Kirjoittaja Aihe: Totinen kristillisyys  (Luettu 39592 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #75 : 14.01.10 - klo:13:54 »
Kant ei tainnut kokea elämässään ankaraa puutetta ainakaan niihin aikoihin, kun hän kehitteli moraalifilosofiaansa. Pienen jääkauden kylmä talvi, ohut palttoo, vetoinen kamari ja märät puut olisivat saattaneet lähentää näkökulmaa J. S. Milliin.

Mt

Hienosti vedetty yhteen. Kiitos!
Acta, non verba.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #76 : 14.01.10 - klo:19:29 »
Ehkä olet liian kiinni nyt Kantissa tai Millissä? Mikä on hyvän teon motivaatio? Rakkaus, joka lähtee uskosta. Mutta vaikka tätä motivaatiota ei olisikaan, voi siitä huolimatta olla hyviä tekoja, jos niin arvioidaan teon kohteen näkökulmasta. Hyvä teko tuottaa hyvää teon kohteelle ja hyvää mieltä teon tekijälle. Hyvä teko voi olla käynti vanhan ihmisen luona. En tiedä, mikä hyöty siitä on. Paitsi, että mummu on iloinen, kun saa juttukaverin. Hyvä teko voi olla lahjoitus tai auttaminen tai tukeminen tai läsnäolo jne jne.

Ne nyt vain olivat esimerkkejä. Edustavat aika hyvin ääripäitä, joilla itselleni lähinnä selvitin asiaa, koska olen liian laiska tarkistamaan oikeaa terminologiaa.
Tässä siis tarrautdutaan relativistiseen moraalikäsitykseen? Tosin hiukan eri asia, koska siinä puhutaan metaeettisestä näkökulmasta, kun taas kysymykseni oli enemmän normatiivista etiikkaa koskeva.
Nyt kuitenkin vaikenen, ennen kuin aiheesta enemmän tietävät nauravat minut lyttyyn. Ehken ymmärsin tuon vastauksen.

Kant ei tainnut kokea elämässään ankaraa puutetta ainakaan niihin aikoihin, kun hän kehitteli moraalifilosofiaansa. Pienen jääkauden kylmä talvi, ohut palttoo, vetoinen kamari ja märät puut olisivat saattaneet lähentää näkökulmaa J. S. Milliin.

Mt

Eikö nuo teoriat nyt aina ole vähän tuommoisi norsunluutorniteorioita? Utilitaristisen etiikan ehdoton hyöty näkökulma kuitenkin ärsyttää. Se jotenkin alistaa ihmisen minä-se suhteeseen, eli ei kohtele häntä ihmisenä, kuten Terho Pursiainen kirjoittaa. Ehken mielipide voisi muuttua kuvatussa tilanteessa.
Olisiko se silti hyvä?
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #77 : 15.01.10 - klo:08:08 »
... teini-iässä ja vähän jälkeenpäinkin minua viehätti kantilaisuus... sen moraalilain aukottomuuden kanssa... olin musta-valkoinen... nyt olen harmaa... kantilaisuus on mielestäni sellainen moraalikoodeksi, jota ei pysty yksikään ihminen seuraamaan... mutta minä olen väsähtänyt kantilainen siksi, että utilitarismi on höpön pöpöä...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #78 : 15.01.10 - klo:10:39 »
Tässä siis tarrautdutaan relativistiseen moraalikäsitykseen?

Olisiko parempi,

a) ettei hyväksy hyväntekijää, koska hän on ihmisenä huono
b) ettei hyväksy hyväntekijää, koska hän tekee sen vain velvollisuudesta
c) ettei hyväksy hyvää tekoa, koska hyväntekijän motivaatio on väärä
d) ettei hyväksy hyvää tekoa, koska tulisi riippuvaksi hyväntekeväisyydestä
e) että hyväksyy hyvän teon vain, jos se on tehty pyyteettömästi

Mistä tiedämme, että hyvä teko on tehty pyyteettömästi? Mistä tiedämme hyväntekijän todellisen motivaation?
Ihmisen sisäistä ajattelua on mahdotonta tietää.

Mitä siis tarkoitat tässä yhteydessä relativismilla?
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #79 : 15.01.10 - klo:12:01 »
En tiedä mitä on relativinismi, enkä katso Wikipediasta.

Omalle kohdalle puolin tai toisin osuvat hyvät teot hyväksyn vain hyvästä sydämestä tehdyt, rakkaudelliset teot.

Tänään esim. Haitin katastrofin kohdalla hyväksyn mistä tahansa motiivita tehdyt hyvät teot.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #80 : 15.01.10 - klo:12:42 »
Väärinkin sammutettu tulipalo on sammunut.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #81 : 15.01.10 - klo:15:23 »
Väärinkin sammutettu tulipalo on sammunut.

Hyvä tiivistelmä.  :eusa_clap:
Acta, non verba.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #82 : 15.01.10 - klo:20:32 »
Olisiko parempi,

a) ettei hyväksy hyväntekijää, koska hän on ihmisenä huono
b) ettei hyväksy hyväntekijää, koska hän tekee sen vain velvollisuudesta
c) ettei hyväksy hyvää tekoa, koska hyväntekijän motivaatio on väärä
d) ettei hyväksy hyvää tekoa, koska tulisi riippuvaksi hyväntekeväisyydestä
e) että hyväksyy hyvän teon vain, jos se on tehty pyyteettömästi

Mistä tiedämme, että hyvä teko on tehty pyyteettömästi? Mistä tiedämme hyväntekijän todellisen motivaation?
Ihmisen sisäistä ajattelua on mahdotonta tietää.

Mitä siis tarkoitat tässä yhteydessä relativismilla?

Relativismillähän yleisesti tarkoitetaan kantaa, jonka mukaan asiat ovat suhteellisia. Metaetiikassa se ymmärrykseni mukaan terkoittaa sitä, että moraaliarvostelmat ovat suhteellisia. Ne eivät siis ole universaaleja, supernaturalistisesti määrättyjä tai loogisessa suhteessa propositioihin, vaan määräytyvät joko yksilön tai kulttuurin mukaan.

Väärinkin sammutettu tulipalo on sammunut.

Kyllä vaan, mutta toinen kysymys moraalifilosofian näkykölmasta on teon moraalisuus. Arkielämän kannalta sillä ei ole mitään merkitystä, mutta jos haluaa pohtia normatiivisia keinoja moraalikysymysten punnitsemiseen, kysymys on eri. Paitsi jos katsoo asioita täydellisen relativismin kannalta, mikä usein tuntuu aika "helpolta" ratkaisulta.

... teini-iässä ja vähän jälkeenpäinkin minua viehätti kantilaisuus... sen moraalilain aukottomuuden kanssa... olin musta-valkoinen... nyt olen harmaa... kantilaisuus on mielestäni sellainen moraalikoodeksi, jota ei pysty yksikään ihminen seuraamaan... mutta minä olen väsähtänyt kantilainen siksi, että utilitarismi on höpön pöpöä...

Taidan jo vaita Kantista, vaikka hänellä on hyviä ajatuksia. Juhani taitaa peitota meikäläisen tässä tuntemuksessa mennen tullen, joten...
Utilitarismi on höpnpöpöppöä.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #83 : 15.01.10 - klo:21:40 »
Sinuhe pyrki auttamaan pyyteettömästi, ja ahneempi Kaptah pisti hanttiin. Seurauksena Sinuhen varallisuus kuitenkin vain kasvoi. Kumpi oli parempi tai huonompi ihminen?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #84 : 16.01.10 - klo:06:07 »
Relativismillähän yleisesti tarkoitetaan kantaa, jonka mukaan asiat ovat suhteellisia. Metaetiikassa se ymmärrykseni mukaan terkoittaa sitä, että moraaliarvostelmat ovat suhteellisia. Ne eivät siis ole universaaleja, supernaturalistisesti määrättyjä tai loogisessa suhteessa propositioihin, vaan määräytyvät joko yksilön tai kulttuurin mukaan.

Perimmältään relativismi tarkoittaa sitä, ettei edes teoriassa (eikä tietysti käytännössä) ole olemassa absoluuttista totuutta vaan että jokaisella on oma totuutensa. Niinpä kaikki ilmiöt ja asiat ovat suhteellisia. Äärimmilleen vietynä relativismi on nihilismiä.

On myös tärkeätä huomata, ettei arvoja voi johtaa tosiasioista. Näin on tietysti myös moraalin kanssa, jonka voidaan sanoa olevan kokoelma arvoja tai periaatteita, joiden mukaan toimitaan. Myös ihmisten tulkinnat universaalista moraalista poikkeavat toisiinsa. Ja vaikka ihmiset jakaisivatkin yhteisen moraalin, toiminta niiden pohjalta voi olla erilaista. Näin erityisesti vapauksia ja oikeuksia korostavassa yhteiskunnassa.

Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #85 : 16.01.10 - klo:08:04 »
Varoitus! Nyt seuraa kikkailua:

Kristinusko on absoluuttinen relaatio.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #86 : 16.01.10 - klo:09:39 »
Varoitus! Nyt seuraa kikkailua:

Kristinusko on absoluuttinen relaatio.

Varsin ymmärrettävä näkemys.

Mutta minkälainen on ihmisen relaatio Jumalaan kristinuskon sisällä. Ihmisellähän on relaatio kirkon opin mukaiseen Jumalaan ja Hänellä taas relaatio ihmiseen. Tässä on kysymys ikäänkuin ihmisen muodostamasta omasta relatiivisesta jumalanäkemyksestä, joka perustuu Raamatun ilmoitukseen sekä ihmisen uskoon. Mutta jos tarkastelemme Jumalaa absoluuttina, kääntyy suhde yksisuuntaiseksi eli Jumalan relaatio ihmisiin kaiken olevan luojana.
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #87 : 16.01.10 - klo:11:00 »
Varsin ymmärrettävä näkemys.

Mutta minkälainen on ihmisen relaatio Jumalaan kristinuskon sisällä. Ihmisellähän on relaatio kirkon opin mukaiseen Jumalaan ja Hänellä taas relaatio ihmiseen. Tässä on kysymys ikäänkuin ihmisen muodostamasta omasta relatiivisesta jumalanäkemyksestä, joka perustuu Raamatun ilmoitukseen sekä ihmisen uskoon. Mutta jos tarkastelemme Jumalaa absoluuttina, kääntyy suhde yksisuuntaiseksi eli Jumalan relaatio ihmisiin kaiken olevan luojana.

Jos yksinkertaistamme relativismin huippuunsa pääsemme jos eksaktien tieteiden puolelle ja sen matemaattinen yhtälö on E=mc2. Kysymys kuuluu onko näin vai onko parempi pysyä muissa teorioissa?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #88 : 16.01.10 - klo:11:23 »
Jos yksinkertaistamme relativismin huippuunsa pääsemme jos eksaktien tieteiden puolelle ja sen matemaattinen yhtälö on E=mc2. Kysymys kuuluu onko näin vai onko parempi pysyä muissa teorioissa?



Energia on yhtäkuin massa valonnopeuden neliöllä? :palvonta:
Yhtälö ei ole "suhteellisuus"teoria vaan sen seuraus.  :palvonta:
Acta, non verba.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #89 : 16.01.10 - klo:11:25 »
Varsin ymmärrettävä näkemys.

Mutta minkälainen on ihmisen relaatio Jumalaan kristinuskon sisällä. Ihmisellähän on relaatio kirkon opin mukaiseen Jumalaan ja Hänellä taas relaatio ihmiseen. Tässä on kysymys ikäänkuin ihmisen muodostamasta omasta relatiivisesta jumalanäkemyksestä, joka perustuu Raamatun ilmoitukseen sekä ihmisen uskoon. Mutta jos tarkastelemme Jumalaa absoluuttina, kääntyy suhde yksisuuntaiseksi eli Jumalan relaatio ihmisiin kaiken olevan luojana.

Jumala on Terho Pursiaisen mukaan peri-Sinä, siis jotain mitä ei voida kohdata välineellistäen. Silloin syntyy epäjumala. Jumala siis on kaikkien määritelmien ulkopuolella, tämä pitäisi Pursiaisen mielestä muistaa. Se kuulemma unohtuu liian helposti nykyisessä teologisessa keskustelussa. Toisin sanoen: Kaikki, mitä sanomme Jumalasta, on lähtökohtaisesti epätotta.

Perimmältään relativismi tarkoittaa sitä, ettei edes teoriassa (eikä tietysti käytännössä) ole olemassa absoluuttista totuutta vaan että jokaisella on oma totuutensa. Niinpä kaikki ilmiöt ja asiat ovat suhteellisia. Äärimmilleen vietynä relativismi on nihilismiä.

On myös tärkeätä huomata, ettei arvoja voi johtaa tosiasioista. Näin on tietysti myös moraalin kanssa, jonka voidaan sanoa olevan kokoelma arvoja tai periaatteita, joiden mukaan toimitaan. Myös ihmisten tulkinnat universaalista moraalista poikkeavat toisiinsa. Ja vaikka ihmiset jakaisivatkin yhteisen moraalin, toiminta niiden pohjalta voi olla erilaista. Näin erityisesti vapauksia ja oikeuksia korostavassa yhteiskunnassa.

Tuota kai yritin relativismilla tarkoittaa, ehken vain olen epäselvä. Se taas on lähtökohtaisesti tietysti oma syyni. Relativismi voidaan tietysti määritellä myös ns. kulttuurirelativismiksi, joka yleensä koskee arvorelativismia. Toisaalta arvorelativismi on joskus myös yksilöiden välistä relativismia. Kulttuurirelativismilla jokaisella kulttuurilla on totuutensa, ei yksilöillä. Jos olen oikein ymmärtänyt, nihilismi todellakin on yksi yksilörelativismin äärimuoto. Kielletään kaikki yleiset moraalinormit?

Mutta tuo moraaliarvostelmien suhde tosiasioihin. Tuosta on myös eriäviä näkemyksiä, esimerkkinä nyt vaikka eettinen realismi tai eettinen naturalismi. Niilläkin on vahvat kannattajansa ja minusta onkin jotenkin kohtuutonta suoralta kädeltä tyrmätä niiden edustajat. Kuten filosofianopettajamme kiteytti: "Silloin henkilö ei vain näe, kuinka maailma todella seisoo."
Se, että on erilaisia moraaliarvostelmia, ei vielä aukottomasti kerro, että ne kaikki olisivat totta. Voinhan väittää, että kuu on juustoa (tosiasiaväite), mutta kuu ei olisi juustoa. Tietenkään moraalia ei tarvitse hyväksyä samanlaisina tosiasiaväitteinä.

Energia on yhtäkuin massa valonnopeuden neliöllä? :palvonta:
Yhtälö ei ole "suhteellisuus"teoria vaan sen seuraus.  :palvonta:

Kysymys kuuluukin: "Mitä on massa?"
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä