Kirjoittaja Aihe: helluntailaisuuden arvostelusta  (Luettu 24759 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #15 : 22.01.11 - klo:18:44 »
Minun on vain vähäisiä kokemuksia helluntailaisuudesta, lähinnä helluntailaisten ystävieni kautta koettuja, eri paikkakunnilla eri vuosikymmeninä. Niiden perusteella ajattelen, että aika paljon vaikuttaa ne henkilöt, jotka kussakin helluntaiseurakunnassa on johtamassa ja vanhemmistossa, miten siellä uskoa ja tapoja määritetään. Tietyt yleispiirteet ja opit on ilmeisesti samat, mutta erilaisia korostuksia olen eri paikoissa eri aikoina kokenut.
Meillä täällä maalla, pienellä paikkakunnalla on paljon oman seurakuntamme ja helluntaiseurakunnan yhteistoimintaa. Meillä on ystäviä puolin ja toisin. Käydään tilaisuuksissa. Naapurikaupungin helluntaisaarnaaja hämmästyi tätä kovin, kun hänelle siitä mainitsin.

Meidän pitäjässä on vielä yksi uusi uskonyhteisö, joka on hyvin karismaattinen. Sielä käy vierailijoita ulkomaita myöten huutamassa ja mesoamassa ja torveen soittamassa. Se täällä vähän herättää hämmennystä seurakuntalaisten parissa.
Pyryharakka

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #16 : 22.01.11 - klo:21:13 »
Mää oon kerran käyny helluntaiseurakunnassa nuorten aikuisten raamattupiirissä kun yhteen tehtävään piti selvittää tän alueen kristillistä NA-toimintaa. Siellä oli mukavaa! Tuntui miljoona kertaa luterilaisemmalta kuin kansanlähetyksen NA-ilta jossa kans kävin tuon kurssin merkeissä. Saattaa johtua siitä, että Nivalassa helluntailaisten keski-ikä taitaa lähennellä 75:ttä... Meno vähä rauhottunu sadan vuoden takaisesta...
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #17 : 22.01.11 - klo:21:20 »
Mää oon kerran käyny helluntaiseurakunnassa nuorten aikuisten raamattupiirissä kun yhteen tehtävään piti selvittää tän alueen kristillistä NA-toimintaa. Siellä oli mukavaa! Tuntui miljoona kertaa luterilaisemmalta kuin kansanlähetyksen NA-ilta jossa kans kävin tuon kurssin merkeissä. Saattaa johtua siitä, että Nivalassa helluntailaisten keski-ikä taitaa lähennellä 75:ttä... Meno vähä rauhottunu sadan vuoden takaisesta...

Onko Nivalan helluntaiseurakunnan nuorten aikuisten raamattupiirissä keski-ikä 75 vee?  :017:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #18 : 25.01.11 - klo:11:28 »
Minun lapseni kävivät helluntaiseurakunnassa pyhäkoulunsa, ja siitä meillä on vain hyvää sanottavaa.
Selkeästi siellä opetettiin uskon perusasioita ja mm.  hyviä, iloisia lasten pyhäkoululauluja.
Lapset oppivat myös arvostamaan kristittyjen yhteyttä ja arkipäivän kristillisyyttä.

Siitä oli minulle kasvattajana paljon tukea, ja olen siitä tavattoman kiitollinen.
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #19 : 25.01.11 - klo:11:42 »
Onko Nivalan helluntaiseurakunnan nuorten aikuisten raamattupiirissä keski-ikä 75 vee?  :017:

Ei sentäs, siellä keski-ikä tais olla suunnilleen 28 :D
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #20 : 25.01.11 - klo:13:50 »
Ei sentäs, siellä keski-ikä tais olla suunnilleen 28 :D

Tosi juttu on kotoisin erään pohjalaispitäjän nuorisoliitosta, jonka keski-ikä oli 72v. Siis alkuperäiset jasenet olivat hyvin tallella ja uusiutuminen hidasta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #21 : 25.01.11 - klo:14:02 »
NNKY;N  paikallinen yhdistys lopetettiin, kun viimeinen perustajajäsen kuoli, lienevätkö koskaan edes yrittäneet "ompeluseuransa" uudistamista.

Käyneekö körtti-yhtiölle samoin???? Ainakin samalla paikkakunnalla näyttää keski-ikä olevan yli 70 vuotta.

Mutta aiheeseen.   Helluntailaisuus ei ole kyllä Kristillisyyden ulkopuolelta , kuten ekasivulla väitetään...

Yleensä suomalainen keskustelu sivuuttaa reformoidut ja anabaptistiset liikkeet, vaikka ne olivat samanaikaisia kuin herra Lutherin nimeä kantava opillinen suuntaus..

Sosiaalisessa auttamisessa ja lähetystyössä suomalaiset helluntaiseurakunnat lienevät 10 kertaa aktiivisempia, kuin yksikään luterilaisista liikkeistä, tai muut vapaat kirkot ja seurakunnat..


Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10394
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #22 : 25.01.11 - klo:15:43 »


Sosiaalisessa auttamisessa ja lähetystyössä suomalaiset helluntaiseurakunnat lienevät 10 kertaa aktiivisempia, kuin yksikään luterilaisista liikkeistä, tai muut vapaat kirkot ja seurakunnat..


Sitä tarkoitin, kun kirjoitin:


Meillä nimittäin kun lähdetään tulemaan keskustasta kirkolle puolivälissä on helluntalaisten suht uusi temppeli. Se on myös merenpinnasta puolessavälissä. Sanoinkin hellarinaapurille, että te otatte vastaan kovemmat ja ensimmäiset todellisuuden iskut. Tämän enempää en siinä tilanteessa selvittänyt. Nyt voisin jatkaa, että meidän kirkkomme siunaa sitten lopputuloksen.



Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #23 : 30.01.11 - klo:18:50 »
On aika vaikeaa arvioida helluntailaisuutta, koska siitä ei ole yhtä mallia, vaan seurakunnat voivat poiketa paljonkin toisistaan. Sitäpaitsi ns. helluntailaisuudessa alkaa olla eri haaroja, jotka tulevat huonohkosti toimeen keskenään. Viime aikoina olen yrittänyt pohtia ns. vapaiden suuntien ja luterilaisuuden suhdetta katolisuuteen.

En tiedä, osunko arviossani oikeaan, olen kuitenkin sitä mieltä, että vapaiden suuntien käsitykset uskon peruskysymyksistä ovat aika lähellä katolisuutta (jos jätetään huomioimatta suhtautuminen Mariaan ja muihin "pyhimyksiin" ym. mystiikkaan), kun taas luterilaisuus on kiinni paljolti katolisuuden ulkoisissa muodoissa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #24 : 31.01.11 - klo:17:20 »
En tiedä, osunko arviossani oikeaan, olen kuitenkin sitä mieltä, että vapaiden suuntien käsitykset uskon peruskysymyksistä ovat aika lähellä katolisuutta (jos jätetään huomioimatta suhtautuminen Mariaan ja muihin "pyhimyksiin" ym. mystiikkaan),


Sikäli olet varmaan oikeassa, että kummassakin mainitsemassasi viiteryhmässä uskotaan että myös ihmisen on tehtävä jotain pelastuakseen. Pelastuminen nähdään Jumalan ja ihmisen yhteistyönä.


Lainaus
kun taas luterilaisuus on kiinni paljolti katolisuuden ulkoisissa muodoissa.

Minusta et osu oikeaan. Luterilaisuus ei ole kiinni missään muodoissa vaan on hyvin vapaata. verrataan esim. jotain afrikkalaista jumalanpalvelusta suomalaiseen niin nähdään aika suuria eroja. Muutenkaan luterilaisuudessa ei ole koskaan korostettu ulkoisia muotoja kuten kirkkorakennuksia, messuvaatteita tms. Kannattaisi tutustua luterilaisuuteen esim. tutkimalla Iso Katekismus.

Järjestyksen kirkko evankelisluterilaisuus kyllä on, ainakin täällä Suomessa. Se on hyvä ja kristillinen asia.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #25 : 31.01.11 - klo:19:46 »
Muutenkaan luterilaisuudessa ei ole koskaan korostettu ulkoisia muotoja kuten kirkkorakennuksia, messuvaatteita tms.

Eikös ukko-Luther sanonut, että vanhat kasukat (tms.) voi käyttää loppuun, mutta uusia ei pidä tehdä? Olen ollut havaitsevinani aika lailla ulkonaista kromeluuria nimenomaan lut. taholla.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #26 : 31.01.11 - klo:20:57 »
Ulkoinen krumeluuri ei tarkoita sitä että sitä korostetaan. krumeluurin puute ei myöskään itsessään todista ettei olla kiinni krumeluurissa.

Tottahan krumeluuri hienoa on ja jos sitä voi olla niin kaikin mokomin, ei siinä mitään pahaakaan ole. haluavathan ihmiset että kirkko on kaunis ja kunnossa. Vai onko mielestäsi suuremman jumalallisuuden/uskovaisuuden merkki jos ollan rähjäisessä mökissä silloin kun voitaisiin olla kunnollisissakin tiloissa? Kirkon arvokkuudelle ja luonteelle sopii oikein hyvin vähän krumeluuriakin.  Luterilaisissa kirkoissa sitä on kuitenkin vielä verraten vähän.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #27 : 31.01.11 - klo:21:07 »
Katolisissa kirkoissa oli ja on. Samoin ortodokseilla.

http://www.travelblog.org/Photos/4088016
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #28 : 31.01.11 - klo:21:17 »
Eikös ukko-Luther sanonut, että vanhat kasukat (tms.) voi käyttää loppuun, mutta uusia ei pidä tehdä? Olen ollut havaitsevinani aika lailla ulkonaista kromeluuria nimenomaan lut. taholla.

On sitä ulkonaista krumeluuria ollut ennenkin: 

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=2.+Moos.+39%3A1&rnd=1296501246944
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-