Kirjoittaja Aihe: körttiläisyys-kuppikuntaista  (Luettu 28658 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #45 : 23.12.09 - klo:17:35 »
Mielenkiintoisia nämä sanonnat. Pienellä paikalla olemisen muistan juuri tuosta Jumalan suuruuden ja oman viheliäisyyden kokemisesta. "Ei korkealta pudottele" saatettiin sanoa puhujasta, joka oli "pienellä paikalla", ja se oli hyvä, jos puhuja oli siinä virityksessä.

Yhteisiä kokemuksia siis. Leviämisestä en mene arvailemaan mitään. Kaiken kaikkiaan hyvä ja kuvaava ilmaus.
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #46 : 24.12.09 - klo:00:30 »
... "ei korkealta pudottele"... olen aivan päinvastaista mieltä...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #47 : 24.12.09 - klo:10:44 »
"Kristus ei ole pilvissä kohdattavissa.
Hän kulkee jalkaisin ja etsii monttuihin pudonneita.
                               *
Monttuun pudonneen kristityn ei tarvitse yrittää
kiivetä ylös, koska auttaja tulee alas.
                               *
Ei kaidalla tiellä vaeltaminen ole kuin katon harjalla kulkemista,
vaan kaita tie on laakson syvimmässä kohdassa oleva
kapea polku - alhaalla kulkeva, turvallinen Kristus.
---------
Kun Jumala vetää ylpeitä alas,
hän käyttää pudotustyössään renkejään:
kiusoja, lankeemuksia, ahdistuksia, saatanaa.

Kun hän nostaa nöyryytettyjä ylös, hän tekee sen itse.

Hän ottaa avuttoman syliin."

-Erkki Leminen-
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #48 : 25.12.09 - klo:09:27 »
... "ei korkealta pudottele"... olen aivan päinvastaista mieltä...
Millä tavalla?  Nyt menee yli naisen logiikan. :017:
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #49 : 28.12.09 - klo:12:19 »
Valmiina ihmisenä viihdyn hyvin viidesläisyyden parissa taikka lestadiolaisseurojen penkillä saarnaa kuuntelemassa.
Eräässä nimeltämainitsemattomassakin seurakunnassa saatan piipahtaa, muiden valmiiden ihmisten parissa.

Olen oppinut myös ymmärtämään ei-valmiin herätysliikkeen logiikkaa, jolta pohjalta siellä maailmankuva muodostetaan.
Paljon hyvää tuossa ei-valmiissa maailmakuvassakin on.
Hyvä niin, kun täällä nyt tuskin tämän valmiimmaksi tullaan. Olisiko mitään kuitenkin huomata, kuinka näihin  juniin pyrkivä on vähän kuin pudota portailta...? Vai onko pahennukseksi jos sen toteaa? Tosin tuosta "valmiista" voidaan olla useampaa mieltä. Itse olen väsynyt pahemman kerran "valmistamaan" enempiä. Yläkerta saa hoitaa sen homman.
« Viimeksi muokattu: 28.12.09 - klo:12:22 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #50 : 28.12.09 - klo:12:25 »
Hyvä niin, kun täällä nyt tuskin tämän valmiimmaksi tullaan. Olisiko mitään kuitenkin huomata, kuinka näihin  juniin pyrkivä on vähän kuin pudota portailta...? Vai onko pahennukseksi jos sen toteaa? Tosin tuosta "valmiista" voidaan olla useampaa mieltä. Itse olen väsynyt pahemman kerran "valmistamaan" enempiä. Yläkerta saa hoitaa sen homman.

Pysy vaan penkillä, äläkä mene portaille. Jokainen täällä kirjoittava on yksilö, etkä voi eikä tarvitsekaan kaikkia/kaikkea ymmärtää. Yksinkertaisesti riittää, kun tietää minne on juna on menossa ja että Jumala on armollinen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

santtu-62

  • Vieras
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #51 : 28.12.09 - klo:13:50 »
Pysy vaan penkillä, äläkä mene portaille. ...

Sillä ”Konduktööri” vastaa junahenkilökunnan työnjaosta junassa ja hänen tehtävinään on muun muassa huolehtia osaltaan juna- ja matkustajaturvallisuudesta ja -viihtyvyydestä, opastaa matkustajia sekä myydä ja tarkastaa matkalippuja. Junaa johtava ”konduktööri”, jota ammattikuntansa sisällä myös ”kippariksi” nimitetään, antaa ”junasuorittajalle” ja ”kuljettajalle” lähtövalmiusilmoituksen sekä veturivetoisissa junissa lukitsee ovet.

”Konduktöörin” työhön kuuluvat myös ”vaihtotyönjohtajan” tehtävät siirrettäessä junavaunuja seisotusraiteilta laituriraiteille, kaluston kunnon tarkkailu, jarrujen toiminnan tarkastaminen, poikkeustilanteissa jatkoyhteyksien varmistaminen ja poikkeustilanneinformaation jakaminen, sekä vaunukaluston huoltoon ja hoitoon liittyvät tehtävät. Työ on jatkuvaa / epäsäännöllistä vuorotyötä.


Konduktööri / Kristus, muut junan henkilökunnan persoonat jne.voit itse pohtia kuka kukin on. :icon_cool:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #52 : 28.12.09 - klo:18:02 »
Pysy vaan penkillä, äläkä mene portaille. Jokainen täällä kirjoittava on yksilö, etkä voi eikä tarvitsekaan kaikkia/kaikkea ymmärtää. Yksinkertaisesti riittää, kun tietää minne on juna on menossa ja että Jumala on armollinen.
- Hei, nyt kiitän ja tosimielellä. Suotta sitä itsekään mulkoilee, jotta kuin minut otetaan vastaan jos olen tämmönen rumannäköinen sielu. Rohkeampi taitais viis piitata ja sitkeä sissi roikkuisi vaikka pyöränakselilla perille päästäkseen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #53 : 29.12.09 - klo:10:38 »
- Hei, nyt kiitän ja tosimielellä. Suotta sitä itsekään mulkoilee, jotta kuin minut otetaan vastaan jos olen tämmönen rumannäköinen sielu. Rohkeampi taitais viis piitata ja sitkeä sissi roikkuisi vaikka pyöränakselilla perille päästäkseen.

Rohkeasti eteenpäin saappaat jalassa kaatuen.  :icon_wink:
Acta, non verba.

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #54 : 30.12.09 - klo:14:23 »
Millä tavalla?  Nyt menee yli naisen logiikan. :017:

No nyt mie en ymmärrä ennää mittää. Eikös tämä ole ihan sama asia?

Lainaus Ihmisyys-ketjusta:
3. Seurat ja käsitteistö

”Kyselevä mieli” on itsekriittinen mieli. Kysymys on heränneitten mukaan paljon hedelmällisempää kuin jotkut varmojen vastauksien selittäjät.
”Olla pienellä paikalla” pitää ihmistä pienellä paikalla, jolla Jumala voi lähestyä syntistä ja jumalatonta ihmistä. Jumala on kaiken antaja ja ihminen on kaiken saaja.

Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #55 : 31.12.09 - klo:11:39 »
Körttisanakirjasta (http://www.h-y.fi/herannaisyys/index.html)

Olla pienellä paikalla Jumalan suuruuden kokemus tai oman viheliäisyyden tunto pitävät pienellä paikalla.
Mt

Luin jonkin kirjan, johon oli haalittu henkilöhahmoiksi "seuraliikettä" edustavaa väkeä, ja he olivat "pienellä paikalla" tai "puhuivat alhaalta" kun esittivät kritiikkinsä aika vaatimattomasti ja rakastavasti. Perheen isä arvioi herkästi kiivastuvaa pappispoikaansa kysymällä, onko tämä "pienellä paikalla" tai "puhuuko alhaalta" sättiessään seurakuntalaisia syntielämästä. Pidin asenteesta, sillä isä ei koskaan arvostellut poikaa, vaan hillitsi itseään, vaikka varmasti teki mieli muhun välillä - ja esitti lopulta arvionsa kysymyksen muodossa, kun poikaa itseään lopulta alkoi arveluttaa ja hän kysyi suoraan isän mielipidettä toimistaan.

Kaveri tutki itseään ja toimiaan, ja totesi että olisi voint rajoittaa sillä oli phunut "lihallisen kiivauden tunnossa" tai miten se menikään. Isä totesi ettei hänen tarvitsekaan puhua, nyt puhuu Jumala itse pojalle.

Olisiko näin? Tästä pidin. Tämä oli hienio kuvaus, jonka arvon ymmärsin vasta myöhemmin. Sekä itsekriittisyyttä - sitä aralla tunnolla olemista - vielä rakkaudella osoitettua kritiikkiä joka esitettiin vasta kun pyydettiin, ja kysymyksen muodossa.  Isä ei hyökännyt poikaansa vastaan, eikä näin esittänyt tietävänsä paremmin (epäilemättä tiesi), ja arveli ettei enempiä sanoja tarvita.'
"Nyt Jumala saa puhua sinulle itse".

Tämä on jotain mitä kannattaa ainakin itseni  tavoitella. skosta puhun vain jos kysytään - siksi tämä foorumi on arvokas - mutta muuten joudun esittämään näkemyksiäni tuskastuttavan usein, enkä osaa. Aina mennään kiville.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #56 : 31.12.09 - klo:11:43 »
kaikki aatteen tai uskon ympärille rakentuvat liikkkeet ovat turhan sisäänlämpiävä ja ajatuksellisesti orjallisia....

Niin taitaa olla. Tosin joskus mietiskelen mielessäni, suurestiko joku äänekäs mielipidejohtaja vaikuttaa ja antaa lopulta ainakin paikallistasolla kasvot koko liikehdinnälle.

Jollakin tällaisella foormilla se kenties sittenkään ei niin tule esille kuin livetilanteessa jossa ilmeet, eleet sun muut pääsevät sanojen ohella vaikuttamaan.  Tosin tiedän yhden yritelmän keskusteluyhteisöksi, jolla kävi niin: Koko putiikki meni surkuhupaisesti nurin eikä siihen tarvittu kuin yksi joka päätti milloin mistäkin, ja oli taipuvainen pahastumaan vähästä. Täällä on toisin.

Onkohan muuten livetilanteissa turvallista ja itse asiassa meno suojattua,  kun väki enemmän laulaa kuin puhuu? Ei paha.
« Viimeksi muokattu: 31.12.09 - klo:11:48 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

santtu-62

  • Vieras
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #57 : 05.01.10 - klo:19:27 »
Niin taitaa olla... 
Jollakin tällaisella foormilla se kenties sittenkään
Onkohan muuten livetilanteissa turvallista ja itse asiassa meno suojattua,  kun väki enemmän laulaa kuin puhuu? Ei paha.
:eusa_think:  :icon_wink:  :eusa_silenced:  :icon_cool:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #58 : 05.01.10 - klo:19:56 »
Se kuppikuntaisuus joka on ennen seuroja ja jossa saa kahvia on ihan kivaa. :kahvi:

No toi, että on joku voimakkaampi persoona antamassa kuvaa jostain liikkeestä on minusta ikävää ja esimerkiksi herättäjäjuhlilta kun yleensä puuttuu sellaiset isokenkäiset on minusta hienoa.
Kun ollaan pienellä paikalla pieniä ihmisiä, niin siellä viihtyy hyvin.

Oikeasti kun täällä pääkaupunkiseudulla on seuroja, niin yleensä katson että ei ole joku kunniananhimoinen korkealainen tai muu merkkipuhuja pitämässä puhetta, vaan mielummin joitain tuiki tuntemattomia, sillä voimakkaat ja kunnianhimoiset ihmiset menee Jeesuksen tielle ja häntä ei näe sitten niin hyvin. :icon_rolleyes:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #59 : 05.01.10 - klo:21:27 »
ajatus on erittäin hyvä...
wilhelmi niskasen jäljillä