Kirjoittaja Aihe: körttiläisyys-kuppikuntaista  (Luettu 28512 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

santtu-62

  • Vieras
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #30 : 09.12.09 - klo:00:35 »
... voisko olla Körttifirma
No jo...pikku hiljaa rupee paljastumaan totuus... rahan himo... pörssi keinottelu... hyi, hyi, hyi ei olisi uskonnut :icon_wink:
Tai ei hän se ole mikään uskon asia :icon_cool:

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #31 : 09.12.09 - klo:15:30 »
Firmasta kun puhutaan niin tulee mieleen vaan Prison break.  :071:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #32 : 11.12.09 - klo:00:52 »
- Se vähä mitä olen laidoilla roikkunut on tuntunut hyvältä.  Mutten voi kieltää, etteikö tulisi vähän varovainen ja säikähtänytkin olo, kun puhe alkaa, vaikka nyt vain täällä, käsitellä "meitä" ja "niitä muita".  Kauhasen tyylinen selvittely on ihan ok, sillä jokainen herätysliike näyttää vain omista omituisista syistään etsivän tietyn profiilin.  Niin pitkään kuin profiilin tunnistaminen selkeyttää, lisää ymmärrystä,  ehkä auttaa tunnistamaan, että tuota minä etsiskelinkin, se auttaa joukkoon liittymistä, koko tuo "me" ja "muut" on ihan asiaa.  Jos ja kun joku älähtää ettei "meillä" kuulu sanoa tai puhua tai edes kokea noin, niin ollaankohan silloin hieman kivillä.  Tai että olethan nyt varmasti synnintunnossa tai..-.no niin.  Kelpaavusehdot kääntyvät äkkiä ja ihan suotta nurinpäin. 

Arka karkaa.

Joskus mietityttää.  Olisko pitänyt saada varttua körttiseudulla, jotta voisi olla rinta rottingilla nyt niin körttiä, niin körttiä.  Paljonkohan minä sanon sopimattomuuksia. Oi voi, käviskö ihan olla minä vaan ja semmoinen tyyppi joka kastettiin kristityksi ja joka vain ikävöi Jumalaa yli ymmärryksen?  Eniten pelottaa se että sanoo jotakin mikä on ei-körttiä.  -Se mitä joku kommentoi että suureen ryhmään syntyy pieniä sisäisiä kuppikuntia taitaa olla toinen asia, ja käsitettäämpikin.  Ikä sun muut, yhteiset kohtalonkäänteet sitovat joitakin tiiviimmin yksiin, ja niinhän se kai menee jo työpaikalla.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #33 : 13.12.09 - klo:19:09 »
Körttiseutuja on perinteisesti kaksi, Pohjanmaa ja Savo. Käyttäytymismallit taitavat olla Lapualla aika toisenlaatuisia kuin Nilsiässä. Minun näkökulmani on kumpaankin perinteeseen nähden ulkopuolinen ja utelias. Eivätpä ole minuun pahemmin närkästyneet Malkamäet eivätkä Tenkamatkaan. Meillä uuskörteillä lienee aluksi kuvitelma 'aidosta herännäisyydestä', jota pitäisi opetella, mutta sitten huomaa, että vanhoillakin heränneillä on 'aitouden opetteleminen' vielä kesken.
Valmiita varten on muut herätysliikkeet.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #34 : 13.12.09 - klo:19:16 »
Jatkaisin tuohon vielä, että täällä tietääkseni suuri osa on matkalta junaan nousseita eli perimässä ei ole mitään körttiläistä. Ei ainakaan minulla, mutta junaan on kelvattu eikä turhia ole kyselty, joten toistaiseksi kaikki hyvin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #35 : 14.12.09 - klo:09:02 »
Lainaus
Valmiita varten on muut herätysliikkeet.

Valmiina ihmisenä viihdyn hyvin viidesläisyyden parissa taikka lestadiolaisseurojen penkillä saarnaa kuuntelemassa.
Eräässä nimeltämainitsemattomassakin seurakunnassa saatan piipahtaa, muiden valmiiden ihmisten parissa.

Olen oppinut myös ymmärtämään ei-valmiin herätysliikkeen logiikkaa, jolta pohjalta siellä maailmankuva muodostetaan.
Paljon hyvää tuossa ei-valmiissa maailmakuvassakin on.

santtu-62

  • Vieras
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #36 : 14.12.09 - klo:11:50 »
Valmiina ihmisenä ...valmiiden ihmisten parissa.
:eusa_think:

ps. Kun keskenkasvuisena ja keskeneräisenä syntisenä ihmisenä ...vaellan täällä "pimeässä". On minulle joka päivä uusi kasvun paikka ihmisenä ja valmistuminen Hänen kutsumaan juhliin. Mutta ne ihmiset jotka ovat "valmiita" ihmisiä, on arki varmasti aika ankea kun pitää vain odottaa "valmiina". Saviruukkuna/rikkinäisenä kuppina taas koskaan ei ole Hänen seuraassaan tylsää, sillä joka päivä tuo uutta ... :icon_cool:

santtu-62

  • Vieras
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #37 : 14.12.09 - klo:22:58 »
Miesten mentyä lumiselle pihalle syy selviää tuota pikaa: kuppilan isäntä säntää takahuoneeseen ja soitaa puolenkymmentä hengästynyttä puhelua paikallisille kalamiehille.
... Kuulen kyllin hyvin, kuinka hän kertoo turistien pyydystämästä isomuksesta ja Jaakon paljastamasta ottipaikasta.

"Nyt ne nousee, ny ne alkas tul koskke..."


Sellaista se on kuppikunnissa...

ps.lainattu: Taimenen tanssi . Olli Kauhanen.WSOY. 1996

santtu-62

  • Vieras
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #38 : 18.12.09 - klo:20:01 »
...Me olemme kaikki samalla viivalla, täysin riippuvaisia Jumalasta ja hänen toimintatavastaan. Pyhä Henki ei ole Nokian herätyksen tai minkään muunkaan herätys- tai karismaattisen liikkeen, eikä yhdenkään kuppi- tai kirkkokunnan omaisuutta, vaan se on jumalallista suvereenisuutta. Henki puhaltaa missä tahtoo ja lahjoittaa uskon sille ja silloin kun tahtoo. Me emme voi hengenliikkeitä ohjailla, voimme vain taipua pyytämään jumalallista anteeksiantamusta, armahdusta ja uudistusta.

Körttiläisyys ei napita tiukkaan eikä tapita silmiin. Körttiläinen saattaa vihellellä huolettomasti kuin tukkipoika lautallansa kunnes tulee seinä vastaan. Mutta silloinkaan ei sievistellä eikä teeskennellä, kun on polvilleen rojahtamisen aika. Lattianraosta – tai vieläkin alempaa - on armoa totuttu anelemaan. Vaikka huomattavin osa Suomen papistosta laskee itsensä jonkin asteiseksi körttiläiseksi ja vaikka herätysliikkeen vaikutus laajasti tunnetaan, körttiläisyys on aina kuitenkin pienten ihmisten pientä liikettä. Tai niin kuin körttiläinen itse saattaa tokaista joutuneensa elämässä "pienelle paikalle" .

http://www.hynninen.info/kolumnit/korttipa.htm

"... Mutta silloinkaan ei sievistellä eikä teeskennellä, kun on polvilleen rojahtamisen aika :icon_cool:


Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #39 : 18.12.09 - klo:20:15 »
"... Mutta silloinkaan ei sievistellä eikä teeskennellä, kun on polvilleen rojahtamisen aika :icon_cool:

Kun kunnolla kolahtaa, ei ehdi paljon kaunistella ja yritellä  :eusa_think:
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #40 : 21.12.09 - klo:19:18 »
Sen verran pitää olle kuppikuntaisuutta, jotta ilikiää sanoa olevansa körttiläinen, olkoonpa sanoja Savosta tai Pohjanmaalta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #41 : 21.12.09 - klo:19:37 »
Tai vaikkapa netti-city-uuskörtti!

Kupit nurin ! :icon_xmasbiggrin:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #42 : 21.12.09 - klo:23:42 »
Körttinörtti (Mörtti?).

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #43 : 22.12.09 - klo:11:34 »
Tuo pienellä paikalla oleminen - onko se körttiläisten sanontatapa?
Meillä päin oli Uukuniemen herätystä, ja sielläkin puhuttiin pienellä paikalla
olemisesta. Samoin polvirukouksiin totuttiin ihan luonnollisena rukousasentona.
Vieläkin se kuuluu minun tapoihini. Saas nähdä sitten, kun alkaa nivelet jäykistyä,
miten sen kanssa käy... :icon_biggrin:
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #44 : 22.12.09 - klo:20:15 »
Körttisanakirjasta (http://www.h-y.fi/herannaisyys/index.html)

Olla pienellä paikalla
”Kun joku sanoo joutuneensa pienelle paikalle, yleisesti ymmärretään, että hänellä on ollut vastoinkäymisiä.”
Voidaan käsittää myös hieman toisin: Jumalan suuruuden kokemus tai oman viheliäisyyden tunto pitävät pienellä paikalla.
”tarkoittaa, että puhujan sanat ovat kevyitä verrattuna aiheen vaativuuteen”
"Suhde Jumalaan ja maailmaan. Lahjaksi saadun elämän vaalimista."
*Luonnonilmiön tai jonkin ihmisen omasta tahdosta riippumattoman tapahtuman äärellä ihminen tuntee itsensä pieneksi.

Sukulaiskäsite on
Aralla tunnolla
Aralla tunnolla vaeltava tietää, että Jumala on läsnä ja näkee kaiken. Omat tekemiset askarruttavat.

Mt