Kirjoittaja Aihe: Puheet on sanahelinää  (Luettu 41327 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #60 : 28.04.11 - klo:13:29 »
Varsinkin helluntailaiset opettavat kahden kasteen oppia. Vedellä kastamisen ohessa he arvostavat enemmän henkikasteeksi nimittämäänsä uskoon tulemisen kokemusta, johon usein liittynee - aitoa tai teeskenneltyä - hurmosta. Uudestisyntymisen he sijoittavat jälkimmäisen kasteen ansioihin. Tältä pohjalta ymmärrän Onesimuksen tulkinnat Apostolien teoista.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #61 : 28.04.11 - klo:13:42 »
Kyllä minäkin ne tiedän ja ymmärrän varsin hyvin. Olinhan itsekin aikoinaan moisten oppien uskoja. 

Enää ei oikein jaksa innostua noista kasteväännöistä. Minusta ne ovat vastenmielisiä. Kukaan ei käännä kelkkaansa eikä siinä ole tarkoituksenakaan muu kuin vämmääminen. Itse olen syvältä läpikäynyt nämä asiat ja päässyt siitä rauhaan, Jumalan kiitos; pääsin eroon epäraamatullisesta kastekäsityksestä!  Aina ilmestyy sitten uusia kellokkaita jotka rupeavat esittelemään samoja vanhoja kuluneita fraaseja uusina asioina, innosta puhkuen ja ovat mahtipontisesti "kumoavinaan" luterilaisen kirkon kasteen raamatullisuutta.  On kuten Luther varoitti että kannattaa pysyä erillään hurmahengistä sillä ei heidän väitteillään ole loppua. Heidän koko olemassaolonsa perustuu siihen että ovat äänessä.

EVVK  :098:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #62 : 28.04.11 - klo:13:46 »
Olipa hyvä, että tuo Samarian tapaus tuli esille, sillä siitä selviää se, ettei kaste sinänsä vielä merkitse uudestisyntymistä. Paavali kirjoittaa Room. 8:9: "Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa." Samarian tapauksessahan Pyhä Henki tuli vasta kasteen jälkeen (Ap. t. 8:17).

Jos niinku samana päivänä..?
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #63 : 28.04.11 - klo:13:48 »
Varsinkin helluntailaiset opettavat kahden kasteen oppia. Vedellä kastamisen ohessa he arvostavat enemmän henkikasteeksi nimittämäänsä uskoon tulemisen kokemusta, johon usein liittynee - aitoa tai teeskenneltyä - hurmosta. Uudestisyntymisen he sijoittavat jälkimmäisen kasteen ansioihin. Tältä pohjalta ymmärrän Onesimuksen tulkinnat Apostolien teoista.

Selvyyden vuoksi sanottakoon, etten ole koskaan ollut helluntailainen ja käsitykseni ovat aikalailla erilaiset, kuin helluntailaisuudessa. Olen ollut "kivisateessa" myös siltä taholta. Virtuaalisesti. Tai ehkä on väärin tätäkin yleistää, eivät helluntailaiset ole mikään homogeeninen ryhmittymä.

Poissa anonyymivalvoja

  • Nettitoimikunta
  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 20
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #64 : 28.04.11 - klo:13:53 »
"Jo seurapuheeni aikana olin huomannut hänen palavat silmänsä. Seurojen jälkeen hän tuli puhuttelemaan. Uskova körtti! Näitä tällaisia ihmisiä tapaa eri puolilla Suomea. Kaikille heille on yhteistä se, että he ovat elämässään joutuneet sellaiseen Hengen myllytykseen ja syviin vesiin, että on pitänyt pakosta lähteä etsimään totuutta vaikka kuinka syvältä ja kuinka kaukaa. Sillä matkalla on ollut paljon vihollisia, varsinkin jos mieli on ehtinyt jo järkkyä tai jos apua on pitänyt lähteä etsimään hyvin kaukaa, jopa kirkkokuntansa ulkopuolelta. Jonakin päivänä tuo etsintä oli kuitenkin tuottanut tulosta: armo kaikessa ihanuudessaan on saanut avautua. Useille kohtaamilleni aidoille heränneille oli tuttua myös se, että olivat erehtyneet kertomaan löydöistään joillekin heränneiden opettajille, jotka olivat alkaneet heti katsoa näitä uuden elämän ihmisiä pahasti kieroon."

(Veli Tuomi: Kaksi perintöä. Verkkojulkaisu pdf-tiedostona)

:opettaa: Anonyymivalvoja lisäsi lähteen

:opettaa: Anonyymivalvoja muistuttaa, että lainatun teoksen tekijä pitää mainita lainauksen yhteydessä.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #65 : 28.04.11 - klo:14:07 »
Minä en enää mitenkään tahdo jaksaa tuollaista huohottavan hengästynyttä "kristillisyyttä". Ei tarvinnut muuta kuin googlettaa tuota ylläolevaa lähdettä niin johan oli taas paasaamista ja värikkäitä sivuja. -olen nähnyt noita jos en tuhat-, niin ainakin satamäärin. Jäljellä on enää korkeintaan ihmetys että mikä ihme saakaan ihmiset ryhtymään moiseen ilman huitomiseen?  kaikki kuvittelevat omasta mielestään olevansa "Jumalan kutsumia" suuuuuuuria ja väkeviä lopunajan julistajia... huooh!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #66 : 28.04.11 - klo:14:29 »
"…kaikki kuvittelevat omasta mielestään olevansa "Jumalan kutsumia" suuuuuuuria ja väkeviä lopunajan julistajia... huooh!

Niin, että sinäkinkö?

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #67 : 28.04.11 - klo:14:46 »
Varsinkin helluntailaiset opettavat kahden kasteen oppia.

Raamattukin opettaa hyvin selvästi tätä kahden kasteen oppia (1. vesikaste + 2. henkikaste=uudestisyntyminen=Pyhän Hengen saaminen). Mutta ei se opeta kahden uudestisyntyminen oppia. Tai, no, opettaahan Jeesus toista uudestisyntymistä, mutta se ei enää koske tätä aikaa (Matt. 19:28).

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #68 : 28.04.11 - klo:16:27 »
Raamattukin opettaa hyvin selvästi tätä kahden kasteen oppia (1. vesikaste + 2. henkikaste=uudestisyntyminen=Pyhän Hengen saaminen). Mutta ei se opeta kahden uudestisyntyminen oppia. Tai, no, opettaahan Jeesus toista uudestisyntymistä, mutta se ei enää koske tätä aikaa (Matt. 19:28).

Lainataanpa Ap.t. 2:38: - Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.

Minun kielitajuni mukaan 'silloin' tarkoittaa 'samalla' eikä 'sen jälkeen'.

Matt. 19:28 ei puhu uudestisyntymisestä, vaan uuden maailman syntymisestä. Vanha maailma tuhoutuu.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #69 : 28.04.11 - klo:18:02 »
Lainataanpa Ap.t. 2:38: - Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.

Minun kielitajuni mukaan 'silloin' tarkoittaa 'samalla' eikä 'sen jälkeen'.

Matt. 19:28 ei puhu uudestisyntymisestä, vaan uuden maailman syntymisestä. Vanha maailma tuhoutuu.

Kyllä vesikaste ja ns. henkikaste ovat kaksi eri asiaa Raamatussa. Ja käytäntö vaihteli siinä, kumpi oli ensin. Korneliuksen kodissa Henki annettiin ensin, sitten nämä Hengen saaneet kastettiin. Ap. t. 8. luvussa samarialaiset kastettiin ensin. Samoin tapahtui luvussa 19.

Muuten, eri käännökset ilmaisevat asian hieman eri tavoin. Vuoden -38 käännös sanoo, "…niin te saatte Pyhän Hengen lahjan". Ja tuossa Matt. 19:28 sama käännös puhuu uudestisyntymästä, mutta ei sekoiteta sitä nyt tähän keskusteluun.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #70 : 28.04.11 - klo:18:10 »
Kyllä vesikaste ja ns. henkikaste ovat kaksi eri asiaa Raamatussa.

Niinpä, henkikasteen eteen pitää laittaa tuo 'ns.'!

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #71 : 28.04.11 - klo:18:14 »
Niinpä, henkikasteen eteen pitää laittaa tuo 'ns.'!

Se on siinä siksi, että eri kuppikunnilla on siitä omat terminsä. Minulle se merkitsee uskoontulemista, Pyhän Hengen saamista, uudestisyntymistä. Tiedän, että helluntailaiset ajattelevat asiasta osin eri tavalla.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #72 : 28.04.11 - klo:18:57 »
Se on siinä siksi, että eri kuppikunnilla on siitä omat terminsä. Minulle se merkitsee uskoontulemista, Pyhän Hengen saamista, uudestisyntymistä. Tiedän, että helluntailaiset ajattelevat asiasta osin eri tavalla.

Minulle se merkitsee sitä, että ainoa kristillinen kaste tapahtuu Jeesuksen nimeen vettä käyttäen. Muu puhe 'kasteesta' on kielikuvilla maalailua.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #73 : 28.04.11 - klo:19:42 »
Minulle se merkitsee sitä, että ainoa kristillinen kaste tapahtuu Jeesuksen nimeen vettä käyttäen. Muu puhe 'kasteesta' on kielikuvilla maalailua.

Tarkoitatko ihan tosissasi, että vesikaste ja henkikaste ovat yksi ja sama asia tai että kumpikin tapahtuu samanaikaisesti? Vai ymmärränkö jotain väärin?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Vs: Puheet on sanahelinää
« Vastaus #74 : 28.04.11 - klo:20:06 »
Tarkoitan, että kaste, jossa synnymme uudestaan Jumalan lapseksi, on uskoni mukaan Jeesuksen nimeen suoritettu vesikaste. Pyhä Henki toimii monella tavalla. Uskon, että voimakkaat kokemukset ja hurmoksetkin voivat olla Hengen työtä. Uskon kuitenkin, että Henki toimii usein myös hiljaisesti ja meiltä salaa. Voimakkaat kokemukset eivät tee kristittyä yhtään uudestisyntyneemmäksi kuin aina hissukseen Jumalan valtakunnassa vaeltaneet.