VT:ssa Raamatun mukaan näyttää siltä että Jumalan puhe ihmiselle, ihmisjoukoille
oli jotenkin konkreettista, "näkyvää ja kuuluvaa", täsmällistä, tarkkaa, selkeää...
4.Moos.
10:29 Ja Mooses puhui Hoobabille, midianilaisen Reguelin, Mooseksen apen, pojalle: "Me lähdemme siihen paikkaan, josta Herra on sanonut: 'Sen minä annan teille.' Lähde meidän kanssamme, niin me palkitsemme sinut hyvin, sillä Herra on luvannut hyvää Israelille."
10:30 Mutta hän vastasi hänelle: "En lähde, vaan minä menen omaan maahani ja sukuni luo."
10:31 Niin Mooses sanoi: "Älä jätä meitä, sillä sinähän tiedät, mihin meidän sopii leiriytyä erämaassa; rupea siis meille oppaaksi.
10:32 Jos lähdet meidän kanssamme, niin me annamme sinun saada osasi siitä hyvästä, minkä Herra meille suo."
Raamattu kertoo, että päivällä kansaa johdatti pilvenpatsas, yöllä tulenpatsas.
Kun näin oli, niin miksi Mooses sitten pyysi Hooabia oppaaksi matkalle?
Ehkä oli niin, että tuo Herran johdatus oli toisinaan (ehkä useinkin) sellaista suurilinjaista, jossa ihmisen piti päättää yksityiskohdista.
Jeesus käytti vertauksia siksi, että ne, joita ei oltu valittu, eivät ymmästäisi, mistä on kyse. Mutta valituilleen Hän kertoi, mitä vertaukset tarkoittivat, ainakin silloin, kun he sitä Häneltä kysyivät. Valitutkaan eivät näet tahtoneet niitä ymmärtää.
Muutenkin kerrotaan mm. että Jeesus puhui tulevasta kuolemastaan, mutta opetuslapset eivät ymmärtäneet.
Daavid ruokoilee, että "Herra, jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle".
Ei tuo Jumalan tahdon tietäminen hänellekään ollut aina mikään itsestäänselvyys.
Israelissa oli satoja vääriä profeettoja ja vain muutama oikea. Ja kun ottaa vielä huomioon sen, että Jumala on lähettänyt ja tulee lähettämään eksytyksen, niin asia vain monimutkaistuu. VTssä tästä kerrotaan, kuten UTssa myös.
Kun laskee keskiarvon, niin mahtaakohan VT:n aikana ollut keskimäärin ollut yhtään sen helpomaa kuulla Jumalan puhetta, kuin nykyään.
Nykyään on se etu, että jos haluaa kuunnella Jumalan puhetta, tarvitsee vain avata Raamattu ja alkaa lukea.