Kirjoittaja Aihe: Harry Potter  (Luettu 107290 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Harry Potter
« Vastaus #15 : 18.07.05 - klo:23:05 »
Joo, poistin myyräpartion viestin. Asiaton oli, mm. herjaavan kirosanaryöppynsä kera. Sellaista voi sitten mennä suoltamaan vapaammille foorumeille, mikäli välttämättömäksi sen näkee. Spoilauksesta en itse ehtinyt hoksata mitään, mutta asiat voi esittää kohteliaamminkin.

Ja paluu off-topicista: Itse en ole kuin, hm, ehkä kolme Potteria lukenut. Eka oli vielä jokseenkin huisi, sitten laimeni mun into.
Taru sormusten herrastakin tuntu kirjana aika puuduttavalta (vaikka nyt saatankin saada mätiä tomaatteja tästä kommentista niskaani...  :wink: ), mutta kun leffoihin jaksoin lopulta paneutua, se oli hienoa.

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Harry Potter
« Vastaus #16 : 18.07.05 - klo:23:38 »
Pakko kai se on myöntää että Harry Potter on jo jonkinasteinen hyvin vakavahko sairaus minun kohdallani.

Uusi kirjakin ihmeellisesti on työkiireiden keskelläkin saatu pikimmiten luettua. Itse spoilaantumisen pelossa en käynyt netissä ollenkaan saati ollut yhteydessä potteristikavereihini. En perehtynyt etukäteen mihinkään spekulointeihin ja teorioihinkaan suuremmalti, joita ennen viidettä kirjaa tuli kyllä enemmän tutkittua.

Mitäköhän sitä itse kirjasta sitten sanoisi. Paljon hyvää, paljon huonoa. Ei kai spoilanne ketään, tämähän on vain minun henkilökohtainen mielipiteeni.

Ja tuo Lovekiva ei suinkaan ilmestynyt kirjoihin vasta Lunan myötä, vaan maininta Lovekivoista on jo sitä ennen, en nyt ulkomuistista ikävä kyllä pysty heittämään että missä. Että omana argumenttina haluaisin esittää kyllä arvostukseni Kaparia kohtaan kääntäjänä, vaikka noita jonkunastesia mokiakin on jokunen sattunut, muttei niistä sen enempää. Ei ole tuo kääntäminen mitään helppoa hommaa.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Harry Potter
« Vastaus #17 : 18.07.05 - klo:23:40 »
Taru sormusten herran leffat oli ... noh.. yhdenlainen tulkinta kirjasta. Paljon jäi tai oikeastaan koko kirjojen syvyys jäi leffoista pois. Minusta kirjojen taruilla on merkitys - ne ovat kauniita, kivoja ja tuovat omanlaisen näkemyksen asiohin. TSH kirja on taidetta.

Potterit taas on omanlaisia. Kivoja lukea, eivät kovain vakavaa taidetta vaan enemmänkin viihdettä. Potterit ja TSHn luen aivan eri tavalla. Ekan nopeasti, haluan tietää juonen, saatan hyppiä tylsiä pätkiä uusintalukemisella. TSHn menen hitaammin läpi, mitään en tykkää hyppiä, kun tekstistä löytää usein uutta.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Harry Potter
« Vastaus #18 : 18.07.05 - klo:23:47 »
Mikä tekee Taruista taidetta, mutta Pottereista ei? Tässä vaan mietiskelin... Eikö lapsille suunnatut kirjat voi olla taidetta? Hmh, ehkä otan Potterini vain liian vakavasti, kun en näe näissä eroa. :D

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Harry Potter
« Vastaus #19 : 18.07.05 - klo:23:59 »
Kyllä minä itseni lasken melkein taitelijaksi, vaikka harrastankin vain lastentarinoiden kertomista ja keksimistä silloin tällöin. ;) Minusta Potterit ovat samalaista taidetta kuin Prachettin kirjat. En väitä, että eivät ole taidetta, mutta vakava onkin eri asia. Lastenkirjoista (minusta) vakavaa taidetta ovat esim. muumit tai uudemmistakin löytyy, mutta nyt en muista yhden kirjan nimeä ja kirjoittajaa. Mutta mikä sitten tekee jonkin vakavaksi ja jonkin vähemmän vakavaksi? Minusta se on jokaisen omakohtainen tulkinta. Ehkä jokin syvempi sanoma olisi se erottaja? Ei.. ei luultavasti, koska minusta Pottereillakin on sanottavansa tähän aikaan. Sitten taas osalla vakavammasta ei ole sitä vähääkään sanottavaa... Eli vastaus lienee vain, että jokainen ottaa kirjan ja suhtautuu siihen omalla tavallaan.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Harry Potter
« Vastaus #20 : 19.07.05 - klo:00:07 »
niin, olihan siinäkin viestissä jopa yksi kirosana.

mutta noista tsh-leffoista puuttuu kyllä se, mikä tekee niistä kirjoista hyviä. se matkan tunne ja ne kaikki kivat pikkujutut ja yksityiskohdat jne. mutta varsinkin se matkan taittuminen jää jotenkin niissä elokuvissa pois. tuntuu, että on vain x määrä irrallisia kohtauksia jotka on nyt pakattu kolmen tunnin pakettiin koska pidempää ei jaksa istua kukaan kattomassa. tulee vaan sellanen "ja kolmantena päivänä hän nousi tuomiovuorelle" -meininki. sääliksi käy vähän niitä, jotka on nähny leffat ennen kirjojen lukemista tai jopa jättänyt ne lukematta kokonaan. kuitenki ne elokuvat on aika kakkia verrattuna kirjoihin, filmatisoinnin rajat tiedostaen taas ihan ok.

ja oon varmaan aika yksin senkin mielipiteen kanssa, että eka osa tsh:sta on mukavin!

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Harry Potter
« Vastaus #21 : 19.07.05 - klo:00:15 »
TSH leffoista mulle jäi mieleen vain erikoistehosteet, jotka olivat nättejä. ;)

(Näin muuten StarWars 4: New hope vuosien jälkeen tänään uusiksi. Pahus kun ovat menneet pilaamaan DVD-boksin lisätyllä silpulla ja roskalla. Uudet erikoistehosteet näkyvät aivan mielettömän törkeästi läpi siinä.. Toivottavasti Imperiumin vastaisku  ja Jedin paluu on vähemmän pilattuja. Gigantista boksin saa tällä hetkellä alle 35e, joka minusta ei ole paha hinta kolmesta leffasta.)

Teme =)
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Harry Potter
« Vastaus #22 : 19.07.05 - klo:00:22 »
Onko tosiaan niin että Episodeja 4-6 ei saa nykyään enää mistään uutena hankittua ilman remasterointeja?

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Harry Potter
« Vastaus #23 : 19.07.05 - klo:08:10 »
Remasteroimattomana ei varmasti saa, mutta ilman lisättyä materiaalia luultavasti. Ei vaan hirveesti ois järkee tallentaa jotain analogikohinaa ja haalistuneita värejä dvd:lle, ->remasterointi.

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
Harry Potter
« Vastaus #25 : 19.07.05 - klo:09:43 »
Tää on muuten edelleen Pottertopic... Ja myyräpartiolle tiedoksi, en spoilannut, en todellakaan... Kyseessä oli eräs "insideläppä" eräälle ihmiselle, joka täällä käy, mutta jos et kerta siitä pitänyt, niin poistin sen, ja se ei spoilaa yhtään mitään (kun ennen kirjan lukemista kuitenkin tiedän mitä siinä tapahtuu)..
Nyt kun vielä saisi sen kirjan käsiinsä niin.... *virnistelee mielipuolisesti*
Tänä iltana kaikki onnistuu.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Harry Potter
« Vastaus #26 : 19.07.05 - klo:10:02 »
Lainaus käyttäjältä: "myyräpartio"
mutta noista tsh-leffoista puuttuu kyllä se, mikä tekee niistä kirjoista hyviä. se matkan tunne ja ne kaikki kivat pikkujutut ja yksityiskohdat jne. mutta varsinkin se matkan taittuminen jää jotenkin niissä elokuvissa pois. tuntuu, että on vain x määrä irrallisia kohtauksia jotka on nyt pakattu kolmen tunnin pakettiin koska pidempää ei jaksa istua kukaan kattomassa. tulee vaan sellanen "ja kolmantena päivänä hän nousi tuomiovuorelle" -meininki. sääliksi käy vähän niitä, jotka on nähny leffat ennen kirjojen lukemista tai jopa jättänyt ne lukematta kokonaan. kuitenki ne elokuvat on aika kakkia verrattuna kirjoihin, filmatisoinnin rajat tiedostaen taas ihan ok.

ja oon varmaan aika yksin senkin mielipiteen kanssa, että eka osa tsh:sta on mukavin!


Aika täsmälleen olen samaa mieltä: elokuvat olivat pakosta kirjan juonen pikakelaus, ja koska kysymys oli satojen miljoonien dollareitten kaupallisesta projektista niin kerrottu juoni keskittyi dramaattisiin, usein väkivaltaisiin tapahtumiin. Kuvatuksi tuli aseellinen seikkailu suhteellisen ei-spesifissä ympäristössä, kun taas kirjassa keskeisenä hahmona on itse maisema, luonto, ja sen historia, joka tulee esiin laulunpätkissä, haltiakielisissä lainauksissa, keskusteluissa jne. jne. Tolkienin kohdalla tämä tausta on oikeasti olemassa: suurin osa historiaa edeltaa TSH:ta, vieraskieliset lainaukset ovat oikeasti toimivaa kieltä, jolla on takana pitkä ja usein traaginenkin historia. Ja vasta tästä kokonaisuudesta muotoutuu Tolkienin konservatiivinen, usein pessimistinen filosofia inhimillisten saavutusten kestämättömyydestä ja mahdottomuudesta. Tämä aspekti jäi kokonaan pois elokuvasta.

Anyway, se onko kirja suunnattu lapsille vai ei, tuskin on olennaista tekstin hyvyyden kannalta: kyllä kai lapsillekin saa hyvin kirjoittaa? Nyt tulee varmaan kirosanoja niskaan, mutta ne pätkät mitä olen Potteria lukenut, ovat latteata ja yksiulotteista, rytmitöntä tekstiä. Todellakin jokin Pimeä nousee (jälleen autenttinen, huolellisesti muotoiltu tausta maagisille tapahtumille) on moninkertaisesti vaikuttavampaa kerrontaa.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Harry Potter
« Vastaus #27 : 19.07.05 - klo:10:12 »
TSH:n ajankäytön erot... n. 300 sivua per osa, n. 150min/leffa. Frodo haavoittuu Viimapäällä. Kirjassa koko taistelu vei muistaakseni reilu sivun verran. Se siis jos samassa suhteessa olisi käytetty leffassa koko taisteluun, se olisi kestänyt n. 30 sekunttia (!). Sitä ennen oltaisiin kerrottu tarinoita ja laulettu lauluja muutaman minuutin ajan. ;)

HP:n latteus on oikeastaan aika hyvä huomio. Kirjat kun tuppaavat olemaan hieman rakenteella aloita katastrofaaliset tapahtumat - siirry normaalin opiskeluun - siirry loppuhuipentumaan. Keskiosaa on aivan liian pitkälti selostettu ja sepustettu useiden lukujen verran. Sellaista tekstiä, joka ei juonen kannalta ole tärkeää, jossa saattaa olla jotain hauskaa, mutta on suurimmaksi osaksi tylsää. Niissä pätkissä on yritetty jonkin verran syventää hahmoja, mutta kuitenkin hahmot jäävät pinnallisiksi.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Harry Potter
« Vastaus #28 : 19.07.05 - klo:10:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Teme"
TSH:n ajankäytön erot... n. 300 sivua per osa, n. 150min/leffa. Frodo haavoittuu Viimapäällä. Kirjassa koko taistelu vei muistaakseni reilu sivun verran. Se siis jos samassa suhteessa olisi käytetty leffassa koko taisteluun, se olisi kestänyt n. 30 sekunttia (!). Sitä ennen oltaisiin kerrottu tarinoita ja laulettu lauluja muutaman minuutin ajan. ;)


Olisi tosi hauska nähdä toisenlainen elokuvaversio, joka painottaisi tarinan kiirettömyyttä ja eeppisyyttä - vaikka Kurosawan tyylisesti...  Jackson toki sai aikaan aivan sujuvaa ja taitavasti tehostettua seikkailuviihdettä, mutta Tolkienin kerronnan ytimestä ei siihen hyperkiivaaseen rytmiin jäänyt juuri mitään jäljelle.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Harry Potter
« Vastaus #29 : 19.07.05 - klo:11:50 »
Lainaus käyttäjältä: "myyräpartio"
mutta noista tsh-leffoista puuttuu kyllä se, mikä tekee niistä kirjoista hyviä. se matkan tunne ja ne kaikki kivat pikkujutut ja yksityiskohdat jne.

...ja Tom Bombadill  :cry:

Sanoisin edelleen, että Azkabanin vanki on paras, katotaan muuttuuko se kuudennen kirjan myötä. Mutta kaikki kirjojen pohjalta tehdyt elokuvat on aivan kamalia (en varmasti kato HP 4:sta enkä Surkeiden sattumusten sarjaa). :roll:  :?
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna