Kirjoittaja Aihe: Totinen kristillisyys  (Luettu 39335 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #105 : 18.01.10 - klo:17:57 »
Niin onhan kirkkoväkikin kerrännyt vuosikymmeniä Yhteisvastuukeräystä.

Äitini kanssa samassa "pesueessa" kasvanut körttipappi Lauri Tuomi yhdessä toisen körttipapin Toivo Laitisen kanssa, näkivät kiertomatkallaan perheiden hädän Pohjois- ja Itä-Suomessa (1949). He ehdottivat suurkeräyksen aloittamiasta. Ensimmäiset Yhteisvastuu-talkoot polkaistiin käyntiin vuonna 1950 kaikissa seurakunnissa. Keräyksen nimen ideoi Varkauden kirkkoherra Kustaa Sarsa ja Suomen tasavallan presidentti kutsuttiin keräyksen suojelijaksi. Suomalaisten lähimmäisenrakkaus ylitti kaikki odotukset. Pohjois- ja Itä-Suomen nälkäänäkeville lapsiperheille kerättiin 60 miljoonaa silloista markkaa, tuplasti yli tavoitteen.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33752
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #106 : 18.01.10 - klo:19:34 »
Kiitos Lasse kun kerroit Yhteisvastuukeräyksen aloittajista. Tätä historiaa en olekaan kuullut.
Toivo Laitisen nimi on jostakin muusta yhteydestä tuttu.

Anoppi keräsi kai kolmekymmentä vuotta. Kun hän kahdeksankymppisenä lopetti
Padasjoella, minä aloitin täällä Lahdessa. Nyt alkaa olla minulla lopettamisen aika.

Terveys tekee tenää. Kerrostaloissa ovia ei avata, työttömät ovat katkeria ja pitäisi jo keksiä uusia keinoja. Paljon onkin tapahtumia ja lipaskeräyksiä. Lippaan ottaa nuorempikin ihminen käteensä muutamaksi tunniksi. Pankkisiirtoihin en oikein usko.
Syntyy enemmän painatuskuluja kuin tuottoja.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #107 : 18.01.10 - klo:20:16 »
Kiitos Lasse kun kerroit Yhteisvastuukeräyksen aloittajista. Tätä historiaa en olekaan kuullut.
Toivo Laitisen nimi on jostakin muusta yhteydestä tuttu.

Anoppi keräsi kai kolmekymmentä vuotta. Kun hän kahdeksankymppisenä lopetti
Padasjoella, minä aloitin täällä Lahdessa. Nyt alkaa olla minulla lopettamisen aika.

Terveys tekee tenää. Kerrostaloissa ovia ei avata, työttömät ovat katkeria ja pitäisi jo keksiä uusia keinoja. Paljon onkin tapahtumia ja lipaskeräyksiä. Lippaan ottaa nuorempikin ihminen käteensä muutamaksi tunniksi. Pankkisiirtoihin en oikein usko.
Syntyy enemmän painatuskuluja kuin tuottoja.

Toivo Laitinen oli rajaseutuyhdistyksen puheenjohtaja ja kenttäpiispä myöhemmin. Aholansaaren vene Toivo on hänen mukaansa ristitty.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi