Kirjoittaja Aihe: Kuuluuko mitään?  (Luettu 14788 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Kuuluuko mitään?
« : 30.05.11 - klo:20:47 »



    Pystyvätkö tänäiset körttiläiset tuomaan esiin totuuden ja oikeudenmukaisuuden? Onko tänäisillä körttiläisillä erottelukykyä? Ovatko nykykörttiläiset rehellisyyden ja ihmisyyden lahjomattomia puolesta puhujia?

    Onko nyt kaikessa liiaksi ratiritirallaa-höpötystä? Kuuluuko kohinaa jostain syvemmästä ja vaikuttavammasta? :kahvi:

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Kuuluuko mitään?
« Vastaus #1 : 30.05.11 - klo:21:03 »
Mulla on se ongelma etten aina tiiä mikä on totta tai oikeudenmukasta. Tai yleensä tiiä. Raamatusta saa jotaki osviittaa ja valtakunnan laista ja omasta tai kaverin kantapäästä. Mutta aika hankala on suoralta kädeltä sanoa toimiiko joku toinen nyt ihan väärin vai ihan mainiosti. Omasta toiminnasta näkee sitte ainaki seuraukset jälkeenpäin ja pystyy siitä päätellä jotaki...
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Kuuluuko mitään?
« Vastaus #2 : 30.05.11 - klo:21:26 »
Mulla on se ongelma etten aina tiiä mikä on totta tai oikeudenmukasta. Tai yleensä tiiä. Raamatusta saa jotaki osviittaa ja valtakunnan laista ja omasta tai kaverin kantapäästä. Mutta aika hankala on suoralta kädeltä sanoa toimiiko joku toinen nyt ihan väärin vai ihan mainiosti. Omasta toiminnasta näkee sitte ainaki seuraukset jälkeenpäin ja pystyy siitä päätellä jotaki...

Nyt saatan sanoa, Sanneli, turhan hurjasti, ja myös tuntemattomille ja ehken epämääräisillekin foorumin tutkailijoille, mutta sanon silti: Tule minulta kysymään, asioista tai ihmisistä, vaikka Oulun herättäjäjuhlilla. Kerron kyllä, jos tarvetta siihen on!

 Yhtä lailla kun oppii vaikkapa unkarin kielen, oppii havaitsemaan kohtuullisen tarkasti sitä mikä on totta ja oikeaa. Ehkei kuitenkaan ihan aina omin voimin. :002:

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kuuluuko mitään?
« Vastaus #3 : 30.05.11 - klo:22:06 »
Mie ku oon vasta körttiläisyyden alkeita opiskeleva, enkä vielä osaa puhua körttiä, niin tuo Kalistajan lupaus kuulostaa hyvältä. Pitääpä tulla kysymään sinulta Oulusa asioita. Kai myö nähdään foorumilaisten tapaamisessa. Tai nykäise hihasta, jos tunnistat kuvan perusteella.  :039: 
Pyryharakka

myyrä

  • Vieras
Vs: Kuuluuko mitään?
« Vastaus #4 : 30.05.11 - klo:22:08 »
Pitää minunkin tulla kysymään Kalistajalta, niin olen sitten vähän viisaampi.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Kuuluuko mitään?
« Vastaus #5 : 30.05.11 - klo:22:32 »
Pitää minunkin tulla kysymään Kalistajalta, niin olen sitten vähän viisaampi.

 Leikkimään en ryhdy. Eikä saa kokeilla. Mutta ehken joskus eteenpäin ja taaksepäin samanaikaisesti menemme, kahdenkeskisessä keskustelussa, eri ihmisten kanssa, eri tilanteissa, asioista joista ihan alkuun kirjoitin. Kyllä minä Myyrästä viisastun. Sen tiedän. Nyt haluaisin kysyä miksi tänäiset lokit ovat jo yhtä röyhkeitä kuin 2000-luvun ihmiset? Lokkien jäätelötötterövarkauksia olen nähnyt useita viikon aikana, Helsingin Kauppatorilla ja Espalla! Kerrotko Myyrä, lokkien lisääntyneistä rohkeusröyhkeyksistä; haluan viisastua sinusta pikaisemmin kuin sinä minusta.  :icon_lol: :icon_biggrin:

Poissa Preba

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 61
Vs: Kuuluuko mitään?
« Vastaus #6 : 30.05.11 - klo:22:49 »
Mulla on se ongelma etten aina tiiä mikä on totta tai oikeudenmukasta. Tai yleensä tiiä. Raamatusta saa jotaki osviittaa ja valtakunnan laista ja omasta tai kaverin kantapäästä. Mutta aika hankala on suoralta kädeltä sanoa toimiiko joku toinen nyt ihan väärin vai ihan mainiosti. Omasta toiminnasta näkee sitte ainaki seuraukset jälkeenpäin ja pystyy siitä päätellä jotaki...

Sama juttu.

Monesta hommasta osaa kyllä löytää ne hurjimmat ääripäät joita pitäis yleensä välttää mutta sitten se, mikä olis ihan oikeesti se hyvä tapa toimia on lähes ikuinen mutantti kun se tuntuu olevan niin kovin tilannesidonnainen. Toisaalta, jos ajattelee sitä miten haluaisin itseäni kohtaan toimittavan niin yleensä jo aito hyvä motiivi toiminnalle antaa paljon anteeksi vaikkei sitä ihan riemuviisaalla tilannetajulla oliskkaan tehty.

myyrä

  • Vieras
Vs: Kuuluuko mitään?
« Vastaus #7 : 30.05.11 - klo:22:53 »
Leikkimään en ryhdy. Eikä saa kokeilla. Mutta ehken joskus eteenpäin ja taaksepäin samanaikaisesti menemme, kahdenkeskisessä keskustelussa, eri ihmisten kanssa, eri tilanteissa, asioista joista ihan alkuun kirjoitin. Kyllä minä Myyrästä viisastun. Sen tiedän. Nyt haluaisin kysyä miksi tänäiset lokit ovat jo yhtä röyhkeitä kuin 2000-luvun ihmiset? Lokkien jäätelötötterövarkauksia olen nähnyt useita viikon aikana, Helsingin Kauppatorilla ja Espalla! Kerrotko Myyrä, lokkien lisääntyneistä rohkeusröyhkeyksistä; haluan viisastua sinusta pikaisemmin kuin sinä minusta.  :icon_lol: :icon_biggrin:

Tuohon alkuperäiseen kysymykseen. En ole ollenkaan varma, ymmärsinkö sen oikein, koska olen huono arvailemaan ja rivien välistä en osaa lukea enkä piilokysymyksiin vastata. Mutta jos olen yhtään jyvällä niin ihan parilla lauseella voisin vastata, mutta en viitsi, enkä koe sitä tarpeelliseksikaan tässä. Siis jos on kysymys herännäisyyden nykylinjasta ja mitä se on?

Lokkeihin vois yrittää jotain lintuosiossa, vaikka en niistä paljon tiedäkään.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kuuluuko mitään?
« Vastaus #8 : 31.05.11 - klo:00:12 »
Tuohon alkuperäiseen kysymykseen. En ole ollenkaan varma, ymmärsinkö sen oikein, koska olen huono arvailemaan ja rivien välistä en osaa lukea enkä piilokysymyksiin vastata. ...

Sama täällä!
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Kuuluuko mitään?
« Vastaus #9 : 31.05.11 - klo:07:06 »


    Pystyvätkö tänäiset körttiläiset tuomaan esiin totuuden ja oikeudenmukaisuuden? Onko tänäisillä körttiläisillä erottelukykyä? Ovatko nykykörttiläiset rehellisyyden ja ihmisyyden lahjomattomia puolesta puhujia?

    Onko nyt kaikessa liiaksi ratiritirallaa-höpötystä? Kuuluuko kohinaa jostain syvemmästä ja vaikuttavammasta? :kahvi:

    Odotan tähän useampia vastauksia. Ehkä ne kestävät vuosia. En itse näe pohdiskeluani liian vaikeaksi. Eikä se käsittääkseni sisällä edes Ukko-Paavon kaihtamaa filosofiaa. Kysymyksiä vain. Odottelen. Ja odotellessani menen nyt puheenani olevassa liikkeessä ja yhteisössä  muutaman vuosikymmenen taaksepäin, ja sitäkin kauemmaksi...! :kahvi: :icon_wink:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Kuuluuko mitään?
« Vastaus #10 : 31.05.11 - klo:08:05 »
Yritänpä minäkin.
Minulle körttiläisyys tuli hengen-elämän yksinkertaistamisen avuksi ja pelastukseksi. Kun ei tarvitse enää suorittaa ja yrittää, sen mukaan mitä olen esim. Paavon ajatuksia ja V Porkolan kirjoituksia oppinut, on ihmisenä oleminen taas sitä aitoa alkuperäistä Riittaa.

Ne tilanteet missä olen körttiläisiä tavannut, seurat, veisuut, Juhlat ja talviveisuut, ovat kaikki olleet tukemassa yksinkertaisuuden kaipuutani.
On keskitytty kuuntelemaan puhujia. On veisattu rukoillen Siionin virsiä. Se on sellaista vakaata menoa. Ei keikuta sinne ja tänne. Jumalan suuri salainen olemus jää siksi mitä Hän on. Jeesuksen sovitustyö on keskeinen ja Armo on se jota anotaan, sitä toivotaan ja siihen uskalletaan.

Omat vaikeudet tuon Ahtaan Portin eteen ja jään odottamaan. Se ei olekaan helppo paikka, mutta ajallaan kuin vilauksesta asiat hoituu.

Kun en elä jatkuvasti heränneiden yhteydessä, luen täältä foorumilta mielelläni mitä ihmiset ajattelevat. En anna ajatusteni sotkeutua erilaisista yrityksistä huolimatta. Olen löytänyt yhteisön ja jos se on minusta kiinni, tässä pysyn.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Kuuluuko mitään?
« Vastaus #11 : 31.05.11 - klo:09:54 »
Omat vaikeudet tuon Ahtaan Portin eteen ja jään odottamaan. Se ei olekaan helppo paikka, mutta ajallaan kuin vilauksesta asiat hoituu.

En lukenut syvällisesti tätä ketjua, mutta tuo hiukan särähti. On aika osuvasti sanottu, että Ahtaan Portin edusta on maailman tallatuin paikka. Ahdas portti on itse asiassa vain yhtä tarkoitusta varten, sitä, että sen kautta kuljetaan ja sen takaa löytyy TIE. Elämän tie. Jos sille tielle ei päästä eikä lähdetä, ja yritetään elää niinkuin oltaisiin Tiellä, käy juuri kuten körttisaarnaaja Oskari Vihantola sanoi: Yritetään saada kuolleet tekemään elävien tekoja.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096
Vs: Kuuluuko mitään?
« Vastaus #12 : 31.05.11 - klo:09:58 »
Ehkä ne omat vaikeudet jätetäänkin siihen portin luo, koska niiden kanssa ei mahdu ahtaasta aukosta kulkemaan.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Kuuluuko mitään?
« Vastaus #13 : 31.05.11 - klo:10:13 »
Ehkä ne omat vaikeudet jätetäänkin siihen portin luo, koska niiden kanssa ei mahdu ahtaasta aukosta kulkemaan.

Oma kokemukseni on, että oikeastaan ne vaikeudet vasta alkoivat siitä. Eikö Paavalikin kirjoittanut, että monen ahdistuksen kautta meidän pitää menemän Jumalan valtakuntaan? Eivätkä ne synnitkään siihen jääneet, oikeastaan olen tehnyt pääosan synneistäni ns. uskossaoloaikana.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kuuluuko mitään?
« Vastaus #14 : 31.05.11 - klo:10:14 »
Kalistaja kysyy vaikeita. Yritän miettiä sitä, että onko näillä körttiläisillä mitään muuta kuin kultaisen säännön etiikka. Toisaalta kaikki ihmisethän noudattavat sitä etiikkaa ja sitten kun harhautujille tämä valtiovalta astuu remmiin. Körttieetos saattaisi olla perheen ja ystävien eetosta. Voisiko se olla jotakin muutakin? Olisiko se tapaa toimia körttiläisenä yhteiskunnassa? Olen ollut melkein kaksikymmentä vuotta körttifirmassa töissä ja kolleegana töissä mm. kokoomuksen, kepun, sossujen, vihreiden, persujen ja kommarien äänestäjien kanssa. Voi olla, että näkökulmat ovat erilaisia, mutta kolleegat ovat körttieetoksella havainneet, että se on minun puolueeni. Vai onko se näin, että körttieetos olisi hengellisempää. Jumalattoman vanhurskauttaminen oli yksi osanen siinä ja mm. kaikki Wilhelmi Niskasen ajatukset. Onko se tässä? Mielestäni suurin osa on tässä, mutta jotain on tässä oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon muassaan tunkevassa maallisessa körttieetoksessa. Olen sitä mieltä, että körttieetos on maallista, henkistä ja hengellistä.
wilhelmi niskasen jäljillä