Kirjoittaja Aihe: Seurapuhe  (Luettu 27497 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Seurapuhe
« : 07.12.11 - klo:05:03 »





 Kuuleeko seurapuheissa totuudellista ja kohti tulevaa sanaa, vai puhutaanko niissä vain mukavia? :017: :kahvi:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #1 : 07.12.11 - klo:08:18 »
Kyllä on rupattelua, mutta kyllä on puheita, joissa Jumala kauhaisee syntiset ihmisraukat suurella kärellä helvetistäkin ja sen perimmäisistäkin loukoista ja nostaa pois taivaaseen. Se on armoa.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #2 : 07.12.11 - klo:12:12 »
Ei sitä koskaan tiedä minkä lainen puhe ketäkin puhuttelee.  Kaiken jutustelunomaisen keskelle saattaa puhujalta saada myös omalle kohdalle sopivan sanan.
Sitä sitten makustelee ja miettii, ottaapa joskus kotona Raamatustakin neuvoa että mitä tuokin tarkoittaa.

Samalla lailla Siionin virret, ja vieläpä niin että sama virsi eri kerroilla soi erilaisessa äänilajissa.
Niin kävi minulle kun täällä oli linkki virteen Mä vaivainen oon mato matkamies maan. Tulkinta oli kuin jouluvirsi, minulle.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #3 : 08.12.11 - klo:09:06 »
Mietin tätä ja tarkentaisin, luulen käsittäväni mitä avaaja tarkoittaa, mutta rupattelulta kuulostava puhe saattaa kuulostaa ajatuksettomuudelta vaikkei sitä olisikaan. Toisaalta tietty intonointi ja puheennuotti valiten saadaan "puhuttelevan" tuntuista sanomaa, painottamalla yhtä sanaa ja rytmittämällä puhe oikein, ja karjumalla tautetusti hymyillen kansalle syntyy demagogista diktaattoriksi pyrkijän vaalisaarnaa.  

Mitä mieltä sitten itse olet, Kalistaja?  :kahvi:  Olen miettinyt myös niitä "luita ja ytimiä". Jumalan sana kai sinne tunkeutuu eikä tyhjänä palaa, sanotaan jossakin Raamatussa, mutta jos puhujalla ei sitä juuri ole on vaikeampaa, kai - en minä tiedä. Joskus Jumalan sanan tuttu puhuttelee sanoillaan vaikka ei siteeraisikaan puolta Pyhästä Kirjasta juuri siinä hetkessä. En minä tiedä.  Yks viisas kysyy ja kaikenlaiset tyhmät vaan vastailee...  mitä mieltä sinä siitä asiasta olet itse?
« Viimeksi muokattu: 08.12.11 - klo:09:10 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #4 : 08.12.11 - klo:09:55 »
Minähän en alkuperäiseen kysymykseen kovin laajan kokemuksen perusteella pysty vastaamaan, kun eilen kävin elämäni toista kertaa seuroissa, enkä tiedä, oliko kuulemani kovin edustava tapaus seurapuheista. Myönteisesti yllätti puheiden keskusteleva sävy, verrattuna vaikkapa saarnoihin. Puhujat puhuivat omasta elämästään, eivätkä sikäli koettaneet käydä kuulijaa kohti "totuudellisine sanoineen", mikä oli kyllä ihan hyvä vain. Oma elämä ei puheessa kuitenkaan ollut mikään ulkokohtainen (ja sellaisena ärsyttävä) koriste, kuten se saarnoissa tuppaa olemaan. Lähinnä fiilis oli että siinä rohkeimmat tuovat esiin sitä miten ovat omaa elämäänsä uskon valossa (joo ei varmaan uskalla puhua valosta) mietiskelleet, ja sehän voi sopivan lempeällä tavalla olla hyvinkin myös muita kohti käyvää, vaikkei edes olisi tarkoitus. Joskus tuntui että kaipaisikohan tuo tuohon jotain kommenttia muilta, vaan eihän niitä toisten elämiä paljon kommentoida, missä on kyllä hyvät puolensa. Ehkä joskus voisi silti vähän kommentoidakin, jos on tarpeeksi turvallista? Ehkä pikku hiljaisuuden jälkeen - se, mitä jäin kaipaamaan, oli silkka hiljaisuus aina välillä. On niin sanoisinko aseita ja puolustusmuureja laskevaa olla yhdessä hiljaa. Mutta joo, tapansa itse kullakin porukalla.

En tiedä, saako puheiden yksityiskohtia kuinka tuoda ulkopuolisille esiin, mutta itseäni kumminkin viehätti kantakirjakörtin kommentti Siionin virren 10 tekstistä "Jos seimen lasta rakastat,
niin ystäviä saavutat": "Kauheeta menestyksen teologiaa!"
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #5 : 08.12.11 - klo:10:51 »
Minähän en alkuperäiseen kysymykseen kovin laajan kokemuksen perusteella pysty vastaamaan, kun eilen kävin elämäni toista kertaa seuroissa, enkä tiedä, oliko kuulemani kovin edustava tapaus seurapuheista. Myönteisesti yllätti puheiden keskusteleva sävy, verrattuna vaikkapa saarnoihin. Puhujat puhuivat omasta elämästään, eivätkä sikäli koettaneet käydä kuulijaa kohti "totuudellisine sanoineen", mikä oli kyllä ihan hyvä vain. Oma elämä ei puheessa kuitenkaan ollut mikään ulkokohtainen (ja sellaisena ärsyttävä) koriste, kuten se saarnoissa tuppaa olemaan. Lähinnä fiilis oli että siinä rohkeimmat tuovat esiin sitä miten ovat omaa elämäänsä uskon valossa (joo ei varmaan uskalla puhua valosta) mietiskelleet, ja sehän voi sopivan lempeällä tavalla olla hyvinkin myös muita kohti käyvää, vaikkei edes olisi tarkoitus. Joskus tuntui että kaipaisikohan tuo tuohon jotain kommenttia muilta, vaan eihän niitä toisten elämiä paljon kommentoida, missä on kyllä hyvät puolensa. Ehkä joskus voisi silti vähän kommentoidakin, jos on tarpeeksi turvallista? Ehkä pikku hiljaisuuden jälkeen - se, mitä jäin kaipaamaan, oli silkka hiljaisuus aina välillä. On niin sanoisinko aseita ja puolustusmuureja laskevaa olla yhdessä hiljaa. Mutta joo, tapansa itse kullakin porukalla.

En tiedä, saako puheiden yksityiskohtia kuinka tuoda ulkopuolisille esiin, mutta itseäni kumminkin viehätti kantakirjakörtin kommentti Siionin virren 10 tekstistä "Jos seimen lasta rakastat,
niin ystäviä saavutat": "Kauheeta menestyksen teologiaa!"


Kyllä ne ovat julkisia puheita eikä salaseuran juttuja. Niitä saa kertoa kyllä muuallakin. Sinänsä turha lupaus mielestäni.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #6 : 08.12.11 - klo:11:16 »

   Siionin Virret ovatkin uudistettavana tätä nykyä.

   http://www.h-y.fi/52-siionin-virsien-kokonaisuudistus


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #7 : 08.12.11 - klo:11:42 »
Periaatteessa kuulostaa ihan todelta. Jos ihan oikeesti truly madly deeply pystyy rakastamaan seimen lasta niin varmaan silloin pystyy kaikenlaiseen muuhunkin tosta vaan. Mutta virsirunoilija ei varmaan ihan tätä hakenu...
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #8 : 08.12.11 - klo:16:44 »
Niin kauan kun seurapuheet ovat keskustelutasolla, niin hyvä.
Nykyään tuntuu tulevan milloin läksyä läksyn päälle ja opetusta ja saarnaa ja ties mitä.

Kun seuroissa istutaan ja puhutaan keskustelevaan sävyyn, niin se tulee oikealta tasolta.
Ihmettelen kun niin paljon puhujista on herännäisyyden ulkopuolelta Hesassa. On milloin mistäkin liikkeestä puhujia ja jotenkin ahdistaa niiden painotukset puheissa.
Kallion kirkossa oli raskainta tässä seuroissa eräissä.
Kansanraamattulainen pastori alkoi haukkua erästä henkilöä, kun hän oli körttinä ainoa joka ei olisi halunut ottaa osaa Billy Grahamin kokoussarjan järjestämisiin, joskus vuonna jotakin.
Vieläkin tätä miestä se hiersi ja saimme kuulla kunniamme.

Seurat on seuroja ja niissä voi tulla vastaan melkein mitä vaan.
Pääpiirteittäin ihan kivoja kuitenkin.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #9 : 08.12.11 - klo:23:02 »
Ihmettelen kun niin paljon puhujista on herännäisyyden ulkopuolelta Hesassa. On milloin mistäkin liikkeestä puhujia ja jotenkin ahdistaa niiden painotukset puheissa.
Kallion kirkossa oli raskainta tässä seuroissa eräissä.
Kansanraamattulainen pastori alkoi haukkua erästä henkilöä, kun hän oli körttinä ainoa joka ei olisi halunut ottaa osaa Billy Grahamin kokoussarjan järjestämisiin, joskus vuonna jotakin.
Vieläkin tätä miestä se hiersi ja saimme kuulla kunniamme.

Minna Kettunen kirjoittaa kolumnissaan Kotimaassa (8.12.2011) kristittyjen välisistä kiistoista muun muassa seuraavaa:

"Olin järkyttynyt kuullessani, että helsinkiläisissä siioninvirsiseuroissa oli nimeltä mainiten parjattu jotakin kirkon edustajaa.
---
"Luulin että seurat eivät voi koskaan olla toisten halveksimisen tuomiopenkkejä."

Olisi mielenkiintoista tietää, mihin tilaisuuteen Kettunen viittaa. Onko kyseessä sama tilaisuus kuin Viisveisaajan mainitsema? Kuka oli puhuja?

Nyt Kettusen kirjoituksesta saa sen käsityksen, että puhuja oli körttikansaa (kun muuta ei mainittu).

Koetin oikein miettiä, muistuisiko omista stadilaisista seurakokemuksista jonkin nimettyyn henkilöön kohdistunut moite seurapuheessa. Ei tullut mieleen. No, muuan nuori herännäispastori kerran kyllä totesi jotenkin siihen tapaan, että apostoli Paavali oli kyllä muuten viisas mies, mutta pesäpallosta hän ei ymmärtänyt mitään...

Mt

P. S. Minna Kettusen kirjoituksen loppukin kannattaa siteerata:
"Joulun vastasyntyneessä ovat vastaukset kaikkiin kysymyksiimme. Hänen pienissä, pehmeissä käsissään on kerran myös tuomio. Ei meidän käsissämme."


Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #10 : 09.12.11 - klo:07:33 »

   Vahva jaksaa. Kun olet heikko, olet voimakas.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #11 : 09.12.11 - klo:18:35 »
Mie luulen muistavani kyseiset seurat. Oliko niin, että väki vaiensi veisuulla puhujan lopulta?  Se tilanne oli äärimmäisen kinkkinen, sillä mie muistan lopun elämää, että vasta kotona tajusin, mitä olin nähnyt:  Se vaiennettu alkoi punottaa. No ei mitään, mutta sitten hän alkoi sinertää, ja repiä kaulustaan. Ja muistan nyt kuin hidastetus vilmis, kuin vajos lattialle. Enkä minä tajunnu kai siltä koko järkytykseltä että mitään mihin olis kuitenkin pitäny men avuksi olis meneillään. Koetin saada kirkkoherralta selkoa jotta jäikö se henkiin mutta tuo vaan kiersi kaarsi enkä saanu tietää - soitin seuraaval viikolla kun minun hitaat aivoni alkoivat verkkaan kerrata tapahtunutta. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #12 : 09.12.11 - klo:23:04 »
Olen miettinyt myös niitä "luita ja ytimiä".

Missä oli mainittu nuo luut ja ytimet??? Muistelen nähneeni, mutten löydä? Olen niitä miettinyt  :017:
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #13 : 09.12.11 - klo:23:35 »
Toisaalta tietty intonointi ja puheennuotti valiten saadaan "puhuttelevan" tuntuista sanomaa, painottamalla yhtä sanaa ja rytmittämällä puhe oikein, ja karjumalla tautetusti hymyillen kansalle syntyy demagogista diktaattoriksi pyrkijän vaalisaarnaa.

Minuun ei nuotti ja intonaatio seurapuheessa tee vaikutusta, olen huomannut. Joskus nuorempana tuollainen saattoi vaikuttaa, mutta nyt kuuntelen sisältöä ja etsin ydintä. Kukin puhukoon omana itsenään juuri silloisesta hetkestään ja tuntemuksestaan käsin. Koristelut ja sievistelyt ovat turhia.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #14 : 10.12.11 - klo:09:58 »
Missä oli mainittu nuo luut ja ytimet??? Muistelen nähneeni, mutten löydä? Olen niitä miettinyt  :017:

Hebrelaiskirjeen 4 . luku jakeet 12 ja 13
Samaan viitataan Matteus 10: 34
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)