :109:
-
Maailman lapsena nuorisoseurain lauantaitanssit olivat hyvää vapaa-aikaa, ainakin minulle. En ole kieltänyt omiakaan sellaisiin menemästä.
En sitten tiedä, että menikö oikein, kun on vaivaa ja vastusta ollut. Oma Jumalani ei ole kuitenkaan koston kannalla ollut, sen verran positiivisesti saan uskoa.
-
Minäkin sain mahdollisuuden korpuksen aikana olla Åken oppilas. Nenästään kuului naukaiseva ääni "ottakaa daami".
:003: Löysittekö daamit jotka ottaa?
-
Johan nyt toki. Upseerille annettiin avartavaa koulutusta ratsastus ja tanssi mukaanlukien. Oli vähän venäjää, piti suorittaa Helsingin yliopistossa jotakin. Oulun kesäyliopistossa sain saksan pron läpi vänskänä ollessani, että pääsin helpolla. Ja sitten olivat ne substanssiaineet.
-
Onko synti tanssia? Ei ole. Synti on kahle.
-
Kirjoitin kirjeen Rolf Arnkilille murrosikäisenä ja kysyin, onko tanssi syntiä. Hän vastasi kieltävästi ja lisäsi, että syntiä on erossaolo Jumalasta.
Rolf Arnkil: Etsijä
-
Olen miettinyt tätä joskus ja tainnut kysyä mikä merkitys oli sillä että vapaa-aikaa oli mahdottoman vähän. En olisi ajatellut koko juttua, eli mennäkö seuroihin vai tansseihin, ellen olisi Joensuussa hupsahtanut ostamaan Hilja Haahden koko tuotántoa --- melkein, ihania vanhoja käsiin hajoavia kirjoja.
Muutamassa tarinassa tätä kovasti korostetaan.
.
Hän ei ollut körtti eikä ymmärtänyt sen ajan herännäisyyttä, niukasti hyväksyikään, eikä hän kovin syvälle ihmismieleen rohjennut mennä --- myöskään hengellisistä syistä.
Muttei tanssinut. Ei se muutenkaan ollut kuin siveellisesti arveluttavaa, jolloin sitä piti varoa, ei siis suorastaan synti mutta kiusaukseen johdattav a, kuten jotkin kirjat. Olin lukenut löytämättä mitään arveluttavaa, mutta ihmismielen ymmärrystä kyllä.
-
Upseerille annettiin avartavaa koulutusta ratsastus ja tanssi mukaanlukien.
Miten jos oli niin tiukan sortin uskovainen, että tanssi on syntiä? Oliko silloin niin, että ei passannut upseerin uralle lähteä lainkaan?
-
Hehee, en osaa vastata, kun olin silloin maailmassa elävä. Muut syyt painoivat varmasti enemmän. Jos oli hyvä todistus, silloin ei olisi tullut jäädä sotilaaksi, koska se oli halpa-arvoinen ammatti. Olisi tullut pyrkiä yliopistoon lukemaan historiaa. Näin omalle kohdalle eräitä muisteluksia.
Muutama viikko syyskuuta 1965 korpuksesta lähti eräitä kadetteja paremmille osille, omasta mielestään ehkä. Minulle kaikki oli erinomaista ja uutta. Muistan yhdenkin sanoneen, että pääsen opettajauralle.
Ei Korpuksessa kyllä Siionin virret niekkuilleet. Minut valitsivat muut ns perinteiden isäksi eli lienen ollut vahvasti vanhoillinen, urautunut jo silloin, että muut saisivat tästä jatkaa.
-
Jos tanssia huvituksena pidetään syntinä, niin eivätkö myös elokuvat, teatteri, yleensä viihde ole myöskin.
Täällä on sanottu myös koko kulttuurin kirjoa, sen harrastamista, Jumalasta erottavaksi .
Lestadiolaiset ovat kieltäneet myös urheilun katsomisen sunnuntaisin synniksi, ainakin ennen.
Viidesläisissä muutamavuosikymmen sitten puhuttiin ns. ehdonvallan asiosta.
Minuakin varotettiin vakavasti vaatteistani. Ei siksi että ne olisivat olleet avokaulaisia tai muuten riettaita, vaan siksi että ne olivat persoonallisia, oman makuni mukaisia. Samoin koruista joita silloin käytin.
Körteissä ei ole huomauteltu, mutta itsekseni olen näistä luopunut. En kuitenkaan ole koskaan tuntenut näiden erottavan minua Jumalan rakkaudesta.
Nykyään jopa Päivi Räsänen laittautuu erittäin näyttävästi. Matkalla on muututtu, kuka mihinkin suuntaan.
-
Nykyään jopa Päivi Räsänen laittautuu erittäin näyttävästi. Matkalla on muututtu, kuka mihinkin suuntaan.
Esim. 70-80-luvun yhteiskunnallinen ilmapiiri oli erilainen, kuin nykyään.
Minusta tuntuu, että tämä ilmapiiri on sitten heijastellut myös uskonnollisiin yhdyskuntiin.
Itse olen viidesläisten piirissä ollut reilu 10 vuotta ja en tunnista siitä niitä negatiivisia kuvauksia, joita Riitta kuvailee.
Syy on se, että en ole ollut mukana silloin, kun Riitta oli mukana. Voi myös olla niinkin, että sekin vaikuttaa, että Riitta kaiketikin on ollut mukana siellä minua nuorenpana. Meno nuorten piireissä voi nimittäin olla erilaista, kuin vanhempien piireissä.
Myös helluntalaisuus on muuttunut vuosikymmenten saatossa.
Olen mukana eräässä valtavan suuressa helluntalaisten ja entisten helluntalaisten facebook-ryhmässä.
Se ont arkoitettu lähinä henkilöille, jotka ovat olleet mukana 70-80-luvuilla.
Siellä käsitellään mm. 70-80-luvun aikana saatuja kyseisen likkeen piirissä saatuja traumoja sekä kaikkea kivaa, mitä tuolloin oli ja kaikkea siltä väliltä. Kyllä sielläkin huomaa sen,että jos joku olisi tullut kuvioihin mukaan vaikkapa 20 vuotta sitten, kovin vieraaksi kokisi monien ihmisten kertomukset.
Körttiläisyys on myös muuttunut, kaikki muutkin muuttuvat.
Toivoa vain sopii, että muutokset olisivat keskimäärin parempaan päin, eikä niin, että mennään ojasta allikkoon.
-
Muistan lukeneeni jotain vanhaa - taisi olla helluntaiseurakunnan piirissä olevaa - kyselypalstaa jossain lehdessä. Siellä joku kyseli, että onko hulahulavanne syntiä. Hän sai siihen vastauksen, että
ei ole, se on muovia.
Toivottavasti tuo vastaus ainakin jossain määrin olisi auttanut kysyjää eteenpäin asiassa.
Helluntalaispiireissä ainakin keskustellaan avoimesti entisajan vääristä toimista, joita on tehty.
On tervehdyttävää käsitellä myös oman ryhmän vähemmän mairittelevaa historiaansa niin, että ikäviä asioita ei lakaista maton alle.
Ehkä körttipiireissäkin sitä tehdään, en tosin tiedä, onko näin.
-
Mielestäni ymmärrän mistä Kössi tuossa edellä kertoi.
Ymmärrän myös niin että toiminta seurakuntanuorissa, 70-luvun alussa "minun aikanani"
oli toista kuin tänä päivänä seurakuntanuorten toiminta...siis ehkä...osittain eroja varmastikin,
omakohtainen tuntemus ja kokemus minulta kyllä tänään puuttuu...olen kyllä ennen koronaa
saanut yhdessä nuorten kanssa lauleskella ja istua sakastissa iltateellä... :icon_biggrin:
Rippikoulusta muistan että opetettiin: synti on sydämen ero Jumalasta.
Tähän liittynee sitten moni asia omassa tilassani: onko puhdas omatunto, onko terve omatunto,
onko toivo, usko, luottamus elävää, olenko kiitollinen, elänkö totuudessa vai valheessa,
onko rakkaus Jumalaa, itseäni ja lähimmäistäni kohtaan, onko näkevät silmät, kuulevat korvat....
Tämä ei ole mielestäni lakihenkisyyttä, vaan kaikkivaltiaan rakastavan Jumalan vaikutusta
ihmisessä.
-
En ollut nuori enää niinä aikoina joita muistelin, olin jo lähes 40-vuotias. En ollut nuorten parissa, vaan täysikäisten ja vanhojen kansanlähetysäisten.
Kun muistelen, niin helluntailaiset olivatkin rennompia kuin se porukka johon liityin. Se oli sitä Päivin ydinjoukkoa, se.
Päivi oli itsekin silloin kuin nykyisen habituksensa mummo. Ulkoinen muutos on melkoinen.
Minusta nämä ulkoiset, ehdonvallan asiat, eivät ole missään tekemisissä uskomisen ja siinä elämisen kanssa.
Eivät myöskään syömiset, juomiset, lukemiset tai tanssimiset. Uskon ydin on Kristus sisällämme.
-
Jos tanssia huvituksena pidetään syntinä, niin eivätkö myös elokuvat, teatteri, yleensä viihde ole myöskin.
Niin ja romaanikirjallisuuden lukeminen! Siitä on etenkin nuoria neitoja varoiteltu. Musiikista nyt puhumattakaan, paitsi jos se on virsiä. Sehän on ihan hirveää, jos lapsi ryhtyy muusikoksi, ei se mikään kunnon vakavamielinen ammatti ole.
Vielä äitini äiti oli sitä mieltä, että lukea saa Raamattua, hartauskirjoja ja koulukirjoja. Muu on turhuutta, ja minullekin tuota näkemystä tarjoili. No ehkä paikallista sanomalehteä myös, mutta se oli lähinnä miesväelle (ja pitihän niiden johonkin pystyä sätkänsä käärimään).
Kuulemma Yhdysvalloissa uudisraivaaja-aikoina viulu oli se syntinen soitin, "pirunviulu", koska sillä säestettiin tanssia. Kitaraa suvaittiin, sitä kun käytettiin myös hengelisessä musiikissa. Euroopassa oli sitten päinvastoin, koska viulu tunnettiin ns. klassisesta musiikista ja se oli "sivistynyt" soitin (väliäkö sillä, että esim. oopperoiden juonet voivat olla melkoista rietastelua), kun taas kitara yhdistyi nuorison renkutuksiin.
-
Kukahan tietäisi haitarin kulkeutumisen esim Lännelle. Impi Andersson on lempihanuristini tai oli.
-
Jooo, eivät vain uskovaiset ole olleet tiukkapipoja. Minun muistini alkaa n. vuodesta 1947, ja sen jälkeen on ollut kielettyä maalata huulensa ja käydä tansseissa ennen rippikoulua ! Sitten oli vapaampaa, hmmm. :icon_rolleyes:
Jo 50-luvulla mammat ja ukot kauhistelivat lättähattuja ja villamyssymissejä. Sitten seurasivat nahkarotsit ja rock-musiikki, minihameet ja hippimeininki.
Lisää paheksuttavaa olivat punk-bändit ja irokeesi -tukat.
Myös rastat olivat paheksuttuja sekä tietysti lävistykset.
Jopa tele-tapit olivat vaarallisia lapsille.
Eli, kaikki muuttuvat ilmiöt on koettu pelottaviksi, ja varottaviksi. Myönnän että jotkut ovatkin, ne pitää osata erottaa, kuten huumeet ja ihmiskauppa.
Kotona minua ei mitenkään ohjaltu, ainakaa kielloilla tai kurituksilla. Siksi kai minusta tulikin näin ' suvaitsevainen' . Rakastaminen kannustaa parempaan luontevasti, pakko ohjaa tekemään päinvatoin.
-
Kukahan tietäisi haitarin kulkeutumisen esim Lännelle. Impi Andersson on lempihanuristini tai oli.
Impi Anderssonia ei mainita, mutta muuta on:
Helposti ohitettava harmonikan kehittymiseen liittyvä haara on amerikkalainen harmonikkateollisuus, joka ajoittuu alkavaksi 1900-luvun alun tienoille. Amerikkalainen harmonikkateollisuus on oikeastaan Yhdysvaltojen alueella tapahtunutta harmonikkateollisuutta ja se pohjautuu erityisesti Italialaiseen muuttoliikkeeseen 1800-luvun lopulta alkaen. Nykyään Pohjois-Amerikassa valmistetaan ainakin saksalaistyyppisiä haitareita (cajun) ja Chemnitzer-concertinaa. Eteläamerikkalainen harmonikkakulttuuri on pikemminkin soittokulttuuriin kuin teollisuuskulttuuriin liittyvä historian haara. Etelä-Amerikan liittyminen harmonikkasoitinkulttuuriin johtuu Keski- ja Itä-Euroopan länteen suuntautuneesta muuttoliikkeestä, joka ajoittuu italialaisen muuttoliikkeen kanssa samoihin vuosikymmeniin 1800-luvun loppupuolelle.
Amerikkalaista soitinrakennuskulttuuria ei sovi vähätellä eurooppalaisen soitinrakennuskulttuurin rinnalla, sillä eurooppalaiset harmonikanvalmistajat ovat kopioineet amerikkalaisia innovaatioita erittäin tehokkaasti. Suomalaiseen harmonikkarakennuskulttuuriin liittyen mainittakoon virtaviivamallit, jotka pohjautuvat yhdysvaltalaisiin harmonikkoihin. Selluloidipinnoite harmonikan päälimateriaalina on mitä todennäköisimmin tehty ensimmäisen kerran Yhdysvalloissa. Cassotto-kuilun historia on toistaiseksi minulle hieman hämärän peitossa, mutta varhaisin näkemäni cassotto-kuilu (1910-luku) on peräisin newyorkilaisesta harmonikkatehtaasta. Sana cassotto on kuitenkin italiaa.
lähde: Vapaalehdykkä
Harmonikkojen erikoissivusto
-
Kiitos kovasti avusta. Olin toisessa osiossa kaivoa tekemssä. :039:
-
Jo 50-luvulla mammat ja ukot kauhistelivat lättähattuja ja villamyssymissejä. Sitten seurasivat nahkarotsit ja rock-musiikki, minihameet ja hippimeininki.
Näistä päähineistä mieleen tullutta: 80-luvulla oli nuorison ja nuorten aikuisten keskuudessa muotia kulkea paljain päin, oli sää mikä tahansa. Pipo oli siis jotain niin noloa, jostakin karvareuhkasta nyt puhumattakaan (yksi poikkeus oli, nimittäin hikinauhan näköistä panta sai käyttää). Ja aikuiset kauhistelivat. No, sen ajan tukat olivatkin isoja ja kuohkeita; ehkä ne lämmittivät?
Mutta eipä kelpaa aikuisille (=entisille kasarinuorille) nykyinenkään meno, kun ei nykyajan koltiaisia, poikia varsinkaan, saa riisumaan sitä pipoa tai lippistä edes sisätiloissa!
Tulee ihan mieleen ne ajat, kun Jyväskylään oli perustettu seminaari kansakoulunopettajien valmistamiseksi. Ensimmäisiä asioita, joka niille oppiin päässeille julleille piti opettaa, oli että sisällä ei olla lakki päässä. Se lakin pitäminen kun oli etenkin maalta tulleilla piintynyt tapa. Kerrotaan, että kun seminaarilaiset joskus olivat sisällä tupakalla (mikä oli toki jyrkästi kiellettyä sekin), niin kun kuului käytävästä opettajan askeleet, vetäistiin äkkiä hatut päähän, niin opettaja hattutuohtumukseltaan ja seuraavalta saarnalta ei sätkänkäryyn huomannut kiinnittää mitään huomiota :icon_biggrin:
-
Olisipa se syntiä, niin olisi ainakin yksi synti, johon en tunne vetoa!
Nyt kyllä puhun höpöjä. Tuli mieleen, että joskushan oli televisiossa ohjelma nimeltä Lauantaitanssit. Kyllä minä sitä mielelläni katselin. Itse en halua tanssia, mutta jos on hyviä tanssijoita, niin seuraan kyllä mielelläni. Ihan kuten jotain muutakin suoritusta, jossa joku osaa sellaista mihin itse en mitenkään pystyisi.
-
Niin ja romaanikirjallisuuden lukeminen! Siitä on etenkin nuoria neitoja varoiteltu. Musiikista nyt puhumattakaan, paitsi jos se on virsiä. Sehän on ihan hirveää, jos lapsi ryhtyy muusikoksi, ei se mikään kunnon vakavamielinen ammatti ole.
Vielä äitini äiti oli sitä mieltä, että lukea saa Raamattua, hartauskirjoja ja koulukirjoja. Muu on turhuutta, ja minullekin tuota näkemystä tarjoili. No ehkä paikallista sanomalehteä myös, mutta se oli lähinnä miesväelle (ja pitihän niiden johonkin pystyä sätkänsä käärimään).
Kuulemma Yhdysvalloissa uudisraivaaja-aikoina viulu oli se syntinen soitin, "pirunviulu", koska sillä säestettiin tanssia. Kitaraa suvaittiin, sitä kun käytettiin myös hengelisessä musiikissa. Euroopassa oli sitten päinvastoin, koska viulu tunnettiin ns. klassisesta musiikista ja se oli "sivistynyt" soitin (väliäkö sillä, että esim. oopperoiden juonet voivat olla melkoista rietastelua), kun taas kitara yhdistyi nuorison renkutuksiin.
Syntiä oli niinikään arpajaisiin osallituminen, kaikinainen teatteri kirjastojen avajaisiin nn kaikenlaisiin hyväntekeväiusyysjuhliin ja maallisiin esitelmätilaisuuksiin meno, soittimista kuulin vielä lankomieheni kertovan kun olivat tuttavani joka oli sisaren luokkatoveri, toisen kierroksen häissä, että oli siellä se syntinen peli, kun tanssista kyselin, minä luulin että jokin paikallinen bändi vaan ei, sisar oli tukehtua, niin kutsutaan kotiseudulla :003: yhä haitaria. :003:
-
Pidän romaaneista ja en niitä välttele, vaan luen niitä.
Jonas Lagus paheksuu mm. erilaisia naamiohuveja, joita vissiin pappiloissakin harrastettiin.
Ymmärrän oikein hyvin nuo erilaiset vältettävinä pidettävät asiat, joita täällä on lueteltu useitakin.
Suurinta osaa niistä en pidä syntinä, mutta ymmärrän näitä tiettyjen asioiden välttelijöitä.
Koen tietynlaista hengenheimolaisuutta heidän kanssaan.
Ihanne olisi, että tämä välttely tapahtuisi vapaaehtoisesti oman sisikunnan pakottamana ja että niiden välttely koetaan iloisena asiana ja niiden harrastaminen tylsänä.
Mikäli näin ei ole, varmaan monen täällä mainitun asian välttelystä ei ole hyötyä, vaan ennemminkin haittaa.
Itse nautin, kun saan vältellä monia sellaisia asioita, joita muut kristityt harrastavat.
Viihdyn Raamatun ja kirjallisuuden ja polkupyöräilyn parissa.
-
Lukiessani Hiljä Haahden jnkl elämäkertaa käsitin hänen ahdistuneen esim ajatuksesta että pitäisi kirjallisuuden opintojen tähden lukea jokin kirja jonka hän arvostelujen perusteella päätteli epäsiveelliseksi, kuten Juhani Ahon Papin rouva oli, juuri ilmestynyt.
Helsingissä pidettiin hengellisiä ylioppilaspäiviä, ja hän kävi näistä sielunhoidollisen keskustelun pastori Mottin kanssa, Mott oli sitä mieltä että jos täytyy niin täytyy, mutta siinä on syy yhä syvemmin pyrkiä syventymään hengellisessä elämässään.
Täytyy muistaa aika ja suuntaus, joka taisi olla varsin evankelispietistinen, kuten Haahti oli.
En ymmärrä miksi pitäisikään tehdä mitään, mistä ei pidä, missä ei ole ns kotonaan, vain siksi että joku on joskus sanonut sen synniksi ja täytyy mennä itse katsomaan, onko se syntiä... :icon_cool: Vähän kuin nappaisi LSDtä kokeillakseen, vaikuttaako se kuten väitetään... :icon_cool:
-
Ei tanssi ole syntiä, vaan ihmisten soidinliikuntaa, jonka tarkoitus on löytää itselleen pari tai vain muuteen vahvistaa suhdetta.
Poikamiähenä pääkaupunkiseudulla asustelles minäkin kävin Eeva ja Olavi Niemisen tanssikursseilla. Tangot, foxtrotit, valssit, jenkat, jivet ym. tuli opeteltua heidän opastuksella, mutta tunsin ison kokoni vuoksi olevani niin epämukavuusalueella, että en oiken innostunut tanssimisesta..
Tanssipaikoilla kävin Mäntsälän suurlavalla, Helsinki Pavilla, Lohjan tanhuhovilla ym, mutta pääasiassa katselin ja kuuntelin iskelmäprinsessoja ja prinssejä. :eusa_angel: Tanssiravintolat on jäänyt minulta käymättä kokonaan, kun minulla oli niistä alkoholin huuruinen mielikuva.
https://www.youtube.com/watch?v=-FOi91Y3DLI
-
Onko synti tanssia? Ei ole. Synti on kahle.
Aamen! Herännyttä tummaa ystäväkansaa ei paina synnin kahle, sillä Kristus on sovittanut kaikki synnit. :eusa_pray:
-
Aamen! Herännyttä tummaa ystäväkansaa ei paina synnin kahle.
Ehkä kahle ei enää paina, mutta sen hiertämät haavat tuntuvat edelleen.
-
Ei tanssi ole syntiä, vaan ihmisten soidinliikuntaa, jonka tarkoitus on löytää itselleen pari tai vain muuteen vahvistaa suhdetta.
Poikamiähenä pääkaupunkiseudulla asustelles minäkin kävin Eeva ja Olavi Niemisen tanssikursseilla. Tangot, foxtrotit, valssit, jenkat, jivet ym. tuli opeteltua heidän opastuksella, mutta tunsin ison kokoni vuoksi olevani niin epämukavuusalueella, että en oiken innostunut tanssimisesta..
Tanssipaikoilla kävin Mäntsälän suurlavalla, Helsinki Pavilla, Lohjan tanhuhovilla ym, mutta pääasiassa katselin ja kuuntelin iskelmäprinsessoja ja prinssejä. :eusa_angel: Tanssiravintolat on jäänyt minulta käymättä kokonaan, kun minulla oli niistä alkoholin huuruinen mielikuva.
https://www.youtube.com/watch?v=-FOi91Y3DLI
Koronarajoitusten poistuessa heränneen tumman ystäväkansan lavatanssien ystävien onkin nyt aika ottaa tanssikengät kaapista pölyyntymästä ja lankkaamaan ne valmiiksi tanssikuntoon tanssikesän 2022 aloitusta varten. :eusa_pray:
Satumaa- Luhurikan Lava https://www.youtube.com/watch?v=cQaEz6dOyio
-
Tanssitaan sitä talvellakin.
-
ö Mun mielestä on syntiä, jos ei saunan jälkeen ota olutta.
-
Mitä tulee herättäjäjuhliin ja Seinäjoen tangomarkkinoihin, niin toistuvasti olen saanut käydä kummassakin tapahtumassa sekä toimittajana että "hengailijana". Kymmenkunta vuotta sitten Seinäjoella oli peräkkäisinä viikonloppuina sekä herättäjäjuhlat että tangomarkkinat. Osa kökkäväestä oli samaa.
Mikä estäisi Joensuun herättäjäjuhlissa kökkänä järjestettävät körttitanssit, jossa herännyt tumma ystäväkansa pistäisi jalalla koreasti? Buffetista saisi ostaa purtavaa, juomia ja körttipastilleja. :eusa_pray:
-
ö Mun mielestä on syntiä, jos ei saunan jälkeen ota olutta.
Kyllä se minunkin mielestä on syntiä.
-
Edellisessä raamatunkäännöksessä käytettiin sanaa tanssi vain Salomen tanssin yhteydessä. Johannes Kastajan pää katkaistiin sen esityksen seurauksena. Muutoin Raamatussa karkeloitiin, usein Jumalan kunniaksi. Tästäkö johtuen tanssilla on ollut huono maine kristittyjen parissa? Millainen kaiku on sitten ollut sanoilla tanhu tai piirileikki?
Annamaija Ylimaulan Papin Tyttö opastaa, jotta tanssi on syntiä, tanhu ei. Näin hän sen oppi.
Tätä noudatimme kirjaimen mukaan ja vielä irrallisesti Ylimaulasta. Me tanhusimme kun joku osasi muutaman seurakunnan juhannusleirillä, enkä todella osaa selittää syytä. Enkä
oikein tirdä tänä päivänä mikä oli ero. :icon_cool:
-
Aamen! Herännyttä tummaa ystäväkansaa ei paina synnin kahle, sillä Kristus on sovittanut kaikki synnit. :eusa_pray:
Arvioni mukaan pääni on varsin vikapää sillä seison suuren epäselvyyden edessä tunnustaen minulle pitäisi selittää jotta ymmärtäisin täällä useasti kohtaamani tumman ystäväkansan ja tämä on aivan totuus. Tämä on lutherilaisen kohtaama joukkue ? mutta hän ei ole erityiseen selvittänyt mistä näitä kohtaa, valmisväeksi voinee nimetä koska aloittavat aamenella :icon_cool:
Jotta synnissä eläån ilman tanssikenkää.- Minkä rippileirillä oppii sen lopun ajassa taitaa. :003:
-
Edellisessä kirkkoraamatussa ero on selvä: Jumalan kunniaksi karkeloitiin läpi Vanhan testamentin, mutta ainoastaan Salome tanssi, eikä siitä hyvä seurannut. Tanhu on kai sitten karkeloa.
-
Minua on surettanut, että Raamatun sanonnat ovat "pliisuuntuneet", kun on tekstejä uudistettu.
-
En tiedä onko syntiä vaiko ei, mutta omalla kohdalla on näin:
Kuusitoistavuotiaasta kävin tanssipaikoissa ja tanssin tanssimisen ilosta, en kosiomenona. On se kyllä sitäkin, olen sen monesti nähnyt ( kokenutkin ).
Kun synnillisten harrastusteni mitta alkoi olla täysi, aloin katsella tanssiviakin, ja se alkoi näyttää naurettavalta ja synnilliseltä.
Lopetin, ja pian oma mittani täyttyi ja sen jälkeen olen tanssinut vain pari kertaa Matin kanssa valssia. Nuoremman tyttären häissä tanssin puoli kierrosta tuoreen vävyni kanssa. Olin tapojen vanki.
Kun tanssi on liikuntaa, siedän katsoa sitä. Kaikki muut ovat vastenmielisiä. En tiedä miksi on näin, mutta näin se vaan on.
Musiikissakin, tanssimusiikissa nimenomaan, on raja jota en ylitä. Muutoin kyllä pidän kevyestäkin musiikista. Makuni on omanlaiseni. Kaikki ei käy.
-
Herännyt tumma ystäväkansa rientää tänään suruttomien tapanintansseihin. :icon_xmaslol: