Kirjoittaja Aihe: körttiläisyys-kuppikuntaista  (Luettu 28513 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
körttiläisyys-kuppikuntaista
« : 16.03.05 - klo:21:56 »
Se on siinä - otsikon aihe - minoon sillä kannalla... pessimistisimmin...
mutta mitä se MERKITSEE... merkitys-sanalla on kaikkein körttiläis-lutherilaisittain tärkein sana...  8) körttiläisyydessä on kaikista vaikein kielioppi... körttiläisyydessä on vaikein elämänfilosofia... körttiläisyydessä on paradoksilainen melkeinpä eksistentiaalinen ihmisen näky... se ei ole millään muulla herätysliikkeellä... rationaalisuus kontra hilly-billy-rokkenrollia, öörtzi-pöörzi... körttiläiset pystyvät nauramaan itselleen... muut herätysliikkeet eivät naura pätkääkään... körttiläiset naureskelee kohti helvettiä päin mennessään... siellähän on Kristus... körttiläisellä on uskon ja rakkauden suomat aseet. Jumppu antoi käskyt meille ihmisille - uskon ja rakkauden- Jumppu antaa meille uskon, salatun viisauden, josta kukaan ei tajua... me ei taistella uskon puolesta - Jumppu hoitaa sen kaiken - mutta Jumppu antoi myös rakkauden käskyn... exaugustinolaismunkki sanoi sen verran, että me ihmiset olemme lähimmäistemme orjia ja palvelijoita... körttiläisyydessä ei nouse kateederin päälle kukaan ihminen... kuten ... körttiläisyys on lutherilaisuutta... ei luterilaisuutta (omavanhurskaat, pyhitetyt, negaationa kirkkohurskaat, pelastuksessa vapaaseen tahtoon uskovat pakanat yms.)
Minä olen kuukausipalkkalainen körttiläinen ja yritän tuoda tätä lähimmäisenrakkautta esiin... kovaan ja rationaaliseen maailmaan... minä yritän - jos Luoja suo
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #1 : 17.03.05 - klo:16:54 »
No huh huh. Tipuin kärryiltä jo ekalla rivillä...
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #2 : 17.03.05 - klo:19:28 »
Niin no, olisihan tuon voinut selkeämminkin kirjoittaa. Jos lauseet alkavat isolla kirjaimella ja päättyvät pisteeseen, tai että niitä ylipäänsä on, tekstiä on mukavampi lukea. Eikä liian pitkiä lauseita, kuten minulla monesti on, kannata välttämättä suosia. Ennemmin lyhyesti ja ytimekkäästi :wink:

Kauhanen T

  • Vieras
Re: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #3 : 18.03.05 - klo:17:17 »
Luulen ymmärtäväni mitä Juhani ajaa takaa. Sallikaa minun yrittää tulkita tätä profetiaa. Korjaa, Juhani, jos olen väärässä!

Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Se on siinä - otsikon aihe - minoon sillä kannalla... pessimistisimmin...


Huonoimmillaan herännäisyys näyttää sisäänpäinlämpiävältä ja sulkeutuneelta.

Lainaus
mutta mitä se MERKITSEE... merkitys-sanalla on kaikkein körttiläis-lutherilaisittain tärkein sana...  8) körttiläisyydessä on kaikista vaikein kielioppi...


Oivaltaakseen hengellisten asioiden merkityksen körttiläisestä näkökulmasta käsin on päästävä sisään liikkeessä käytettävään erityiseen puhetapaan ja sanastoon.

Lainaus
körttiläisyydessä on vaikein elämänfilosofia... körttiläisyydessä on paradoksilainen melkeinpä eksistentiaalinen ihmisen näky... se ei ole millään muulla herätysliikkeellä... rationaalisuus kontra hilly-billy-rokkenrollia, öörtzi-pöörzi...


Körttiläinen elämänfilosofia, joka ei pakene epäilyjä ja ahdistuksia, on vaikea ymmärtää ja omaksua. Ihmisen elämä käsitetään kaksijakoisesti; ihminen on toisaalta syntinen, toisaalta armahdettu; toisaalta epäuskoinen, toisaalta uskoa ikävöivä; toisaalta kadotettu, toisaalta autuas jne. Muut liikkeet pyrkivät tasapainoiseen näkemykseen ihmisestä ja ihmisen ja Jumalan suhteesta. Suhteen körttiläisyyden ja muiden hengenliikkeiden välillä voisi rinnastaa järkeä korostavan epistemologian ja afroamerikkalaisesta kansanmusiikista vaikutteita saaneen populäärimusiikin suhteeseen; toisen on vaikea ymmärtää toista.

Lainaus
körttiläiset pystyvät nauramaan itselleen... muut herätysliikkeet eivät naura pätkääkään...


Jo körttiläisten tapa puhua hengellisistä asioista on pohjimmiltaan itseironinen. Seurapuheissa vakaviakin asioita pystytään höystämään huumorilla. Toisten liikkeiden puheiden huumori on irrallaan hengenasioista.

Lainaus
körttiläiset naureskelee kohti helvettiä päin mennessään... siellähän on Kristus...


Luopuessaan kaikesta omastaan körttiläinen tuntee jopa hukkuvansa, mutta hän hukkuukin Kristuksen käsiin. Niin alhaalle hän ei joudu, etteikö Kristus olisi alempana! Tästä luottamuksesta voi parhaimmillaan kummuta iloinen toivo.

Lainaus
körttiläisellä on uskon ja rakkauden suomat aseet. Jumppu antoi käskyt meille ihmisille - uskon ja rakkauden-


Myös herännäisyydessä ymmärretään Lain ja Evankeliumin välinen jännite.

Lainaus
Jumppu antaa meille uskon, salatun viisauden, josta kukaan ei tajua... me ei taistella uskon puolesta - Jumppu hoitaa sen kaiken -


Kaiken omaa jumalasuhdettaan koskevan körttiläinen jättää luottavaisesti Jumalan käsiin.

Lainaus
mutta Jumppu antoi myös rakkauden käskyn... exaugustinolaismunkki sanoi sen verran, että me ihmiset olemme lähimmäistemme orjia ja palvelijoita...


Sen sijaan körttiläinenkin tiedostaa eettisen vastuunsa, vaikkei rakennakaan autuuden toivoa moraalinsa päälle. Lutherin pohdinnat lain jatkuvasta merkityksestä kristityn elämässä ovat körttiläisellekin tärkeitä.

Lainaus
körttiläisyydessä ei nouse kateederin päälle kukaan ihminen... kuten ...


Herännäisyyden parhaita puolia on ihmisten tasa-arvo Jumalan edessä. Kaikki ovat yhtä syntisiä, kellään ei ole mitään asiaa alkaa mestaroida. Toisissa liikkeissä tällaista esiintyy valitettavan paljon!

Lainaus
körttiläisyys on lutherilaisuutta... ei luterilaisuutta (omavanhurskaat, pyhitetyt, negaationa kirkkohurskaat, pelastuksessa vapaaseen tahtoon uskovat pakanat yms.)


Jotkut näkevät körttiläisyyden säilyttääneen joitain Lutherin painotuksia kirkon valtavirtaa paremmin. Tämän huomaa seuraavissa korostuksissa: Ihmisellä ei voi olla mitään omaa vanhurskautta, on vain Kristuksen vanhurskautta hänessä. Sovitus on tärkeämpi kuin pyhitys. Ulkonainen hurskauselämä ei vielä johda aitoon yhteyteen Vapahtajan kanssa. Uskoa koskevissa asioissa ihmisellä ei ole vapaata tahtoa.

Lainaus
Minä olen kuukausipalkkalainen körttiläinen ja yritän tuoda tätä lähimmäisenrakkautta esiin... kovaan ja rationaaliseen maailmaan... minä yritän - jos Luoja suo


Myös Herättäjä-Yhdistyksen avustava aluesihteeri joutuu pyytämään työhönsä Jumalan apua ja siunausta.

---

Tekevätkö nämä asiat körttiläisyydestä liian monimutkaisen tai vaikean liikkeen ihmisten lähestyttäväksi? Vain onko vain meidän puhetapaamme hankala päästä sisään? Miten kynnystä voisi madaltaa?

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
körttiläisyys-kuppikuntaista?
« Vastaus #4 : 18.03.05 - klo:17:55 »
Kuule Tuukka, ajatukseni menivät oikeaan osoitteeseen... veijari kritisoi minua kolmen pisteen käytöstä..., mutta Siinä se körttiläisyyden sanoma onkin... näkökulmissa... kiitos kun Sinä ymmärsit aika yksinkertaista, mutta ihmiselle vaikeita ajatuksia... mahdottomiakin...obs. vanhurskauttaminen on samassa kuin pyhitys...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Heli

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 37
Re: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #5 : 19.03.05 - klo:11:37 »
Lainaus
körttiläiset pystyvät nauramaan itselleen... muut herätysliikkeet eivät naura pätkääkään...


Lainaus
Jo körttiläisten tapa puhua hengellisistä asioista on pohjimmiltaan itseironinen. Seurapuheissa vakaviakin asioita pystytään höystämään huumorilla. Toisten liikkeiden puheiden huumori on irrallaan hengenasioista.


Minä en kyllä menisi allekirjoittamaan tuota väitettä. Ainakin omien kokemusteni pohjalta voin sanoa, että kyllä muissakin herätysliikkeissä voidaan puhua hengenasioista huumorilla. On aika vaarallista tehdä noin karkeita yleistyksiä...

Lainaus
körttiläisyydessä ei nouse kateederin päälle kukaan ihminen... kuten ...


Lainaus
Herännäisyyden parhaita puolia on ihmisten tasa-arvo Jumalan edessä. Kaikki ovat yhtä syntisiä, kellään ei ole mitään asiaa alkaa mestaroida. Toisissa liikkeissä tällaista esiintyy valitettavan paljon!


Ymmärrän kyllä, mitä ajatte takaa näillä kommenteillanne, mutta mielestäni nimenomaan tässä keskustelussa piilee sellainen vaara, että erehdymme nostamaan körttiläisyyden liikkeenä muiden liikkeiden yläpuolelle... Körttiläisyys on kuitenkin vain yksi mahdollisuus monien joukossa, ei ainut oikea vaihtoehto. Se, mikä on hyväksi Maijalle, ei välttämättä ole sitä Matille...


Lainaus

Tekevätkö nämä asiat körttiläisyydestä liian monimutkaisen tai vaikean liikkeen ihmisten lähestyttäväksi? Vain onko vain meidän puhetapaamme hankala päästä sisään? Miten kynnystä voisi madaltaa?


Opiskelijapiireissä nuo kysymykset ovat aina ajankohtaisia, kun seuratupiin (onneksi) tulee myös uusia kasvoja, joille körttiläisyys ja sen puhetapa voivat olla aivan uusia asioita.
Kynnyksen madaltaminen onnistunee parhaiten yrittämällä asettua uuden tulokkaan asemaan...
Olisi kiva kuulla, millaisia kokemuksia tästä asiasta on niillä, jotka ovat tulleet liikkeen piiriin sen ulkopuolelta.

Poissa Soopeli

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 174
Re: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #6 : 19.03.05 - klo:21:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Heli"

Opiskelijapiireissä nuo kysymykset ovat aina ajankohtaisia, kun seuratupiin (onneksi) tulee myös uusia kasvoja, joille körttiläisyys ja sen puhetapa voivat olla aivan uusia asioita.
Kynnyksen madaltaminen onnistunee parhaiten yrittämällä asettua uuden tulokkaan asemaan...
Olisi kiva kuulla, millaisia kokemuksia tästä asiasta on niillä, jotka ovat tulleet liikkeen piiriin sen ulkopuolelta.


Itse voisin ulkopuolelta tulleena kommentoida, että kyllä körtit vaikutti hieman kuppikuntalaisilta aluksi, mutta jälkeenpäin ajatellen niin kuuluukin olla. Jos körtit mukautuisi jatkuvasti aikaan ja unohtaisi sen, mikä liikkeestä tekee sen mitä se on, ei voitaisi enää puhua mistään körteistä tai körttiläisyydestä. Siis lievä "me-henki" on syytäkin olla, mutta ei tietenkään siten, että käännetään selkä ulkopuolisille, vaan siten, että ollaan sitä mitä ollaan. Tietenkin on luonnollista, että kun toiset ovat olleet imeväisestä asti herätysliikkeen piirissä, ja joukko on muutenkin pieni, niin toki siinä tuntee ulkopuolinen itsensä...no, ulkopuoliseksi :) Mutta niinhän se on joka paikassa aluksi.

Lopulta kaikista ystävällisimmän vastaanoton koin itse juuri körteissä, ja eikö just se ole yksi liikkeen perusprinsiipeistä: ei tehdä eroa "meidän" ja "muiden" välillä, vaan toivotetaan kaikki tervetulleeksi mukaan. Ja hyvin tässä on mun mielestä onnistuttukin. Jos seuroissa ei ole hillitöntä ihmisryntäystä, niin syy tuskin lienee ensisijaisesti missään kuppikuntalaisuudessa, vaan lähinnä ulkopuolisten ihmisten omissa asenteissa.

Kauhanen T

  • Vieras
Re: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #7 : 20.03.05 - klo:22:15 »
Lainaus käyttäjältä: "Heli"
On aika vaarallista tehdä noin karkeita yleistyksiä... Körttiläisyys on kuitenkin vain yksi mahdollisuus monien joukossa, ei ainut oikea vaihtoehto.


Olen samaa mieltä. Yritin vain pukea Juhanin ajatuksia toisenlaiseen muotoon. Se ei tarkoita, että allekirjoittaisin nuo kieltämättä liian yleistävät lausunnot. Toisaalta jonkinlainen rajanveto muihin nähden kuuluu kaikkien herätysliikkeiden identiteettiin. Joskus se tehdään aika arvolatautunein käsittein, eikä yleistyksiltä voi useinkaan välttyä. Pohjimmiltaan aika harva  kuitenkaan tarkoittaa, että muut liikkeet olisivat vääriä vaihtoehtoja, vaikka ei jotain niiden korostuksia voisi oikeina pitääkään. Arvostaa voi sellaistakin mistä ei itse pidä, ja suvaita voi sellaistakin mitä ei osaa arvostaa! Kaikissa kirkkomme hengenliikkeissä on ainakin jotain mistä itsekin pidän, ja kaikkia niitä arvostan, toisia enemmän, toisia vähemmän.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Re: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #8 : 20.03.05 - klo:23:32 »
Lainaus käyttäjältä: "Kauhanen T"
Lainaus käyttäjältä: "Heli"
On aika vaarallista tehdä noin karkeita yleistyksiä... Körttiläisyys on kuitenkin vain yksi mahdollisuus monien joukossa, ei ainut oikea vaihtoehto.


Olen samaa mieltä. Yritin vain pukea Juhanin ajatuksia toisenlaiseen muotoon. Se ei tarkoita, että allekirjoittaisin nuo kieltämättä liian yleistävät lausunnot. Toisaalta jonkinlainen rajanveto muihin nähden kuuluu kaikkien herätysliikkeiden identiteettiin. Joskus se tehdään aika arvolatautunein käsittein, eikä yleistyksiltä voi useinkaan välttyä. Pohjimmiltaan aika harva  kuitenkaan tarkoittaa, että muut liikkeet olisivat vääriä vaihtoehtoja, vaikka ei jotain niiden korostuksia voisi oikeina pitääkään. Arvostaa voi sellaistakin mistä ei itse pidä, ja suvaita voi sellaistakin mitä ei osaa arvostaa! Kaikissa kirkkomme hengenliikkeissä on ainakin jotain mistä itsekin pidän, ja kaikkia niitä arvostan, toisia enemmän, toisia vähemmän.


Yleistyksiä on joskus pakko tehdä ja niin teen minäkin sanoessani "!kaikki, jotka sanovat olevansa ainoita oikeita tai omaavansa ainoan oikean uskon ovat väärässä".

Mitä taas tulee tuohon kuppikuntalaisuuteen niin pitää sitä hitunen olla että on porukan henkjeä. mutta älköön se muodostuko kellekkään esteeksi liittyä joukkoon. Jos noin myyntiteknisesti arvioidaan, niin körttiläisyyden yksi ongelma on, ettei se ole pesupulveripaketti, joka pesee kaikki tahrat pois. Körttiläisyys jättää ne Jumalan tarkastettavaksi, vaikka moni muuta haluaisi. Se ei siis ole helppo ja huoleton.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mopomies

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 15
Körttiläisyys - kuppikuntaista?
« Vastaus #9 : 29.07.05 - klo:22:06 »
Kyllä se on kuppikuntaista. Turha päkistellä. Voin sanoa sen vastikään liikkeestä kiinnostuneen, sanoisinko, "tuoreudella". Sellaiset fraasit kuin "muut liikkeet" puhuttaessa omasta lafkasta kontra muut lafkat, tai moniaat muut körttiläiset perussanat kertovat kuppikuntaisuudesta. Se ei ole mitenkään harvinaista. Missä 2 tai 3 kokoontuu sinne syntyy kuppikunta. Hellurei!

Itselleni körttiläisyys vain tuntuu kodilta. Puhtaasti fiilispohjalta, eikä siinä sitten muuta tarvita. Siellä missä tuntee olevansa kotonaan, siellä on kotonaan ja se riittää. Kun tulee kotiin, ei tunnu mielekkäältä pyöritellä miksi olen täällä enkä muualla? Tai että miksi näemme asiat oikeammin kuin muut (tämähän on ihan yleistä kaikissa kuppikunnissa, ei vain körttiläisissä)?

Jumala on suhde, ei oppi. Tämän pystyn edes jollakin tavalla elämään todeksi tällä haavaa elämässäni herännäisyyden ilmapiirissä. Se on tärkeää.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Körttiläisyys - kuppikuntaista?
« Vastaus #10 : 04.12.09 - klo:11:54 »
Kyllä se on kuppikuntaista. Turha päkistellä. Missä 2 tai 3 kokoontuu sinne syntyy kuppikunta!
Itselleni körttiläisyys vain tuntuu kodilta. ... Siellä missä tuntee olevansa kotonaan, siellä on kotonaan ja se riittää. Kun tulee kotiin, ei tunnu mielekkäältä pyöritellä miksi olen täällä enkä muualla? Tai että miksi näemme asiat oikeammin kuin muut (tämähän on ihan yleistä kaikissa kuppikunnissa, ei vain körttiläisissä)?
Jumala on suhde, ei oppi. Tämän pystyn edes jollakin tavalla elämään todeksi tällä haavaa elämässäni herännäisyyden ilmapiirissä. Se on tärkeää.

Nyt on kyllä "mopo tallissa" . Mutta näin on "mopomies", minä koen aivan samoin. Isän suojassa saa olla vaikka ei pääsisi koskaan "luokaltaan".

Siksi kai "opettajat" näkevät minut toivottomana tapauksena. Onneksi "Rehtori" ei hylkää minua, vaan saan vaeltaa koulun käytäviä pitkin

Niin kauan kuin minä vaikenin synnistäni,
ruumiini riutui ja kuihtui.
Päivät päästään minä huusin tuskassani.
Öin ja päivin kätesi painoi minua raskaana.
Minun elämänvoimani haihtui
niin kuin kosteus kesän helteessä
Minä tunnustin sinulle syntini, en salannut pahoja tekojani. Minä sanoin: "Tunnustan syntini Herralle." Sinä annoit anteeksi pahat tekoni, otit pois syntieni taakan.

 :eusa_angel:

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #11 : 04.12.09 - klo:13:28 »
Lainaus
Jumala on suhde...Tämän pystyn edes jollakin tavalla elämään todeksi tällä haavaa elämässäni herännäisyyden ilmapiirissä. Se on tärkeää.

Kiitos!
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #12 : 04.12.09 - klo:14:26 »
Luin koko ketjun, eihän se turhan pitkä foorumin historian alku-ajoilta ollutkaan.  Juhanin tyyliin tottuneena  luulin jo jotakin ymmärtäneeni ilman T Kauhasen ansiokasta profetian selitystä, Myös nuorten pohdinnat auttoivat omaa asettumistani edelleen.( huom seppos! nuoret)

Se huumori joka minuun jostakin löytyi(syttyi) heti körttiläiseksi itseni koettuani, on iloni ." Kaunein kukka on huumorinkukka!"
ja tuntuu olevan myös herätysliikkeen mukaista.
Olen sitä mieltä etteivät toisten suuntien viljelijät sitä välttämättä "uskovaiselta" hyvällä katso.

Myöskin tämä vapaus puhua kirjoista, teatterista, elokuvista, musasta ym. "syntisestä"
on vapauttanut.

Kelpaamattomuudesta ja peloista on jäljellä rupiset haavat, mutta missään vaiheessa ei onneksi tarvinnut kirota Herraa Jumalaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

santtu-62

  • Vieras
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #13 : 04.12.09 - klo:18:07 »
Myös nuorten pohdinnat auttoivat omaa asettumistani edelleen.( huom seppos! nuoret)
...vapaus puhua kirjoista, teatterista, elokuvista, musasta ym. "syntisestä" .
eli tarkoitat "vapaa mielistä ajatus maailmaa" kuten "kukka ja mehiläinen" ,  "kunnon poika tuli kotiin 02.18",  "ajatus naapurin Rebecasta",  "mieli vetää kuonoon esimiestä, kun sillä on taas uusi Audi"....... ...... ei taida löytyä pääte pistettä luettelossa. :icon_wink:

Nuori, nuoren mielinen....onneksi saa olla sellainen kun on "keskenkasvuinen" mies. :icon_cool:
Kunhan kaiken keskellä säilyy yksi asia... :eusa_angel:

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: körttiläisyys-kuppikuntaista
« Vastaus #14 : 04.12.09 - klo:18:08 »
..Juhani pani asiat paikallensa. Hyvin ymmärsin, paremmin tajusin...ironiaakin oli ihan mukavasti mukana...näitä puheenvuoroja tarvitaan...kaikki aatteen tai uskon ympärille rakentuvat liikkkeet ovat turhan sisäänlämpiävä ja ajatuksellisesti orjallisia....
Acta, non verba.