Kirjoittaja Aihe: Puheet on sanahelinää  (Luettu 41093 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #90 : 03.05.11 - klo:17:04 »
Sola iustus et peccator.
Simul (Sola scriptura)

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #91 : 03.05.11 - klo:17:36 »
Sola fide
Sola gratia
Solus Christus
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #92 : 03.05.11 - klo:17:42 »
Olis sit näköjään kuitenki pitäny tarkistaa  :003:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #93 : 03.05.11 - klo:17:57 »
Simul justus et peccator(Latin simul, “simultaneous” + Latin justus, “righteous” + Latin et, “and” + Latin peccator, “sinner”)[10]

Roman Catholic theology maintains that baptism washes away original sin. However, "concupiscence" remains as an inclination to sin, which is not sin unless actualized.[11] Luther and the Reformers, following Augustine, insisted that what was called "concupiscence" was actually sin. While not denying the validity of baptism, Luther maintains that the inclination to sin is truly sin.[12]

"Simul justus et peccator" simply means that a Christian's righteousness or justification imputed in baptism is a gift of Christ, freely given despite the sinner's condition. The doctrine of "simul justus" is not an excuse for lawlessness, or a license for continued sinful conduct; rather, properly understood, it comforts the person who truly wishes to be free from sin and is aware of the inner struggle within him. Romans 7 is the key biblical passage for understanding this doctrine.

Luther also does not deny that the Christian may ever "improve" in his conduct. Instead, he wishes to keep Christians from either relying upon or despairing because of their own conduct or attitude.

http://en.wikipedia.org/wiki/Theology_of_Martin_Luther

(Kaikille meille rakennukseksi)

Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #94 : 31.07.11 - klo:14:28 »
ilman rakkautta on kaikki sanahelinää, vaikka puhuisin enkelien kielellä.
olisin ilman rakkautta vain helisevä kulkunen ja kilisevä...
nämä kolme, usko, toivo ja rakkaus, mutta suurin niistä on rakkaus.
Korintolaiskirjeen ylistys siitä rakkaudesta....mitä kaikkea se on.
Ja mitä se ei ole.

Ja laupeutta Jumala haluaa enemmän kuin uhria, sanotaan kanssa jossain kohden.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #95 : 01.05.17 - klo:15:44 »
Olen kanssasi tuosta kokolailla samaa mieltä ja tiedän kokemuksesta mihin semmoinen johtaa. Mutta hieman körttiläisyyteen tutustuttuani olen havainnut, että sielläkin on omat harhansa. Yksi harha on se, että omasta syntisyydestä tehdään "ansio". Kunhan sitä vain tarpeeksi korostaa, niin tulee hyväksytyksi omassa joukossa ja Jumalankin edessä.
Syntisyydellä mässäilystä on kehitetty miltei taidelaji. Mutta eikö siinä unohdu juuri se, että emme ole ainoastaan syntisiä, vaan olemme täysin pilalla? Ja siksi meidän ei pidä tuijottaa syntisyyteemme vaan Kristukseen, ja uskoa evankeliumi.
 
Mikäli olet kuunnellut seurapuheita ja lukenut körttien kirjoja, niin juuri noin siellä sanotaan. Yksin Kristus. Hanki uudet silmälasit.
Laseissani ei ole vikaa. Kävin juuri silmälääkärissä ja hänen kommenttinsa oli: "Sinulla on rekkamiehen näkö". Mutta on huomattava, että körttiläisiä on kahta sorttia, uudestisyntyneitä ja uudestisyntymättömiä. Näiden välillä on pysyvä ja sovittamaton ristiriita.
Eräs körtti sanoi saman asian näin: "Minähhii oon näitä körttisiä, mutta oon minä silti uskovainen." Sen näki kyllä jo hänen silmistäänkin.

Luin melkein kaikki viestit aiheesta: Puheet ja sananhelinää.

Täytyy sanoa että näin se on, eivät ”karmit” riitä kun pitäisi ensin päästä tuvasta sisään.  Vahinko vaan ne ”karmit” harvoin antavan periksi.

Itse olen käynyt kivuliaitakin kysymyksiä itseltäni: Mikä on nykyisin körttiläisyyden merkitys minulle ja näkyykö se minussa joka päivä?  Ovatko ne vain Siionin Virret, seurapuheet, H – Y:lehti tai jopa Körttifoorumi.
Minusta seurapuheet körttiläisyydessä ovat, saanet tietynlaisen vivahteen. Mitä minun täytyy pohtia vielä pitkään.
Eli tuntuu siltä kuin puheissa on ”tunne palo” hävinnyt. Voi olla että olen väärässä, mutta tämä on henkilökohtainen mielipide. 
Siksi olen alkanut avartamaan käsityksiä Sanasta ja aina kun en jaksa lukea on hyvä kuunnella. Oli minulla sitten uudet tai  vanhat lasit.

Raamattu kannesta kanteen – 66 kirjaa äänitiedostoina.
http://rkk-sansa.net/kuuntele/

Puheita
http://rovasti.fi/puheet1
PUHEITA ERI AIHEISTA (avaa tiedostokansio)
https://drive.google.com/drive/folders/0B8z5-5XqGnb7V1RTNHp3SzRHRjA

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #96 : 01.05.17 - klo:16:55 »
Puheita
http://rovasti.fi/puheet1

Tuolta tosiaankin löytyy joku sata Peltolan saarnaa.
Olen ne melkein kaikki kuunnellut ja jossain vaiheessa aloitan uuden kierroksen.
Peltola käsittelee paljon juuri uskon ydintä ja kärsimyksen teemaa.
Noissa saarnoissa jos missä (mitä ilmeisimmin) puhaltaa niitä menneiden aikojen körttiläisyyden tuulia ja niissä henkii varsin realistinen käsitys ihmiselämästä.
Ehdottomasti suosittelen.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #97 : 05.05.17 - klo:19:53 »

Tota Raamattu kannesta kanteen selitellen olen itsekkin yrittänyt kuunnella, mutta on se ollut aika tuskaa, kun toi lukija ei ole kyllä mikään säteilevä lavakarimaattinen esiintyjä.
Alkaa väkisin aina silmät painumaan kiinni ja uni tulla kun häntä kuuntelee.

Aika monesta sitten kun olen hänen selityksistään erimieltä, mutta ihan hyvä kun tuollaistakin on.
Monet tykkää.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #98 : 06.05.17 - klo:07:17 »
Minä tykkään kuunnella kun hän avaa historiallisten  tapahtumien yhteyksiä. Ovatko ne totuus, on eri asia. Tulkinnoista Jeesuksen opetuksista olen joskus eri mieltä. Se johtuu siitä sisällisestä tunnusta jonka kuunnellessa saan.

Hyvä asia on Norvannon äänen monotonisuus, se unettava vaikutus. Usein nukahdan ennen kuin ohjelma loppuu.
Hurmahenkisyydestä ei häntä voi syyttää.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)