Kirjoittaja Aihe: Totinen kristillisyys  (Luettu 39513 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #60 : 11.01.10 - klo:22:49 »
seppos, eikös tuo ylläoleva voisi olla jo foorumin etusivulla, ei välttämättä osu silmiiin jonkun ketjun keskeltä.

Se on jo säännöissä. Voisin etsiä sille paremman paikan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

santtu-62

  • Vieras
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #61 : 11.01.10 - klo:23:23 »
 :kahvi:
« Viimeksi muokattu: 11.01.10 - klo:23:33 kirjoittanut Benkku »

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #62 : 12.01.10 - klo:07:39 »
Niissä muissakin asioissa pitää olla yhtä haukkana! En tiedä käsitänkö vaan väärin, mutta minusta näyttää kuin körttiläisyyden polvella istuisi hyvässä turvassa hyvien tekojen piru jonka olemassaoloa suvaitaan paljon paremmin pelastuksen ansaitsemis-pirua kun se näyttää niin irvokkaalta että kaikki sen piruksi tuntevat.  Kas kun tekojen pirulla on kammatut hiukset ja siisti puku; se istuu polvella kuin pieni lapsikulta ja yllyttää siinä muistelemaan tehtyjä hyviä töitä ja puhumaan niistä muillekin. Jos ei niin puhutaan edes niiden "tärkeydestä", korostetaan oikein korostamalla sitä, niin kyllä se asia silläkin tulee ainakin osittain hoidetuksi...  Että heikompi osa tuntisi itsensä epäonnistuneeksi ja alkaisi mittaamaan tekojensa määrää unohtaen kaiken tulevan armosta ja vahvempi (omavanhurskaampi) osa tulisi itsehyvyydessään jälleen kerran tyydytetyksi ja saisi tuntea itsensä oikeaksi kristityksi.

On se, Jampe, toisaalta niinkin, että ihminen keskimäärin tekee mallin mukaan. Jos tärkeintä on lähimmäisen hyvä, on järkevää pyrkiä siihen, että mahdollisimman moni sitä edistää. Siihen kannustaa esimerkki - asiasta löytynee tutkimuksiakin. Tietysti on kaunista, että kukin esittelee vain muiden kannatettavia toimia ja hoitaa omat hommansa salanimellä yön pimeydessä. (-- ja se joka siellä takarivissä jupisee tekopyhyydestä, pitäköön turpansa kiinni...)

Onneksi vietän paljon aikaani kirkosta eronneiden, ateistien ja muiden epäilyttävien porukoissa. Siinä seurakunnassa voi keskittyä asiaan teologisen hiustenhalkomisen häiritsemättä.

Mt

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #63 : 12.01.10 - klo:09:21 »
minäkin viihdyn epäilyttävien porukoissa... siinä saa pettuleipää ja voin jopa antaakin pettuleipää...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #64 : 12.01.10 - klo:17:04 »
Täällä on nyt yritetty vähän kääntää asiaa niinpäin että pitäisin hyviä tekoja turhina tai hyödyttöminä. Niinhän minä en ole sanonut, vaan puhetta omista tehdyistä töistä ja aikomuksista pidän turhana ja ei-toivottavana, pelkkänä omahyväisyyden osoituksena.  Sekin jo, että ylenpalttisesti vuodatetaan puhetta töistä ja niiden tärkeydestä, osoittaa oman kunnian pyynnön. En oikein näe muuta syytä koska kokemuksieni mukaan kukaan ei kuitenkaan oikeasti tee mitään hyvää ja hyödyllistä.

Luulen, että ne jotka ihan oikeasti tekevät jotain ja joilla on oikeasti edes pikkiriikkisen hyväsydämisyyttä, ne eivät edes ilkeä puhua asiasta, vaan todella tekevät tekonsa salanimellä yön pimeydessä eikä niistä kukaan tiedä, eikä niistä tule kunniaa ihmisiltä.

Se tuntuu olevan kaikkein vaikenta olla puhumatta toisille omista töistään, koska lähes joka hengellinen keskustelupalsta täyttyy siitä puheesta, ei tämä mikään poikkeus ole!  Senhän voi naamioida sitenkin, että puhuu asian "tärkeydestä"... -saahan silläkin helposti luotua itsestään mielikuvan enkelimäisen hyväsydämisenä ja omastaan luopuvana muiden edestä uhrautujana.


ja tosiaan; mielipiteeni ovat omiani eivätkä edusta sen enempää näköjään foorumin yleistä linjaa kuin körttiläisyyttä tässä(kään) asiassa, ikävä kyllä!  :-\

No, jokainen ajatelkoot mitä tahtoo! Onhan meillä ajatuksenvapaus.


Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #65 : 12.01.10 - klo:17:18 »
Täällä on nyt yritetty vähän kääntää asiaa niinpäin että pitäisin hyviä tekoja turhina tai hyödyttöminä. Niinhän minä en ole sanonut, vaan puhetta omista tehdyistä töistä ja aikomuksista pidän turhana ja ei-toivottavana, pelkkänä omahyväisyyden osoituksena.  Sekin jo, että ylenpalttisesti vuodatetaan puhetta töistä ja niiden tärkeydestä, osoittaa oman kunnian pyynnön. En oikein näe muuta syytä koska kokemuksieni mukaan kukaan ei kuitenkaan oikeasti tee mitään hyvää ja hyödyllistä.

Luulen, että ne jotka ihan oikeasti tekevät jotain ja joilla on oikeasti edes pikkiriikkisen hyväsydämisyyttä, ne eivät edes ilkeä puhua asiasta, vaan todella tekevät tekonsa salanimellä yön pimeydessä eikä niistä kukaan tiedä, eikä niistä tule kunniaa ihmisiltä.

Onko hyvä teko sidoksissa hyvään aikomukseen? Kuulostaa aika tiukalta, tulee melkein Kant mieleen.

Luettelemisesta sinällään olen samaa mieltä: "Laiska töitään luettelee."
Hyvyydestä ja hyödyllisyydestä sen sijaan... Eipä täällä monikaan paljoa heiluisi, jos meikäläisen naapuri ei keväällä lietelantaa levittelisi. Minusta se on aika hyvä työ, vaikkei sitä aina osaisikaan arvostaa. Jos hyvää olisi aina vain sellainen, mitä me arvostamme, maailmassa näyttäisi olevan vain pyrkyreitä ja omanedun tavoittelijoita.

Ja jos miettii tuota maajussia. Eikö hänen toimintansa ole juuri pyyteetöntä? "Tästä pitäs leippääki suaha... En mie muute..." Ei siinä hirveästi oman arvon korostusta ole?
Ja eikö maajussi ole melko tavallinen maantientallaaja?

Se tuntuu olevan kaikkein vaikenta olla puhumatta toisille omista töistään, koska lähes joka hengellinen keskustelupalsta täyttyy siitä puheesta, ei tämä mikään poikkeus ole!  Senhän voi naamioida sitenkin, että puhuu asian "tärkeydestä"... -saahan silläkin helposti luotua itsestään mielikuvan enkelimäisen hyväsydämisenä ja omastaan luopuvana muiden edestä uhrautujana.

ja tosiaan; mielipiteeni ovat omiani eivätkä edusta sen enempää näköjään foorumin yleistä linjaa kuin körttiläisyyttä tässä(kään) asiassa, ikävä kyllä!  :-\

No, jokainen ajatelkoot mitä tahtoo! Onhan meillä ajatuksenvapaus.

Tässä taida olla kehumista omilla hyvillä töillä. Mutta en ymmärrä, kuinka asian "tärkeys" on suhteessa oman arvon nostoon? Tarkoitakto henkilöä, joka sanoo: "Teen tärkeää työtä..." ja alta kulmain katselee, josko joku vähän saattaisi antaa hänelle arvoa?

Asiasta villahousuun, mutta tärkeiden töiden tekijöille maksetaan aina melko vähän palkkaa.
Reijo Mäkeä siteeratakseni: "Kumpi on tärkeämpi, pankinjohtaja vai siivooja? Kun menen kotiin, toivon lähes päivittäin: 'Kumpa täällä olisi käynyt siivooja.' En todellakaan toivo kotiini pankinjohtajaa. Ja kun menen pankkiin katsomaan epäonnistuneita sijoituksia, toivon, ettei pankinjohtajaa olisi."

Mutta siksi haluankin kysyä: Mitä tässä yhteydessä edes tarkoitetaan "hyvillä teoilla"? Helppo puhua abstraktioista määrittelemättä niitä ollenkaan.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #66 : 12.01.10 - klo:17:31 »
Mutta siksi haluankin kysyä: Mitä tässä yhteydessä edes tarkoitetaan "hyvillä teoilla"? Helppo puhua abstraktioista määrittelemättä niitä ollenkaan.


Mitähän muut tarkoittanevatkaan, en tiedä varmuudella mutta itse tarkoitan hengellisessä mielessä ajateltuna hyväntekemistä, esim. jotain omaehtoista tai pyydettyä lähimmäisen auttamista tms. Paljolti ajattelen tästä samalla tavalla kanssasi.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #67 : 12.01.10 - klo:18:25 »
Ajattelin varsin pitkään itse niin että kukaan täällä ei tee yhtään mitään hyvää, ja nojauduin tuohon "kaikki ovat kelvottomiksi käyneet" - jaa, taitaa tulla vanhan käännöksen mukaan, mutta jokainen muistaa, mikä kohta on kyseessä.
Onkohan se sittenkään ihan noin? Anteeksi omasta puolestani, että (aina vaan) riipun Bonhoefferissa. Roudaan kotijumalia roskikseen minkä ehdin ja käsken pysyä siellä, mutta kun äijä kömpii kai tuuletusikkunasta takaisin, ja alkaa saarnata täällä.

Hän näkin  asian näin: Turmeltuneessa maailmassa lankeemuksen jälkeenkin pilkottaa yhä luomakunta, se jota Jumala katsoi, ja joka oli Hänen silmissään hyvä. Me voimme edelleen valita, ja moni valitsee hyvän, miettimättä, kyselemättä ja siitä numeroa tekemättä. On viheliäistä, jos hyvä, ihmisten auttaminen, naapuriapu, sosiaalinen vastuu ja heikommasta välittäminen pysähtyy siihen, että me pelkäämme hysteerisesti itse ylpistyvämme, johan nyt.

Vähän siinä luotetaan Jumalaankaan enää. Kyllä siltä taholta isketään koppava kanveesiin. Ylipäätään en pysy nyt oikein mukana tässä. Väärin tekeminenkö sitten on Jumalan silmissä OK, kun silloin me - siis - tiedämme olevamme pahoja ja pelastuksen tarpeessa? Raamattu muistaakseni sanoo tästäkin jotain.

Toinen kysymys onkin se, kuinka halukkaita ja alttiita olemme kysymään Jumalan tahtoa silloin kun meiltä vaaditaan jotakin, jota alamme jo pitää "vähän liiallisena sentään" - uhria. Mitä se sitten kenellekin on. Tai kun meiltä otetaan jotakin - vaikka terveys, ja pitäisi osata suhtautua.
« Viimeksi muokattu: 12.01.10 - klo:18:28 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #68 : 12.01.10 - klo:19:50 »
Täällä on nyt yritetty vähän kääntää asiaa niinpäin että pitäisin hyviä tekoja turhina tai hyödyttöminä. Luulen, että ne jotka ihan oikeasti tekevät jotain ja joilla on oikeasti edes pikkiriikkisen hyväsydämisyyttä, ne eivät edes ilkeä puhua asiasta, vaan todella tekevät tekonsa salanimellä yön pimeydessä eikä niistä kukaan tiedä, eikä niistä tule kunniaa ihmisiltä.

"Parhaimmillaankin ihmisen teot ovat likainen, iljettävä ja repaleinen vaate. ja jos hän jotain hyödyllistä onnistuu vahingossa kerran elämänsä aikana tekemäänkin, se ei lähde hänestä itsestään vaan tapahtui joko vahingossa tai yliluonnollisessa johdatuksessa."

Mielestäni ei ole tarpeellista aliarvioida ihmisten toteuttamaa hyväntekeväisyyttä eikä myöskään rakkaudesta pursuavia  hyviä tekoja. Monet tekevät pyyteettömästä hyviä tekoja koskaan siitä hiiskumatta. Ehkä et ole tällaisia ihmisiä koskaan tavannut tai et usko ihmisten hyvyyteen, mutta tällaisia hyväntekijöitä on ihan oikeasti olemassa. Eivät he tekemisiään piilottele (kuten kirjoitat yön pimeydessä), mutta eivät pidä niistä ääntäkään. Vahingossa hyviä tekoja ei tehdä. Kyllä ne tarkoituksella rakkaudesta tehdään. On sitten eri asia, millä tavalla todellisia hyviä tekoja arvostaa.
Acta, non verba.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #69 : 12.01.10 - klo:19:58 »
Mielestäni ei ole tarpeellista aliarvioida ihmisten toteuttamaa hyväntekeväisyyttä eikä myöskään rakkaudesta pursuavia  hyviä tekoja. Monet tekevät pyyteettömästä hyviä tekoja koskaan siitä hiiskumatta. Ehkä et ole tällaisia ihmisiä koskaan tavannut tai et usko ihmisten hyvyyteen, mutta tällaisia hyväntekijöitä on ihan oikeasti olemassa. Eivät he tekemisiään piilottele (kuten kirjoitat yön pimeydessä), mutta eivät pidä niistä ääntäkään. Vahingossa hyviä tekoja ei tehdä. Kyllä ne tarkoituksella rakkaudesta tehdään. On sitten eri asia, millä tavalla todellisia hyviä tekoja arvostaa.

Ehken syy siihen. miksei näihin törmää, on juuri se, etteivät he elämöi. He ovat niitä onnettomuuspaikan uhreja, jotka jäävät ilman apua. Tämä siksi, etteivät he pidä ääntä. Jos pitää ääntä, hengittää, eli on paremmassa kunnossa kuin kaveri, joka ei pysty enää huutamaan. Ei huuda, ei välttämättä hengitä.

Jos huutaa, ei ehdi toimia. Jos toimii, jää huutelukin vähemmälle.

Tämä vain mietityttää edelleen: Miksi hyvä teko olisi sidottuna tarkoitusperään?
Entäs "syyntakeeton"? Esim. henkilö, joka vain on kasvatettu niin tiukasti, ettei hän osaa tehdä väärää, vaan toimii välttämättä oikein?
Takana kummittelee ädin hahmo: "Kaatunut naapuri autetaan ylös!"
"Kyllä äiti."
Ja naapuri nousee maasta. Hyvä teko, motiivina ehdollistunut käyttäytymismalli. Onko teko arvottomampi kuin ihmisen, joka ajattelee:
"Autan naapurini ylös, koska rakastan häntä."
Eikö siinä tavallaan kummittele pieni egoistinen ajatus siitä, että saan tyydytystä auttamalla omaa rakkauteni kohdetta? Voiko siis näin tehty teko edes olla pyyteetön?
Anteeksi saivartelu ja näsäviisastelu. Tai jätetään tuo loppu pois: Pelkkä näsä....
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #70 : 12.01.10 - klo:21:02 »
Ehken syy siihen. miksei näihin törmää, on juuri se, etteivät he elämöi. He ovat niitä onnettomuuspaikan uhreja, jotka jäävät ilman apua. Tämä siksi, etteivät he pidä ääntä. Jos pitää ääntä, hengittää, eli on paremmassa kunnossa kuin kaveri, joka ei pysty enää huutamaan. Ei huuda, ei välttämättä hengitä.

Jos huutaa, ei ehdi toimia. Jos toimii, jää huutelukin vähemmälle.

Tämä vain mietityttää edelleen: Miksi hyvä teko olisi sidottuna tarkoitusperään?
Entäs "syyntakeeton"? Esim. henkilö, joka vain on kasvatettu niin tiukasti, ettei hän osaa tehdä väärää, vaan toimii välttämättä oikein?
Takana kummittelee ädin hahmo: "Kaatunut naapuri autetaan ylös!"
"Kyllä äiti."
Ja naapuri nousee maasta. Hyvä teko, motiivina ehdollistunut käyttäytymismalli. Onko teko arvottomampi kuin ihmisen, joka ajattelee:
"Autan naapurini ylös, koska rakastan häntä."
Eikö siinä tavallaan kummittele pieni egoistinen ajatus siitä, että saan tyydytystä auttamalla omaa rakkauteni kohdetta? Voiko siis näin tehty teko edes olla pyyteetön?
Anteeksi saivartelu ja näsäviisastelu. Tai jätetään tuo loppu pois: Pelkkä näsä....

Jos joku auttaa, ei kannata kysellä tarkoitusperiä vaan ottaa apu vastaan.
Acta, non verba.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #71 : 12.01.10 - klo:22:16 »
... eikä myöskään rakkaudesta pursuavia  hyviä tekoja. Monet tekevät pyyteettömästä hyviä tekoja... et ole tällaisia ihmisiä koskaan tavannut tai et usko ihmisten hyvyyteen, mutta tällaisia hyväntekijöitä on ihan oikeasti olemassa. Eivät he tekemisiään piilottele (kuten kirjoitat yön pimeydessä), mutta eivät pidä niistä ääntäkään. Vahingossa hyviä tekoja ei tehdä. Kyllä ne tarkoituksella rakkaudesta tehdään. On sitten eri asia, millä tavalla todellisia hyviä tekoja arvostaa.
Kiitos.Salis :icon_cool:
« Viimeksi muokattu: 12.01.10 - klo:22:26 kirjoittanut Benkku »

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #72 : 13.01.10 - klo:15:34 »
Jos joku auttaa, ei kannata kysellä tarkoitusperiä vaan ottaa apu vastaan.

Ei tässä yleensäkään kysellä motivaatiota, mutta kyse nyt ei ymmärtääkseni ollut siitä.
Minulle jäikin edelleen epäselväksi, voiko hyvä teko olla hyvä vain oikean motivaation tuottamana, kuten esim. Kant esittää. Vai onko teko hyvä, kun se tuottaa "hyötyä" muodossa tai toisessa, esim. J. S. Mill.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #73 : 14.01.10 - klo:07:32 »
Ei tässä yleensäkään kysellä motivaatiota, mutta kyse nyt ei ymmärtääkseni ollut siitä.
Minulle jäikin edelleen epäselväksi, voiko hyvä teko olla hyvä vain oikean motivaation tuottamana, kuten esim. Kant esittää. Vai onko teko hyvä, kun se tuottaa "hyötyä" muodossa tai toisessa, esim. J. S. Mill.

Ehkä olet liian kiinni nyt Kantissa tai Millissä? Mikä on hyvän teon motivaatio? Rakkaus, joka lähtee uskosta. Mutta vaikka tätä motivaatiota ei olisikaan, voi siitä huolimatta olla hyviä tekoja, jos niin arvioidaan teon kohteen näkökulmasta. Hyvä teko tuottaa hyvää teon kohteelle ja hyvää mieltä teon tekijälle. Hyvä teko voi olla käynti vanhan ihmisen luona. En tiedä, mikä hyöty siitä on. Paitsi, että mummu on iloinen, kun saa juttukaverin. Hyvä teko voi olla lahjoitus tai auttaminen tai tukeminen tai läsnäolo jne jne.
Acta, non verba.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #74 : 14.01.10 - klo:13:15 »
Minulle jäikin edelleen epäselväksi, voiko hyvä teko olla hyvä vain oikean motivaation tuottamana, kuten esim. Kant esittää. Vai onko teko hyvä, kun se tuottaa "hyötyä" muodossa tai toisessa, esim. J. S. Mill.

Kant ei tainnut kokea elämässään ankaraa puutetta ainakaan niihin aikoihin, kun hän kehitteli moraalifilosofiaansa. Pienen jääkauden kylmä talvi, ohut palttoo, vetoinen kamari ja märät puut olisivat saattaneet lähentää näkökulmaa J. S. Milliin.

Mt