Kirjoittaja Aihe: Puheet on sanahelinää  (Luettu 41321 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #75 : 28.04.11 - klo:20:42 »
Olen hyvin tietoinen siitä, etteivät monetkaan (uskovat) luterilaiset nielaise kirkon "virallista" opetusta. Ja olen tietoinen siitäkin, että jotkut ovat lyöneet niin lopullisesti kantansa lukkoon, ettei heidän päätään käännä kukaan eikä mikään tässä ajassa. Minua ei niinkään kiinnosta, mitä kirkot tai jotkut "auktoriteetit" opettavat. Enemmän minua kiinnostaa totuus.

Jaaa-a.  Joskus joku auktoriteetti osuu vahingossa totuuteen. Löytää se sokia Lutterkin jyvän jos hyvin käy. Tosin on tietty edellä penkonut yhtä ja toista raamattutietoa ja kielitiedettä, mutta ainahan niitä löytyy jotka on vieläki viisaampia. Dosentti   :026:  on kasteen kannalla kovasti. Mutta myönnetään, oli muutenkin kovasti Lutherin kanssa samaa mieltä monessa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #76 : 28.04.11 - klo:21:15 »
Minua on ruvennut kiinnostamaan nämä, jotka ovat asettuneet muiden yläpuolelle ja nimenneet itsensä uskoviksi. Mistä ovat saaneet valtuuden tällaiseen? Onko jollain jopa kirjallisena tämä valtuutus?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #77 : 28.04.11 - klo:21:59 »
Minua on ruvennut kiinnostamaan nämä, jotka ovat asettuneet muiden yläpuolelle ja nimenneet itsensä uskoviksi.

Näitä kuvaamiasi muiden yläpuolelle asettuneita taitaa olla ainakin kahta sorttia. Niitä, jotka uskovat syntyneensä lapsikasteessa uudesti eivätkä muista siitä mitään ja niitä, jotka ovat kokeneet uudestisyntymisen ja muistavat sen kuin eilisen päivän. Eihän se niin kovin ihme ole jos edelliset kokevat jälkimmäiset yläpuolellaan oleviksi ja siksi jonkilaiseksi uhkaksi.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #78 : 28.04.11 - klo:22:35 »
Näitä kuvaamiasi muiden yläpuolelle asettuneita taitaa olla ainakin kahta sorttia. Niitä, jotka uskovat syntyneensä lapsikasteessa uudesti eivätkä muista siitä mitään ja niitä, jotka ovat kokeneet uudestisyntymisen ja muistavat sen kuin eilisen päivän. Eihän se niin kovin ihme ole jos edelliset kokevat jälkimmäiset yläpuolellaan oleviksi ja siksi jonkilaiseksi uhkaksi.

Vastasit muuhun kuin kysymykseen. Ei tässä ollut uhasta kysymys vaan valtakirjasta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #79 : 29.04.11 - klo:11:07 »
Minua on ruvennut kiinnostamaan nämä, jotka ovat asettuneet muiden yläpuolelle ja nimenneet itsensä uskoviksi. Mistä ovat saaneet valtuuden tällaiseen? Onko jollain jopa kirjallisena tämä valtuutus?

En oikein tiedä, kenestä puhut. Ei semmoinen uskovaisuus ole pitkäikäistä, jossa itse nimetään itsensä uskovaiseksi.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #80 : 29.04.11 - klo:15:38 »
Kas vain!  Eikö sitten ole parempi olla nimeämättä itse itseään uskovaiseksi?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #81 : 29.04.11 - klo:16:40 »
Tarkoitatko ihan tosissasi, että vesikaste ja henkikaste ovat yksi ja sama asia tai että kumpikin tapahtuu samanaikaisesti? Vai ymmärränkö jotain väärin?

Eikös luterilainen sakramentin määritelmä vastaa tähän kysymykseen?
Eli katekismus käteen.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #82 : 29.04.11 - klo:18:26 »
Kas vain!  Eikö sitten ole parempi olla nimeämättä itse itseään uskovaiseksi?

Ei uskovana oleminen ole nimeämiskysymys. Ollaan uskossa tai ei olla. Ei ole muita vaihtoehtoja.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #83 : 29.04.11 - klo:18:35 »
Eikös luterilainen sakramentin määritelmä vastaa tähän kysymykseen?
Eli katekismus käteen.

Minkä vuoden katekismuksessa se sanotaan? Tosin ne Raamatussa ovat kaksi eri asiaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #84 : 29.04.11 - klo:18:54 »
Tässä se on lyhyesti selitetty

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaste
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #85 : 30.04.11 - klo:10:50 »
Ei uskovana oleminen ole nimeämiskysymys. Ollaan uskossa tai ei olla. Ei ole muita vaihtoehtoja.

Tervetuloa meillepäin, missä uskovainen tarkoittaa vanhoillislestadiolaista. Vaihtoehtoja löytyy.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #86 : 03.05.11 - klo:11:25 »
Evankelisuuden sydänääniä taas on aina ollut että synnit ovat jo anteeksi annetut. Evankelisuudessa ohjataan ihmistä luottamaan JO tapahtuneeseen sovitukseen eikä odottelemaan mitään. Syntisyys ja vajavaisuus uskossa tunnustetaan yhtä lailla todeksi kuin körttiläisyydessä silti.

En ole Evankelisuuden kanssa ollut tekemisissä, mutta tuossa on mielestäni sanottu lähes kaikki oleellinen. Kun siihen vielä lisätään oikea opetus pyhityksestä, niin ydin kristinuskosta on sanottu.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #87 : 03.05.11 - klo:11:33 »
Pyhityksestä käytiin keskustelua jo aiemmin. Lainasin silloin SV 124 8. säkeistöä. Tulemme pyhiksi vain pukeutumalla Vapahtajan pyhyyteen.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #88 : 03.05.11 - klo:11:54 »
Tulemme pyhiksi vain pukeutumalla Vapahtajan pyhyyteen.

Nimenomaan. Tarkentaisin tuota vielä hieman. Siihenkin meidät puetaan. En usko ihmisen omaan pyhitykseen. Mutta on aika jännästi sanottu, että vain täydelliset pyhitetään:

Hepr. 10:10. Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.
11. Ja kaikki papit seisovat päivä päivältä palvelustaan toimittamassa ja usein uhraamassa, aina samoja uhreja, jotka eivät ikinä voi syntejä poistaa;
12. mutta tämä on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle,
13. ja odottaa nyt vain, kunnes hänen vihollisensa pannaan hänen jalkojensa astinlaudaksi.
14. Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #89 : 03.05.11 - klo:12:06 »
Sola iustus et peccator.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna